Pagina 93 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 09 jan 2023, 17:05
door ThatPCDude
cassie127 schreef: za 07 jan 2023, 11:31 Aanduiding 1e klas, maar dat laatste is lastig zolang de systemen op de achtergrond nog niet weten/om kunnen gaan met aan welke kant cabine 1 of 2 van een stel zit. Pas als je dat weet kun je de positie(s) van de 1e klas realistisch op de schermen tonen. Voor een SLT, FLIRT-3/4, SNG-4 of VIRM-4 is die bepaling nog makkelijk, voor ander materieel weer niet.

Maar dat dezelfde issue kun je bij sommige materieelsooryen ook met de fietsplaatsen hebben. Waar bij bij ICM heel eenduidig is, ligt het er bij een DDZ net weer aan welke cabine waar zit.
Wij lopen mbt aanduiding van de eerste klas op de CTA's achter op onze zuiderburen - Da's ook voor het eerst -; daar worden op ieder scherm voor iedere trein de eersteklasplaatsen aangegeven. Zelfs van de meest lokale stoppertjes staat het er dan op. Op basis van de bijna 1000km die ik afgelopen week heb gereisd door België per trein kan ik wel concluderen dat die informatie 99% van de gevallen klopt. _O-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 10 jan 2023, 08:17
door VIRM
Ben benieuwd of NS dit op een gegeven moment ook gaat uitrollen in de NS Perronwijzer-app.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 18:08
door PHS
De Hoogeveenboog poging 2 (poging 1 mislukte wegens tekort aan bouwmaterialen) begint op 8 juni, ProRail hoopt klaar te zijn voor de TT in Assen op 25 juni. In die periode rijden er bussen tussen Meppel en Assen: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/ ... hoogeveen/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 13 jan 2023, 21:52
door Bemined
De Havenspoorlijn in Rotterdam is op meerdere plekken overstroomd door de vele regen van afgelopen donderdag. Een deel van het water is inmiddels weggepompt, maar men verwacht nog het hele weekend bezig te zijn met het restant.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1602702/ ... ervoerders

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 11:41
door en-es
NS raadt mensen aan om vroeg te reserveren voor internationale treinen http://nieuws.ns.nl/ns--boek-je-stedenr ... -dit-jaar/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 15 jan 2023, 14:30
door Commendatore
Dat geldt vooral voor treinen met 'Globalpreise' in vakanties en het hoogseizoen, lijkt me? (Of als je per se een Sparpreis wilt hebben.) Wel beroerd als je dit soort dingen, zoals ik, liever niet al te lang van tevoren vastlegt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 09:46
door VIRM
Hebben ze al iets gedaan met de ICE, zodat die deze zomer Arnhem niet meer over hoeft te slaan?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 14:31
door Cas
Dit jaar geen interrail-tickets met 50% korting verkopen? Scheelt al een slok op een borrel.
Als je de te korte treinen door gebrekkige betrouwbaarheid bedoelt, dat zou ik niet weten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 16:23
door en-es
Zolang er geen treinstellen met pech langs de kant staan en zolang er geen tsunami van interrailers is dan zie ik geen problemen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 17:33
door henrivanderweijden
Ik wel. IC Berlijn rijdt gedurende een deel van de zomer weer om via Münster (westf) en dat kost ruim een uur extra en een trein per dag minder. De snelste mogelijkheid per trein is dan met de ICE via Duisburg. Dus daar creëer je extra reizigers mee in de ICE.
Een kleine oplossing zou zijn een reserveringsplicht voor de ICE en instap controle in Asd (daar stappen de meeste interrailers in).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 18:06
door umbusko
Het lijkt me funest voor de boodschap dat de trein een volwaardig alternatief voor het vliegtuig kan zijn om hier niet op in te spelen met extra treinen zodat er genoeg capaciteit is. Er moet toch wel wat vervangend materieel opgetrommeld kunnen worden voor (pendeltreinen) in de zomer. Als je de mensen nu, na corona (nu ze het reizen ontwend zijn) en met klimaat hoog op de agenda (nu ze overwegen het vliegtuig te laten staan) niet overtuigt, wordt het de komende jaren weer lastiger.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 18:25
door JordiBrabant
Dat klopt allemaal dat het geregeld kan worden en klimaattechnisch en no-brainer is. Ware het niet dat NSi en DB al lang hebben uitgevogeld dat zomerdrukte, verergerd door de ICB stremming, uit te zitten beter rendeert dan extra treinen inleggen.
Als ze wel tot actie zouden zijn overgegaan zouden ze 12 januari een heel ander persbericht de wereld in gebracht hebben dan deze:
en-es schreef: zo 15 jan 2023, 11:41 NS raadt mensen aan om vroeg te reserveren voor internationale treinen http://nieuws.ns.nl/ns--boek-je-stedenr ... -dit-jaar/
Dan hadden we nu kunnen lezen hoe blij NSi is met al die zomerreizigers is en hun reis nog beter maakt door extra treinen in te leggen die je vanaf nú kunt boeken via een onderstaande link.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 19:58
door Commendatore
Materieel is niet het enige probleem. Je moet ook genoeg personeel zien te regelen. Misschien is het verstandig om reizigers, ondanks de langere reistijd, via de reisplanners toch naar de IC via Münster te leiden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 20:13
door en-es
Ik heb ook niet de indruk dat er capaciteit bijkomt voor de komende zomer.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 21:17
door Z2N
Er is nu al een personeelstekort, ook bij NS International. En door de boom in treinverkeer in Europa ligt extra materieel ook niet bepaald voor het oprapen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 16 jan 2023, 21:20
door en-es
Dan vroeg reserveren maar. Gelukkig heb ik vrijwel alles tot half augustus al geboekt wat betreft internationale treinen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 01:23
door cassie127
Met materieel kun je nog met oude DB IC rijtuigen (waarvan er in december weer een boel meer geen werk te doen hebben) inzetten voor een pendel Amsterdam - Düsseldorf. Een rijtuig of 12 tot 13 inclusief locs aan beide zijden zou dan mogelijk kunnen zijn. Daarvan zou je er dan 3 stammen moeten hebben om van en naar Düsseldorf te kunnen rijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 07:10
door AppleMoose
Dan moet het materieel, inclusief locomotieven, toelating hebben in Nederland en je zit nog altijd met het personeelstekort.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 07:29
door Suus
Niet alle IC-rijtuigen van DB kunnen naar Nederland rijden, slechts een deel is geschikt voor andere boordspanningen.

7Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 08:31
door en-es
Even een blik treinen en personeel opentrekken. Klinkt makkelijker dan het is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 09:17
door umbusko
Hoeveel extra personeel je nodig hebt hangt er mede vanaf hoe je met dat extra materieel omgaat. Als je het gebruikt om de drukste treinen (betrouwbaar) met twee ICE-stellen te kunnen rijden en andere treinen met dat nieuwe materieel (deels) vervangt, heb je bijvoorbeeld nauwelijks méér machinisten nodig. Wel wat conducteurs waarschijnlijk.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 09:32
door sirvinniei
Of je trekt de re19 als intercity door naar Utrecht/Arnhem op een bestaand NS pad. Dan heb je netto geen extra personeel nodig, maar kan je wel wat reizigers uit Utrecht overnemen. Flirts zijn waarschijnlijk goedkoper dan ICEs

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 09:37
door Commendatore
Is daar wel genoeg materieel voor? En qua personeel lijkt het me ook nog niet zo makkelijk.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 10:06
door reisthijs
Waarschijnlijk niet, er zijn niet zo veel mulitcourante Flirts. Daarnaast zou je het probleem er niet mee oplossen, er is vooral meer capaciteit nodig tussen Arnhem en Duisburg.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 17 jan 2023, 11:14
door sirvinniei
Er is ook te weinig ICE materieel dat geschikt is voor het Nederlandse spoor, maar die zijn een stuk duurder om te bestellen en te rijden.
Die reizigers tussen Arnhem en Duisburg stappen heus niet allemaal alleen in in Arnhem. Als je reizigers uit Utrecht/Amsterdam kunt verleiden om een goedkopere RE/IC te nemen scheelt dat capaciteit in de ICE en vul je de tegenspitsrichting Amsterdam-Utrecht.
Je kan in Nederland gewoon met NS personeel rijden.