Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Z2N
Donateur

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Amsterdam - Rotterdam ging nog via de HSL, anders gaat de omleiding via Maarssen en wordt Rotterdam gewoon overgeslagen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined

Bericht door Bemined »

Waarschijnlijk waren dit twee verschillende treinen, eentje die al in Rotterdam was toen de stremming begon en vanaf daar omgeleid werd en die van een uur later die direct vanaf Amsterdam omgeleid werd en daarom rond dezelfde tijd in omleiding was.
ITF

Bericht door ITF »

Dat vermoed ik ook, gezien de dienstregeling van gisteren op treinposities: de 9364 die inderdaad al in Rotterdam was toen de storing begon en omgereden is via Utrecht en 's-Hertogenbosch en de 9376 die ik op Asa zag passeren die rechtstreeks tussen Amsterdam en Utrecht heeft gereden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Ivan

Bericht door Ivan »

Ik kan bevestigen dat ik in Tilburg twee aparte Thalyssen(meervoud?) voorbij heb zien komen.
cassie127

Bericht door cassie127 »

In Utrecht zou rond 17:00 inderdaad een Eurostar stoppen, alleen is deze zonder te stoppen door Utrecht Centraal gereden ondanks dat de reisinformatie aangaf dat de trein hier zou stoppen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Een vriendin van me komt uit Es naar Dvd en appt dat ze in Amf is overgestapt:
vriendin schreef:Is een ns sprinter. Rare trein...
ik schreef:Oh huh? Zit je wel in de trein naar Duivendrecht?
vriendin schreef:Ja, als het goed is wel. Trein naar Rotterdam.
Intercity direct heet het blijkbaar.
ik schreef:is een middelhogesnelheidstrein!
vriendin schreef:Hmm... Maar dan wel de budget variant!
Bericht in een vriendengroep gister:
Mijn trein kan niet vertrekken want de machinist zit in de trein die achter ons zit en niet het station in kan rijden omdat onze trein daar staat😑
Durashift

Bericht door Durashift »

Zijn we niet doorgeslagen in veiligheid protocollen?

Nu is de HSL (noord) dicht vanwege een ongeluk op de naastgelegen snelweg. Ja, er ligt een vrachtwagen dichtbij het HSL spoor.. dus wat doen we dan?
(..)De vrachtwagen is over de vangrail gekanteld en ligt op twee meter van de hogesnelheidslijn, die naast de snelweg loopt. In verband met de veiligheid is het treinverkeer stilgelegd, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. 'Met het spoor is niets aan de hand', zegt ze. De verwachting is dat dit zeker tot 02:15 uur het geval zal zijn. (..)
Er staat nota benen een geluidswand tussen spoor en snelweg. De betreffende treinen aldaar mogen slechts 120 km/h per uur.. wát kan er mis gaan op het spoor?

Zolang de berger dadelijk niet met kranen over het spoor moet is er toch geen noodzaak om zo langdurig geen treinverkeer toe te staan? Mijn hemel zeg. -0-

Afbeelding

https://www.omroepwest.nl/112/4968133/v ... nen-op-hsl
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Die geluidswal is de andere kant van de spoorlijn. De vrachtwagen ligt best dicht op de rails, en heeft ook het hekwerk gesloopt. Ik vind het niet ondenkbaar dat een onoplettende berger even achter de vrachtwagen omloopt en daarbij te dicht bij het spoor komt.
Of je dan helemaal niks moet rijden, of bijvoorbeeld een stukje op zicht, laat ik in het midden, maar het is dus niet dat er níks kan gebeuren.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Heb je de luchtfoto van het ongeval bij dit artikel wel gezien? Die geluidswal staat niet tussen vrachtwagen en het spoor, en de vrachtwagen ligt er op twee meter afstand van het spoor naast.

Daarnaast ligt de vrachtwagen op zo'n manier dat de berging complex heeft uitgepakt, want de werkzaamheden hebben de hele nacht geduurd. Ik zie daarbij aanleiding om aan te nemen dat de hulpverleners ook gebruik gemaakt hebben van het schouwpad naast het spoor, dat alleen gebruikt mag worden bij calamiteiten en andere soorten buitendienststellingen.

Ik ben van mening dat je nooit op veiligheid moet willen bezuinigen. De hulpverleners hebben namelijk een veilige werkomgeving nodig, en die is er niet als treinen op twee meter van de ongevalslocatie voorbij rijden zonder enige afscheiding en ongeacht of dit met 40, 80, 120 of 300 km/h is. Op de weg gaat er ook wel eens een rijstrook meer uit dan wij als automobilist nodig achten, maar dan kunnen de hulpdiensten tenminste wél veilig werken en de weg zo snel als mogelijk weer vrijgeven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Het lijkt me daarnaast ook niet onwaarschijnlijk dat er gebruik gemaakt is van een hijskraan voor de berging. Met hijskettingen die heen en weer zwaaien op twee meter van de bovenleiding is het toch ook wel verstandig de stroom even uit te schakelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined

Bericht door Bemined »

Ik had volgens mij ook begrepen dat de ERTMS beveiliging op de HSL niet toestaat een snelheidsbeperking tijdens de rijdende dienst te activeren? Met de beveiliging die men straks landelijk gaat uitrollen zou dat wel moeten kunnen. Dan zou je een snelheidsbeperking van 10km/u kunnen gaan afdwingen op plekken waar mensen dicht langs het spoor staan.
Dionysusnu

Kan een transitie naar "on sight" ook, of dat dan weer niet?
Durashift

Bericht door Durashift »

ArrivaBas schreef: za 17 mei 2025, 09:00 Heb je de luchtfoto van het ongeval bij dit artikel wel gezien? (..)
Ja.

Okay, ik heb verkeerd gekeken. Ik snap de buitendienststelling nu beter.

Misschien een keerwand bijbouwen aan de oostzijde van het spoor als men toch die verzakte kunstwerken gaan aanpakken..ooit?
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat dit gebeurt sinds de opening van de HSL, 16 jaar geleden. Met een keerwand hoeft het treinverkeer dus gemiddeld een half uur per jaar minder worden stilgelegd. Dat lijkt mij de investering niet waard.
Bemined

Bericht door Bemined »

Kennis van spoorbeveiliging bleek vandaag toch wel handig. Ik stond op Hilversum Sportpark te wachten op de sprinter naar Utrecht toen me opeens opviel dat langs het linkerspoor het sein uit de stand stop gekomen was. Aangezien het me onwaarschijnlijk leek dat de treindienstleider voor de lol met de rijrichtingkering zat te spelen heb ik maar even in de app gekeken en inderdaad, de trein stond opeens op spoor 2 aangekondigd. Ik heb de andere wachtende reizigers maar even snel geattendeerd hierop en ben snel naar het andere perron gelopen voor de overweg zou sluiten en 2 minuten later kwam de sprinter inderdaad linkerspoor binnenrijden.

Onderweg werd nog onaangekondigd een extra stop gemaakt op Hollandse Rading, hier leek niet iedereen op de hoogte van te zijn want er stonden nog mensen op spoor 1 te wachten. Blijkbaar was het daar ook niet omgeroepen. Tussen Hollandse Rading en Overvecht passeerden we nog een trein op het andere spoor, dit leek trein 5750 te zijn geweest die linkerspoor richting Hilversum probeerde te rijden maar met minder succes, de trein lijkt de hele vrije baan met 40km/u gereden te hebben.
Dionysusnu

De HSL ligt er weer eens uit. Defecte trein. En werkzaamheden Ddr-Zlw, dus omleiden zit er niet in.
In de 1165 werd alleen maar omgeroepen dat de trein opgeheven was, maar geen verklaring over de reden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De 1166 vertrok om niet opgehelderde redenen 4 minuten te laat in Eindhoven Centraal. Op Breda was de trein weer 2 minuten te vroeg. De acceleratie van ICNG is echt geweldig, en een weekendje met weinig goederentreinen in Brabant doet de rest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

In Bunde stond de 32483 defect. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de 2979, die helaas al uit Std vertrokken was het rechterspoor op, iedereen er in Geleen-Lutterade uitgegooid heeft (om nog leeg door te rijden naar Bk) en verwezen heeft naar de 32485 die het hele stuk naar Mt linkerspoor heeft gereden. Zonder de overloopwissels bij Beek heb je inderdaad niet zoveel mogelijkheden meer…
Bemined

Bericht door Bemined »

Er waren vanmiddag wat probleempjes rondom Gouda. Ik haalde in Utrecht nog net trein 2854 en dat was maar goed ook want de volgende IC ging pas drie kwartier later. Aangekomen te Gouda bleek dat de aanvoer richting Utrecht gestagneerd was door een heuse treinenfile, zowel spoor 3 als spoor 5 waren bezet en tussen Gouda en Moordrecht passeerden we 5 treinen die ook nog Gouda binnen wilde rijden. Volgens de treinenradar stonden de laatste 2 daarvan nog steeds te wachten toen mijn trein inmiddels op Alexander stond.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zat vandaag echt klem in een tussendeur (bij bakovergang) van ICNG. Ik liet iemand van de andere kant passeren, ik liep door en net op dat moment sloot de deur zich en bleef maar sluiten, het deed geen pijn maar hard genoeg dat ik echt even moest worstelen om los te komen. Zit er geen klembeveiliging op deze deuren?

Te Dvd (Rijksstraatwegkant) stonden alle poortjes (NS en GVB) open. Degene die iets voor mij liep checkte uit en op exact dat moment gaven alle poortjes een piep en sloten. Zij kon niet meer naar buiten, nog eens uitchecken gaf "u bent al in/uitgecheckt". Ik ben maar door het brede poortje gegaan en heb haar meegenomen.
Dionysusnu

IIVQ schreef: ma 19 mei 2025, 18:44 Ik zat vandaag echt klem in een tussendeur (bij bakovergang) van ICNG. Ik liet iemand van de andere kant passeren, ik liep door en net op dat moment sloot de deur zich en bleef maar sluiten, het deed geen pijn maar hard genoeg dat ik echt even moest worstelen om los te komen. Zit er geen klembeveiliging op deze deuren?
Ik heb dit ook al eens gehad. Dus nee, volgens mij niet.
Matt

Bericht door Matt »

Ik heb soms het gevoel dat die tussendeuren van de ICNG net zoveel problemen hebben als de tussendeuren van de Fyra. :')
waldo79

Bericht door waldo79 »

Mijn rugzak zat gisteren klem in een tussendeur van een Flirt. Zo'n deurtje wat de eerste van de tweede klasse scheidt. Die sluiten ongeacht of er een obstakel is.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

De 2012 kwam vanochtend net na vertrek uit Gouda tyfonerend tot stilstand, omdat er iemand over het spoor liep. Vanuit de trein konden we zien dat iemand over een hek klom en met een slentergangetje weg liep. Veel vertraging leverde het niet op, in Rotterdam hadden we nog maar +3.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gamma

Bericht door Gamma »

Komende weekeinde rijdt er een rechtstreekse Intercity Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Roosendaal. Aangezien Roosendaal het begin- en eindpunt is van de intercity naar België is en heel Rotterdam eruit ligt, slimme oplossing zo voor een reis tussen nederland en belgie!
Plaats reactie