Pagina 6 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 16:42
door Suus
Ik zie geen ander nummer voor de treindienst Tilburg Universiteit - Eindhoven Centraal in het lijstje, dus ik neem aan dat de extra sprinter Rotterdam - Dordrecht de 15100 wordt.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 16:44
door MetroRET
Dat wordt de 6400 in zijn geheel, zonder nummerieke knip in Ehv.
De 5200 wordt dus de extra sprinter Rotterdam-Dordrecht en staat ook vermeld in de lijst van Mikos.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 19:09
door sneltram
De 5200 en 6400 vormen in de huidige dienstregeling (2021) in feite een doorgaande verbinding. Vanaf 2022 gaat het hele traject van Tilburg tot Weert onder nummer 6400 gereden worden. Nummer 5200 komt dan vrij voor de 5e en 6e sprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. In september worden deze extra ritten alvast beproefd op woensdag (onder voorbehoud). De 5200 is dan nog niet vrij en dus is de 15100 tijdelijk in gebruik. Daarnaast worden enkele exotische ritten van een ander nummer voorzien. Denk aan de huidige 14000 die enkele ritten als sprinter heeft tussen Utrecht en Rotterdam zeer vroeg in de ochtend (als een soort variant op de 4000).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 19:56
door ICE105
Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 15:02 Bedankt Mikos.
Ik heb stille hoop dat de 15100 betekent dat er in het weekend een kwartierdienst met Sprinters komt tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. (A)
Nee hoor, gewoon een halfuurdienst.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 20:17
door Meltrain
Jammer. :(
Wel raar dat er straks doordeweeks 6x/uur een Sprinter rijdt en in het weekend maar 2x/uur. Zeker op zaterdag zou 4x/uur wenselijk zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 20:57
door MetroRET
Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 21:07
door CamilleKreemers
Maar meer OV mogelijkheden kan ook meer vraag opleveren

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 21:12
door Suus
MetroRET schreef:Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Er zijn op zaterdagen al heel lange tijd sprinters met staanplaatsen waar te nemen in de Willemsspoortunnel, vooral omdat in het weekend ook graag met losse stellen wordt gereden. Zijn twee oplossingen: de treinen verlengen of vaker rijden. Vaker rijden is duurder, maar kan de trein voor uitstapjes naar de stad wel populairder maken, zeker nu ook Rotterdam langzaam de auto in de ban doet in het centrum.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 21:40
door jelmerrr
In de sprinters is het acceptabel om te staan.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 22:19
door Meltrain
Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan. :X
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.

Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100. Daarmee wordt in Dordrecht een goede aansluiting gegeven op de 2200 naar Vlissingen en in Rotterdam Centraal een officiële aansluiting op de (altijd rijdende) 500 / 600 naar Utrecht en een goede aansluiting op de 4000 naar Woerden en Amsterdam Bijlmer.
De overstap op de 2200 richting Amsterdam Centraal verdwijnt inderdaad, maar daar staat een overstap op de (bijna altijd rijdende) 2400 / 3700 tegenover.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 22:24
door JordiBrabant
Acceptabel in de spits als er al frequent met veel meters trein gereden wordt, niet als er 2 keer per uur met losse stellen gereden wordt.
Aan de andere kant, mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij? Daar kun je de oorzaak van het probleem ook zien.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 22:46
door Suus
Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 22:19 Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan. :X
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.

Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100.
De 5100 ligt in Dordrecht in een knoop met de 5900, 6600 en 7200. Daarom rijdt die serie 's avonds en in het weekend.

Edit: en natuurlijk vanwege de cross-platform overstap met de 2200 in Den Haag HS.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 22:50
door MetroRET
Die overigens doordeweeks overdag verbroken schijnt te worden, heb ik mij laten vertellen. -0-
(2200-5100 te Gv)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 22:57
door Meltrain
Suus schreef: do 15 jul 2021, 22:46
Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 22:19 Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100.
De 5100 ligt in Dordrecht in een knoop met de 5900, 6600 en 7200. Daarom rijdt die serie 's avonds en in het weekend.
Tja, dat zijn keuzes, Persoonlijk denk ik dat mijn voorstel voor meer reizigers voordelen heeft (al is de overstap op de 6600 wel erg handig), maar ik ben benieuwd wat belangrijker is.
Suus schreef: do 15 jul 2021, 22:46 Edit: en natuurlijk vanwege de cross-platform overstap met de 2200 in Den Haag HS.
Ja, die wordt dan natuurlijk vervangen door een cross-platform overstap met de 2400 of 3700. Dat is hetzelfde.
(En op de zeldzame tijden dat laatstgenoemde series niet rijden, is de wachttijd een kwartier. Dat is minder dan de 31 minuten overstap die er nu soms te Rotterdam Centraal zijn.)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 22:57
door Suus
Overdag is dat met de frequenties waarbij vanuit Den Haag HS zowel 6x/uur naar Den Haag Laan van NOI als naar Den Haag Centraal wordt gereden en v.v. nog niet zó problematisch, als het in de avonduren en het weekend ook kapot gaat zou dat natuurlijk wel erg jammer zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 23:00
door reisthijs
JordiBrabant schreef: do 15 jul 2021, 22:24mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij?
Dat mag wel, het vervelende is alleen dat extra ritten inhuren bij NS vrij duur is.

Overigens zou volgens de concessie HRN de door NS geboden capaciteit moeten passen bij de vervoersvraag. Als er structureel onnodig te korte treinen worden ingezet voldoet NS dus eigenlijk niet aan de concessie-eisen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 15 jul 2021, 23:02
door MetroRET
Suus schreef: do 15 jul 2021, 22:57 Overdag is dat met de frequenties waarbij vanuit Den Haag HS zowel 6x/uur naar Den Haag Laan van NOI als naar Den Haag Centraal wordt gereden en v.v. nog niet zó problematisch, als het in de avonduren en het weekend ook kapot gaat zou dat natuurlijk wel erg jammer zijn.
Schijnt door de overkruising te komen te Gvc door de scheve ligging 20/10 tussen de 5000 en 5100, maar die patroontijden schijnen gehanteerd te blijven worden, ook nadat de 5200 verlengd wordt naar Gvc.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 10:38
door Bemined
MetroRET schreef: do 15 jul 2021, 20:57 Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Qua capaciteit is ETMET ook niet nodig buiten de spits, en zelfs veel kwartierdiensten zijn overbodig in de daluren (sowieso alles wat met solo ICM rijdt).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 13:34
door IC140
De kosten van het blijven rijden in de daluren zijn beperkt. Je hebt immers toch al een machinist+conducteur nodig voor de ochtendspits en een andere voor de avondspits. Die kunnen de ritten tussen de spitsen er eenvoudig bij doen.

In het weekend moet je er extra personeel voor laten komen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 14:43
door DDietzen
Voor enkel ochtend- en avondspits kan men toch ook een gebroken dienst maken voor het treinpersoneel? Dan hoef je maar 1 van elk in te zetten om beide spitsen te dekken.

Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 15:48
door VIRM
Suus schreef: do 15 jul 2021, 21:12
MetroRET schreef:Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Er zijn op zaterdagen al heel lange tijd sprinters met staanplaatsen waar te nemen in de Willemsspoortunnel, vooral omdat in het weekend ook graag met losse stellen wordt gereden. Zijn twee oplossingen: de treinen verlengen of vaker rijden. Vaker rijden is duurder, maar kan de trein voor uitstapjes naar de stad wel populairder maken, zeker nu ook Rotterdam langzaam de auto in de ban doet in het centrum.
Het valt mij dan wel op dat er op de Zaanlijn dan wel viermaal per uur gaat worden gereden in het weekend. Dat maakt het misschien wel aantrekkelijker voor reizigers die even naar Amsterdam op en neer gaan. Aan de andere kant kun je de capaciteit van de 4000 gewoon vergroten door vaker met dubbele stellen te rijden (en het weekend zie ik alles voorbij komen van SLT4 tot SLT10, en een hele enkele rit met SLT12).


jelmerrr schreef: do 15 jul 2021, 21:40 In de sprinters is het acceptabel om te staan.
Doordeweeks in de spits voor korte stukken wel. In het weekend lijkt mij dat een ander verhaal.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 17:11
door IC140
DDietzen schreef:Voor enkel ochtend- en avondspits kan men toch ook een gebroken dienst maken voor het treinpersoneel? Dan hoef je maar 1 van elk in te zetten om beide spitsen te dekken.

Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?
Gebroken diensten bestaan niet in de CAO van NS.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 17:50
door hauptbahnhof
Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 22:19 Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan. :X
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.
Wie gaat er van Rotterdam Centraal naar Uitgeest?
Met overstappen is dat ook nog korter qua tijd en als je niet bij Gouda al een zitplaats hebt kunnen bemachtigen dan doe je zelf iets niet goed :roll:

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 17:59
door MaartenD
Mikos schreef: do 15 jul 2021, 11:47
9600: Sprinter Oss-Deurne v.v.
14400: Sprinter Eindhoven-Deurne v.v.
Betekent dat een kwartiersstopdienst tussen Eindhoven en Deurne? Of is dat ook weer een weekend trein en een weekdagen trein.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 17 jul 2021, 01:08
door RobertT
Nee,geen kwartiersdienst,aannemelijk enkele treinen aan de rand van de dag