CAO onderhandelingen NS
-
Re: CAO onderhandelingen NS
Tja, het is niet meer tien anderen voor jou. 

-
Het feit dat de VVMC de staking eigenhandig uitbreidt naar noord-west zonder overleggen met de FNV (of andere bonden) geeft toch wel aan dat ze niet echt (meer) samen optrekken... En dat geleuter over "besmet werk" gold al niet meer, aangezien de NS al vóór het versturen van de dientroosters van deze week alle diensten al leeggehaald had. Nee, dit is gewoon een actie van de VVMC geweest om de zin verder door te drijven.Re.tep schreef: ↑ma 09 jun 2025, 10:31Hoe bedenk je het. VVMC en FNV trekken in deze CAO onderhandelingen zo op het oog gezamenlijk op.
Schat zo in dat de Amsterdamse VVMC leden toch een beetje te veel besmet werk op haar bordje geschoven kregen, en geheel naar Amsterdamse traditie niet als stakingsbrekers de historie in wilde gaan.
En zoals andere al aangaven, het was geen onderwijsstaking.
Grt. Stefan
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik hoorde een HC gisteren verkondigen (in gesprek met een reiziger) dat de VVMC met verrassingsacties had willen komen, maar dat door het lek naar de media het verrassingseffect weg was en NS de diensten kon aanpassen.
Daarmee was het doel dus kennelijk al landelijke chaos (immers komen HC en machinist niet standaard van dezelfde standplaats, dus grote kans dat één van beiden ontbreekt). En vraag me af of NS wel heel anders gehandeld had als er wel als verrassing opeens een regio uit lag.
Daarmee was het doel dus kennelijk al landelijke chaos (immers komen HC en machinist niet standaard van dezelfde standplaats, dus grote kans dat één van beiden ontbreekt). En vraag me af of NS wel heel anders gehandeld had als er wel als verrassing opeens een regio uit lag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Voor het staken worden afspraken gemaakt tussen werkgever en vakbond. Meestal zorgt de werkgever voor een ruimte waar de stakers gedurende de dag kunnen verblijven/hun werkoverleg kunnen houden.Re.tep schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:10 De vraag is dan, moeten die leerkrachten allemaal massaal vanuit het hele land naar Amsterdam komen daarvoor.
De stakende NSers trekken toch ook niet op naar Utrecht ? (Zou wel grappig zijn, met hun eigen treinen).
Eigenlijk vanuit milieu oogpunt ook prima, al die walmende FNV dieselbussen blijven nu in de remise.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Contacteer:
Dat denk ik niet, als NS één ding niet wil dan is het een anarchistische treindienst. Een we-doen-maar-wat treindienst kost de materieelplanning dagen zo niet weken om van te herstellen

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ach, zie het allemaal als een derde Pinksterdag, voor vele 4 dagen vrij, dat gebeurd ook niet elk weekend
Er zijn op het moment ergere zaken in de wereld dan een dagje zonder de NS trein.

Er zijn op het moment ergere zaken in de wereld dan een dagje zonder de NS trein.
-
Ik herinner me van eerdere stakingen waarbij de diensten niet aangepast waren dat treinen soms als leeg materieel reden als personeel weigerde een trein over te nemen die oorspronkelijk door een staker gereden zou worden. Dus dan vallen de gevolgen voor de materieelomloop nog wel mee, alleen voor reizigers is het dan erg onvoorspelbaar.
-
Dat dus. Door een extra regio toe te voegen is de vakbond eigenlijk reizigerreizigertje aan het pesten. En wat heeft de Sprinter Zwolle - Groningen Europapapark bijvoorbeeld te maken met personeel uit de randstad? DAn is NS ook niet goed bezig.cassie127 schreef: ↑zo 08 jun 2025, 21:01 Moet overigens wel bijgezegd worden dat op de manier hoe NS de boodschap naar de reizigers communiceert alsof de landelijke uitval opnieuw de schuld van de vakbonden is, terwijl NS zelf besloten heeft om op basis van de extra regio waarin VVMC zal gaan staken het treinverkeer in het hele land stil te leggen.
Er is zover ik begrepen heb daarbij geen eens exact/nauwkeurig gekeken naar de exacte impact op de treindienst die deze extra stakingsregio zou veroorzaken. Op sommige treinseries zal deze impact zo klein geweest zijn dat je je oprecht kunt afvragen waarom NS de treindienst landelijk staakt. Denk hierbij aan treinseries waar de kans dat er iemand van standplaats Noord-west op ingepland was vrijwel nihil geweest was (zoals een 500, 600, 3600, 1700, 6600 7000, 7500, 7600). Van regio West had je al geen last want dat personeel was dinsdag niet voor de treindienst ingepland. En voor regio Noord-West was de kans voornamelijk heel klein dat je dat personeel aan zou treffen op treinseries die met FLIRT rijden. De meeste machinisten in regio Noord-West zijn namelijk niet bevoegd voor dit materieel.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Eerder werd vanuit Arriva en Keolis geroepen dat personeel bij hun wegging om naar NS te gaan. Als er zoveel personeel bij NS weggaat, vanuit wat voor functies dan en wat gaan die mensen doen?Meltrain schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:12 veel personeel is al vertrokken, waardoor er een personeelstekort is. Hierdoor staat het resterende personeel heel sterk.
Overigens heb ik de lonen van machinisten en conducteurs gezien en verdienen zij aan het eind van hun schaal nog een paar 100 euro minder dan ik nu doe.
Zo fantastisch is het salaris dus ook niet (en voor mij best een reden om niet over te stappen).
Gr BasG
-
De werkgever moet volgens de wet tijdig worden ingelicht over een op handen zijnde staking.Daniel schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:31 Ik hoorde een HC gisteren verkondigen (in gesprek met een reiziger) dat de VVMC met verrassingsacties had willen komen, maar dat door het lek naar de media het verrassingseffect weg was en NS de diensten kon aanpassen.
Gr BasG
-
Heb je het over NS-personeel of over de reizigers?
In dat laatste geval: degenen die niet thuis kunnen werken (dat zijn vaak al niet de best betaalde sectoren) zullen allemaal erg blij zijn 3 vakantiedagen in te moeten leveren (afgelopen vrijdag, morgen en donderdag).
-
Simpel, vooral de machinisten uit de Randstad blijken deze Sprinters te rijden, niet alleen Zwolle<>Groningen, maar ook naar Leeuwarden vv.
Als NS dan via een roostertrucje probeert deze treinen door andere standplaatsen te laten rijden, terwijl ze aangeven "besmet werk" ten alle tijden te respecteren, komt er natuurlijk gedoe, schat ik zo in.
-
Dan zijn we weer terug bij de kern. De roosters van NS-medewerkers zijn zo nodeloos ingewikkeld, complex en verweven met vanalles en nog wat dat bij het minste of geringste de dienstregeling in half Nederland in elkaar valt. Bij sneeuw, bij een stroomstoring, bij een aanrijding en dus ook bij stakingen. Al veel langer geleden is er gepoogd de diensten minder ingewikkeld, complex en verweven met vanalles te maken maar dat is zonder inhoudelijke onderbouwing onder de opruiende kreet "rondje om de kerk" afgefakkeld door de vakbonden.
Gr BasG
-
Is de overmatig complexe roostering niet ook bewerkstelligd door onze vakbondsvrienden?
-
Als ik de berichten moet geloven bepalen onze vakbondsvrienden alles binnen NS. 

-
Ik dacht juist dat NS achteraf daar van af zag, omdat het kostenplaatje (lees: veel meer rijdend personeel nodig) niet op woog tegen de voordelen.
De kern was naast het vraagstuk over de veiligheid van zowel de conducteur als de machinist, vooral gelegen in het feit dat ze de diensten economisch gezien niet goed gevuld kregen waardoor er veel betaalde leeglooptijd in de diensten ontstond.
De kern was naast het vraagstuk over de veiligheid van zowel de conducteur als de machinist, vooral gelegen in het feit dat ze de diensten economisch gezien niet goed gevuld kregen waardoor er veel betaalde leeglooptijd in de diensten ontstond.
-
Nee, NS trok dit plan terug na stakingen (alweer) van NS-personeel en omdat de toenmalige minister van V&W de directie van NS liet vallen.
Wat fabels over dit rondje om de kerk: https://www.treinreiziger.nl/fabels-ove ... m-de-kerk/
Wat fabels over dit rondje om de kerk: https://www.treinreiziger.nl/fabels-ove ... m-de-kerk/
Gr BasG
-
- Contacteer:
Bij Keolis ken ik in ieder geval zeker vier voormalig buschauffeurs die vervolgens machinist zijn geworden bij NS. Treinbestuurders van Keolis die vervolgens naar NS zijn gegaan ken ik slechts twee namen van.
-
Sorry had het anders vernomen.
Goed dat er bonden zijn dan en dit plan alwaar zo veel weerstand tegen was, van tafel is gehaald.
Daarmee is veel arbeidsonrust en verloop van personeel mee verkomen.
-
Volgens mij komen de vakbonden vooral op voor oudere werknemers, maar dat heeft ook vooral te maken dat oudere werknemers eerder lid zijn van een vakbond.IIVQ schreef: ↑zo 08 jun 2025, 10:14 Ik zit al sinds ik in het OV werk ernstig in dubio over het lid zijn van een vakbond: Ik vind de huidige vakbonden in mijn sector niet passen bij hetzij mijn levensovertuiging (De C in de vakbond die dat als eerste letter heeft), hetzij niet de goede richting vooruit (ik ben het behoorlijk oneens met vooral pensioenideeën van die vakbond met een F, verder vind ik dat ze vooral het belang van de 50+-werknemer behartigen en veel minder oog hebben voor jongeren (en oudere nieuwelingen) op de werkvloer).
Toch wordt er ook aan de jongere werknemers gedacht. Zo is NS bijvoorbeeld verplicht na één jaar inhuurkrachten een vaste aanstelling te geven. Dat hebben de vakbonden vorig jaar voor elkaar gekregen

-
Dat laatste weet je niet. Voorts is dagelijks te zien dat bij iedere kleine verstoring de hele dienstregeling een bende wordt. Daarmee keren reizigers de trein de rug toe en gaan weer met de auto. Zo te lezen is dat wat je wilt.
Gr BasG
-
Het is niet wat ik wil, ik breng het al zo veel mogelijk in de praktijk 

-
- Donateur
Wat jij verdientbis geen maatstaf of de machinist of conducteurs evenveel moet verdienen. Ikzelf heb een prima salaris (engineering) maar verbaasme over de ontzettend lage salarissen in de zorg of de juis hoge salarissen in het bankwezen/economische sector.Meltrain schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:12Ervan uitgaande dat je "zoeken" bedoelt in plaats van "doeken", is dat juist een deel van het probleem: veel personeel is al vertrokken, waardoor er een personeelstekort is. Hierdoor staat het resterende personeel heel sterk.
Overigens heb ik de lonen van machinisten en conducteurs gezien en verdienen zij aan het eind van hun schaal nog een paar 100 euro minder dan ik nu doe.
Zo fantastisch is het salaris dus ook niet (en voor mij best een reden om niet over te stappen).
Maar goed. Ik vraag me af of er ook echt zoveel personeel nodig is en wat ik begrijp uit eerste hand (is nu paar jaar machinist en voorheen werkzaam in een andere sector) is dat de roosters ontzettend in-efficiënt zijn.
Ik blijft van mening dat stsken in de huidige vorm verboden moet worde. Dat is dus iets anders als het stakingsrecht ontnemen. Ze gaan maar op een andere manier staken en als dat niet mag (hoofdkantoor bezetten, Geen kaartcontrole) dàn moet ze daar iets aam doen...
-
Wat bedoel je met inefficiente roosters? (oprechte vraag)
-
Enorm lange doorbetaalde pauzes tussendoor vermoed ik. Dit soort onzin bestaat alleen in de OV-wereld.
Gr BasG