Pagina 68 van 124

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:31
door Wubbo
Daniel schreef:
Milco schreef:Zijn er dan onvoldoende TRAXX'en? Enkele jaren terug is er wel eens eentje gebruikt voor de IC-Berlijn meen ik me te herinneren.
Da's heel veel jaren terug, toen waren ze nog Fyra-rood zelfs. Maar met de huidige softwareversie voor de HSL mogen de Traxxen alleen in Nederland en België komen, door de D in het toelatingsraster staat een kruis.
Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:37
door Meltrain
Daniel schreef:
Meltrain schreef:Ik zag, toen ik om 17:00 uur op Amsterdam Amstel stond, wel de 1752 die de 1765 in noordelijke richting trok. Heeft dat ook iets daarmee te maken?
Als het goed is zat daar nog een derde loc bij, die kwamen vanaf de onderhoudslocatie in Maastricht vandaan (ja, die locs worden lekker in de buurt van hun inzetgebied onderhouden)
Dan was het niet goed, want het waren echt alleen die twee locs. :wink:
Maurice Hooikammer schreef:Ze zouden volgens planning deze maand dat verschrikkelijke DDAR eindelijk vervangen.
Zolang je maar op de juiste plek zit, is DDAR best goed uit te houden. :wink:
Ik heb nog geen ervaring met 2e klasse SNG, maar in de 1e klasse kan je beter DDAR hebben qua comfort (zelfs in de stammen waarvan een Bv omgebouwd is tot ABv met slechts een ander stofje over de banken).
Tweede klasse SNG zit (veel) beter dan de houten-plank-met-stofje-banken, maar minder zacht dan de comfortabele banken van DDAR.
Wel vind ik SNG comfortabeler dan de FLIRT en SLT.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:41
door Daniel
Wubbo schreef:Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.
Ik hoor het graag als ik kleurenblind blijk te zijn, maar volgens mij is deze rood...
Afbeelding

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:49
door Wubbo
Dat betekent natuurlijk niet dat er niet ook een geel/blauwe voor de IC Berlijn heeft gestaan.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:50
door Milco
Een geel/blauwe kan ik mij ook wel herinneren ja, alleen geen idee meer hoe lang dat geleden is...

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:19
door dennistd
Daniel schreef:
Wubbo schreef:Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.
Ik hoor het graag als ik kleurenblind blijk te zijn, maar volgens mij is deze rood...
http://www.dbleumink.nl/fotoarchief/050 ... sfoort.jpg
Dat is precies één keer voorgekomen en daarna nooit weer. Dan kun je wel raden hoeveel gezeur dat opgeleverd heeft :roll:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:39
door lvdmoosdijk
Daniel schreef: Da's heel veel jaren terug, toen waren ze nog Fyra-rood zelfs. Maar met de huidige softwareversie voor de HSL mogen de Traxxen alleen in Nederland en België komen, door de D in het toelatingsraster staat een kruis.
Welke softwareversie zit er dan op het traject naar Bad Bentheim?
Oftewel, is dat van toepassing voor het rijden onder ATB?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:50
door dennistd
Gewoon ATB en PZB, met alleen een ERTMS-baken om automatisch over te schakelen. Maar de softwareversie van de TRAXXen is gewoon niet toelaten in Duitsland (gewoon nooit aangevraagd). En dus ook niet in Bad Bentheim.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 23:05
door Maurice Hooikammer
Meltrain schreef: Zolang je maar op de juiste plek zit, is DDAR best goed uit te houden. :wink:
Ja de banken in het rijtuig met en stuurstand zitten nog wel goed. Maar dan nog is de beenruimte erbarmelijk, zeker als je met z'n vieren in zo'n vierzits moet. Daarnaast zijn ze gewoon erg vies, besmeurd en ze stinken. En dan is het nu ook je helemaal kapot zweten zonder airco.

Na anderhalf jaar dagelijks anderhalf uur in die dingen zitten ben ik er wel echt klaar mee nu. Laat SNG maar snel komen, zit veel beter.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 23:19
door Daniel
Wubbo schreef:Dat betekent natuurlijk niet dat er niet ook een geel/blauwe voor de IC Berlijn heeft gestaan.
Zoals dennistd al schrijft verderop: nooit :wink:

Of in elk geval niet de grens over, volgens mij is er weleens een periode geweest waarin de ICB-stammen om een of andere reden binnen Nederland heen en weer pendelden en dat kan op zich wel met een Traxx natuurlijk.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 18 jun 2019, 07:54
door Lijn 45
Zeg nooit nooit. :P (al was dit niet de grens over).

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 18 jun 2019, 10:44
door Hainje
Daniel schreef:
Wubbo schreef:Volgens mij was het gewoon een blauw/gele. Natuurlijk wel tot Bad Bentheim.
Ik hoor het graag als ik kleurenblind blijk te zijn, maar volgens mij is deze rood...
http://www.dbleumink.nl/fotoarchief/050 ... sfoort.jpg
Je ben ech superkleurenblind vrind. Dit is heul wel blauw!! -o-

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: di 18 jun 2019, 23:55
door Durashift
Hoe zit het dan met die goederen Traxx'en? Rijden over de Betuwe route met ERTMS, Duitsland in, toch?
Zit daar dan een heel ander software pakket in?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 00:48
door dennistd
Die hebben inderdaad weer een andere software-versie die waarschijnlijk niet op de HSL toegelaten is.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 13:41
door Aking
En die hebben vast geen groene lamp "deuren dicht" gok ik zo (A)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 16:16
door marvinkok
Hebben wel meerdere treinen niet (meer), een groene lamp. Zwenzwoka Flirt bijvoorbeeld ook niet meer, en de eurobahn/abellio Flirt3 ook niet

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 16:27
door Aking
:shock: mag dat in 2019? :|

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 16:56
door reisthijs
Ja hoor. Als je plechtig belooft er niet mee op de HSL te rijden (A)

Die groene lamp voegt weinig toe op trajecten waar de machinist zelf de deuren sluit.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 17:05
door ODRAIL
Ja ... maar hoe weet je dan of alle deuren goed gesloten zijn?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 17:30
door Mikos
Middels de witte lamp 'Deuren dicht'. Ze mogen niet meer groen zijn van de EU.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 17:48
door ODRAIL
Aha ... oké ... bedankt voor het antwoord.

Heeft dit ook (eventueel) iets te maken met kleurenblindheid?

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 18:16
door Mikos
Nee, als je kleurenblind bent, kun je überhaupt niet werken als conducteur of machinist. De achterliggende gedachte zou zijn dat een groene lamp voor verwarring kan zorgen. Er zouden situaties zijn geweest waarbij een machinist een stoptonend (rood) sein zou hebben gemist en in de achteraf opgenomen verklaring verklaard zou hebben er volledig van overtuigd te zijn een groen sein te hebben gezien. Mogelijk zou dat dan de groene lamp kunnen zijn geweest op het dashboard in de cabine. Door die lamp nu wit uit te voeren, kan men dat mogelijke gevaar van verwarring voorkomen. En daar valt wel wat voor te zeggen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 18:45
door Aking
Maar dan kan ie nu toch verward worden met het V-lampie op het perron? (A) :mrgreen:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 19:10
door Mikos
Daarom gaan die knipperen.

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Geplaatst: wo 19 jun 2019, 20:11
door Daniel
Dat die gaan knipperen had toch juist te maken met de zichtbaarheid als je tegen de zon in naar een vertreksein staat te kijken als HC?