Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Negen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

en-es schreef: ma 30 dec 2024, 17:37 Ik zie op de DB App dat trein 5561 van Utrecht Centraal naar Baarn een behoorlijke vertraging heeft. Ik zou die trein eigenlijk nemen als mijn ICE124 niet vertraagd was.
Ik had precies die SNG 1,5 uur eerder. Geluk bij een ongeluk dat ie toen niet vertraagd was.
Vanmorgen was het dezelfde treinstel die op Baarn defect was.
Ik die verbaasd was dat ze het ding de hele dag hebben laten rijden, al is het alleen maar omdat het ipv een SLT reed. (Dr stonden ook gewoon een aantal SLTs op het opstelterrein vlakbij de kopsporen waarvan er een paar niet eens gebruikt werden vandaag)
en-es

Bericht door en-es »

En voor ik het vergeet: in Hilversum werd de IC van 18.22 naar Hannover geschrapt.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Nou, je maakt nog eens wat mee.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
cassie127

Bericht door cassie127 »

Wubbo schreef: ma 30 dec 2024, 17:55 Gisteren had ik een deurensluiter in mijn trein die door de trein liep met een oortje in. Ik vind daar dingen van.
Vanaf 1 januari mag dat niet meer, dus ik denk dat het een geval was nog even misbruik maken van de huidige situatie
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Djeez

Bericht door Djeez »

Wubbo schreef: ma 30 dec 2024, 17:55 Gisteren had ik een deurensluiter in mijn trein die door de trein liep met een oortje in. Ik vind daar dingen van.
IC naar Eindhoven? Ja, viel mij ook al op. Als dat de mentaliteit is van de nieuwe lichting HC's..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Nee, het was een andere trein. Ik begrijp gewoon niet hoe je kan bedenken dat het een goed idee is om een oortje in te doen als je aan het werk bent en met mensen werkt (tenzij je dat nodig hebt om contact te hebben met collega's, zoals je in winkels nog wel eens ziet).
jelmerrr

Bericht door jelmerrr »

In de winkels zijn dan ook speciale oortjes met een kastje. Die vallen wel op.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Ik blijf het een beetje gek vinden dat op Nieuwjaarsdag NS de dienstregeling pas rond een uur of 9 opstart, terwijl Arriva, Keolis, QBuzz en alle bussen wel vanaf aanvang dienstregeling rijden op Nieuwjaarsdag. Het leek mij logisch dat Arriva, Keolis, Qbuzz en alle bussen ook van de concessieverleners toestemming kregen om de dienst op Nieuwjaarsdag vanaf een uur of 9 op te starten, vergelijkbaar met NS.
-
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Waarom niet andersom? Waarom mag NS de dienstregeling later opstarten ipv gewoon een zondag dienstregeling rijden? In veel andere landen rijden de (nacht)treinen gewoon door tijdens de jaarwisseling.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Het verschil is dat NS op een zondag wel wat eerder rijdt dan de meeste busbedrijven.
De eerste rit aankomende zondag van Rtd naar Gn (toevallig wat ik in de planner had staan) is om 5:58
terwijl van bijv Transdev G&V op zondag de eerste 320 om 7:18 start (in één richting, de andere kant op pas 5 kwartier later) en een lijn als lijn 1 pas om 9:04 bij station Hilversum aankomt.

Het zal wat verschillen per regio maar ik denk dat in veel plaatsen op een reguliere zondag pas om 9 uur of later de eerste bus bij het station aankomt. Vaak zie je wel dat de lijnen naar het ziekenhuis daar al vóór 8 aankomen zodat de shiftwissels om 8 uur in kunnen gaan.

En ik vind dit nog niet zo gek. Vrienden van mij wonen in Londen. Daar is op 1e kerstdag gewoon géén.
OV. Leuk als je bij familie wil eten of erger nog, als medisch personeel of politie naar je werk moet...
Bemined

Bericht door Bemined »

IIVQ schreef: wo 01 jan 2025, 10:24 De eerste rit aankomende zondag van Rtd naar Gn (toevallig wat ik in de planner had staan) is om 5:58
Dat is het nachtnet waarbij je halverwege moet overstappen en drie kwartier moet wachten op de eerste reguliere dagtrein. Het reguliere dagnet wordt pas rond 7:00 opgestart, tussen 5:00 en 7:00 rijden er alleen op enkele plekken wat vroege sprinters als aanvulling op het nachtnet.
dennistd

Bericht door dennistd »

Nitein-Repart schreef: wo 01 jan 2025, 09:02 Ik blijf het een beetje gek vinden dat op Nieuwjaarsdag NS de dienstregeling pas rond een uur of 9 opstart, terwijl Arriva, Keolis, QBuzz en alle bussen wel vanaf aanvang dienstregeling rijden op Nieuwjaarsdag. Het leek mij logisch dat Arriva, Keolis, Qbuzz en alle bussen ook van de concessieverleners toestemming kregen om de dienst op Nieuwjaarsdag vanaf een uur of 9 op te starten, vergelijkbaar met NS.
Vanuit Enschede vertrok de eerste IC zelfs pas om 9:45. Normaal op zondag is dat om 7:45
cassie127

Bericht door cassie127 »

Terwijl je vanochtend in Ede rond 07:00 al een trein had naar Arnhem en een trein naar Utrecht. Ook in Zwolle vertrok rond 07:45 al een trein naar Utrecht
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JothamvW

Bericht door JothamvW »

Maar de eerste 7600 richting Ah op Ahz vanochtend ging pas om 10:14 in plaats van 7:14 op een "echte" zondag.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik heb een rondje hardgelopen vanochtend en de hond uitgelaten, en er was ook bijna niemand op straat. Ook nauwelijks auto's. En dat was tussen 09.15 en 11.15.
dennistd

Bericht door dennistd »

Ik snap best dat er weinig vraag is op 1 januari 's ochtends, maar rij dan (in het geval van Enschede) de 1e trein al wel gewoon om 7:45 en de tweede pas om 9:15 of 9:45. Op die manier kunnen in elk geval de mensen die wel ergens naar toe moeten zo vroeg gewoon de trein nemen.
Hensepens

Bericht door Hensepens »

Hmm, leuk hoor die nieuwe shuttles om de7,5 minuut tussen Hoofddorp en Amsterdam CS. Reizend tussen Hoofddorp en Amsterdam Bijlmer zou ik ook er van kunnen profiteren.

Maar wanneer de ene na de andere trein (sprinter en IC) minutenlang stil blijven staan op Amsterdam Zuid, heb ik toch liever de oude situatie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

In Dienstregeling 2024 bleven Intercity's vaak ook minutenlang wachten op Amsterdam Zuid.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Bemined

Bericht door Bemined »

En in die van 2026 gaan ze dat ook weer doen. Eigenlijk zo lang als de snelheidsbeperkingen op de HSL er zitten zullen er enkele IC's een lange stop krijgen in Amsterdam Zuid omdat de volgorde bij Schiphol omgewisseld moet worden (Eurostar moet 6 minuten naar voren, waardoor twee IC's beide 3 minuten naar achteren moeten en hiervoor een lange stop krijgen in Zuid).
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

De treindienst op Gn-Zl is vandaag de hele dag in de war door een spoorstaafbreuk. Dit euvel wordt vannacht gefixt, dus tot die tijd rijden er alleen sprinters tussen Gn-Zl. De ICs rijden alleen Gn-Asn.

Door deze storing reed er vandaag ook een IRM6 in oa trein 9036 ipv SNG.
Matt

Bericht door Matt »

Gisteravond was er een aanrijding tussen Delft en Den Haag HS, waardoor er na 20:00 geen treinen reden tussen deze twee stations. NS gaf aan "reis tussen Delft, Rijswijk, Den Haag Moerwijk en Den Haag HS met lijnbussen of de tram". De NS-app gaf mooi aan dat je dan met lijn 1 naar Den Haag HS moest reizen. Maar als je de NS reisplanner van Delft naar bijvoorbeeld Den Haag Moerwijk raadpleegde dan kreeg je alleen vervallen NS-ritten te zien. Niet zo handig als je niet bekend bent met het lokale openbaar vervoer. Ik heb met tram 1 en 16 naar Moerwijk gereisd en was uiteindelijk slechts 25 minuten later thuis.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Hensepens schreef: do 02 jan 2025, 08:35 Hmm, leuk hoor die nieuwe shuttles om de7,5 minuut tussen Hoofddorp en Amsterdam CS. Reizend tussen Hoofddorp en Amsterdam Bijlmer zou ik ook er van kunnen profiteren.

Maar wanneer de ene na de andere trein (sprinter en IC) minutenlang stil blijven staan op Amsterdam Zuid, heb ik toch liever de oude situatie.
Rijden die treinen elkaar in de weg dan? Want rijdt de Airportsprinter en die sprinter uit Zaandam niet via de binnensporen vanaf Riekerpolder (Schiphol Airport spoor 3-4; Hoofddorp spoor 2-3) en alle treinen vanaf Zuid via de buitensporen? Dus dat lange wachten zou er niet mee te maken moeten hebben maar idd alleen met de Eurostar (zoals Bemined eerder zei) maar die zal niet zoveel verderf verzoorzaken lijkt mij?
Bemined schreef: do 02 jan 2025, 13:07 En in die van 2026 gaan ze dat ook weer doen. Eigenlijk zo lang als de snelheidsbeperkingen op de HSL er zitten zullen er enkele IC's een lange stop krijgen in Amsterdam Zuid omdat de volgorde bij Schiphol omgewisseld moet worden (Eurostar moet 6 minuten naar voren, waardoor twee IC's beide 3 minuten naar achteren moeten en hiervoor een lange stop krijgen in Zuid).
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Nou ja, anders zou je de binnensporen (misschien) kunnen gebruiken om de Eurostar ruimte te geven.
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

De machinist van trein 540 was niet bepaald happy met feit dat hij voor Asn voor de rooie kwam en ProRail niet op zijn telefoontjes reageerde voor tekst en uitleg. Hij liet dan ook duidelijk merken tijdens het omroepen, zo ongeveer:

"Zoals u merkt hebben wij op dit moment een vertraging opgelopen dankzij de firma ProRail die weigert de telefoon op te nemen :x :roll:"
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Niet heel netjes. Hij weet niet waarom de telefoon niet opgenomen wordt.
Roep dan gewoon om dat zodra er informatie is deze wordt omgeroepen.
Plaats reactie