Pagina 7 van 7

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 28 aug 2019, 15:42
door reisthijs
Aha, de vermelding van Amsterdam-Uitgeest in het lijstje klopte dus toch wel: om de treinen in de [serie=Sprinter|2019|Breukelen - Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum7300[/serie] te kunnen verlengen moeten de perrons in Veenendaal weer een stukje verlengd worden.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 28 aug 2019, 19:08
door Vinny
trolly schreef:Nederland verandert zienderogen in één grote stedelijke agglomeratie. Wat vroeger dorpen op het platteland waren, zijn nu steeds meer voorsteden in een landelijke omgeving, die òf een parkachtige functie krijgt, of agrarisch industriegebied is.
De dorpen en steden in de 'Bible-belt' groeien ook hard omdat mensen daar nog relatief veel kinderen krijgen, de kinderen langer thuis blijven wonen en als ze zelf oud genoeg zijn om te trouwen en kinderen te krijgen ook bij voorkeur in eigen dorp blijven hangen en niet verhuizen naar de grote stad of een anonieme Vinex-wijk, zoals in de andere regio's van Nederland gebruikelijk is.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 07:28
door Mikos
Opvallende stijging: bijna de helft meer treinreizigers op station Wijhe

15 januari 2020

Treinen via of vanuit Wijhe. Het blijkt steeds populairder. De cijfers van de gemeente Olst-Wijhe laten een explosieve stijging zien van het aantal bezoekers op het station. Hoe kan het dat het aantal reizigers op het Wijhese station de afgelopen jaren met 47 procent is gegroeid? 

Is het een toevallige stijging of stimuleert de gemeente Olst-Wijhe de inwoners om meer met de trein te reizen? De enige trein die in Wijhe stopt is de intercity tussen Zwolle en Roosendaal. En voor een broodje gezond en een verse koffie moet je toch echt op een ander station wezen, want het station Wijhe heeft weinig voorzieningen. 

Toch wordt het Wijhese station door gemiddeld 1214 reizigers per dag bezocht. Ten opzichte van 2007 is dit een stijging van bijna 50 procent. 

Bron en meer...

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 08:05
door JordiBrabant
Mmm, zou dat komen omdat een of andere HC uit Raalte demonstratief niet met Keolis wil reizen? :mrgreen:
Even zonder gekheid, dat is inderdaad wel een hele grote toename en best wat reizigers. Zeker als je bedenkt dat volgens Wikipedia het dorp 8025 inwoners heeft, en ik op de kaart niet kan ontdekken waar reizigers, anders dan uit Wijhe zelf, vandaan zouden komen.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 09:12
door jelmerrr
Ik denk wel dat er reizigers uit Raalte in Wijhe op de trein stappen, zeker naar het zuiden toe kun je direct de 3600 instappen.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 09:13
door trolly
Een reizigersgroei van 48% is geweldig. Alleen gaat het wel over een periode van niet minder dan twaalf (!) jaar. Blijft een gemiddelde jaarlijkse groei van 4%. Nog steeds mooi, maar niet bizar veel hoger dan de landelijke groei van 2,2% tussen '14 en '18, en minder dan de spurt van 4,6% in de eerste helft van afgelopen jaar, volgens cijfers van OVpro.

Als ik naar de cijfers van de Gemeente Olst-Wijhe kijk, bekruipt me bovendien het gevoel dat referentiejaar 2007 toevallig net een dip vertoonde, waardoor de groei wat spectaculairder lijkt dan hij is. De grootste groei vindt overigens plaats in 2011-2012, wat het vermoeden van een incidentele impuls geeft. Daarna neemt het aantal middelbare scholieren in de gemeente af, en de vergrijzing toe, wat de aanhoudende groei m.i. afdoende verklaart.

Heeft een grote werkgever in Zwolle danwel Deventer werknemers wellicht een OV-jaarkaart ter beschikking gesteld?

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 09:27
door Mdk
Wat misschien kan helpen is de SOV voor MBO'ers. Dat is toch dit jaar ingegaan? Vooral MBO'ers blijven in mijn ervaring vaak thuis wonen. Daarnaast sowieso het grotere percentage thuiswonende studenten in verband met de invoering van het leenstelsel.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 09:57
door Roeland
In 2007 is de frequentie op Wijhe verdubbeld van 1x/uur naar 2x/uur. Dat zal zeker een rol spelen.
Ook is de parallelle buslijn 161 de afgelopen jaren steeds verder versoberd, als ik mij niet vergis.
En inderdaad, wellicht dat steeds meer Wijhenaren zijn gaan doorleren, en daarvoor dagelijks naar Zwolle gaan?