Pagina 7 van 19

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 08:18
door Klaasje
Wayfinding en stakeholder zijn in Nederland beter bekend dan de Nederlandse tegenhangers. Dan is het dus heel normaal om deze termen te gebruiken.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 10:28
door Durashift
Ardan schreef:
Intelligent Platform Bar-schermen
(..)

Heuj Engelstalige interessantdoenerij die geen hond snapt *O*
Yup.. management taal.. vast geschreven door iemand die zich 'moet profileren' :wink:

Wat is er mis met het Nederlandse woord belanghebbenden te gebruiken in plaats van stakeholders?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 10:45
door reisthijs
Klaasje schreef:Wayfinding en stakeholder zijn in Nederland beter bekend dan de Nederlandse tegenhangers. Dan is het dus heel normaal om deze termen te gebruiken.
Ja, die woorden zijn wel bekend, maar hoeveel mensen weten ook precies wat ze betekenen? Een slechte zaak dat het overmatig gebruik van Newspeak normaal gevonden wordt.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 12:58
door Post
Dit soort woorden zijn leuk voor intern gebruik in marketingplannen maar niet in je communicatie naar alle reizigers. Vertel toch gewoon wat je aan het doen bent in plaats van met management en marketingtermen te gooien.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 20:22
door Ardan
Klaasje schreef:Wayfinding en stakeholder zijn in Nederland beter bekend dan de Nederlandse tegenhangers. Dan is het dus heel normaal om deze termen te gebruiken.
Ja bij mensen die Belangrijk zijn, maar niet bij Jan met de Pet.
Maar goed, als iedereen wollig gaat lopen doen wordt het vanzelf normaal ja :')

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 20:24
door Wubbo
Die stakeholders kan ik nog wel mee leven (belanghebbenden is volgens mij in nuance net iets anders). Landmarks kun je volgens mij prima in het Nederlands doen, van wayfinding krijg ik helemaal jeuk omdat ik daar geen scherpe definitie van ken.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 20:28
door Ardan
Wayfinding is eens uitgelegd op wijnemenjemee.nl, omdat volgers daar ook nogal jeuk aan hadden bij een artikel over de nieuwe bewegwijzering in de Amsterdamse metro. Het schijnt wat breder te zijn dan 'bewegwijzering'. Niet alleen de bordjes maar het geheel van borden, lay-out, hoe ruimtes zijn ingedeeld en hoe mensen zich erin gedragen. Zoiets. Dacht ik.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 20:43
door Freek
Zoiets als routing signing en branding? ;-)

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 20:47
door JWM
Nee liever geen meerdere woorden, op dit forum zijn er dan weer lieden die het rsb gaan noemen :X

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 21:03
door Aking
Ah, vandaar JWM zeker :')

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 21:05
door JWM
+1 :D

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: vr 03 jun 2016, 23:58
door Geert
Ardan schreef:Wayfinding is eens uitgelegd op wijnemenjemee.nl, omdat volgers daar ook nogal jeuk aan hadden bij een artikel over de nieuwe bewegwijzering in de Amsterdamse metro. Het schijnt wat breder te zijn dan 'bewegwijzering'. Niet alleen de bordjes maar het geheel van borden, lay-out, hoe ruimtes zijn ingedeeld en hoe mensen zich erin gedragen. Zoiets. Dacht ik.
Alsof je een begrip als bewegwijzering niet ruimer kunt interpreteren dan alleen de bordjes. Zucht...

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 04 jun 2016, 00:07
door Klaasje
Of mensen de weg kunnen vinden (Wayfinding) is wat anders dan bewegwijzering.. Want bijvoorbeeld ook blindengeleidetegels vallen onder wayfinding.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 04 jun 2016, 00:28
door Aking
Blindengeleidetegels zijn toch bordjes in braille op de grond? :Y

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 04 jun 2016, 13:10
door Geert
Mja, zonder gekheid zou ik dat inderdaad ook onder een ruime definitie van bewegwijzering willen interpreteren. Ze wijzen inderdaad blinden en slechtzienden de weg.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: za 04 jun 2016, 15:42
door trolly
Helemaal mee eens. Die engere definitie van bewegwijzering als "het plaatsen van wegwijzers" wordt overigens hoofdzakelijk gehanteerd door degenen die graag het wat kreupelengelse wayfinding gebruikt zien worden. Zij gaan er daarbij gemakshalve aan voorbij, dat dit begrip zeker niet uitsluitend de finding van de way inhoudt, maar ook van andere zaken, zoals de WC, diverse sporen en op Amsterdam Centraal — lo and behold — de ferry.

Een verstandig persoon werpe deze vorm van framing uiteraard verre van zich, naast dat dit onderwerp hier errug OT is, en daar een heul fijn plekkie voor is, elders in de krochten van dit forum. (A)

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 12:53
door Chrysa
Navigatie

Iemand?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 19:36
door Z2N
Keurig Nederlands, ben trots op je (?) :?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 10:43
door ODRAIL
Een nieuwsbericht met reacties:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2593 ... rs___.html

En het is te hopen dat de ns iets doet met de reacties die onder het nieuwsbericht staan. Want de bal ligt niet alleen bij de reiziger.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 11:56
door reisthijs
Een wat uitgebreider verhaal:
http://nos.nl/artikel/2109391-zelfs-bug ... eduwd.html

Jammer dat de berichtgeving zo eenzijdig is. Nergens wordt ingegaan op de vraag, waardoor het komt dat veel reizigers op het laatste moment instappen.
"Mensen realiseren zich niet goed dat de tijd die op het bord staat, de vertrektijd is. De tijd op de klok is dus niet de uiterste instaptijd."
NS realiseert zich niet goed, dat de meeste mensen niet beter weten dan dat de tijd op het bord de uiterste instaptijd is. Als dat niet zo is, mag dat wel eens duidelijker gecommuniceerd worden.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 12:24
door Zugführer
Opmerkelijk dat een campagne die binnen de NS gestart nu als nieuws gepresenteerd op alle grote nieuwswebsites te vinden is :')
Zie bijvoorbeeld dit artikel uit 2001, dat is gewoon 15 jaar oud maar precies hetzelfde "nieuws".

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 12:45
door Littlebusdriver
In het nieuws hoor ik steeds dat de trein vertraging oploopt door deze laatste instappers. Wat is de definitie van deze vertraging? Als de trein meer dan 3 min later vertrekt is dit vertraging volgens de prestatie normen. Bij de geld-terug vergoeding is > 30 min te laat vertraging. Dus een laatste instapper zorgt voor meer dan 3 min vertraging? Of is dit definitie nummer 3?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 12:53
door Durashift
Littlebusdriver schreef:In het nieuws hoor ik steeds dat de trein vertraging oploopt door deze laatste instappers. Wat is de definitie van deze vertraging? Als de trein meer dan 3 min later vertrekt is dit vertraging volgens de prestatie normen. Bij de geld-terug vergoeding is > 30 min te laat vertraging. Dus een laatste instapper zorgt voor meer dan 3 min vertraging? Of is dit definitie nummer 3?
Precies, de NS haalt er argumenten bij die hun nu goed uitkomen.. maar vertraging is het dus pas als er 3 minuten ná vertrektijd vertrokken wordt..

Dit 'onderzoek' wat nu in de media is.. maakt ook onderdeel uit van de campagne.. ff de uitkomsten van een 'onderzoekje' in een persbericht proppen en voilà. :roll:

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 13:26
door Mikos
Nee, vertraging is ieder moment dat de trein later dan de geplande vertrektijd vertrekt. Jullie moeten het nu niet moeilijker maken dan het is. Het komt echt ongelooflijk veel voor dat reizigers op het allerlaatste moment nog instappen; dát is waar het hier om gaat.

Er is echt wel een verschil tussen dat wat jullie denken dat het onderwerp is en waar het daadwerkelijk om gaat. Er komen allerlei voorbeelden op het internet voorbij van "Ja, maar en jullie..." en "Als de trein te laat is...", maar daar gaat het niet om. Het gaat om de situatie waarbij een reiziger na het vertreksignaal het perron op komt zetten en nog even tussen de sluitende deuren door denkt te kunnen glippen. Mensen die op het laatste moment de deur nog even voor iemand anders openhouden, denken hun fiets nog even tussen de deuren te kunnen gooien, zodat de trein wel wacht. Kinderwagens die tussen de deuren worden geduwd om nog gauw even mee te kunnen.

En dat levert vertraging op. Nee, niet altijd die 3 minuten die volgens het boek worden aangehouden. Maar wel seconden (deuren die geforceerd open gehouden worden), minuten (die fiets of kinderwagen die tussen de deur zit, waardoor alle deuren moeten worden ontgrendeld, de in paniek geraakte eigenaar of ouder die er op gewezen moeten worden dat de deur geopend kan worden en daarna aangesproken) en zelfs opheffingen van treinen (als mensen gewond zijn geraakt, en geloof me... dat gebeurt veel te vaak). Maar die halve minuut dat zo'n trein al later weg gaat door zoiets, veroorzaakt ook alleen maar een sneeuwbaleffect. En als we naar meer treinen op het spoor toe willen, moeten we af van die gevaarlijke situaties en de bijbehorende vertraging.

Vandaar de regel: Na het fluiten, niet meer instappen.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 06 jun 2016, 14:03
door Aking
HET IS ALLEMAAL DE SCHULD VAN DE REIZIGER!!! 1!!1!1!EEN!!