Pagina 2 van 45

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 21:12
door Hainje
Retoriek denk ik. Zijn de vakbonden ook niet vies van geloof ik.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 21:14
door AppleMoose
Je weet niet hoe de gesprekken lopen. Als het heel stroperig gaat, kan een staking (of concrete dreiging daarvan) net ff dat zetje geven voor een vlotter gesprek en een goede uitkomst.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 21:20
door ODRAIL
Sommige bonden grijpen maar al te graag naar het middel staken :shock: :? :wink: .

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 21:33
door Suus
De RET heeft vorige week een CAO voor 2,5 jaar afgesloten met in totaal 6,5% loonsverhoging. Ook de NS heeft een nieuwe CAO voor 2,5 jaar met 5,8% loonsverhoging. Er is echt wel ruimte voor een loonsverhoging.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 22:20
door webguy
Je snapt zelf dat dat zo'n vast zo'n beetje in de buurt komt van de marge is van de commerciële partijen?

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 23:29
door Z2N
In dat geval zijn er twee opties: de tarieven verhogen met enkele procenten (in lijn met de hogere lonen in de arbeidsmarkt) of de subsidie verhogen (wat mogelijk wordt door het huidige begrotingsoverschot). Want om nou lijnen te schrappen om een inflatiecorrectie voor de chauffeurslonen door te kunnen voeren is niet te verdedigen. (A)

Overigens ben ik het wel eens met de acties van de chauffeurs, zeker omtrent de eisen rond (plas)pauzes. Een chauffeur die urenlang niet naar de wc kan is niet echt bevordelijk voor de veiligheid van de reizigers... :')

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 02:05
door Pim-AllianceB95
Al vraag ik me af of er echt geen gelegenheid is om te plassen gedurende vier uur, of dat dat slechts bij hoge nood +2 oplevert. Nog meer vraag ik me af waarom dat nu opeens een probleem is: die maximale rijblokken zijn al tijden zo lang en waren daarvoor zelfs 4,5 uur.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 02:22
door Hainje
Ze hebben het over plassen, maar poepen moet ook wel eens en dat redt niet iedereen altijd in 2 minuten.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 08:55
door isadora
Als je zo graag wil staken, ga lekker in België wonen.
Schijnt ook nog eens een belastingparadijs te zijn.
En goed bier.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 13:39
door Chrysa
In België? Daar werd gestaakt omdat ze tot wel 7 uur lang zonder plaspauze moesten rijden. Jullie zijn verwend met je 4 uur! :twisted: :twisted: :twisted:

Een paar plaspauzes lijkt me niet zo'n probleem om te regelen lijkt mij, zeker omdat je weet dat de chauffeurs waarschijnlijk toch gewoon de bus stil zetten wanneer ze nodig moeten.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 15:00
door huibf
isadora schreef:Als je zo graag wil staken, ga lekker in België wonen.
Schijnt ook nog eens een belastingparadijs te zijn.
En goed bier.
Belastingparadijs. Nou dat valt wel mee. De gewone werkende man betaald in Belgie in totaal veel meer belastingen.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 15:13
door Hainje
Belastingparadijzen voor burgers bestaan niet geloof ik. Die trucjes bestaan alleen voor grote bedrijven.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 15:59
door en-es
Toch schijnen veel rijke Nederlanders naar Belgie te verhuizen.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 16:13
door Suus
België heeft geen vermogensbelasting. Nederland vanaf 30.000 euro.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 17:20
door Speedmaster
Je kan dan wel zeggen dat een plaspauze te regelen is ten kostte van +2, wat even vergeten wordt is dan wel dat de faciliteiten er moeten zijn. Plassen in de vrije buitenlucht mag alleen buiten de bebouwde kom, los van het feit dat de dames dus echt een probleem hebben. Kijk even naar je eigen werksituatie en bedenk waar je in de omgeving van je werkplek je behoeft kan doen zonder genoemde faciliteiten.

De werkgevers bezuinigen aan alle kanten en een leuk voorbeeld daarin is bijvoorbeeld lijn 107 met eindpunt Gouda. de chauffeurs van die lijn hebben circa 4 minuten op Gouda CS maar er is geen pauze locatie. En ja, als je zegt die is er wel, dat klopt, Arriva heeft op Gouda een pauze locatie maar Syntus weigert een jaarbijdrage te betalen aan Arriva. Gevolg, geen pauze/plaslocatie meer in Gouda voor de chauffeurs van Arriva.

Praktijk is dat ze wel toegang krijgen maar het is te gek voor woorden dat er zelfs op dat soort bijdrages bezuinigd wordt onder het mom van je draaitijd is te kort dus pauze heb je niet.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 23 dec 2017, 17:31
door nvdw
Daniel schreef:Keolis stelt in die mail dat de werkgevers nog in gesprek zijn en er nog helemaal geen eindbod ligt, maar dat de vakbonden er nu al voor hebben gekozen een staking aan te kondigen. Als dat werkelijk zo is vindt ik het wel een wat kromme reden om gelijk te gaan staken.
Voor Keolis kun je overigens 'alle streekvervoerders met CAO OV' lezen. Die zitten (figuurlijk) samen tegenover de bonden aan tafel. Het bod van de werkgevers (VWOV) was in totaal 6 procent loonsverhoging in een CAO voor drie jaar, ingaande per 1 januari 2018; FNV eist dus 3,5% in één jaar. De bonden claimen dat er niet meer te onderhandelen viel, volgens mij op basis van het feit dat er geen overeenstemming was bereikt na de drie overlegrondes die van te voren waren ingeroosterd.

Verder lijkt de ergernis bij de bonden vooral te zitten in het concreet maken van de afspraken voor het tegengaan van werkdruk door ze letterlijk in de CAO te laten opnemen, want de 'intentieverklaringen' van de werkgevers zouden niet goed genoeg zijn.

In mijn ervaring worden op papier gestelde bovengrenzen ook meteen 'ondergrenzen' dus ik ben het niet met de logica van de FNV eens. Voorbeeld: het voorstel van een 'draaitijd' tussen ritten van minimaal drie minuten als harde voorwaarde in de CAO. Het idee is goed, maar in de praktijk is die ruimte er vaak al, soms zelfs meer, dus dan kan de werkgever straffeloos de reeds ruimere draaitijden inkorten tot drie minuten. En de draaitijd mag niet gebruikt worden om krappe rijtijden mee te compenseren - wie controleert dat, en hoe?

Als ik werkgever in het OV was, dan liet ik ze lekker staken. Wat heeft het voor zin? Het gelag is voor rekening van een derde partij (de reiziger) die part noch deel heeft aan de onderhandelingen, en de fallout van de actie komt volledig voor rekening van de bonden. Ik ga het wel zien op 4 januari. Ben zelf geen deelnemer aan de CAO OV (want CAO multimodaal) maar als de OV'ers het werk neerleggen, gaat voor mij het hek ook dicht...

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 12:36
door zone2000
In mijn ervaring worden op papier gestelde bovengrenzen ook meteen 'ondergrenzen' dus ik ben het niet met de logica van de FNV eens. Voorbeeld: het voorstel van een 'draaitijd' tussen ritten van minimaal drie minuten als harde voorwaarde in de CAO. Het idee is goed, maar in de praktijk is die ruimte er vaak al, soms zelfs meer, dus dan kan de werkgever straffeloos de reeds ruimere draaitijden inkorten tot drie minuten.
dat was ook mijn ervaring, vaak zat er wel 5-10 minuten tussen. in de huidige roosters sinds december is daar bij ons wel verandering ingekomen. 1-2 minuten is geen uitzondering.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 13:26
door Vinny
Septimer schreef:Je kan dan wel zeggen dat een plaspauze te regelen is ten kostte van +2, wat even vergeten wordt is dan wel dat de faciliteiten er moeten zijn. Plassen in de vrije buitenlucht mag alleen buiten de bebouwde kom, los van het feit dat de dames dus echt een probleem hebben. Kijk even naar je eigen werksituatie en bedenk waar je in de omgeving van je werkplek je behoeft kan doen zonder genoemde faciliteiten.
Je draagt nu een ander punt aan, namelijk dat langzaam (eind)puntfaciliteiten worden opgeheven omdat ze best duur zijn om te onderhouden en niet worden voorgeschreven. Met goed overleg denk ik dat het wel mogelijk moet zijn om bij busstations gewoon toiletten te realiseren die te gebruiken zijn voor buschauffeurs in hoge nood (en wat mij betreft tegen betaling ook voor passagiers).

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 13:31
door webguy
Volgens mij zijn die eindpunt locaties sowieso altijd getouwtrek. Eigenlijk zou of de provincie dat soort dingen moeten regelen tegen een kostendekkend tarief, of partijen die facilitaire diensten bieden zouden in het gat moeten springen (denk aan Sodexo, Falicom, etc). Van die laatste partijen zal het overigens wel duurder worden, maar krijg je niet dat vervoerders het elkaar zuur maken.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 17:05
door nvdw
Een pauze is pas een pauze als die gehouden kan worden op een locatie met tafel, stoelen, plee en koffieautomaat. Geen pauze = geen eindpuntvoorziening nodig, dus ook geen plee.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 19:24
door Mr-W
Lijkt me logisch, zomaar iedereen naar de WC laten gaan kost uiteindelijk ook geld.
Z2N schreef:In dat geval zijn er twee opties: de tarieven verhogen met enkele procenten (in lijn met de hogere lonen in de arbeidsmarkt) of de subsidie verhogen (wat mogelijk wordt door het huidige begrotingsoverschot). Want om nou lijnen te schrappen om een inflatiecorrectie voor de chauffeurslonen door te kunnen voeren is niet te verdedigen. (A)
De tarieven stijgen ieder jaar mee met de inflatie. Dus komt het in de praktijk uit op een hogere DRU prijs en dus minder aanbod.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 01:23
door AppleMoose
Iedereen die hier vindt dat op een eindpunt geen toilet hoeft te komen vanwege de kosten, levert ook een deel van z'n loon in om bij zijn/haar baas naar de wc te gaan? Of houden jullie het ook op tot het moment dat je officieel pauze hebt? En hoe doen jullie dat laatste dan? Wellicht kunnen de chauffeurs daar nog wat van leren dan.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 12:58
door dennistd
Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 16:11
door AppleMoose
Het gaat niet om al dan niet doorbetaalde pauzes, het gaat erom dat bepaalde mensen liever geen wc's op eindpunten zien omdat dit weleens ten koste zou kunnen gaan van het ov-aanbod, omdat het toch ergens van betaald moet worden. Vandaar dus mijn vraag aan eenieder of zij de baas een vergoeding geven voor het gebruik van het toilet, buiten de officiële pauzes om. Wat voor het ov geldt, geldt ook voor andere bedrijven/sectoren natuurlijk...

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 16:57
door Mr-W
dennistd schreef:Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.
Ik volg het ook niet helemaal, of wil men ook voor postbezorgers, pakketchauffeurs enz. een WC op hun route of in hun voertuig.
Op andere eindpunten dan pauze locaties is het soms zelfs niet eens mogelijk om die voorzieningen aan te leggen. Denk aan eindpunten in woonwijken.