Pagina 8 van 10

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 14:50
door SLToilet
reisthijs schreef:Ehm, is Kampen een dorp?
Het ging over Dronten dat zo'n 28000 inwoners heeft.
Ik had het inderdaad over Dronten

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 21:47
door cassie127
reisthijs schreef:Ehm, is Kampen een dorp?
Het ging over Dronten dat zo'n 28000 inwoners heeft.
Kampen is inderdaad geen dorp maar een stad :lol:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 22:13
door Z2N
Kampen als stad is alleen alles behalve geschikt om er een tramlijn doorheen aan te leggen: de stad heeft een prachtig oud centrum dat nog stamt uit de Hanzetijd, en als je het centrum wil vermijden moet je al bij de Molenbrug de IJssel over moeten steken, en daar zit je al aardig dichtbij station Kampen Zuid (en niet echt bij de bebouwing).

Ik denk dat de huidige situatie jammerlijk is, maar dat er niet zoveel aan te doen is. Kampen Zuid is nu nog minder populair, door de lange reistijd naar Amsterdam en de verafgelegen positie voor een groot deel van de plaats. Station Kampen is nu populairder, en door de geplande elektrificatie (die voor eind 2017 bij de ingang van de nieuwe concessie op de spoorlijn in dienst moet komen) en toevoeging van het station Zwolle Stadshagen wordt er al een aantrekkelijker product geboden. Als in de toekomst de bebouwing bij station Kampen Zuid toeneemt zal het reizigersaantal daarvandaan vanzelf toenemen.

Overigens zou ik zodra het mogelijk is de huidige sprinterdienst tussen Amsterdam en Zwolle knippen in Almere Oostvaarders, en het deel boven Oostvaarders willen koppelen aan een (verlegde) serie s2600, waardoor je een trein Asd - Alm - Almb - Almo - Lls - Dron - Kpnz - Zl (knoop) krijgt. Alhoewel er vast en zeker mensen zullen zijn die zullen klagen dat dat helemaal niet kan, omdat 'Dronten helemaal geen InterCity-station is' en 'vier InterCity-treinen per uur te veel is tussen Zwolle en Lelystad' is het wél logisch:
- Dronten en Kampen Zuid krijgen een snellere verbinding met Amsterdam (Kampen Zuid - Zwolle kan dan binnen het uur tegen 1u15 nu)
- Lelystad krijgt een betere spreiding van zijn treinen naar Almere over het uur (nu twee IC's vlak achter elkaar en anders een langzamere stoptrein), dankzij de extra stops in Dron en Kpnz komen de extra IC's in kwartiersverhouding te liggen vanaf Lls
- De ingekorte sprinter heeft een kleinere route, en dus minder kans op vertraging
- Het aantal treinen tussen Almere en Lelystad wordt teruggebracht tot 4 per uur (wat nu eigenlijk ook al zo is, twee treinen op drie minuten achter elkaar kan je eigenlijk ook als één verbinding zien, en 4 treinen per uur is meer dan voldoende voor een stad met 70.000 inwoners)

Het enige echte 'nadeel' dat ik zou kunnen bedenken is dat er geen series meer eindigen in Lelystad, en dat daardoor Lelystad Opstel erg (economisch gezien: té) rustig wordt, maar ook dat is overleefbaar. Voor de duidelijkheid zou je kunnen overwegen om de verlegde en extra stoppende serie s2600 te hernoemen tot InterRegio, maar dat maakt verder niet uit, een naam is maar een naam, de Britten kunnen bijvoorbeeld heel goed zonder treincategorieën.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 22:33
door Ardan
Z2N schreef:Kampen Zuid is nu nog minder populair, door de lange reistijd naar Amsterdam en de verafgelegen positie voor een groot deel van de plaats. Station Kampen is nu populairder,
Alsof je vanaf Kampen Hoofdbahnhof wél snel in Amsterdam bent. Ik denk dat puur gewenning en de geïsoleerde positie debet zijn aan de reizigersaantallen.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 22:39
door jesperhaverkamp
Prima plan. Was ook mijn voorstel een pagina terug. Maar, iemand wees er terecht op dat je dan met de verbinding Gn - Asd en Lw - Asd met een reistijdverlenging zit (de Hanzelijn heeft dan 0 tijdwinst t.o.v. de route via Amf). Dat is alleen op te lossen met een ic stop te Wp of met een extra ic Alm - Asd, maar dat kan pas als de keersporen in Alm af zijn en dat is niet in 2017.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 22:43
door Thom91
De keersporen gaan in 2016 in dienst te Alm :)

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 22:48
door Z2N
jesperhaverkamp schreef:Prima plan. Was ook mijn voorstel een pagina terug. Maar, iemand wees er terecht op dat je dan met de verbinding Gn - Asd en Lw - Asd met een reistijdverlenging zit (de Hanzelijn heeft dan 0 tijdwinst t.o.v. de route via Amf). Dat is alleen op te lossen met een ic stop te Wp of met een extra ic Alm - Asd, maar dat kan pas als de keersporen in Alm af zijn en dat is niet in 2017.
Daarom stel ik ook voor om de NoordOost-IC's ongeroerd te laten, de treindienst die ik voorstel over de Hanzelijn is:
- IC (noordoost) - Zl - Lls - Alm - Dvd - Asdz - Shl - Ledn - Gvc
- IR Zl - Kpnz - Dron - Lls - Almo - Almb - Alm - Asd
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asd)
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asdz)
- IR Almo - Almb - Almp - Alm - Ndb - Hvs - Hvsp - Uto - Ut

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 22:49
door Ardan
Ze zijn nu toch ook al een tijdje bezig met de aanleg daarvan?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: za 10 jan 2015, 22:54
door Meltrain
Z2N schreef:
jesperhaverkamp schreef:Prima plan. Was ook mijn voorstel een pagina terug. Maar, iemand wees er terecht op dat je dan met de verbinding Gn - Asd en Lw - Asd met een reistijdverlenging zit (de Hanzelijn heeft dan 0 tijdwinst t.o.v. de route via Amf). Dat is alleen op te lossen met een ic stop te Wp of met een extra ic Alm - Asd, maar dat kan pas als de keersporen in Alm af zijn en dat is niet in 2017.
Daarom stel ik ook voor om de NoordOost-IC's ongeroerd te laten, de treindienst die ik voorstel over de Hanzelijn is:
- IC (noordoost) - Zl - Lls - Alm - Dvd - Asdz - Shl - Ledn - Gvc
- IR Zl - Kpnz - Dron - Lls - Almo - Almb - Alm - Asd
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asd)
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asdz)
- IR Almo - Almb - Almp - Alm - Ndb - Hvs - Hvsp - Uto - Ut
Je vergeet de IC Lls - Alm - Dvd - asdz - Shl - Ledn - Laa - Gv (en verder) die er vanaf 2017 (mogelijk) bij komt.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 14:42
door Wubbo
De ideeën voor de lijn Zwolle - Kampen staan nu hier.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 19:12
door Z2N
Persoonlijk zou ik die dan weer inkorten tot Alm, om overkill langs de Oostvaardersplassen te voorkomen.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 09:59
door Klaasje
Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is. Veel meer dan Alm-Asd/Asdz. Overdag redt je het makkelijk met 4 korte treinen of 2 iets langere qua capaciteit terwijl je in de spits doodleuk vier lange IC's nodig hebt om alle reizigers weg te rijden. Als je vervolgens ook nog een sprinterverbinding wilt hebben zit je in de spits dus minimaal aan 4 snelle IC's op Almere-Lelystad vast los van hoe je de stopdienst inricht.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 23:40
door Vinny
Misschien wordt het tijd om in Almere eens wat werkgelegenheid te creeëren en meer uitgaansgelegenheden, zodat er ook in de tegenspitsrichting, alsmede buiten de spits een vervoersvraag gaat ontstaan.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 07:21
door Klaasje
Als je gewoon ff leest had je dit niet hoeven op te schrijven.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 08:27
door Obus
Vinny schreef:Misschien wordt het tijd om in Almere eens wat werkgelegenheid te creeëren en meer uitgaansgelegenheden, zodat er ook in de tegenspitsrichting, alsmede buiten de spits een vervoersvraag gaat ontstaan.
Als de berg niet naar Mohammed komt, dan...
Klaasje schreef:Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is. Veel meer dan Alm-Asd/Asdz. Overdag redt je het makkelijk met 4 korte treinen of 2 iets langere qua capaciteit terwijl je in de spits doodleuk vier lange IC's nodig hebt om alle reizigers weg te rijden. Als je vervolgens ook nog een sprinterverbinding wilt hebben zit je in de spits dus minimaal aan 4 snelle IC's op Almere-Lelystad vast los van hoe je de stopdienst inricht.
Volgens mij is alles op dit moment redelijk goed geregeld, met vier IC's en twee sprinters. Als je de s2600 echter inkort naar Alm en via Asdz laat rijden, dan heb je wel nog een goede verbinding naar Asd nodig. In theorie zou je in het dal de s4600 tussen Lls en Asd kunnen versnellen, als een soort sneltrein en in de brede spits een extra IC inlassen. In het dal heb je dan 4x/u en in de spits 6x/u een sprinter in Almere (wat ook daar beter aansluit op de vraag), aangevuld door 6 IC's. In Lelystad heb je in het dal 2x/u een 'snelsprinter' en 2x/u een intercity en in de spits 2 sprinters en 4 intercity's.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 08:34
door waldo79
Klaasje schreef:Als je gewoon ff leest had je dit niet hoeven op te schrijven.
Vinny vertelt geen flauwekul, waarvoor deze reactie?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 10:39
door Klaasje
Ik beschrijf dat het "probleem" Lelystad-Almere veel groter is dan het "probleem" Almere-Amsterdam. Dan een oplossing voor het tweede probleem aandragen een beetje vreemd omdat de discrepantie tussen beiden dan alleen maar groter wordt.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 13:02
door waldo79
Daar heb je een goed punt mee. Liefst dus grote capaciteit op Lls - Alm.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 14:10
door Meltrain
Wat ís de spitsrichting daar eigenlijk?
's Ochtends Alm -> Lls (en 's avonds omgekeerd) of juist andersom?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 14:32
door Thom91
Dat lijkt me dus precies andersom, vanuit Lelystad naar Amsterdam en v.v.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 14:35
door deadlock
Er gaan wel redelijk wat ambtenaren richting Lls lijkt me?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 14:37
door Suus
Vanaf een uur of half vijf 's ochtends tot een uur of half negen wil bijna heel Lelystad richting de grootstedelijke regio Amsterdam en aan het eind van de middag tot diep in de nacht het omgekeerde verhaal.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 14:52
door Meltrain
Door de zin "Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is." ging ik ervan uit dat er ook nog een forensenstroom tussen Alm en Lls zelf is en ik nam aan dat die reizigers dan naar Lls zouden gaan aangzien dat de hoofdstad van de provincie is (en Almere veel meer huizen heeft).

Maar het zijn dus praktisch allemaal doorgaande reizigers naar Amsterdam?

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 15:23
door waldo79
Verspitsen duidt er hier op dat er een overduidelijke reisrichting is. En dankzij onze ruimtelijke ordening en het feit dat Amsterdam - Schiphol booming blijft als vestigingslocatie krijg je zulke spitsen.

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Geplaatst: di 13 jan 2015, 15:41
door Suus
Meltrain schreef:Door de zin "Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is." ging ik ervan uit dat er ook nog een forensenstroom tussen Alm en Lls zelf is en ik nam aan dat die reizigers dan naar Lls zouden gaan aangzien dat de hoofdstad van de provincie is (en Almere veel meer huizen heeft).

Maar het zijn dus praktisch allemaal doorgaande reizigers naar Amsterdam?
Er is een reden dat jarenlang de allereerste trein van de dagdienst een trein was die in Lelystad start. Tegenwoordig is er een trein die twee minuten eerder begint in Enkhuizen, maar het geeft te denken :wink: