Cursus Spoor 2: Treinen rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mikos
Contacteer:

Re: Cursus Spoor 2

Bericht door Mikos »

In 2014 waren er, volgens NS, 2400 Mikossen. In 2017 moeten er 2700 Mikossen zijn (vandaar de grote wervingsactie momenteel), Internationaal wordt daarbij (nog) niet meegeteld.
Tussen 2000 en 2009 waren er bij NS gemiddeld 3108 machinisten in dienst.

Dat zijn zo de cijfers die ik kan vinden. Die van machinisten zijn dus iets verouderd, maar houd ongeveer 3100 aan, dan zit je een heel eind in de richting. Overigens kunnen er op een trein meerdere machinisten aanwezig zijn: Mentor met leerling, maar ook passagierende machinisten komen veel voor. Om het logistieke plaatje zo efficiënt en uitvoerbaar mogelijk te maken komt het voor dat personeel ergens niet nodig is, maar op een andere plek wel. Als conducteur heb je dan een "C'tje" waarbij je als extra conducteur meegaat en mee kunt helpen bij het verlenen van service of controle. Als machinist heb je dan een "P'tje" (van passagieren).

Er zijn een handvol (niet meer dan tientallen) die een combi-functie hebben, bijvoorbeeld HC en Machinist. Of HC en PLP (Procesleider Perron). Dat is echter dubbel, want aan de ene kant is dat voordelig voor het bedrijf (Vandaag heb ik je nodig als conducteur, morgen kan ik je inzetten als machinist), maar aan de andere kant hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan, want een 'combi' moet voor beide vakken zijn competenties bijhouden en heeft per jaar dus dubbel zoveel cursusdagen. NS wil er eigenlijk van af.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
RobertT

Bericht door RobertT »

Mikos,allereerst mijn comlimenten voor je cursus spoor artikelen.
Je hebt het over opvolgtijden op stations van 3 minuten,als de trein daar is gestopt.Wordt dat bij vertragingen ook zo gehanteerd,of alleen in een dienstregeling?Ik zou zeggen,als het eerste blok leeg is,rijden maar.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Dat gaat inderdaad over de dienstregeling. Net als dat de standaard halteertijden ook een basis zijn om mee te werken; voor een Sprinter bestaat de regel van 0,7 minuut (42 seconden), maar in de praktijk kan ik met een stop van 20 seconden ook weer weg.

Waar dan weer tegenover staat dat op papier iets wel of niet kan, terwijl het in de praktijk heel anders kan zijn: Als het heel druk is, heb ik soms aan een stop van 3 minuten nog niet genoeg om iedereen uit- of in te laten stappen.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
IIVQ

Re: Cursus Spoor 2: Treinen rijden

Bericht door IIVQ »

Leuk opgeschreven, en leerzaam!
Mikos schreef: zo 08 jan 2017, 12:06 ... in december gaat de nieuwe dienstregeling in. Altijd op de tweede zondag van december, ...
Op de zondag na de 2e zaterdag in december.

Voor deze datum is internationaal gekozen zodat er in ieder geval een vol weekend vóór kerst valt om de skitreinen (wat vaak nachttreinen zijn) te kunnen laten rijden zonder dienstregelingwissel.
Plaats reactie