Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door webguy »

Bemined schreef:Tussen Utrecht en Rotterdam heb ik nu al ten minste vier treinen kunnen vinden die in de reisplanner aangeduid worden met 'Druk', terwijl er in Rotterdam een of twee stellen klaar staan om erbij geplaatst te worden zodat de terugrit 'Gemiddeld' of zelfs 'Rustig' is volgens de drukteindicatie. Kortom de NS straft het spitsmijden keihard af.
Die drukteindicatie zegt meer over de planning dan over hoe druk het is. Meestal moet je dat ding met een korrel zout nemen.
Bemined
Berichten: 6053
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Ik kan je verzekeren dat de drukte-indicatoren het wel degelijk bij het juiste eind hebben hier ;) Het betreft o.a. hier een viertal treinen welke enkele jaren terug juist verlengd zijn vanwege de grote drukte.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Dienstregeling 2017

Bericht door IC140 »

Over welke treinen gaat het dan? Enkele jaren geleden verlengd vanwege de grote drukte en 'daltreinen' vind ik lastig te combineren. Het lijkt hier meer te gaan om treinen die op het maatgevende moment in de tegenspits rijden en waardoor er in die rit een stel af is gehaald door het tekort en pas na de spits weer een stel krijgt van de langste treinen die dan zijn afgetrapt.
Bemined
Berichten: 6053
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Er staat nergens daltreinen, het gaat om treinen aan de rand van de spits, dus in de periode 7:00-8:00 en 15:30-16:30. Zo vertrekt er nu om 16:14 een solo ICM4 vanuit Utrecht naar Den Haag als trein 2052, gevolgd door 6/7 bakken ICM naar Rotterdam om 16:18 als trein 552. Dat was vorig jaar respectievelijk VIRM4 en ICM9. In beide gevallen komt er nu pas bij aankomst in Den Haag of Rotterdam een extra treinstel bij, die stellen staan om 16:15 echter nog te niksen op de emplacementen. Zeker over trein 552 waren in het verleden toen deze met ICM6 reed nogal eens klachten, waarna deze verlengd werd, en dat heeft men nu ongedaan gemaakt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Ik vindt het ook wel apart dat NS als argument noemt dat reizigers hun nieuwe trein nog moeten vinden, waardoor het de eerste weken in sommige treinen drukker kan zijn. Dat speelt weliswaar op enkele trajecten, maar er zijn ook genoeg trajecten waar vrijwel niks gewijzigd is en men het reizigersaanbod toch wel zo zachtjes aan zou moeten kennen.
Zo zijn er in het verleden door diverse acties (zowel een nieuwsbrief als door het puntenaantal in MyOV) reizigers verleid om tussen Utrecht en Amersfoort met de 11759 te reizen. Dat was door de combi van 10-12 bakken IRM en het maar tot Schothorst rijden weliswaar altijd al een trein die best wat reizigers extra kon gebruiken (plek zat op zich).
In de nieuwe dienstregeling heet deze voortaan 11761 (nu dus wel in de normale nummering), maar is 'ie daarbij ook naar 7 bakken ICM gegaan. Dat is toch wel het andere uiterste in volheidsgraad. Het hardnekkig door NS voorkomen van spreiding in Utrecht helpt daarbij ook niet echt: het effect daarvan is met de wat kortere treinen zelfs nog verergert.

Net als dat het nu niet meer werkt om een trein eerder of later te adviseren: de eerdere treinen zijn net zo klein, de latere zit je juist meer mee in de spitspiek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Tja, eens in de zoveel tijd komt de bakbesparingsjihad weer eens huishouden bij de NS. Vaak levert dat veel te korte treinen op met bijbehorende klachten. Vervolgens gaan media en politici klagen en na een half jaar draait NS de bakbesparingen grotendeels terug. Natuurlijk vergezeld door een persbericht dat ze de treinen verlengen in het belang van de reiziger etc.

En na een jaar of twee herhaalt de hele cyclus zich..
Bemined
Berichten: 6053
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Tja, volgens mij was het inderdaad twee jaar geleden (dienstregeling 2015) toen men in de 500/12500 in de brede spits met drie stellen ging rijden. Eind 2014 was men ook al zo massaal aan het bakkilometersbesparen dat men om 7:55 de laatste spitstrein in Rotterdam combineerde tot drie stellen, om vervolgens om 8:25 al weer beginnen om af te trappen tot twee stellen ICM. En nu lijkt de geschiedenis zich weer te gaan herhalen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

In veel gevallen, maar soms ook weer niet. Zo reed de keer dat ik 'm had deze week de 1718 bv. wel weer met 3 stellen ICM (net als voor er IRM instroomde en dat was idd ook precies goed).
Voor de 11720 bleek de inkorting op woensdagmorgen wat minder handig uit te pakken, maar da's op zich niet gek want als de trein op de drukkere maandagmorgen wel met 12 bakken ICM rijdt (veel meer kan ook niet) en dan al propvol zit dan zou je op rustiger dagen eerder dezelfde lengte verwachten die dan wat minder vol zit i.p.v. maar 8 bakken die net zo propvol zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12541
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Tussen Den Haag en Utrecht rijdt nu ICM ipv VIRM en daar lijken de nieuwe treinlengtes ook nog aan de krappe kant. De trein die ik het vaakst 's ochtends neem was VIRM6, was maandag 2 stellen ICM (en dat was erg krap, zeker staanplaatsen vanaf Gouda) maar vanmorgen 3 stellen gezien. Hopelijk zijn de drie stellen structureel, dat was een stuk beter te doen dan maandag :)

Ik had een tijdje nauwelijks met ICM gereisd maar het valt me wel op hoe smerig ICM tegenwoordig is. Zelfs de stoelen met de oncomfortabele "nieuwe" bekleding zijn al weer net zo smerig als voorheen en de meeste tafeltjes en prullenbakken zien er ook smerig uit. Waarom heeft uitgerekend ICM daar zoveel last van?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Daniel schreef: Zo zijn er in het verleden door diverse acties (zowel een nieuwsbrief als door het puntenaantal in MyOV) reizigers verleid om tussen Utrecht en Amersfoort met de 11759 te reizen. Dat was door de combi van 10-12 bakken IRM en het maar tot Schothorst rijden weliswaar altijd al een trein die best wat reizigers extra kon gebruiken (plek zat op zich).
In de nieuwe dienstregeling heet deze voortaan 11761 (nu dus wel in de normale nummering),
11759 was niet de normale nummering maar 11761 wel? Hier heb ik even wat meer uitleg bij nodig.
dennistd
Berichten: 5579
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

De [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] was afwijkend genummerd van Gvc naar Amfs. In principe wordt bij elke treinserie elk half uur het treinnummer met twee verhoogd. Nou rijden de [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] beide 1x per uur, dus heb je de 1636 en 1640. Daar precies tussenin rijdt op Es-Amf de 1738: wel zo logisch genummerd. Op Amfs-Gvc reed ook netjes de 11736, 1738 en 11740. In de andere richting waren dit echter de 1735, 11735 en 1739. In plaats van de 11735 zou je de 11737 verwachten, dat zou logischer zijn wat nummering betreft. En dat is precies wat nu aangepast is: de oneven treinnummers van de [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] zijn met twee verhoogd.
Globetrotter
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Globetrotter »

Even een vraagje over de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Er zijn twee ochtendritten die starten in Den Helder. Echter zie ik in het spoorboekje 2017 die ritten niet staan, maar wel ritten die vanuit Den Helder vertrekken om 07,04u en 07,34u. Weet iemand waarom deze ritten omgedraaid zijn, waarom er in de ochtendspits tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal volgens de reisplanner maar 2x/uur een intercityverbinding wordt geboden en of dit alles een tijdelijke situatie is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Hoe bedoel je?

Er vertrekken om 6:47 (800), 7:04 (3000); 7:17 (800) en 7:34 (3000) treinen uit Den Helder naar Amsterdam. Er rijden dus gewoon vier intercity's per uur vanaf Alkmaar naar Amsterdam en andersom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door VIRM »

Tsja. Je kunt qua materieelinzet ook weer het andere uiterste doen: ik had vandaag de [serie=Stoptrein|2017|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van Leiden naar Zaandam van 18:23 met SLT10. Je hoort mij niet klagen, maar gelet op het aantal passagiers reed die wel heel erg ruim. :)

Overigens heeft NH een berichtje over klachten dat de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] Den Helder niet altijd bereikt:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/197188/inter ... in-gegooid
Beul van de blindegeleidelijn
Chrysa
Berichten: 8023
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

VIRM schreef: Overigens heeft NH een berichtje over klachten dat de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] Den Helder niet altijd bereikt
Weten we hier natuurlijk al lang. :p
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Ezra schreef:Even een vraagje over de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Er zijn twee ochtendritten die starten in Den Helder. Echter zie ik in het spoorboekje 2017 die ritten niet staan, maar wel ritten die vanuit Den Helder vertrekken om 07,04u en 07,34u. Weet iemand waarom deze ritten omgedraaid zijn, waarom er in de ochtendspits tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal volgens de reisplanner maar 2x/uur een intercityverbinding wordt geboden en of dit alles een tijdelijke situatie is?
Die twee startende treinen zijn pas later toegevoegd omdat ze in eerste instantie vergeten waren. Zie ook hier.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door groningen »

Geen Den Helder Zuid - Den Helder en v.v. om:
12/12/2016: 8.52, 9.52, 10.52, 19.08 (Nijmegen)
13/12/2016: 8.22, 10.22, 14.52, 15.52
14/12/2016: 19.22, 21.38 (Nijmegen)
15/12/2016: 9.22, 10.52
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door RobertT »

Meltrain schreef:En vergeet het aantal reizigers niet dat in Venlo nog een Duits treinkaartje moet halen. :wink:
Nu is de overstap soms zelfs maar net te halen vanwege de rij bij de kaartautomaat.... :X
Vandaag de proef op de som genomen met een ritje Tilburg-Keulen.Vertrek in de ochtendspits(751),drukke trein,in Eindhoven aansluiting makkelijk gehaald.Sterker nog,de IC naar Venlo had +3.Dit bleef onderweg zo.Ik zag de bui dan ook al hangen in Venlo.Gelukkig is Horst-Blerick-Venlo ruim bemeten,dus alsnog op tijd in Venlo.In de hal bij de duitse automaat een tagesticket gekocht,er stond gelukkig geen rij,en hop naar spoor 1a voor de trein naar Hamm,die nu maar iedere 2 uur rijdt.Ik had bij instappen nog ruim 2 minuten over.Conclusie:het is dus mogelijk,maar dan moet er niks tegen zitten,geen vertraging en geen langdurige reizigers voor de automaat,die de werking niet snappen.
Terugweg vond ik het toch wel beetje stressen,met de overstaptijden.Vooral Eindhoven(2 min)is dan krap.vooral als de trein uit venlo en uit heerlen beiden met zesjes rijden zoals vandaag.
Globetrotter
Berichten: 1588
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Globetrotter »

Wubbo schreef:
Ezra schreef:Even een vraagje over de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]. Er zijn twee ochtendritten die starten in Den Helder. Echter zie ik in het spoorboekje 2017 die ritten niet staan, maar wel ritten die vanuit Den Helder vertrekken om 07,04u en 07,34u. Weet iemand waarom deze ritten omgedraaid zijn, waarom er in de ochtendspits tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal volgens de reisplanner maar 2x/uur een intercityverbinding wordt geboden en of dit alles een tijdelijke situatie is?
Die twee startende treinen zijn pas later toegevoegd omdat ze in eerste instantie vergeten waren. Zie ook hier.
Dankje. In de reisplanner is het inmiddels ook niet meer terug te vinden dat er 2x/uur tussen Amr en Ut wordt gereden.
JothamvW
Berichten: 1237
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JothamvW »

Volgens de NOS gaat NS weer een reservetrein in Den Helder neerzetten en weer lang keren!
http://nos.nl/artikel/2148667-ns-gaat-t ... ossen.html
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5819
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mikos »

Er staat nergens dat er weer lang gekeerd gaat worden, alleen dat er een treinstel in Den Helder op reserve gezet gaat worden. Hoe men dat precies wil gaan doen is me niet helemaal duidelijk, want er is in Den Helder geen reservepersoneel gesteld. Dat zal dan voortaan wel extra ingezet moeten gaan worden.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Wat handig dat deze discussie in twee topics tegelijk wordt gevoerd :pos: :mrgreen:

Uit het reiservaringentopic:
Suus schreef:Boven Schagen zijn de tijden hooguit met een minuut verschoven inderdaad. Maar in Den Helder keerde de inkomende treinen nooit op de eerstvolgende vertrekkende trein, maar werd er meer dan een half uur gekeerd. Een reservetrein had men dus niet persé, er werd in geval van nood gewoon kort gekeerd.
De makkelijkste oplossing lijkt om het gewoon weer op die manier te gaan doen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JothamvW
Berichten: 1237
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JothamvW »

Daar had ik het dus gewoon over ja.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Er staat nergens dat er weer lang gekeerd gaat worden, alleen dat er een treinstel in Den Helder op reserve gezet gaat worden. Hoe men dat precies wil gaan doen is me niet helemaal duidelijk, want er is in Den Helder geen reservepersoneel gesteld. Dat zal dan voortaan wel extra ingezet moeten gaan worden.
Heb je ook wel de tijd voor.. als men in Utrecht al weet dat de trein Den Helder niet gaat halen.

ff een taxi van Alkmaar naar Den Helder laten rijden.. is met een uurtje gepiept. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Weet iemand wanneer de FLIRTs instromen? Elke dag zit ik nog in zo'n afgezaagde DDAR tussen Arnhem en Nijmegen. En dat terwijl een aantal FLIRTs niets staat te doen in Nijmegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten