Pagina 2 van 2

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: do 09 jun 2022, 13:23
door IIVQ
webguy schreef: wo 08 jun 2022, 11:36 De lijst die de reisplanner tot voor kort gebruikte was (lijst van december 2021)

Code: Selecteer alles

Mrn
Klp
Hglo
Odz
Hvl
Mtr
Swd
Almo
Amri
Sda
Bhdv
Ddrs
Dtcp
Drh
Assp
Hengelo Oost en Oldenzaal snapte ik niet, duurde even voordat ik doorhad dat je van die twee plaatsen naar Berlijn via Hengelo moet.
Almelo de Riet vind ik interessant. Dat maakt geen reizen onmogelijk, maar kennelijk slechts sneller. Datzelfde geldt voor Scheemda, Boven-Hardinxveld en Dordrecht Stadspolders, Delft Campus, Driehuis (al kan ik me daar niet voorstellen welke reis sneller is - eerst naar Beverwijk en dan terug naar Haarlem? In de jaren dat de 14800 reed, stopte die ook te Driehuis). En Assp is de historisch genoemde reden dat niet alle treinen daar stopten.
reisthijs schreef: wo 08 jun 2022, 12:43 Dan is die lijst lang niet meer bijgewerkt... Dat verklaart ook Almo, dat had een aantal jaren geen directe verbinding met Lelystad.
IIVQ schreef: di 07 jun 2022, 19:29Volgens mij zijn/waren er een aantal uitzonderingen op het terugsteekverbod, zoals Maarn-Veenendaal=De Klomp (moet altijd via Driebergen). Ik kon ze echter niet vinden in de spoorboekjes van 1983/84, 2008 en 2010 (de enige die ik bezit, samen met 2009)
In mijn spoorboekjes (ik heb hier onder andere 1998/99 en 2010) staat het onderaan de pagina's van tabel 33.
Ah, leuk.
Een andere grappige is in tabel 83-84 (spoorboekje 2010) dat reizen uit de richting Winsum naar Sauwerd en verder reizen via Groningen Noord toestaat.
Dat "en verder" snap ik niet, maar ook het "en Sauwerd" niet, alle treinen van/naar Roodeschool en Delfzijl stopten in Sauwerd. Dit was ook zo in 2009 en 2008, en in 2008 stond deze boodschap niet in het spoorboekje.
Ik kan me wel vaag herinneren dat er sommige treinen niet in Sauwerd stopten (en bingo: de 30500 in 2007), dus de boodschap stond in het spoorboekje 2 jaar nadat 'ie nodig was.

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: do 09 jun 2022, 14:04
door VIRM
Ardan schreef: di 07 jun 2022, 18:58 Zijn er stations waar dit problemen gaat opleveren? Dat je toch door poortjes moet op je terugsteekbeweging? Ik kan zo niks bedenken hoor. Volgens mij hebben alleen Amsterdam Muiderpoort en Sloterdijk perrons in verschillende poortjesgebieden maar die zijn in dit geval niet relevant.
Het probleem van Sloterdijk bestaat overigens nog: met sommige reisrelaties is het sneller (maar duurder vanwege afstand) om via Sloterdijk te gaan. Als je dan in- en uitcheckt zonder bijvoorbeeld over spoor 11/12 te lopen, betaal je extra.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 14:21
door IIVQ
Zeker als je je reis in voordeelurentijd begint en "overstapt" in spitstijd. Je betaalt dan voor 2 korte reizen, waarvan 1 met vol tarief, wat duurder kan zijn dan 1 volledige reis via voltarief.

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: do 09 jun 2022, 14:25
door reisthijs
Via Sloterdijk reizen (bijv. van Alkmaar en Den Haag) is alleen geen terugsteken.
En volgens de reisplanner is daar een oplossing voor. Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal
Daniel schreef: wo 08 jun 2022, 16:48
Suus schreef: wo 08 jun 2022, 16:23 Nee, ik denk voor reizigers vanuit Utrecht Centraal die eerst met de IC naar Amsterdam Centraal gaan en daar een sprinter naar Amsterdam Science Park nemen. Dan kom je twee keer langs Amsterdam Muiderpoort.
Dan zou toch juist Muiderpoort de uitzondering moeten hebben? Anders is het weer niet logisch dat Diemen de uitzondering niet heeft.
Nee, als Muiderpoort de uitzondering had dan had je van Utrecht naar Muiderpoort terug mogen steken via Amsterdam Centraal. Dat was dus niet de bedoeling.

Utrecht-Diemen hoeft niet via Amsterdam C, dat is via Weesp net zo snel, daar vond men misschien geen uitzondering voor nodig?

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 14:33
door SuperGhost
Bovendien kun je vanaf Muiderpoort prima naar Amstel reizen (in de juiste richting) en heb je daar een korte overstap van 5 min. op de intercity. Via Amsterdam Centraal steken kan dan onmogelijk sneller zijn lijkt me.

Voor Science Park is dat natuurlijk al anders, omdat je dan met het probleem zit dat je bij Muiderpoort moet in/uitchecken om bij de andere perrons te komen als ik het goed heb begrepen. Dat kan er natuurlijk voor zorgen dat de treinrit duurder wordt, wat natuurlijk niet de bedoeling kan/mag zijn.

Diemen-Utrecht is inderdaad via Hilversum sneller (43-44 min) dan via Amsterdam C (46-50 min).

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: do 09 jun 2022, 15:06
door YSH
IIVQ schreef: do 09 jun 2022, 13:23Driehuis (al kan ik me daar niet voorstellen welke reis sneller is - eerst naar Beverwijk en dan terug naar Haarlem? In de jaren dat de 14800 reed, stopte die ook te Driehuis).
Je moet bij Driehuis wel terugsteken richting Beverwijk op het moment dat er bussen rijden, meestal is er dan alleen een taxibusje van/naar Santpoort.
IIVQ schreef: do 09 jun 2022, 14:21 Zeker als je je reis in voordeelurentijd begint en "overstapt" in spitstijd. Je betaalt dan voor 2 korte reizen, waarvan 1 met vol tarief, wat duurder kan zijn dan 1 volledige reis via voltarief.
Als je overstapt binnen de 35 minuten blijft dat op hetzelfde tarief, het enige probleem is de langere afstand op Haarlem-Alkmaar.

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: do 09 jun 2022, 15:18
door dennistd
IIVQ schreef: do 09 jun 2022, 13:23 Almelo de Riet vind ik interessant. Dat maakt geen reizen onmogelijk, maar kennelijk slechts sneller.
Ik denk dat Almelo de Riet er om dezelfde reden als hierboven op staat: in de NS-tijd stopte de stopbus daar niet maar reed er een taxibusje naar station Almelo.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 16:07
door Daniel
Hmm, dat busvervoer-verhaal gaat inderdaad ook op bij Dordrecht Stadspolders en Boven-Hardinxveld. En is er bij Amsterdam Science Park niet ook iets dergelijks aan de hand?

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 16:43
door Meltrain
De NS-bussen tussen Schiedam en Delft stoppen inderdaad ook niet bij Dtcp.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 16:48
door Milco
Daniel schreef: do 09 jun 2022, 16:07 Hmm, dat busvervoer-verhaal gaat inderdaad ook op bij Dordrecht Stadspolders en Boven-Hardinxveld. En is er bij Amsterdam Science Park niet ook iets dergelijks aan de hand?
Ja, nu je het zegt. Bussen tussen Weesp en Muiderpoort stoppen onderweg enkel bij Diemen inderdaad.

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: do 09 jun 2022, 17:32
door IIVQ
YSH schreef: do 09 jun 2022, 15:06
IIVQ schreef: do 09 jun 2022, 14:21 Zeker als je je reis in voordeelurentijd begint en "overstapt" in spitstijd. Je betaalt dan voor 2 korte reizen, waarvan 1 met vol tarief, wat duurder kan zijn dan 1 volledige reis via voltarief.
Als je overstapt binnen de 35 minuten blijft dat op hetzelfde tarief ...
Oh, is dat altijd al? Ik meen kort geleden zo mijn kortingstarief kwijt geraakt te zijn (Overigens vanwege uitvallende trein te Amf en dus buiten de poortjes even wat te drinken willen halen)

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 18:07
door reisthijs
Sinds 2016 betaal je als het goed is niet meer per rit maar per reis: Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 18:10
door Daniel
Kortingstarief kwijtraken kan dan in Amersfoort alsnog gebeuren natuurlijk als je bij NS uitcheckt en bij Connexxion incheckt in de spits.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 20:58
door IIVQ
reisthijs schreef: do 09 jun 2022, 18:07 Sinds 2016 betaal je als het goed is niet meer per rit maar per reis: Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’
Thx. Waarom wordt op Ass dan nog steeds geadviseerd via de hoge perrons over te stappen ipv de stationshal als je bijv. van Hlm naar Zd moet?

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 21:05
door Daniel
Omdat de kortste tariefafstand dan niet via Sloterdijk loopt. Als je op Sloterdijk uit- en incheckt wordt echter geregistreerd dat je een omweg via Sloterdijk gemaakt hebt en daarom het tarief voor die omweg in plaats van het tarief voor de kortste route wat je hoort te betalen gerekend.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 21:43
door Suus
Hoe loopt de kortste route van Haarlem naar Zaandam niet via Sloterdijk?

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: do 09 jun 2022, 21:52
door Daniel
Het voorbeeld van IIVQ is slecht, maar het advies in de planner om niet uit- en in te checken heeft hier wel degelijk te maken met reisroutes die niet de kortste zijn.
Voor Haarlem - Zaandam maakt het niet uit (en komt het ook niet in de planner tevoorschijn als advies trouwens). Maar je ziet het bijvoorbeeld bij een reis Haarlem Spaarnwoude - Sassenheim wel verschijnen. Voor Halfweg-Zwanenburg - Sassenheim dan weer niet want dat is zowel via Haarlem als Sloterdijk 43 TE.

Re: Terugsteken bij NS verleden tijd

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 13:18
door VIRM
reisthijs schreef: do 09 jun 2022, 14:25 Via Sloterdijk reizen (bijv. van Alkmaar en Den Haag) is alleen geen terugsteken.
En volgens de reisplanner is daar een oplossing voor. Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal
Je bedoelt via sporen 11 en 12? Want de stationshal is juist het probleem...

En de reisplanner wil tijdens werkzaamheden tussen Leiden en Haarlem ook reisadviezen geven via Sloterdijk. zelfde probleem (stel je voor als je bij aankomst op 11/12 de verkeerde trap neemt), vooral als het reisadvies de 3300 bevat en je de Sloterdijk Marathon mag gaan lopen.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 14:37
door reisthijs
Ik bedoel niks, dit is letterlijk wat er in rode letters in de reisplanner staat als je van Alkmaar naar Den Haag plant.
Wil je de andere kant op dan krijg je het advies over te stappen via de stationshal en spoor 11/12.

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 21:17
door gpvos
Dat is dus erger dan niet-behulpzaam, het is precies het verkeerde advies. Waarom doet NS dit?

Re: Terugsteken altijd toegestaan bij NS

Geplaatst: vr 10 jun 2022, 22:00
door Casper
Er zijn twee waarschuwingen in de reisplanner voor overstappen op Sloterdijk: "stap over via de stationshal" voor overstappen van beneden naar spoor 11/12, en "stap over via de stationshal en spoor 11/12" voor overstappen tussen spoor 3/4 en spoor 5 t/m 8. Ook de borden aan de 'binnenkant' van de poortjes wijzen naar boven als je tussen die perrons over wil stappen. De eerste waarschuwing is om te zorgen dat mensen niet de trap naar het regenboogpad aan de oostkant van het station nemen en daar door de poortjes moeten, de tweede is om de poortjes in de stationshal niet te passeren. In beide gevallen klopt het advies wel: als je door de poortjes gaat en je kortst mogelijke route loopt niet via Sloterdijk, dan betaal je extra.