Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 8193
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Den Haag - Rotterdam? Lijkt me ook nutteloos, omdat IC Brussel daar ook rijdt, maar anders weet ik het ook niet.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jultar »

ILT beschouwd het als een vaste treinstam. Dus even drie extra rijtuigen toevoegen mag niet. Op dit moment is men dus bezig met het toelatingsproces voor de stammen met negen rijtuigen. Eerst met statische tests en nachtelijke testritten (die zijn al begonnen), later echte ritten waarvoor een proefbedrijf moet worden opgestart. Eerst zonder, daarna met reizigers.
Daarnaast zijn er vragen over de rijtuigen. Deze bevatten een aantal beveiligingssystemen die een ononderbroken (stroom)kring vereisen (noodrem en deursysteem). Bij de zes rijtuigen is het signaal voldoende, maar (zoals ik het heb begrepen) moet het signaal met negen rijtuigen versterkt worden, wat dus ook weer wijzigingen in de stammen met zich meebrengt. Ook op dat punt zal ILT weer toelating moeten verlenen (naast nog enkele andere constructiewijzigingen).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Dus Den Haag - Eindhoven krijgt maarliefst 9 rijtuigen terwijl Amsterdam - Breda het blijft doen met 6 schamele bakjes?
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Jultar schreef:ILT beschouwd het als een vaste treinstam. Dus even drie extra rijtuigen toevoegen mag niet. Op dit moment is men dus bezig met het toelatingsproces voor de stammen met negen rijtuigen. Eerst met statische tests en nachtelijke testritten (die zijn al begonnen), later echte ritten waarvoor een proefbedrijf moet worden opgestart. Eerst zonder, daarna met reizigers.
Oftewel, ze volgen het adagium "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan" en er is beroerd gepland.

Waarom beginnen ze dan niet gewoon in december te rijden met treinen van 6 rijtuigen? Dat komt die verlenging wel als die toelating geregeld is. Beter korte treintje dan niets...
Bemined
Berichten: 6959
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

JWM schreef:maarliefst 9 rijtuigen
Op dit traject reed in het verleden in de spits ICR10 en ICM12, dus wat dat betreft is 9 bakken niet eens heel ruim. Het enige verschil is dat deze nu dus integraal ICR9 gaat worden, terwijl het voorheen een mengelmoes was die varieeerde ICM6 tot ICM12 en alles wat er tussen zit. Treinstammen laten zich minder eenvoudig van samenstelling wisselen, en ik acht de NS niet in staat om vaste samenstellingen van 6, 7, 8 en 9 ICR rijtuigen in de juiste omloop te laten rijden als deze niet integraal per treinserie verdeeld zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 4167
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

JWM schreef:Dus Den Haag - Eindhoven krijgt maarliefst 9 rijtuigen terwijl Amsterdam - Breda het blijft doen met 6 schamele bakjes?
Is het niet zo dat de introductie van de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] behoorlijk heeft ontlast? Ik dacht ook niet dat de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] overvol is tussen Rotterdam en Breda en daarbij, vanaf december komt er 4x/uur een snelle trein te rijden tussen Rotterdam en Breda, dus dan wordt de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] ook tussen Rotterdam en Breda ontlast.
-
Michael
Berichten: 12088
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Michael »

In de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] is tussen Rotterdam en Breda capaciteit genoeg. Alleen wanner er werkzaamheden tussen Roosendaal en Antwerpen zijn waardoor de Benelux niet kan rijden en er dus bussen vanaf Breda naar Noorderkempen rijden is er capaciteit tekort in de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] tussen Rotterdam en Breda.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52122
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

De s900 en s1000 hebben beide in de spits staanplaatsen tussen Rotterdam en Amsterdam. Het aantal reizigers op de HSL ten noorden van Rotterdam is dit jaar met dubbele cijfers gegroeid. Een extra rijtuig tweede klas zou voor die treinen echt geen kwaad kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 379
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ICE105 »

900 en 1000 naar 7 rijtuigen per stam is een wens voor 2018, maar eerst hiervoor weer even toelating regelen bij ILT.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Waar komen die rijtuigen vandaan, door de Benelux te integreren?
Bemined
Berichten: 6959
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Het volledig integreren van de Benelux bespaart je zo'n 3 stammen, mogelijk 4 als je ook een reservestam minder neemt. Echter als je vervolgens weer een politiek correcte pendel naar Den Haag gaat laten rijden 4x per dag ben je mogelijk weer een stam extra kwijt, waardoor je minder treinen kan verlengen dan je eigenlijk wil.

De tijdligging van de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] is ook erg ongunstig qua keringen, je krijgt keringen van circa 45 minuten voor de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en keringen van 1,5 uur voor de [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] (een uur korter is weer net te krap vanwege omrijden en reiniging). De boel een kwartier verschuiven levert je weer zo twee stammen op, maar ja dan moet ook de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] schuiven én het pad in België.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12541
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Bemined schreef:
JWM schreef:maarliefst 9 rijtuigen
Op dit traject reed in het verleden in de spits ICR10 en ICM12, dus wat dat betreft is 9 bakken niet eens heel ruim. Het enige verschil is dat deze nu dus integraal ICR9 gaat worden, terwijl het voorheen een mengelmoes was die varieeerde ICM6 tot ICM12 en alles wat er tussen zit. Treinstammen laten zich minder eenvoudig van samenstelling wisselen, en ik acht de NS niet in staat om vaste samenstellingen van 6, 7, 8 en 9 ICR rijtuigen in de juiste omloop te laten rijden als deze niet integraal per treinserie verdeeld zijn.
Tot 2013/2014 reed de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] ook integraal met 9 bakken ICR en in de spitsrichting was dat denk ik ook wel nodig. Daarbuiten wel overkill, maar ja, ICR laat zit natuurlijk niet echt lekker splitsen.
MetroRET
Berichten: 4090
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Geert schreef:
Bemined schreef:
JWM schreef:maarliefst 9 rijtuigen
Op dit traject reed in het verleden in de spits ICR10 en ICM12, dus wat dat betreft is 9 bakken niet eens heel ruim. Het enige verschil is dat deze nu dus integraal ICR9 gaat worden, terwijl het voorheen een mengelmoes was die varieeerde ICM6 tot ICM12 en alles wat er tussen zit. Treinstammen laten zich minder eenvoudig van samenstelling wisselen, en ik acht de NS niet in staat om vaste samenstellingen van 6, 7, 8 en 9 ICR rijtuigen in de juiste omloop te laten rijden als deze niet integraal per treinserie verdeeld zijn.
Tot 2013/2014 reed de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] ook integraal met 9 bakken ICR en in de spitsrichting was dat denk ik ook wel nodig. Daarbuiten wel overkill, maar ja, ICR laat zit natuurlijk niet echt lekker splitsen.
Was toch 10 bakken ICR ?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13659
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

MetroRET schreef:Was toch 10 bakken ICR ?
Dit inderdaad. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, dan zag ik de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] altijd met 10 bakken voor mijn deur voorbij komen en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] met 7 bakken.

Edit: Hoewel het best kan zijn dat er op den duur een bak van die [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]-stammen afgehaald werd om stammen voor de ICD te maken. Staat mij ook wel vaag iets van bij.
Klaasje
Berichten: 7143
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Klaasje »

Op een gegeven moment zijn de 10-delige stammen ingekort tot 9-delige stammen. Ik denk dat daar de verwarring vandaan komt.
Michael
Berichten: 12088
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Michael »

Klopt inderdaad. Dat was toch om rijtuigen vrij te maken voor de IC Direct/Benelux?
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Ik lees hier dat er vanaf september 2013 een rijtuig afgehaald is. Daarvoor waren het dus 10 rijtuigen in de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] . En nog eerder waren het er nog 11.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Ik mag hopen dat er nu ook WiFi komt in die ICR rijtuigen reeks. Een treinreisje IC Direct werd een hel met mijn broertje, want hij moest alles snappen en dat kan hij dat niet doen. Dan gaat hij mij irriteren.

Oh, daarnaast is het ook nog een valse belofte dat alle intercity's WiFi krijgen, want de snelste treindienst en de internationale hebben dat dan niet. Die worden namelijk gereden met rijtuigen. Later ook de 1900 en dat gaat wel hakken hoor.

SnapChat; een social mediaplatform waarin mensen onnodig hun dagelijkse bezigheden verspreiden/delen via Video's en foto's.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door OmniLezer op do 03 nov 2016, 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Een treinreisje IC Direct werd een hel met mijn broertje, want hij moest alles snappen en dat kan hij dat niet doen.
Van jouw uitleg moet hij het ook niet hebben natuurlijk :')
Chrysa
Berichten: 8193
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Wat valt er te snappen aan dat ding dan? Je ramt je chipkaart tegen een rood paaltje, en vervolgens kom je te laat aan in Schiphol. Dat was het wel zo'n beetje.
Laatst gewijzigd door Chrysa op do 03 nov 2016, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13282
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Ik snap hem wel :P
Gediplomeerd ongeluksmagneet
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Chrysa schreef:Wat valt er te snappen aan dat ding dan? Je ramt je chipkaart tegen een rood paaltje, en vervolgens kom je te laat aan in Schiphol. Dat was het wel zo'n beetje.
JWM schreef:
Een treinreisje IC Direct werd een hel met mijn broertje, want hij moest alles snappen en dat kan hij dat niet doen.
Van jouw uitleg moet hij het ook niet hebben natuurlijk :')
Niemand kent SnapChat hier? Die socialmedia praktijken waarin mensen constant hun bezigheden delen met alles en iedereen wat onnodig is. Trouwens ook meestal voor aandachtzoekers.

Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door OmniLezer »

Chrysa schreef:Wat valt er te snappen aan dat ding dan? Je ramt je chipkaart tegen een rood paaltje, en vervolgens kom je te laat aan in Schiphol. Dat was het wel zo'n beetje.
SnapChat Chrysa. Daarnaast kom je te laat met bijna elke trein.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Waar te beginnen... :P
Chrysa
Berichten: 8193
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

En dan moet je nagaan dat ik zelf ook snapchat gebruik. :')

Ik dacht dat het zo'n jochie was die op alles 'waarom' antwoord, maar hij is dus al wat ouder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten