Lelylijn
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14
Re: Lelylijn
Ik quote uit het regeerakkoord:
De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle).
--
Begrijp ik goed dat het nu sowieso doorgaat, en dat er dus extra geld heengaat dan in het vorige akkoord is afgesproken (3 miljard uit mijn hoofd). Volgens mij komt er uitslag van een lopend onderzoek over de aanleg van de Lelylijn in het najaar. Eerst maar afwachten wat daaruit komt en hoeveel het echt gaat kosten lijkt mij.
De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen (bv. Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle).
--
Begrijp ik goed dat het nu sowieso doorgaat, en dat er dus extra geld heengaat dan in het vorige akkoord is afgesproken (3 miljard uit mijn hoofd). Volgens mij komt er uitslag van een lopend onderzoek over de aanleg van de Lelylijn in het najaar. Eerst maar afwachten wat daaruit komt en hoeveel het echt gaat kosten lijkt mij.
Nee, ik noem het lekker IRM ipv VIRM. Of je nu wilt of niet.
Re: Lelylijn
Het zal nog heel wat jaren duren voordat zo'n lijn daadwerkelijk wordt aangelegd.
De kosten worden natuurlijk mede bepaald door de tracékeuzes, het ontwerp en het aantal stations enz.
De zinsnede "met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is" vind ik wel interessant. Bedoelen ze daarmee: we beginnen met Groningen - Drachten - Heerenveen, en Lelystad - Heerenveen wordt in een later stadium gedaan? Dat is toch ook het meest gevoelige tracédeel vanwege bodem en Natura2000 gebieden?
De kosten worden natuurlijk mede bepaald door de tracékeuzes, het ontwerp en het aantal stations enz.
De zinsnede "met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is" vind ik wel interessant. Bedoelen ze daarmee: we beginnen met Groningen - Drachten - Heerenveen, en Lelystad - Heerenveen wordt in een later stadium gedaan? Dat is toch ook het meest gevoelige tracédeel vanwege bodem en Natura2000 gebieden?
Re: Lelylijn
Het gedeelte tussen Lelystad en Heerenveen heeft de grootste uitdagingen als het gaat om bodemdaling. Natura 2000 geldt in Flevoland en Friesland alleen voor de meren rondom Flevoland voor wat betreft gedeelten die direct aan het beoogde tracé liggen. Op afstand ligt in Overijssel nog Nationaal Park Weerribben-Wieden. Keerzijde is wel dat het in Flevoland een stuk makkelijker is om het tracé landschappelijk in te passen, omdat de grond grotendeels al eigendom van het Rijk is via het Rijksvastgoedbedrijf. De huidige agrarische activiteit vindt, vooral in de Noordoostpolder, plaats onder erfpacht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Lelylijn
Nee. Voor zo'n lijn moet er eerst een technisch ontwerp komen, daarna een ontwerp-tracébesluit en een MER komen, daarna een wet (die de verklaring tot algemeen nut regelt, waardoor onteigend kan worden). Ook moet er in de begroting geld voor gevonden worden.
We hebben nog niet eens een regering, we krijgen straks zomerreces en dan de eerste honderd dagen waarin een kabinet meestal niet heel effectief is, dus ik denk dat de ministeries pas in 2025 wat aan beleid kunnen doen, en in najaar 2027 zijn er alweer verkiezingen, als niet eerder.
Een ontwerp maken en tracébesluit zal zeker nog enkele jaren duren, dan krijg je nog juridische procedures tot aan de RvS...
Kortom, ik verwacht niet dat het aankomende kabinet de goedkeuring van de Lelylijn mee gaat maken.
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 16 mei 2024, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lelylijn
Nog maar afwachten of het überhaupt de kerst wel gaat halen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: Lelylijn
Dat is 'salami-tactiek'. Vooral in Friesland is de Lelylijn controversieel. Lang niet iedereen ziet de lijn zitten en er is ook nog geen tracé vastgesteld; en de landschappelijke inpassing is er het lastigst. In Flevoland kun je bij wijze van spreke morgen beginnen: het oude tracé van de Zuiderzeelijn is nog vrijgehouden en als je geen 'gekke' dingen is ook een tracébesluit eenvoudig. Veel onderzoeken zijn al gedaan voor andere infrastructuur en de Hanzelijn. Het is echter niet zo zinvol om de spoorlijn bij Lemmer te laten ophouden. Als de provincie Fryslân wel meewerkt aan het trajectgedeelte Heerenveen-Drachten-grens dan ontstaat er vanzelf genoeg momentum om ook het tussengelegen gedeelte te bouwen. Daar zal ook een fundamentele keuze gemaakt moeten worden; gaat de spoorlijn ten noorden of ten zuiden van Heerenveen langs; of wordt met een eventueel provisorium aangesloten op het bestaande station Heerenveen. Daar zullen nu wel snel afspraken over gemaakt moeten worden.Roeland schreef: ↑do 16 mei 2024, 10:12 Het zal nog heel wat jaren duren voordat zo'n lijn daadwerkelijk wordt aangelegd.
De kosten worden natuurlijk mede bepaald door de tracékeuzes, het ontwerp en het aantal stations enz.
De zinsnede "met de aanleg wordt gestart in Groningen indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is" vind ik wel interessant. Bedoelen ze daarmee: we beginnen met Groningen - Drachten - Heerenveen, en Lelystad - Heerenveen wordt in een later stadium gedaan? Dat is toch ook het meest gevoelige tracédeel vanwege bodem en Natura2000 gebieden?
Als het project eenmaal is opgestart kan dat wel redelijk onafhankelijk van politieke werkelijkheid lopen.We hebben nog niet eens een regering, we krijgen straks zomerreces en dan de eerste honderd dagen waarin een kabinet meestal niet heel effectief is, dus ik denk dat de ministeries pas in 2025 wat aan beleid kunnen doen, en in najaar 2027 zijn er alweer verkiezingen, als niet eerder.
Overigens ben ik zelf geen uitgesproken voor- of tegenstander van het project. Wel zie ik de noodzaak om het openbaar vervoer in het interregionale segment te verbeteren in de Noordoostpolder, Zuidelijk Friesland en Zuidwest Groningen. Het is de afgelopen jaren eigenlijk behoorlijk verslechterd. Toch denk ik dat investeren in andere regionale spoorlijnen en een forse impuls van het bovenregionale busnet (Q-liners) voor veel reizigers ook prima kan werken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lelylijn
De provincie Friesland heeft zelf zo'n 10 jaar geleden impliciet aangegeven, geen noodzaak te zien voor rechtstreeks OV van/naar Lelystad. Anders zouden ze die oude doorgaande lijn 315 niet hebben geknipt in Emmeloord.
Met rechtstreekse snelbussen vanuit Lelystad naar bijv. Lemmer en Sneek zou het OV in Zuidwest Fryslân al fors verbeteren.
En gelet op de vele Q-liners tussen Heerenveen, Drachten en Groningen zou een rechtstreekse regionale spoorlijn daar misschien helemaal niet zo gek zijn.
Met rechtstreekse snelbussen vanuit Lelystad naar bijv. Lemmer en Sneek zou het OV in Zuidwest Fryslân al fors verbeteren.
En gelet op de vele Q-liners tussen Heerenveen, Drachten en Groningen zou een rechtstreekse regionale spoorlijn daar misschien helemaal niet zo gek zijn.
Re: Lelylijn
De splitsing in Emmeloord is meer vanuit de concessie gerekend dan vanuit de provincie: het komt omlooptechnisch beter uit, biedt in Flevoland en in Groningen een betrouwbaarder dienstregeling en de verbinding Emmeloord-Groningen vond men destijds wel belangrijk om rechtstreeks te houden.
Ik had zelf de lijn niet opgesplitst, maar dat de vervoersautoriteiten dat noodzakelijk vonden kan ik me ergens wel voorstellen. Knippen in Heerenveen was een stuk reizigersvriendelijk geweest, met in Joure aansluiting naar Sneek, en in Lemmer aansluiting naar Balk en in Emmeloord aansluiting naar Urk.
Ik had zelf de lijn niet opgesplitst, maar dat de vervoersautoriteiten dat noodzakelijk vonden kan ik me ergens wel voorstellen. Knippen in Heerenveen was een stuk reizigersvriendelijk geweest, met in Joure aansluiting naar Sneek, en in Lemmer aansluiting naar Balk en in Emmeloord aansluiting naar Urk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lelylijn
De toon is weer gezet
Nieuwe verkeersminister Barry Madlener (PVV) vindt Lelylijn maar niks: 'Een luchtkasteel. Steek het geld in autowegen'
https://lc.nl/friesland/Nieuwe-verkeers ... 98909.html (betaalmuur)
Nieuwe verkeersminister Barry Madlener (PVV) vindt Lelylijn maar niks: 'Een luchtkasteel. Steek het geld in autowegen'
https://lc.nl/friesland/Nieuwe-verkeers ... 98909.html (betaalmuur)
Re: Lelylijn
Dat die Lelylijn een luchtkasteel is, ben ik wel met Madlener eens.
Geld in Friese autowegen steken hoeft trouwens niet meer, want dat heeft Friesland het afgelopen decennium al ruimschoots gedaan.
Geld in Friese autowegen steken hoeft trouwens niet meer, want dat heeft Friesland het afgelopen decennium al ruimschoots gedaan.
Re: Lelylijn
Ik ben geen abonnee van de LC maar ik zie in de kop nergens Friese staan.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14
Re: Lelylijn
De minister heeft inderdaad niet positief gesproken over de Lelylijn, maar lijkt mij dat hij toch ook iets zal moeten met wat er in dat hoofdlijnen akkoord is afgesproken. Dat uberhaupt de financien nog lang niet rond zijn is dan weer een ander verhaal xD
Zijn collega Chris Jansen die staatssecretaris is spreekt wel wat positiever over de Lelylijn en geeft aan dat ze met voorkeur vanuit Groningen gaan starten met de aanleg.
Eerst zien dan geloven
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/21 ... dpr=accept
Zijn collega Chris Jansen die staatssecretaris is spreekt wel wat positiever over de Lelylijn en geeft aan dat ze met voorkeur vanuit Groningen gaan starten met de aanleg.
Eerst zien dan geloven
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/21 ... dpr=accept
Nee, ik noem het lekker IRM ipv VIRM. Of je nu wilt of niet.
Re: Lelylijn
Ik verwacht sowieso niet al te veel op OV gebied van dit nieuwe kabinet,de partijen zijn nou niet echt voorstander van meer OV
Re: Lelylijn
Tja, de Lelylijn staat gewoon in het hoofdakkoord opgenomen. Daarnaast gaat de staatssecretaris over OV, en niet Madlener.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14
Re: Lelylijn
Spoorpro.nl meldt iig dat de minister is bijgedraaid.
Ook de verbetering van de bereikbaarheid van de regio is een van de prioriteiten van het nieuwe kabinet, zegt Jansen. Zo wordt de aanleg van de Lelylijn doorgezet, de snellere spoorverbinding tussen het noorden en de Randstad. “Als het even kan, beginnen we aan de kant van Groningen.”
Ook op het gebied van milieu, zijn tweede beleidsterrein, ziet Jansen “interessante uitdagingen” voor zich. “Inhoudelijk moet ik me hier nog wel wat meer in verdiepen”, geeft hij toe.
De directe ‘baas’ van Jansen, de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener, liet deze week merken dat hij een ommezwaai heeft gemaakt, waar het de aanleg van nieuwe spoor betreft: “De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij wordt gestart in Groningen, indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen, bijvoorbeeld Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle.”
Ook de verbetering van de bereikbaarheid van de regio is een van de prioriteiten van het nieuwe kabinet, zegt Jansen. Zo wordt de aanleg van de Lelylijn doorgezet, de snellere spoorverbinding tussen het noorden en de Randstad. “Als het even kan, beginnen we aan de kant van Groningen.”
Ook op het gebied van milieu, zijn tweede beleidsterrein, ziet Jansen “interessante uitdagingen” voor zich. “Inhoudelijk moet ik me hier nog wel wat meer in verdiepen”, geeft hij toe.
De directe ‘baas’ van Jansen, de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener, liet deze week merken dat hij een ommezwaai heeft gemaakt, waar het de aanleg van nieuwe spoor betreft: “De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij wordt gestart in Groningen, indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen, bijvoorbeeld Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle.”
Nee, ik noem het lekker IRM ipv VIRM. Of je nu wilt of niet.
Re: Lelylijn
De beste man heeft een kijkje in het hoofdlijnenakkoord genomen inmiddels zie ik.
Re: Lelylijn
Een ideeënbus? Melkbus? Methadonbus?
Re: Lelylijn
Hoop geen methadonbus, want dan loop je een groot risico overreden te worden.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: Lelylijn
Overreden om methadon te gaan gebruiken?
Re: Lelylijn
Nee, overreden worden door de methadonbus.
Kom ken je klassiekers
Kom ken je klassiekers
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: Lelylijn
Ik ken hem niet? Vertel, geef me meer info!
Re: Lelylijn
Die man mocht niet eens met die bus rijden, dus maak je niet sappel. Na de opnames van de clip bleek dat de chauffeur "zwart" had gereden, oftewel niet de richtlijnen had aangehouden wat betreft rij- en rusttijden. Hele rel.
Kortom, geen risico en overbodige opmerking.
Kortom, geen risico en overbodige opmerking.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten