Dienstregeling 2017
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Eigenlijk is spoor 2 in Breda nog wel een perronspoor natuurlijk, er ligt immers een perron. Ietwat onhandig is alleen dat het geen uitgangen heeft en dus in bijsturingsgevallen ook niet als zodanig bruikbaar is
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2017
Slecht onderhoud bij de NS?
Vertel de leden op dit forum iets nieuws!
Per slot van rekening hebben we zelfs een 'doorgeefluik', waar allerlei onderhoudstechnische zaken kunnen worden aangekaart, omdat blijkbaar het intern nog steeds niet op orde is bij de NS.
Het lijkt wel of de NS alles wat men voor dat het een privaat bedrijf werd, goed op orde had, ineens compleet vergeten te zijn en daardoor alleen maar achter de feiten aanloopt. Hoewel ik ook niet uitsluit dat het puur een geldkwestie is, dat ten alle tijde in het nadeel is van de reizigers en het personeel.
De NS zal nooit meer de kwaliteit kunnen behalen, zoals het tot ongeveer 1995 behaalde.
Vertel de leden op dit forum iets nieuws!
Per slot van rekening hebben we zelfs een 'doorgeefluik', waar allerlei onderhoudstechnische zaken kunnen worden aangekaart, omdat blijkbaar het intern nog steeds niet op orde is bij de NS.
Het lijkt wel of de NS alles wat men voor dat het een privaat bedrijf werd, goed op orde had, ineens compleet vergeten te zijn en daardoor alleen maar achter de feiten aanloopt. Hoewel ik ook niet uitsluit dat het puur een geldkwestie is, dat ten alle tijde in het nadeel is van de reizigers en het personeel.
De NS zal nooit meer de kwaliteit kunnen behalen, zoals het tot ongeveer 1995 behaalde.
Re: Dienstregeling 2017
Want? Toen fonkelden de treinen van de boenwas? Vergeet ook niet dat het sinds 1995 wel ietsje drukker is geworden op het spoor. De huidige problematiek op de verzelfstandiging afwentelen vind ik een wat te eenzijdige belichting. Bovendien ben ik wel eens benieuwd naar betrouwbaarheidscijfers uit die jaren.
Ik vraag me ook wel af of het aantal defectmeldingen wel een goede graadmeter is. Liever zou ik willen zien hoeveel reizigersminuten er verloren zijn gegaan ten opzichte van het totaal aantal reizigersminuten met als oorzaak een defecte trein. Daarmee bedoel ik dus de werkelijke reistijd van alle reizigers minus de reistijd die ze kwijt zouden zijn geweest 'volgens het boekje'. Dan heb je ook een meetwaarde die beter naar de impact op de reiziger is vertaald. Aantal kapotte treinen zegt mij niet zoveel: als de helft daarvan op een zondagavond vlak voor Den Helder strandde is het effect toch minder dan wanneer dat gebeurde in de maandagochtendspits op een drukke IC-verbinding op Utrecht Centraal.
Ik vraag me ook wel af of het aantal defectmeldingen wel een goede graadmeter is. Liever zou ik willen zien hoeveel reizigersminuten er verloren zijn gegaan ten opzichte van het totaal aantal reizigersminuten met als oorzaak een defecte trein. Daarmee bedoel ik dus de werkelijke reistijd van alle reizigers minus de reistijd die ze kwijt zouden zijn geweest 'volgens het boekje'. Dan heb je ook een meetwaarde die beter naar de impact op de reiziger is vertaald. Aantal kapotte treinen zegt mij niet zoveel: als de helft daarvan op een zondagavond vlak voor Den Helder strandde is het effect toch minder dan wanneer dat gebeurde in de maandagochtendspits op een drukke IC-verbinding op Utrecht Centraal.
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dienstregeling 2017
Vergeet ook niet dat de treinen van toen toch grotendeels anders zijn dan nu. Destijds kon de machinist vaak nog wel zelf het een en ander snel verhelpen en anders lukte dat wel op een station door een onderhoudsmedewerker. Nu zitten de treinen vol elektronica en moet je haast een ICT'er zijn om iets te kunnen verhelpen gezien de software die er in zit.
Goh.
Re: Dienstregeling 2017
Volgens NS ligt het niet aan achterstallig onderhoud.
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dienstregeling 2017
En al zal dat wel zo zijn, dan zou NS dat nog niet hardop zeggen.
Maar goed, naast de dingen die al genoemd zijn, stromen nu ook de Flirts de reizigersdienst in die nog lang niet storingvrij zijn.
Maar goed, naast de dingen die al genoemd zijn, stromen nu ook de Flirts de reizigersdienst in die nog lang niet storingvrij zijn.
Goh.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2017
Het grootste probleem van het materiaal is dat het bij lange na niet meer die degelijkheid heeft van vroeger, want ik verwacht niet dat alle nieuwe treinen die vanaf de slt zijn ingestroomd bij NS, een vergelijkbare levensduur behalen als bijvoorbeeld de mat'54 of mat'64.
Het zou mij niets verbazen als bijvoorbeeld de slt al weer rond 2028 compleet vervangen moet worden, omdat ze dan al volledig 'op' zijn.
Nederland had een hele degelijke treinbouwbedrijf, Werkspoor, maar ook die oerhollandse degelijkheid is nu ook al weer jaren te gronde.
Het zou mij niets verbazen als bijvoorbeeld de slt al weer rond 2028 compleet vervangen moet worden, omdat ze dan al volledig 'op' zijn.
Nederland had een hele degelijke treinbouwbedrijf, Werkspoor, maar ook die oerhollandse degelijkheid is nu ook al weer jaren te gronde.
Re: Dienstregeling 2017
Niks tegen een beetje nostalgie, maar dit slaat wel heel erg door. Er wordt hier een wel erg geromantiseerd beeld geschetst van het oude materieel. En ik was destijds nog niet gebeuren, maar ik durf te wedden dat Mat 64 en Mat 54 ook kinderziektes hadden.
Het klopt dat treinen vol elektronica zitten tegenwoordig en dat dat vroeger minder was. Maar dat is voor zaken als: energiezuinigheid, stabielere loop, minder (motor)geluid, airco, uitschuiftrede, infoschermen. Kortom, allemaal zaken waar reizigers blij mee mogen zijn.
Het klopt dat treinen vol elektronica zitten tegenwoordig en dat dat vroeger minder was. Maar dat is voor zaken als: energiezuinigheid, stabielere loop, minder (motor)geluid, airco, uitschuiftrede, infoschermen. Kortom, allemaal zaken waar reizigers blij mee mogen zijn.
Re: Dienstregeling 2017
Mat'64 had ook inderdaad veel kinderziektes. Het stond in de zomer aan de kant door koelproblemen bijvoorbeeld. ICM-0 schijnt erger te zijn geweest dan TRAXX en ICR nu.
Re: Dienstregeling 2017
Dit klinkt inderdaad meer als de nostalgische roze bril van een oud-werknemer ('vroeger was alles beter') dan als een goed onderbouwd relaas. Zeker ook omdat helemaal niet valt aan te tonen hoe lang nieuw materieel werkelijk mee zal gaan - niemand kan in de toekomst kijken. Maar er wordt ook nu bij de bestelling en levering van nieuwe treinen toch gerekend op een levensduur van enkele decennia. En daaraan valt te zijner tijd vast nog het een en ander te rekken indien nodig, zoals dat ook met Mat '64 is gedaan.
En ja, in lijn met starx: ik zou er tegenwoordig niet meer aan moeten denken in die ouwe, spartaanse meuk vervoerd te moeten worden.
En ja, in lijn met starx: ik zou er tegenwoordig niet meer aan moeten denken in die ouwe, spartaanse meuk vervoerd te moeten worden.
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dienstregeling 2017
Ach, een ritje in een mat. 54 of mat. 64 is af en toe zo verkeerd nog niet *O*
Natuurlijk ben ik blij met de vooruitgang. Neemt niet weg dat die nieuwe snufjes ook storingen kunnen veroorzaken en elektrische en softwarematige problemen zijn vaak iets minder snel en makkelijk op te sporen en op te lossen.
Over de levensduur valt weinig te zeggen. Met gewoon goed onderhoud moeten ook treinen als SLT lang mee kunnen. Ik ga er niet van uit dat NS tientallen miljoenen uitgeeft aan treinen die binnen tien jaar uit elkaar vallen (Fyra daar gelaten (A) )
Natuurlijk ben ik blij met de vooruitgang. Neemt niet weg dat die nieuwe snufjes ook storingen kunnen veroorzaken en elektrische en softwarematige problemen zijn vaak iets minder snel en makkelijk op te sporen en op te lossen.
Over de levensduur valt weinig te zeggen. Met gewoon goed onderhoud moeten ook treinen als SLT lang mee kunnen. Ik ga er niet van uit dat NS tientallen miljoenen uitgeeft aan treinen die binnen tien jaar uit elkaar vallen (Fyra daar gelaten (A) )
Goh.
Re: Dienstregeling 2017
Exact hetzelfde werd gezegd over Mat 64, dat het nooit de levensduur zou halen van het materieel ervoor. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.Gothic-Writer schreef:Het grootste probleem van het materiaal is dat het bij lange na niet meer die degelijkheid heeft van vroeger, want ik verwacht niet dat alle nieuwe treinen die vanaf de slt zijn ingestroomd bij NS, een vergelijkbare levensduur behalen als bijvoorbeeld de mat'54 of mat'64.
Re: Dienstregeling 2017
Mat 54: Geintroduceerd tussen 56 en 62, uitgefaseerd tussen 89 en 96. 33-34 jaar gemiddeld.Gothic-Writer schreef:Het grootste probleem van het materiaal is dat het bij lange na niet meer die degelijkheid heeft van vroeger, want ik verwacht niet dat alle nieuwe treinen die vanaf de slt zijn ingestroomd bij NS, een vergelijkbare levensduur behalen als bijvoorbeeld de mat'54 of mat'64.
Het zou mij niets verbazen als bijvoorbeeld de slt al weer rond 2028 compleet vervangen moet worden, omdat ze dan al volledig 'op' zijn.
Nederland had een hele degelijke treinbouwbedrijf, Werkspoor, maar ook die oerhollandse degelijkheid is nu ook al weer jaren te gronde.
Mat 64: Geintroduceerd tussen 61 en 76, uitgefaseerd tussen 05 en 16. 40-44 jaar gemiddeld.
ICM: Geintroduceerd tussen 77 en 94. eersten uitgefaseerd in 03, groot deel rijdt nog. 33 jaar and counting
DD-AR: Geintroduceerd tussen 91 en 94, 26 jaar and counting, net gerenoveerd
VIRM: Geintroduceerd tussen 94 en 96, 23 jaar and counting, net gerenoveerd/in renovatie.
Over het echt nieuwe spul als de SLT durf ik weinig te zeggen, maar wat er voor de eeuwwisseling is gebouwd lijkt toch aardig af te stevenen op een levensduur in de buurt van Mat 54 en 64 (al is die laatste wel echt tot de laatste druppel uitgemolken)
Re: Dienstregeling 2017
Zolang als MAT'64 is ook bijna niet realistisch om na te vragen. SGM is toch ookal ongeveer 30 jaar?
Re: Dienstregeling 2017
We zien wel de trend naar steeds minder bewegende onderdelen en dat de bewegende onderdelen makkelijker verwisselbaar zijn en meer aan industriestandaarden voldoen. Daarmee wordt de kans dat het materieel langer mee gaat alleen maar groter als je het mij vraagt.
Re: Dienstregeling 2017
Bovendien moet je misschien niet tellen in jaren, maar vooral in kilometers, aantal stops en aantallen passagiers? Er is nogal een verschil tussen de dienstregeling in de jaren '60/'70 en de dienstregeling nu.
Re: Dienstregeling 2017
Dat kun je wel stellen ja.
Wel moet er bij vermeld worden dat in het boekje van 2010 twee grote uitvouwbare kaarten zaten. Dat scheelt al snel 5 millimeter aan dikte, desondanks kun je denk ik wel spreken van een verdubbeling van het aantal ritten in Nederland.
Wel moet er bij vermeld worden dat in het boekje van 2010 twee grote uitvouwbare kaarten zaten. Dat scheelt al snel 5 millimeter aan dikte, desondanks kun je denk ik wel spreken van een verdubbeling van het aantal ritten in Nederland.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
NS HiSpeed (of was het nou Hispeed, hiSpeed of hispeeD?), ach ach ach.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2017
Zijn er nog cijfers over de ontwikkeling van het aantal (reizigers)treinkilometers in Nederland?
Wat betreft de dikte van een spoorboekje: kijk eens naar naar IC 587 in tabel 19 van de huidige dienstregeling (vier varianten). Zo krijg je een boekje wel dik.
Wat betreft de dikte van een spoorboekje: kijk eens naar naar IC 587 in tabel 19 van de huidige dienstregeling (vier varianten). Zo krijg je een boekje wel dik.
Re: Dienstregeling 2017
Dikte van het spoorboekje zegt weinig over materieelinzet, daarvoor kun je ook gewoon meer materieel inzetten, Ik denk meer aan hogere gemiddelde snelheden, kortere halteringen, vroeger beginnen en 's avonds langer doorgaan, en minder 'rust' voor onderhoud en schoonmaak. Ik heb het vermoeden dat materieel tegenwoordig veel intensiever gebruikt wordt, zowel qua rijtijden als qua aantallen passagiers. Die laatsten zullen, schat ik, niet zorgen voor noemenswaardige snellere slijtage van het materieel zelf, maar wel van het interieur, en een benodigde extra interieur-renovatie kan de keus tussen doorrijden of afdanken behoorlijk beinvloeden.
Laatst gewijzigd door Pooh op do 23 mar 2017, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2017
Jammer dat de huidige NS niet meer zo scheutig is met het verstrekken van allerlei getallen die e.e.a. zouden kunnen onderbouwen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Het zegt alleen nog niet meteen iets over de hoeveelheid kilometers die een trein rijdt, het materieelpark is immers ook flink gegroeid in de tussentijd.
De groei van het aantal reizigerskilometers is er wel mede de oorzaak van dat NS-materieel tegenwoordig langer in dienst blijft.
De groei van het aantal reizigerskilometers is er wel mede de oorzaak van dat NS-materieel tegenwoordig langer in dienst blijft.
De oudste SGM is de 40 al gepasseerd.jelmerrr schreef:Zolang als MAT'64 is ook bijna niet realistisch om na te vragen. SGM is toch ookal ongeveer 30 jaar?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
De hoeveelheid benodigde treinen wordt voornamelijk bepaald door de dienstregeling gedurende de spits, de hoeveelheid kilometers die deze treinen maken wordt zowel door de spits als daluren beïnvloed. Veel meer trajecten kennen nu in de daluren dezelfde frequentie als in de spitsuren, er zijn nog maar een handjevol spitstreinseries over anno 2017. Hier en daar zullen de treinen nu korter zijn in de daluren dan voorheen, maar in totaal zal er nu toch een groter deel van de treinenstellen door blijven rijden in de daluren dan vroeger denk ik.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
En er zaten natuurlijk nog diverse bijlagen in het spoorboekje die geen treintijden bevatten. Het spoorboekje van 2017 is dan ook weer een halve centimeter dunner dan die van 2010.Dennenboom schreef:Wat betreft de dikte van een spoorboekje: kijk eens naar naar IC 587 in tabel 19 van de huidige dienstregeling (vier varianten). Zo krijg je een boekje wel dik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten