Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SLToilet »

Het zullen er niet heel veel zijn op die tijdstippen, vaak lopen nachtdiensten, ook van ploegendiensten, op zulke tijden dat je daarvoor de gewone 'dagtreinen' pakt. Uitzonderingen daargelaten. Voor feestjes en vliegreizigers hoef je het niet te doen.

Voor de rest is het wel goed dat de IC's weer meer gaan rijden, al was het vooral omdat de afstand bewaard moet kunnen worden. Ook al is het in principe bedoeld voor essentiële reizigers zoals logistieke medewerkers, doktoren, de mantelzorger of de systeemmanager die alles draaiende moet houden, je kan niet voorkomen dat er ook andere reizigers tussenzitten. Je kan meer gaan handhaven als je het echt tot verplichten van formulieren o.i.d. overgaat, maar daar zitten ook (grote) haken en ogen aan.
Voorlopig ben ikzelf nog zoet met fietsen en daarbij treinspotten. Ik was even bang dat ik het niet zou trekken zonder ín de trein te zitten, de behoefte is niet weg, maar de aanwezigheid van treinen op mijn netvlies doet veel goed *trein*
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4567
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Basisdienstregeling

Bericht door en-es »

Komt bij mij ook vreemd over. Of weet NS al wat er dinsdag gezegd wordt?
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef:Ergens kan het wel begrijpen dat de NS de dienstregeling uitbreidt, maar ik vind het wel erg opmerkelijk dat dit nu al wordt gecommuniceerd. Waarom wacht de NS het besluit van het kabinet op 21 april a.s. af? Het is niet uitgesloten dat de huidige maatregelen worden verlengd en dat de afbouw pas later gaat beginnen, waarom daar nu al op vooruitlopen? Door meer treinen aan te bieden, geef je ook een prikkel aan mensen dat er weer meer kan worden gereisd. Daar is de trein - vreemd genoeg - nu niet voor bedoeld, het moet een voorziening zijn voor mensen die noodzakelijke reizen maken en niet over een auto beschikken. Maar dat zijn mijn two cents.
Wellicht omdat de NS erachter komt dat het huidige aanbod voor de huidige vraag al niet voldoende is om die 1,5 meter te kunnen bewaken? We hebben al meerdere geluiden gehoord van treinen die geschrapt waren omdat er te veel reizigers in zaten of reizigers die achter moesten blijven hierom.
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Basisdienstregeling

Bericht door waldo79 »

Denk niet dat NS bekend is met de mogelijke wijziging in maatregelen. Maar als ik het persbericht goed begrijp ervaart men zelf die basisdienstregeling als haastig opgezet, vandaar wat optimalisaties zodat de excessen in de reistijden eruit gaan.

En ik verwacht echt geen enorme oplopen op stations. Vanochtend tegen 11 uur een rondje door station Ht gemaakt, het was er ronduit uitgestorven.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Jay20 »

Ik vind het toch wel fijn dat er weer een mogelijkheid is om met een IC vanuit de Randstad naar Groningen te kunnen reizen in een noodgeval. Aangezien ik geen auto heb en familie heb wonen daar is dit wel een verbetering.
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Ik probeer nog steeds kaas te maken van die basisdienstregeling. Begrijp ik het goed als het feitelijk niets meer is dan de 'normale' dienstregeling 2020 waaruit echter alle intercity's (op een paar na) zijn geschrapt? Dus alle sprinters rijden nog, en daarbovenop een plukje intercity's? Of zijn er hele nieuwe, doorgaande sprinterverbindingen ingelegd?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13249
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Dat eerste. In het Noorden zijn wat treintijden aangepast om aansluitingen in Meppel te creëren, maar daardoor zijn de aansluitingen tussen de Hanzelijn en de richting Meppel e.v. komen te vervallen. Her en der zijn er bovendien wat kwartiersdiensten omgezet in halfuursdiensten, en in het hoge noorden rijdt Arriva uursdiensten, maar bijvoorbeeld Vleuten heeft nog steeds vier treinen per uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Thanks - ik zag zelf in de reisplanner al dat bijv. ook via Diemen vier sprinters per uur blijven rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8787
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Milco »

Ik zie dat de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] van Almere Oostvaarders naar Zwolle iets vroeger rijdt dan de reguliere dienstregeling, maar vanaf Zwolle vertrekt deze sprinter nu klaarblijkelijk standaard met +14. Weet iemand waarom dat is? :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Aansluitingen overnemen vanuit Mp, waaraan de dienstregeling niet is aangepast.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8787
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Milco »

Dan is dat nu wel een mooie ruime overstap van 9 minuten van de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] naar de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie]. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21496
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

De [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] rijdt nu in noordelijke richting ook 7 minuten later dan normaal. :? Het zal vast wel ergens goed voor zijn, maar de overstap op de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] gaat nu wel verloren. :roll:
In zuidelijke richting rijdt deze serie 1 minuut later dan normaal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Alleen vanaf Lombardijen, daar staat de trein 7 minuten stil, door beperkt spoorgebruik. Sinds vorige week zaterdag zijn de middensporen buiten gebruik genomen, daardoor moet NS het met minder sporen doen. Er is nu voor gekozen om de IC Brussel voorrang te geven, daar wacht de 5000 op. Achter de schermen wordt gewerkt aan de nieuwe dienstregeling 29 april, daarin wordt dit ook nog onder de loep gehouden.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Is er al een keer duidelijkheid wanneer ProRail daarmee aan het werk gaat? De storing ontstond een week voordat de basisdienstregeling werd ingevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Geen idee, tot vorige week zaterdag konden die middensporen met aangepaste snelheid nog bereden worden, dus het zal vast een lagere prioriteit hebben gehad. Nu zijn ze niet meer berijdbaar, dan zal de prioriteit ook wel omhoog zijn gegaan en wellicht is men er al mee bezig, daar heb ik geen zicht op.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21496
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef:Alleen vanaf Lombardijen, daar staat de trein 7 minuten stil, door beperkt spoorgebruik. Sinds vorige week zaterdag zijn de middensporen buiten gebruik genomen, daardoor moet NS het met minder sporen doen. Er is nu voor gekozen om de IC Brussel voorrang te geven, daar wacht de 5000 op. Achter de schermen wordt gewerkt aan de nieuwe dienstregeling 29 april, daarin wordt dit ook nog onder de loep gehouden.
Bedankt voor het antwoord.
Ik snap op zich wel dat de IC Brussel voorrang krijgt, maar deze rijdt maar 1x/uur, dus kan de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] toch 1x/uur wel volgens de normale dienstregeling rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

Wellicht een goederenpad die een halfuursdienst vormt met de Beneluxtrein.
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bemined »

Vanaf 29 april zijn de volgende treinseries weer in de reisinformatie verschenen:
  • [serie=Intercity|2020|Groningen - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal500[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal600[/serie]
  • [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] weer de volledig route
  • [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] weer de volledig route, nog wel met de extra stop te Db
  • [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] weer de volledig route
  • [serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie]
  • [serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie]
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13249
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Al deze series dan met de gebruikelijke frequentie?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TLP
Berichten: 1608
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Fraai dat men kennelijk de [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] in plaats van de [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] laat rijden. :( Juist de verbindingen tussen de Randstad en het noorden hebben in de huidige dienstregeling veel extra reistijd, en tussen Dordrecht en Leiden rijdt toch al de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie].
Bemined
Berichten: 6029
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bemined »

Het kan natuurlijk zijn dat de reisinformatie nog onvolledig is, er komen de laatste tijd regelmatig tussentijdse updates uit buiten de reguliere updates op dinsdagmiddag. Want het is inderdaad wat apart verdeeld nu, Rotterdam - Den Haag rijdt bijna volledig weer (alleen de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2020|Den Haag Hollands Spoor - Breda - Brussel Zuid/Midi9600[/serie] ontbreken nog) terwijl je op Eindhoven - Breda - Rotterdam nog twee keer moet overstappen en met vooral boemeltjes zou moeten reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

De [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt nu wel tussen Venlo en Schiphol Airport toch, stopt die dan met rijden?

Verder lijkt de heropstart vooral gericht op de zuidelijke Randstad, waar nu helemaal geen intercity's meer rijden (wat ik, hoewel ik nu niet met de trein kan reizen, toch wel erg minimalistisch vond voor twee steden van een half miljoen inwoners).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1608
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Nu ik in de planner kijk lijkt het er met de huidige informatie op dat er inderdaad veel meer volgens normaal gaat rijden, zoals tussen Amsterdam Centraal met 5x/uur een ICD en alleen de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] ingekort tot Antwerpen-Centraal. Dat komt echter niet bepaald overeen met de 2x/uur Amsterdam - Rotterdam die eerder gecommuniceerd is.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Voor de 1600 en 1700 geld ook dat het weer het volledige traject is. De 1600 rijdt momenteel al tussen Deventer en Amersfoort Centraal en de 1700 rijdt momenteel al tussen Enschede en Utrecht Centraal

Overigens: iemand een idee waarom voor het noorden beiden de IC over de Veluwelijn weer rijdt? Waarom niet voor Groningen die over de Veluwelijn en voor Leeuwarden die over de Hanzelijn?
Laatst gewijzigd door SuperGhost op di 21 apr 2020, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten