Pagina 2 van 3

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: do 14 jul 2011, 15:56
door Daniel
reisthijs schreef:Terwijl er genoeg voorbeelden zijn bij moderne treinen (in Nederland én over de grens, kijk bijvoorbeeld eens naar de GTW) waar dat gat wél goed overbrugd wordt.
Arriva heeft anders een oprolbare rolstoelplank in de GTWs liggen die de steward uitrolt als er iemand met rolstoel mee wil.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: do 14 jul 2011, 16:00
door Klaasje
Er zijn ook speciale SLT-rolstoelplanken. (Of moet ik zeggen plankjes?)

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: do 14 jul 2011, 16:25
door reisthijs
Daniel schreef:Arriva heeft anders een oprolbare rolstoelplank in de GTWs liggen die de steward uitrolt als er iemand met rolstoel mee wil.
Ja, dat is voor de perrons die niet de juiste hoogte hebben (zoals in Weener net over de grens bij Nieuweschans), dat is niet overal nodig. Als het goed is schuiven die tredes van de GTW gewoon uit tot aan de perronrand.
iljitsch schreef:Tenzij ze die dingen zo maken dat ze precies totaan het perron uitschuiven. Maar dat zat er blijkbaar niet in.
Dat kan dus niet met uitklaptreden - daar moet je uitschuiftreden voor hebben.
iljitsch schreef:Wat betreft de ruimte tussen het treeplankje en het perron: voor zover ik me kan herinneren is dat altijd maar een paar centimeter en ook geen merkbaar hoogteverschil. Bij welke stations is dit anders?
Houten en Geldermalsen bijvoorbeeld, dat zijn nieuwe/vernieuwde perrons, de hoogte klopt wel maar het gat is vrij groot. In Utrecht Centraal op spoor 18 in een SLT stappen is ook apart, dat is een stap omlaag (maar het gat is daar wel weer klein). Op Amsterdam Amstel moet je weer een stapje omhoog doen, daar is het perron te laag.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: do 14 jul 2011, 22:57
door Bluearrow
Bij aankomst van elke SLT op elk station in Nederland gewoon ff een bandje afspelen, net zoals in London:
MIND THE GAP ! :D

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: do 14 jul 2011, 23:19
door Thom91
Bluearrow schreef:Bij aankomst van elke SLT op elk station in Nederland gewoon ff een bandje afspelen, net zoals in London:
MIND THE GAP ! :D
Ik vind 'Mind your step' gaver tbh :P

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 15 jul 2011, 21:33
door Ennes
Wat een onzinnig gezeik weer allemaal, het is weer duidelijk komkommertijd. We moeten zelfs in de slappe zomerperiode iets hebben om over te klagen natuurlijk. -o-

Ik moet zeggen, ik vind het een fijne trein om in te werken, hij is vrij overzichtelijk, ligt redelijk stabiel op de baan, de gelijkvloerse instap (voor zover de perrons op hoogte zijn) bespoedigen het in en uitstappen, en in combinatie met de zelfsluitende deuren dus ook het vertrekproces. bovendien zorgen de zelfsluitende deuren ook nog eens voor een constantere temperatuur in de trein. het enige nadeel vind ik de koude luchtstroom van de airco langs de ramen, dat is vaak niet plezierig als je aan de raamzijde zit.
En geen WC... Tja... de WC´s in de andere treinen zijn vaak zo smerig dat je daar ook niet gaat.

Wat me verder opvalt zijn de klachten over het afstapje voor de Mcn bij de vluchtroute. uhhh en MDDM, DDAR, Mat64 dan met opstapjes en een deur om het hoekje?

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: za 16 jul 2011, 13:08
door hauptbahnhof
De laatste tijd heb ik steeds vaker SLT's gehad waar de deuren niet meer automatisch sluiten. Die blijven dus gewoon open staan totdat ze door de HC worden gesloten.

Wat is het doel van deze aanpassing?

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: za 16 jul 2011, 22:03
door microshit
Ik kan mij goed voorstellen dat dit op het beginstation niet echt wenselijk is (met alle deuren dicht zal men al snel denken dat de trein vertrekt). Overigens is - vooral bij langere halteringen - de deursluitpieptoon zéér irritant. En het kan prettiger zijn voor de HC om bijvoorbeeld op het perron te kijken en heen- en weer te lopen naar het balkon.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: za 16 jul 2011, 22:26
door Suus
In een trein zonder tussendeuren zijn om het binnenklimaat beter beheersbaar te houden altijd automatische sluitende deuren aanwezig. Dat op het beginpunt de deuren regelmatig dicht zijn lijkt mij niet echt hinderlijk, ze kunnen ook gewoon weer open door middel van een druk op de knop. Bij SGM en Lint heel normaal hoor, net zoals vroeger bij de A32.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 12:27
door hauptbahnhof
Uhm, ik heb het vooral over de SLT's die op de s4000 zit. Reis namelijk voornamelijk tussen Duivendrecht en Amstel/CS.

Als de passagier ze dus opendrukt, blijven ze gewoon open ipv na enige seconden weer te sluiten.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 18:43
door Gekko123
In zo'n geval heb je met name te maken met korte halteringen (en de tijd tussen het openen van de deuren en het automatisch sluiten korter is dan de halteertijd).

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 19:31
door Ennes
hauptbahnhof schreef:De laatste tijd heb ik steeds vaker SLT's gehad waar de deuren niet meer automatisch sluiten. Die blijven dus gewoon open staan totdat ze door de HC worden gesloten.

Wat is het doel van deze aanpassing?
Dat betreft een instelling die je kan in of uitschakelen, helaas schakelen veel collega´s het automatisch sluiten uit, waardoor de deuren open blijven staan, het grote nadeel is dat de klimaatbeheersing dan op hol slaat.
Het betreft dus geen aanpassing maar gewoon een ingestelde keuze mogelijkheid.
Gekko123 schreef:In zo'n geval heb je met name te maken met korte halteringen (en de tijd tussen het openen van de deuren en het automatisch sluiten korter is dan de halteertijd).
Fout... zie hierboven!

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 19:33
door Ennes
microshit schreef:Ik kan mij goed voorstellen dat dit op het beginstation niet echt wenselijk is (met alle deuren dicht zal men al snel denken dat de trein vertrekt). Overigens is - vooral bij langere halteringen - de deursluitpieptoon zéér irritant. En het kan prettiger zijn voor de HC om bijvoorbeeld op het perron te kijken en heen- en weer te lopen naar het balkon.
Waarom zou de Hc tijdens een haltering heen en weer moeten lopen tussen balkon en perron?

En de wenselijkheid dat deuren openblijven zie ik ook niet echt, het is slechts een kwestie van gewenning, het enige wat onwenselijk is dat de klimaatbeheersing van slag raakt als deuren open blijven staan.

En hoe erg kunnen die piepjes zijn? je staat toch geen hele dag naast een telkens sluitende deur! (en daarbij 8+% van de reizigers hebben toch een telefoon tegen hun oor of doppen met (harde) muziek in hun oren)

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 20:12
door VIRM
Dat de deuren automatisch dichtgaan is inderdaad een kwestie van gewennig, zoals Ennes zegt. En het is ook logisch, zodat de koude lucht van de airco binnenblijft. Aan de hand van de groene LED-lichtjes zie je of de deur nog kan worden geopend.
Bij de SLT is het dan logisch, maar ik zie niet in waarom de deur bij de SGMm automatisch moet sluiten terwijl de trein niet eens vertrekt.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 22:22
door STF
Bij een SGMm kun je dat als reiziger gewoon overbruggen. :wink:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 22:29
door Geert
VIRM schreef:Dat de deuren automatisch dichtgaan is inderdaad een kwestie van gewennig, zoals Ennes zegt. En het is ook logisch, zodat de koude lucht van de airco binnenblijft. Aan de hand van de groene LED-lichtjes zie je of de deur nog kan worden geopend.
Bij de SLT is het dan logisch, maar ik zie niet in waarom de deur bij de SGMm automatisch moet sluiten terwijl de trein niet eens vertrekt.
In de winter is het bij SGM wel prettig dat de deur sluit, anders waait alle warmte in een keer de trein uit. In de zomer is het juist vervelend, maar dan zijn SGM'etjes sowieso niet hele prettige treinen :)

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: zo 17 jul 2011, 22:31
door reisthijs
Precies, als het buiten koud en/of guur weer is (en dat is het in zomer hier vaak ook...), dan is het best prettig als die deuren niet zo lang open staan. (Enige nadeel bij SGM is die 'dreun' waarmee die deuren iedere keer open gaan.Dat vind ik hinderlijker dan die deursluit-tonen)

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 15:41
door visgraat
Ik vind die automatische omroep irritant luid. Als je gaat slapen schrik je steeds wakker en ben je aan het bellen, dan moet je het even onderbreken. Ze mogen het wat mij betreft een stuk zachter zetten.

Bovendien vind ik de meldingen niet zo zinnig. Vanuit Baarn in Utrecht aankomend:
Station Utrecht Centraal
U kunt hier overstappen voor:
Gouda - Den Haag Centraal
Gouda - Rotterdam Centraal
en
Woerden - Alphen aan den Rijn

2x Gouda... en belangrijke bestemmingen overslaan...

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 16:15
door Bart
Ze nemen gewoon de eerste drie treinen die vanaf vijf minuten na aankomsttijd vertrekken (minimale overstaptijd), dat zijn de trein naar Den Haag (5 minuten), Rotterdam (8) en Leiden (10). Bij Utrecht zou dat aantal treinen inderdaad iets hoger mogen. Ook zouden de perrons en vertrektijden er nog bij mogen; de info is er, want die staat ook op de schermen.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 17:54
door visgraat
Dat is het manco van te veel overlaten aan automatisering.

En de afstelling van het geluid. Ik vind het echt veel te luid; hebben jullie dat idee niet?

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 21:38
door hauptbahnhof
Ik vind het prima zoals het nu is. Luid en duidelijk. Al vind ik zelf de afroepen in de SLT minder dan in de SGMm.
De vermelding van de overstapmogelijkheid op het metronetwerk van Amsterdam is een eis van Stadsregio Amsterdam maar die is ook niet verwerkt in de afroepen in de SLT.

Ze mogen inderdaad wel wat meer naar de overstapmogelijkheden kijken. Sowieso zijn het weinig SLT's die het überhaupt omroepen. Verder wordt het niet omgeroepen op de stations waar je ook vaak kunt overstappen. Ik zit vaak in de s4000 tussen Asb en Asd. Dvd mag echt wel een overstapmogelijkheid krijgen richting Schiphol en Almere/Lelystad. (zit wel in de SGMm. Alleen waarom word er Almere Centrum omgeroepen en geen Lelystad Centrum???).
En ook op Asdm mag worden omgeroepen dat er voor de stations richting Weesp kan worden overgestapt.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 21:56
door Ennes
hauptbahnhof schreef:Ik vind het prima zoals het nu is. Luid en duidelijk. Al vind ik zelf de afroepen in de SLT minder dan in de SGMm.
De vermelding van de overstapmogelijkheid op het metronetwerk van Amsterdam is een eis van Stadsregio Amsterdam maar die is ook niet verwerkt in de afroepen in de SLT.

Ze mogen inderdaad wel wat meer naar de overstapmogelijkheden kijken. Sowieso zijn het weinig SLT's die het überhaupt omroepen. Verder wordt het niet omgeroepen op de stations waar je ook vaak kunt overstappen. Ik zit vaak in de s4000 tussen Asb en Asd. Dvd mag echt wel een overstapmogelijkheid krijgen richting Schiphol en Almere/Lelystad. (zit wel in de SGMm. Alleen waarom word er Almere Centrum omgeroepen en geen Lelystad Centrum???).
En ook op Asdm mag worden omgeroepen dat er voor de stations richting Weesp kan worden overgestapt.
Wat de omroep betreft heb ik begrepen dat dat nog gaat veranderen (vraag me alleen niet wanneer) maar het is nu nog een statisch systeem, en dat zou dus in de toekomst een dynamisch systeem moeten gaan worden.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 22:13
door visgraat
hauptbahnhof schreef:Ik vind het prima zoals het nu is. Luid en duidelijk.
Luid en duidelijk. Ik schrik me altijd wild van die omroep. Hij knalt in m'n oren. Hij moet niet te dominant aanwezig zijn naar mijn mening.

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 22:30
door Suus
Probleem van de SGM omroep is dat hij soms net te zacht is. Ik heb ontelbare keren in een SGM in de s4600/s4700 vanuit Amsterdam richting Weesp gezeten waarbij de trein echt heel vol was en er binnen het geluidsniveau van een kippenhok werd bereikt en dan is de omroep van de SGM amper nog te horen.

Als het lekker rustig is, is de omroep van SGM wel ideaal. God hebben haar ziel :(

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 22:33
door STF
Waarom hebben een hoop vrachtwagens en bussen al jarenlang een automatische dimmer op het achteruitrijalarm (veel omgevingslawaai = maximaal piep-volume, weinig omgevingslawaai = minimaal piep-volume) maar de automatische omroep in een trein niet...