Pagina 71 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 17 jan 2017, 16:43
door MetroRET
Gepland is DDZ4, daar kan net als in andere treinseries in Nederland, een afwijking in zitten.

De [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] blijft trouwens tot september met DDZ rijden, net als de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] met SGM.
De [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] rijden, volgens de actuele planningen, wél vanaf april met FLIRT.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 17 jan 2017, 17:17
door MdJ
Ik zou dat niet te hard zeggen. Het is wel bekend dat er met SGM/DDZ/DDAR/FLIRT/SLT de stoptreindiensten gereden zullen worden. En het is bekend in welke series FLIRT gaat rijden en per welk wijzigingsblad dat gaat worden. Alleen welk materieel tijdelijk opvult, totdat FLIRT kan gaan rijden, is de vraag.

Duidelijk is dat treinen met ICM te kort zijn, dat er DDZ in stoptreindiensten zit, er DDAR en SGM tijdelijk "over" is en invalt te behoeve van de inzetbeperkingen van de FLIRT- IVtjes. Zo zou het kunnen dat de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] straks, nadat FLIRT in de 7600 rijdt en in de 4400/9600 volop rijdt, integraal SGM5 wordt. DDZ kan dan deels ICM aflossen.

AFhankelijk hoe de prestaties zijn en instroom van FLIRT gaat lopen, kun je veel materieelplaatjes maken immers.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 17 jan 2017, 17:21
door MetroRET
Is zeker een optie, die zal ik onthouden... :)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 17 jan 2017, 17:42
door Bemined
En zeker als vanaf april de Hoekse Lijn stopt en er een partij SGM vrijkomt vraag ik me af hoe lang men het nog volhoudt om DDZ in de sprinterdienst in te zetten (op de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] na). Of men moet echt massaal van DDAR af willen, maar dan is men de geloofwaardigheid echt kwijt: FLIRT zou voor een capaciteitsuitbreiding zorgen, niet voor het vervangen van oud materieel.

Mijn visie, waarbij ik zo veel mogelijk de huidige situatie als basis aanhoud:
In april komt beschikbaar (in vergelijking met nu) 1xICM-III + 7xICM-IV uit de s11100, 7xSGM-III van de Hoekse Lijn, 2xSGM-II en 3xSGM-III uit de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] en 5xDDZ-IV uit de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie]. Daarnaast hoeft het aantal SGM dat op reserve staat minder groot te zijn, vooral de inzet van SGM-II is momenteel historisch laag, ik vermoed dat er na de winter wel 3xSGM-II uit het reserve getrokken kan worden. Kortom, je kunt 5xSGM5 samenstellen voor de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] om DDZ vrij te spelen, na die omruilactie heb je dan extra te verdelen:
- 10xDDZ-IV
- 1xICM-III
- 7xICM-IV
- 5xSGM-III
Het SGM en DDAR dat op reserve staat tel ik (op die 3 tweetjes) niet mee, want ik ga er vanuit dat er in het begin nog reserve nodig is voor de series die vanaf april met FLIRT gaan rijden. Met de beschikbaar gekomen SGM drietjes kun je de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] verlengen, over deze series hoor je nog altijd geklaag, en met 15 bakken SGM beschikbaar kun je op zich aardig ver komen. Voor DDZ zou ik richting de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] kijken, gezien het aantal beschikbare stellen wil je geen ingewikkelde omloop hebben, vrijkomend VIRM kan men elders goed gebruiken. Ook de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] is een kanshebber, deze serie leent zich ook voor restpartijen. De acht ICM stellen van de s11100 zullen tot slot erg gewild zijn in de diverse treinseries rond Amf waar de spits elke dag klachten regent vanwege te korte treinen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: di 17 jan 2017, 22:10
door Daniel
Reiziger Delft schreef:Mikos, heeft slechte spreiding melden ook zin? Er wordt bijvoorbeeld veel geklaagd over Amersfoort - Utrecht - Den Haag, maar vaak zijn er achterin nog veel zitplaatsen terwijl men voorin opgepropt staat.
Wat ook weer te maken heeft met de verkeerde stopplaats op Utrecht Centraal (er hangen alleen bakbordjes vanaf OZ, maar treinen die van de andere kant binnenkomen staan daardoor ca. twee baklengtes te ver naar achteren op spoor 8 en 11 - spoor 12 gaat 'n stuk beter)

Heb ik ooit al op het NS forum aangegeven waarna de reactie kwam dat men onderzoek ter plekke heeft gedaan en een bakbord achter een TBP aantrof, wat het zou moeten verklaren. Na zelf daar ook eens extra op gelet te hebben blijkt inderdaad het bakbord 4 in eerste instantie voor de machinist verstopt achter een TBP te hangen, maar laten treinen van 4 bakken nou juist degenen zijn die nog wel op de goeie plek stoppen: netjes geheel onder de hal. Juist met de langere ontstaat een scheve verdeling.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 00:15
door Vinny
Mikos schreef:Te korte treinen 2017
Ik ben op zoek naar treinnummers van treinen die gepland te kort zijn. Dat betekent: Er horen 6 bakken ICM te rijden, er zitten 6 bakken ICM in en tóch moeten er heel veel reizigers staan. Als er minder dan die 6 bakken ICM in die trein zitten, heeft melden bij mij geen zin, hooguit in de NS Reisplanner-app via de Druktemelder, omdat de trein dan korter rijdt dan gepland.

Waarom ben ik daar naar op zoek? In overleg met de planningsafdeling wordt er gekeken naar de bezettingscijfers. De planning geeft aan dat er vanwege het invoeren van de nieuwe dienstregeling andere reizigersstromen zijn ontstaan en daar op geanticipeerd is. Nu is de vraag of dat overal klopt. Ik ben niet op zoek naar discussie over hoe het beter of anders kan, daar heb ik geen invloed op, ik kan de informatie echter wel doorspelen.

Hoe dan?
Maak melding van de te korte trein in het topic Doorgeefluik. Ik heb het volgende aan informatie nodig:
- Treinnummer (eventueel in de Reisplanner terug te vinden door op het pijltje naar rechts te klikken naast de benaming van de treinsoort - De treindetails) en natuurlijk datum.
- Traject (tussen welke 2 of meer stations) waarop reizigers moesten staan.
- Hoeveelheid reizigers die moesten staan: 3: Er moesten veel reizigers staan. 4: Alle gangpaden stonden vol. 5: Er bleven reizigers achter op het perron.

Feedback krijgen we niet, discussie voeren heeft geen zin, maar ik zet de meldingen wel door. Niet alles kan opgelost worden, laat staan direct. Als alternatief kun je ook altijd de Druktemelder in de NS Reisplanner-app gebruiken.
Ah, in 2007 hadden ze ooit 'tellers op de trein' , ik heb toen ook een paar weken dagelijks een aantal uur in de trein gemeld hoe druk die was. Voor herhaling vatbaar?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 00:23
door Ardan
Bemined schreef:7xSGM-III van de Hoekse Lijn, 2xSGM-II en 3xSGM-III uit de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie]
Slechts zeven losse treintjes op de Hoekse Lijn?
En er rijdt ook DDAR op de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie]. Vorige week nog sowieso.
En hoe komt het toch dat er zoveel ICM-tekort is, puur door die s11100? Als ik richting Amersfoort ga kies ik mijn trein er echt op uit, ik neem óf de Pimpel, óf de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie]. Óf een trein die onderweg gesplitst wordt, dan weet ik zeker dat er twee stellen rijden. Ik pak sowieso nooit de rechtstreekse trein naar Schiphol want zelfs op de meest onverwachte tijden komt er toch vaak een los ICMmetje aankakken en is het dus standaard balkonhangen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 01:16
door starx
Bemined schreef:En zeker als vanaf april de Hoekse Lijn stopt en er een partij SGM vrijkomt vraag ik me af hoe lang men het nog volhoudt om DDZ in de sprinterdienst in te zetten (op de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] na). Of men moet echt massaal van DDAR af willen, maar dan is men de geloofwaardigheid echt kwijt: FLIRT zou voor een capaciteitsuitbreiding zorgen, niet voor het vervangen van oud materieel.

Mijn visie, waarbij ik zo veel mogelijk de huidige situatie als basis aanhoud:
In april komt beschikbaar (in vergelijking met nu) 1xICM-III + 7xICM-IV uit de s11100, 7xSGM-III van de Hoekse Lijn, 2xSGM-II en 3xSGM-III uit de [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] en 5xDDZ-IV uit de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie]. Daarnaast hoeft het aantal SGM dat op reserve staat minder groot te zijn, vooral de inzet van SGM-II is momenteel historisch laag, ik vermoed dat er na de winter wel 3xSGM-II uit het reserve getrokken kan worden. Kortom, je kunt 5xSGM5 samenstellen voor de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] om DDZ vrij te spelen, na die omruilactie heb je dan extra te verdelen:
- 10xDDZ-IV
- 1xICM-III
- 7xICM-IV
- 5xSGM-III
Het SGM en DDAR dat op reserve staat tel ik (op die 3 tweetjes) niet mee, want ik ga er vanuit dat er in het begin nog reserve nodig is voor de series die vanaf april met FLIRT gaan rijden. Met de beschikbaar gekomen SGM drietjes kun je de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] verlengen, over deze series hoor je nog altijd geklaag, en met 15 bakken SGM beschikbaar kun je op zich aardig ver komen. Voor DDZ zou ik richting de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] kijken, gezien het aantal beschikbare stellen wil je geen ingewikkelde omloop hebben, vrijkomend VIRM kan men elders goed gebruiken. Ook de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] is een kanshebber, deze serie leent zich ook voor restpartijen. De acht ICM stellen van de s11100 zullen tot slot erg gewild zijn in de diverse treinseries rond Amf waar de spits elke dag klachten regent vanwege te korte treinen.
Klinkt als een logisch verhaal. Eigenlijk zijn vorig jaar de tekorten in het sprintermaterieel vorig jaar zo goed als volledig afgewenteld op de IC's. Het wordt de hoogste tijd om dit terug te draaien, nu er weer genoeg sprintermaterieel is. NS moet nu absoluut geen materieel langs de kant gaan zetten. Dan hebben ze namelijk onder valse voorwendselen een spoedbestelling van FLIRT gedaan. Dat geeft andere fabrikanten een gegronde reden om een schadevergoeding te eisen.
Sowieso vond ik op de argumenten voor de spoedbestelling het nodige aan te merken (hoewel ik de FLIRT-treinen prima vind).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 01:21
door Mikos
Vinny schreef:Ah, in 2007 hadden ze ooit 'tellers op de trein' , ik heb toen ook een paar weken dagelijks een aantal uur in de trein gemeld hoe druk die was. Voor herhaling vatbaar?
Nee, de planning vindt dat het allemaal prima gaat, wij vinden echter dat ze hier en daar wat steken hebben laten vallen. Dat wil ik mede hiermee aantonen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 04:37
door Suus
Ardan schreef:Óf een trein die onderweg gesplitst wordt, dan weet ik zeker dat er twee stellen rijden.
Vanaf Deventer rijden geen treinen meer die gesplitst worden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 07:01
door Widejo
Ben ik de enige die het raar vind, dat de vroegst mogelijke aankomst in Vlissingen om 07.39 uur is. Klopt het dat er een vroegere trein geschrapt is?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 13:27
door reisthijs
Het is wel raar, maar niet nieuw: in 2016 kwam de eerste trein aan om 7:24, dat is nu een kwartier opgeschoven.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:34
door Gothic-Writer
MetroRET schreef:Gepland is DDZ4, daar kan net als in andere treinseries in Nederland, een afwijking in zitten.

De [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] blijft trouwens tot september met DDZ rijden, net als de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] met SGM.
De [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Stoptrein|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] rijden, volgens de actuele planningen, wél vanaf april met FLIRT.
Ik begrijp nu steeds meer waarom de machinisten en conducteurs willen staken tegen de dienstregeling, want wie deze planning heeft verzonnen......(zowel de tijden als het in te zetten materieel)**

Wat ik echt niet begrijp is waarom Dordrecht - 's-Hertogenbosch nu weer vertraagd de invoering van de 'flirt's' krijgt? Wat mij betreft mogen de slt's gerust terugkomen of anders de vloot sgm-sprinters van de Hoekselijn er op laten rijden! *

*persoonlijke mening: "Ik vind dat DDZ treinen niet op sprinterdiensten horen te rijden!" Ze zijn ingericht als intercity, dus laat het lekker intercity's blijven".

** persoonlijke quote: "Deze planning lijkt wel gedaan te zijn door een 3-jarige, die ze met een fopspeen in de mond bij een computer hebben gezet en vervolgens lekker laten spelen"!

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:40
door Chrysa
Gothic-Writer schreef:*persoonlijke mening: "Ik vind dat DDZ treinen niet op sprinterdiensten horen te rijden!" Ze zijn ingericht als intercity, dus laat het lekker intercity's blijven".
Jaaaa, laten we lekker comfortabele intercities niet gebruiken om vervolgens allemaal in een 30 jaar oude trein met baggere stoelen te gaan zitten omdat daar toevallig sprinter op staat geverft. Donder toch op man.

Over de invaliden nog maar niet te spreken. Voor hun zijn stations Oudenbosch, Zevenbergen en Lage Zwaluwe onbruikbaar omdat ze de SGM niet zelfstandig in of uit kunnen en er hier geen verplaatsbare hellingen aanwezig zijn.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:45
door Zugführer
Pssst DDZ kunnen ze dan ook niet in en uit toch (A)
Maar verder lijkt het me prima om tijdelijk DDZ in te zetten zolang er nog niet voldoende FLIRTs zijn.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:46
door Chrysa
Zugführer schreef:Pssst DDZ kunnen ze dan ook niet in en uit toch (A)
Klopt, met een rolstoel is het nog steeds lastig, maar het gaat nog altijd een stuk beter dan SGM omdat het toch een flink stuk lager is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:47
door Suus
Zowel SGM als DDZ zijn minder moeilijk toegankelijk, maar er moet iets rijden. Beide hebben overigens een lagere vloer dan bijvoorbeeld ICM of het verdwenen Plan V. Punt is dat veel machinisten instructie moeten krijgen door al het nieuwe materieel, zowel FLIRT als TRAXX, dus totdat iedereen cursus heeft gehad moet er wat geschoven worden met materieel en diensten. De instructies verlopen veelal per standplaats, en standplaatsen als Roosendaal of Dordrecht zijn nog niet aan de beurt geweest.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:53
door Gothic-Writer
Chrysa schreef:
Gothic-Writer schreef:*persoonlijke mening: "Ik vind dat DDZ treinen niet op sprinterdiensten horen te rijden!" Ze zijn ingericht als intercity, dus laat het lekker intercity's blijven".
Jaaaa, laten we lekker comfortabele intercities niet gebruiken om vervolgens allemaal in een 30 jaar oude trein met baggere stoelen te gaan zitten omdat daar toevallig sprinter op staat geverft. Donder toch op man.

Over de invaliden nog maar niet te spreken. Voor hun zijn stations Oudenbosch, Zevenbergen en Lage Zwaluwe onbruikbaar omdat ze de SGM niet zelfstandig in of uit kunnen en er hier geen verplaatsbare hellingen aanwezig zijn.
@Chyrsa: "Wil je soms zeggen dat minder valide mensen wel zelfstandig een DDZ in kunnen komen dan? Volgens mij gaat dat evengoed niet en dat niet alleen, ze zijn dan ook nog eens verdoemd tot de balkons omdat de rest van de trein ook geen optie voor ze zijn vanwege de trappen".

De NS had gewoonweg niet op Roosendaal - Dordrecht en Dordrecht - 's-Hertogenbosch de slt weg moeten halen tot dat er voldoende gelijkvloerse alternatieven voor zouden zijn.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 16:57
door Chrysa
Gothic-Writer schreef:[

@Chyrsa: "Wil je soms zeggen dat minder valide mensen wel zelfstandig een DDZ in kunnen komen dan? Volgens mij gaat dat evengoed niet en dat niet alleen, ze zijn dan ook nog eens verdoemd tot de balkons omdat de rest van de trein ook geen optie voor ze zijn vanwege de trappen".

De NS had gewoonweg niet op Roosendaal - Dordrecht en Dordrecht - 's-Hertogenbosch de slt weg moeten halen tot dat er voldoende gelijkvloerse alternatieven voor zouden zijn.
DDZ hoef je minder omhoog te klimmen, en als je samen reist krijg je die rolstoel er nog wel in met iemand zonder helling. Bij SGM gaat dat toch moeilijker.

Verder ben ik het wel met je eens dat SLT de beste trein is voor mindervaliden hoor. :p Waar is al dat SLT uit de oude [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] eigenlijk gebleven? Ik weet dat er een deel nodig was voor de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] ivm de hogere maximumsnelheid, maar verder?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 17:02
door dylanwild94
De [serie=Sprinter|2017|(Amersfoort Vathorst -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] is ook met SLT gaan rijden volgens mij.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 17:13
door MdJ
Gotic-Writer: Er is gewoon te weinig SLT en er is nog te weinig FLIRT om ook de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] daarmee te rijden. SLT is nodig om treinseries te rijden die de acceleratie van SLT nodig hebben om de rijtijden binnen de daarvoorgestelde normen te halen. Daarom rijdt het SLT op de Gooilijn, Flevolijn, Zaanlijn en Utrecht-Geldermalsen en aanverwante series.

Wat is er zo bijzonder aan Dodrecht-DenBosch dat een gelijkvloerse instap noodzakelijk is? Dat er SLT reed had immers meer te maken dat er tussen Gelderlmalsen-Utrecht SLT noodzakelijk was en de Brabantse stoptrein daaraan gekoppeld was.

Om nu degene die de materieelinzet heeft gemaakt uit te maken voor kleuter voegt werkelijk niets toe aan en ik claim graag de minuut leestijd die je bij mij verspilt hebt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 17:58
door Bemined
Ardan schreef:En hoe komt het toch dat er zoveel ICM-tekort is, puur door die s11100?
Er is niet zo zeer een ICM-tekort, maar een materieeltekort. Series als de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] rijden met restanten die overblijven als het materieel verdeeld is over andere series, als er toevallig meer VIRM dan ICM over is kan men dat in deze series schuiven. In vergelijking met vorig jaar is de grootste verschuiving de 1900 en 3500. De 3500 had ongeveer evenveel ICM als de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] nu bij elkaar hebben. De 1900 heeft zo'n 55 bakken ICM ingeleverd (de rest is achtergebleven bij de s11100 en volgt dus in april), die zijn grotendeels richting de [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] gegaan waar ICM een groter aandeel heeft gekregen (reed eerst meer VIRM tussendoor), maar een deel lijkt ook de reservepoule ingegaan te zijn, want ik geloof dat er deze winter meer reserve ingepland is dan vorige winter.

Overigens las ik elders dat de [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie] in het volgende wijzigingsblad naar SGM-II zou gaan zodra de tweetjes weer los mogen, dus dan komt er ook weer wat ICM vrij. De SGM tweetjes kennen momenteel een lage inzet, deels omdat ze niet los mogen rijden, maar ook omdat de NS geen zin lijkt te hebben in SGM7 op de drukke treinen tussen Den Haag en Dordrecht. Die combinaties mogen namelijk wel in de winter, toevallig reed er vandaag eentje tussen Rotterdam en Uitgeest rond, maar dat is de eerste keer dat ik ze zie deze dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 jan 2017, 19:50
door Daniel
dylanwild94 schreef:De [serie=Sprinter|2017|(Amersfoort Vathorst -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] is ook met SLT gaan rijden volgens mij.
Klopt, blijkbaar moet die dit jaar sneller rijden zodat het SGM eruit moest? In elk geval moet 'ie in het weekend langer rijden omdat hij nu ook dan naar Vathorst door gaat. Het eilandperron 4a/5a in Amersfoort wordt nu door de kerende [serie=Intercity|2017|(Deventer -) - Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] gebruikt namelijk, wat ook prima kan nu die niet meer aansluit op de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en dus niet meer via Schothorst hoeft te worden omgerangeerd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 jan 2017, 06:54
door Widejo
Het is nu al een aantal dagen zo dat de 12200 van 07.08 uur BoZ richting Roosendaal niet rijdt. Materiaaltekort?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 jan 2017, 16:02
door Pim-AllianceB95
Bemined schreef: Er is niet zo zeer een ICM-tekort, maar een materieeltekort. .
Ik bespeur eigenlijk helemaal niet zozeer een ICM of materieeltekort: in de spits zijn nagenoeg alle treinen (op een enkele trein die halverwege wordt gesplitst na) keurig op lengte, maar men trapt juist in de daluren veel te enthousiast stellen af. Het materieel is er dus gewoon, het wordt alleen niet ingezet.