Pagina 2 van 3

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:10
door Thom91
Voor de wiskundige correctheid, maak er 390x389 van, van Asd naar Asd hoeft geen kaartje ;)

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:12
door Daniel
En wat als je nu een product "retourtje" op je kaart zou kunnen laden? Dat zou dan slechts de korting die er was bij een retourkaartje van de ROS-ritprijs af hoeven trekken.
Ook voor het niet bieden van een simpel product als bv. "dagkaart" is natuurlijk geen excuus te bedenken. Behalve dat dit soort producten niet geschikt zijn voor reizigers die meer dan 10 retourreizen in vijf jaar willen maken :mrgreen:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:14
door Suus
Toch kan ik mij niet voorstellen dat wij het enige land ter wereld worden waar het kopen van treinkaartjes onmogelijk is :roll:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:19
door VIRM
find_your_spot schreef:Voorbeeldje: Stel dat Nederland 390 NS treinstations heeft, dan moet je voor alle mogelijke combinaties 390 x 390 doen.
Dat betekent dat NS 152.100 reisproducten had moeten aanmaken.
Toen ze dit hoorde hebben ze er van af gezien.

Afgezien van het feit dat de OV-chipkaart database nog geen eens 152.100 unieke reisproducten kan hanteren. Lukt niet. Onmogelijk.

Afbeelding [Mobiele post]
Is het niet dan niet 390x389?

EDIT: oeps, Thom was mij voor. Ik zag even niet dat er al een nieuwe bladzijde in dit draadje was. Sorry.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:20
door find_your_spot
Vergeet niet dat je dit maar 12 keer kunt doen, want dan is je kaart vol.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 23:20
door Geert
find_your_spot schreef:NS heeft al in 2006 aangegeven geen wegwerpkaartjes te willen gaan maken.
Over complottheorien. Wie heeft er in 2006 intensief getest als test reiziger op de trein naar Hoek van Holland?
NS heeft in het verleden wel meer dingen geroepen over de ov-chipkaart die later nog op een totaal andere wijze zijn uitgewerkt, dus ik weet niet of je die bewering van vijf jaar geleden nog heel serieus moet nemen. Als ik ervanuit mag gaan dat jij ook wel eens in 2006 hebt gereisd op de Hoekse Lijn (net als ik) dan weet je bijvoorbeeld ook dat er allerlei zaken nu anders zijn dan in de proefopstelling van toen (alleen al de kaartautomaten, om maar iets te noemen).

Er is gewoon nog niets bekend over wegwerpkaartjes, behalve dan dat ze er nu nog niet zijn (maar voorlopig zijn er ook nog wel papieren kaartjes). En dat er voorlopig nog geen reisproducten op de kaart komen -- eerlijk gezegd vraag ik me af of die er nog wel gaan komen, want als dat zo is had men de tariefberekening voor retourtjes ook niet aan hoeven passen aan de berekening voor reizen-op-saldo.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 23:30
door find_your_spot
Geert schreef:Als ik ervanuit mag gaan dat jij ook wel eens in 2006 hebt gereisd op de Hoekse Lijn (net als ik) dan weet je bijvoorbeeld ook dat er allerlei zaken nu anders zijn dan in de proefopstelling van toen (alleen al de kaartautomaten, om maar iets te noemen).
De kaartautomaten waren geweldig. In twee stappen had je RailEasy op je kaart geladen (het toen voormalige ROS)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U37gD8LJmCA[/youtube]

Helaas kende deze automaten ook veel problemen, zoals het nooit uitwerpen van 3 gekochte Anonieme OV-chipkaarten... (Achteraf geld netjes terug gekregen)

Maar dan weet jij ook dat NS CiCo's toen nog niet bestonden en alleen dit gele model op alle stations geplaatst stond:
Afbeelding

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 23:42
door iljitsch
find_your_spot schreef:Voorbeeldje: Stel dat Nederland 390 NS treinstations heeft, dan moet je voor alle mogelijke combinaties 390 x 390 doen.
Dat betekent dat NS 152.100 reisproducten had moeten aanmaken.
Toen ze dit hoorde hebben ze er van af gezien.
Maar goed dat dit bij reizen op saldo niet nodig is.

</sarcastisch>

150000 dingen is voor een computer van tegenwoordig drie keer niks. Past in een megabyte, kost een paar seconden om te downloaden over de allertraagste internetverbinding van 't land.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: di 14 jun 2011, 23:49
door find_your_spot
iljitsch schreef: is voor een computer van tegenwoordig drie keer niks.
En hier lul je jezelf keihard in de knel...

Je dacht toch niet dat de OV-chipkaart op het hipste van het nieuwste draait... Naïef gedacht... -o-

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 08:02
door iljitsch
Ik dacht toch niet dat een chipkaart alle mogelijke reizen aan boord hoefde te hebben...

Het idee is dat je een electronisch kaartje aanschaft dat op de chipkaart geladen wordt. Zo'n kaartje bestaat uit een combinatie beginstation/eindstation. Als dat op die kaart gezet wordt ben je in business. Natuurlijk moeten de kaartautomaten wel al die combinaties kennen, maar da's nu ook al zo om de juiste prijs te kunnen berekenen. Overigens kan dat zonder een tabel van alle combinaties maar of dat de moeite is vraag ik me af.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 09:28
door hauptbahnhof
Maar dan moeten de poortjes en paaltjes ook kunnen herkennen of het reisproduct op dat station geldig is...

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 09:36
door reisthijs
Stel je hebt een reisproduct "van A naar B" op die kaart geladen en je checkt in op station "A": hoe moeilijk kan dat zijn?
Geert schreef:En dat er voorlopig nog geen reisproducten op de kaart komen -- eerlijk gezegd vraag ik me af of die er nog wel gaan komen, want als dat zo is had men de tariefberekening voor retourtjes ook niet aan hoeven passen aan de berekening voor reizen-op-saldo.
Het leek er inderdaad lange tijd op dat NS niets van losse reisproducten wilde weten, maar ondertussen is er nu toch al een gekomen (de Fyra-toeslag, dat is ook een reisproduct met "beginstation - eindstation", dat kán dus wel).

De kans dat NS nog met een product "retour" zal komen lijkt ook minimaal juist omdat men er juist naar toe heeft gewerkt dat het retourtje overbodig wordt. In ieder geval zeker niet met het voordeel dat een retour vroeger had (want NS streeft er tenslotte naar dat "reizen op saldo" altijd het goedkoopste is).

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 09:41
door hauptbahnhof
En als je tussendoor uitcheckt en dan weer incheckt? (principe van huidige papieren kaartje)

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 10:35
door Vinny
Je krijgt dus waarschijnlijk een wegwerpchipkaart waarmee je alleen in kunt stappen op station A en uitstappen op station B. Als je daarna verder (of terug) wilt reizen dan koop je een nieuw kaartje.
Een ander idee is om Nederland in zones te verdelen en alleen nog maar dagkaarten voor de betreffende zone te verkopen (als reisproduct). Dat voorkomt dat je 400x400 reisproducten moet aanmaken.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 12:43
door Geert
Het zou ook een idee zijn om de tariefberekening niet opnieuw te laten starten als je voor de tweede keer incheckt op dezelfde dag, maar dat zal NS wel veel geld kosten aangezien retourreizen en via-reizen dan een stuk voordeliger worden. (De laatste soort overigens net zo duur als vroeger, voordat de prijs daarvan flink verhoogd werd met de nieuwe berekeningsmethode.)

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 12:50
door Vinny
Hear! Hear! Gewoon het degressieve kilometertarief laten varen :)

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 18:21
door Wubbo
Ik mis de link?

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 18:27
door find_your_spot
Vinny schreef:Je krijgt dus waarschijnlijk een wegwerpchipkaart waarmee je alleen in kunt stappen op station A en uitstappen op station B.
Nee, die krijgt je dus niet.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 18:59
door Geert
Dat weten we nog niet :roll:

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 20:40
door Fles
Trouwens, was het ooit niet zo dat het ECHT ABSOLUUT NOODZAKELIJK was om je persoonlijke gegevens af te staan zodat ze je allerlei op maat gemaate aanbiedingen konden doen, speciaal toegespitst op jouw reisbehoefte? Wie heeft er ooit zo'n aanbieding gekregen?

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 20:47
door Klaasje
Geert schreef:Dat weten we nog niet :roll:
We kunnen inderdaad niet achter de muren van het NS hoofdkantoor kijken nee.

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 20:59
door Vinny
@Fles: Volgens mij niemand omdat het helemaal niet meer mocht...

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:07
door webguy
"Don't rock the boat", er is al genoeg gezeur over de OVC, kunnen ze dat er niet echt bij gebruiken...

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: wo 15 jun 2011, 23:42
door find_your_spot
Het lijkt mij nogal raar als ze net voor miljoenen alle automaten hebben verbouwd met OV-chipkaart lezers om later een gloednieuw wegwerp chipkaartjes systeem in te bouwen...

Re: Petitie voor behoud papieren treinkaartje

Geplaatst: do 16 jun 2011, 11:01
door Klaasje
De visie ontbreekt nog wel eens bij grote bedrijven. Vooral als de visie op een product om de paar jaar wijzigt.