Pagina 12 van 24

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 11:00
door Hendrik
Het kan ook met de toeslag voor Intercity Direct bij de toeslagzuil, dus waarom zou het voor een busrit niet kunnen? (Of denk ik nu té simpel? :P )

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 13:03
door huibe
Het kan ook bij de nachtbus in Breda en Tilburg. Dus nee dat is niet onmogelijk en de prijsinstelling ligt geloof ik niet bij TLS maar bij de vervoerder. (Correct me if i'm wrong)

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 25 feb 2016, 10:48
door YSH
[De provincie Noord-Holland heeft dinsdag 23 februari aan MeinFernbus GmbH/Flixbus twee ontheffingen verleend voor het rijden van lange-afstand-openbaar vervoer per bus van Alkmaar via Amsterdam, Eindhoven, Sevenum (Toverland), Venlo naar de grens en Zandvoort via Haarlem, Amsterdam, Eindhoven, Roermond naar de grens en vice versa
https://www.noord-holland.nl/web/Actuee ... lixbus.htm

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 25 feb 2016, 13:12
door SuperGhost
Dat zijn dan nu net weer wel trajecten waar al treinen rijden....

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 25 feb 2016, 13:26
door JWM
Heeft Amsterdam al een idee wat ze met die bussen gaan doen? Bij Sloterdijk staan ze vaak midden op de Radarweg in en uit te laden :')

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: vr 26 feb 2016, 01:24
door huibe
artikel ov magazine de verbindingen komen iets later.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 27 feb 2016, 10:15
door Wubbo
En de eerste lijn is alweer gestopt.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 27 feb 2016, 11:42
door CamilleKreemers
Is dat verwacht dan? Ik denk niet dat er veel reizigers van Den Bosch naar Rotterdam gaan.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 04:04
door michiel71
Opnieuw laat Flixbus vandaag, donderdag 3 maart, last-minute een rit uitvallen (v.06:20 a.18:45) die zou rijden
tussen Brussel, Antwerpen, Eindhoven, Nijmegen/Arnhem, Hengelo/Enschede, Hannover & Berlijn

Je zult maar net één van die 8 passagiers zijn, die een kaartje voor deze rit hebben gekocht... :cry:

Mag een busbedrijf eigenlijk zomaar een rit annuleren?

Afbeelding

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 13:04
door Busfoto.nl

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 17:23
door michiel71
Busfoto.nl schreef:http://ec.europa.eu/nederland/current/p ... bus_nl.htm

Ja dus mensen hebben rechten
Geldt dat ook wanneer een busbedrijf vanwege bedrijfseconomische redenen (winst!) een rit annuleert?

En wat, als je slechts een (internationaal) ritje van een uur hebt geboekt?
Krijg je dan de extra taxikosten ook vergoedt, om op tijd op je afspraak te komen?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 17:29
door Zugführer
Er staat "garantie op terugbetaling OF alternatief vervoer", dus ik denk dat je bij een geannuleerde rit in de meeste gevallen alleen hoeft te rekenen op het terug krijgen van de paar euro die je voor je kaartje hebt betaald. Het gaat hier overigens niet over binnenlandse langeafstandsbussen.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 17:54
door Z2N
michiel71 schreef: Geldt dat ook wanneer een busbedrijf vanwege bedrijfseconomische redenen (winst!) een rit annuleert?
Precies vanwege dit soort argumenten zijn er juist consument-beschermende regels, een rit uit laten vallen omdat deze onrendabel is betekent dat de reiziger alternatief vervoer of een terugbetaling moet krijgen, de keuze is dan aan de klant.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 19:01
door Globetrotter
Zugführer schreef:Er staat "garantie op terugbetaling OF alternatief vervoer", dus ik denk dat je bij een geannuleerde rit in de meeste gevallen alleen hoeft te rekenen op het terug krijgen van de paar euro die je voor je kaartje hebt betaald. Het gaat hier overigens niet over binnenlandse langeafstandsbussen.
Moet dit alternatieve vervoer dan op hetzelfde tijdstip plaatsvinden?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 19:15
door erjeebee
Als ze dat met een vlucht doen heb je al gauw recht op een paar honderd euro (EU regel)

(vorig jaar 800 euro binnengefietst omdat mijn vlucht van Boekarest naar Brussel van vrijdagochtend 7:20 werd geschrapt en mijn vrouw en ik werden overgeboekt naar die van 16:50. -> meer dan 4 uur vertraging, afstand meer dan 1500 km -> 2 x max vergoeding van 400 euro.
Dus.. uitslapen en nog geld toekrijgen ook)

Maar de langeafstandsbusreiziger is nog pseudo-vogelvrij.
Anderzijds.. je betaalt (bijna) niks, dus krijg je ook niks (als je pech hebt)

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: do 03 mar 2016, 22:38
door Geert
Gezien de lage ticketprijzen zou het eerlijk gezegd ook nogal naïef zijn om een enorm goede service of kwaliteit te verwachten.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 05 mar 2016, 04:42
door michiel71
Geert schreef:Gezien de lage ticketprijzen zou het eerlijk gezegd ook nogal naïef zijn om een enorm goede service of kwaliteit te verwachten.
Moet de prijs een argument zijn, om een reiziger in de kou te laten staan?

Bijvoorbeeld: als ik een vlucht boek voor €9,99 zou ik niet moeten zeuren als het vliegtuig niet vertrekt?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 05 mar 2016, 17:40
door waldo79
Ik zou me niet zo aangevallen voelen. In vliegtuigen zijn de goedkoopste plekken vullers, maar in de basis is een ticket veel duurder, daar krijg je veel flexibiliteit voor terug.

En het kan zijn dat je minimale tot geen service hoeft te verwachten als je geen geld voor een dienst over hebt.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 05 mar 2016, 20:25
door Statler Rail
michiel71 schreef:Opnieuw laat Flixbus vandaag, donderdag 3 maart, last-minute een rit uitvallen (v.06:20 a.18:45) die zou rijden
tussen Brussel, Antwerpen, Eindhoven, Nijmegen/Arnhem, Hengelo/Enschede, Hannover & Berlijn

Je zult maar net één van die 8 passagiers zijn, die een kaartje voor deze rit hebben gekocht... :cry:

Mag een busbedrijf eigenlijk zomaar een rit annuleren?

Afbeelding
Hoho, deze bus heeft gewoon gereden hoor! :!:

Hier was de situatie dat de bus de avond ervoor met grote vertraging in Brussel is aangekomen. In verband met de rusttijden van de chauffeur kon de bus daardoor de volgende ochtend pas met 2 uur vertraging vertrekken. De rit is daarom geblokkeerd, zodat er geen nieuwe kaartjes verkocht konden worden. De passagiers die al een kaartje gekocht hadden zijn per sms op de hoogte gebracht van de nieuwe vertrektijd en kunnen compensatie krijgen voor de vertraging.

Flixbus laat nooit individuele ritten vervallen omdat er te weinig kaartjes verkocht zijn. Wat wél kan gebeuren is dat wanneer bepaalde ritten structureel te weinig passagiers trekken, deze ritten structureel geschrapt worden. Die situatie speelt nu op de lijnen 824 en 825, waarbij lijn 824 (Den Bosch - Rotterdam) zelfs helemaal vervallen is.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: za 05 mar 2016, 22:14
door waldo79
Duidelijk :wink:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 22:52
door Geert
michiel71 schreef:Bijvoorbeeld: als ik een vlucht boek voor €9,99 zou ik niet moeten zeuren als het vliegtuig niet vertrekt?
Verwacht je meer dan het wettelijk minimaal vereiste voor een dergelijk laag bedrag?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2016, 15:33
door michiel71
Statler Rail schreef:
michiel71 schreef:Opnieuw laat Flixbus vandaag, donderdag 3 maart, last-minute een rit uitvallen (v.06:20 a.18:45) die zou rijden
tussen Brussel, Antwerpen, Eindhoven, Nijmegen/Arnhem, Hengelo/Enschede, Hannover & Berlijn

Je zult maar net één van die 8 passagiers zijn, die een kaartje voor deze rit hebben gekocht... :cry:

Mag een busbedrijf eigenlijk zomaar een rit annuleren?

Afbeelding
Hoho, deze bus heeft gewoon gereden hoor! :!:

Hier was de situatie dat de bus de avond ervoor met grote vertraging in Brussel is aangekomen. In verband met de rusttijden van de chauffeur kon de bus daardoor de volgende ochtend pas met 2 uur vertraging vertrekken. De rit is daarom geblokkeerd, zodat er geen nieuwe kaartjes verkocht konden worden. De passagiers die al een kaartje gekocht hadden zijn per sms op de hoogte gebracht van de nieuwe vertrektijd en kunnen compensatie krijgen voor de vertraging.

Flixbus laat nooit individuele ritten vervallen omdat er te weinig kaartjes verkocht zijn. Wat wél kan gebeuren is dat wanneer bepaalde ritten structureel te weinig passagiers trekken, deze ritten structureel geschrapt worden. Die situatie speelt nu op de lijnen 824 en 825, waarbij lijn 824 (Den Bosch - Rotterdam) zelfs helemaal vervallen is.
Geldt dat ook voor de rit van vandaag, dinsdag 8 maart? (lijn 281, Vertrek 06:05 Berlijn ZOB, geplande aankomst 19:15 Brussel Noord)
Voor deze rit tussen Arnhem en Brussel is momenteel nog maar één zitplaats te koop á € 25,50 (waarschijnlijk een geannuleerd kaartje),
terwijl een paar uur geleden er nog 28 plaatsen te koop waren (waarvan 23 plaatsen tegen €9 per stoel).

Het is wel jammer dat Flixbus op de website geen actuele route-informatie publiceert.
Via de Flixbus App kwam ik erachter dat de actuele vertrektijd vanuit Enschede vandaag 125 minuten later is,
dan gepland (16:05 uur ipv 14:00 uur). In de volgende halteplaatsen wordt deze vertraging steeds kleiner.
Hengelo +120 min, Arnhem +110 min, Nijmegen +100 min, Eindhoven +90 min en Antwerpen +80 min.

Hoe ontstaat zo'n enorme vertraging? Zijn er weer grenscontroles ingesteld?
Hoe wordt er rekening gehouden, dat de buschauffeur niet te lang achter elkaar doorrijdt?

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2016, 17:04
door Zugführer
Een bus is ook wel redelijk gevoelig voor files lijkt me.
Maar nogmaals, dit is het verkeerde topic, het gaat al een hele hoop posts niet meer over binnenlandse langeafstandsbussen...

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2016, 20:26
door michiel71
Zugführer schreef:Een bus is ook wel redelijk gevoelig voor files lijkt me.
Maar nogmaals, dit is het verkeerde topic, het gaat al een hele hoop posts niet meer over binnenlandse langeafstandsbussen...
Flixbus heeft vergunningen aangevraagd om ook over binnenlandse trajecten passagiers mee te mogen nemen met internationale bussen.
Het is alleen erg vervelend als jouw bus pas met flinke vertraging aan komt rijden.
De betrouwbaarheid van zo'n lijn komt dan wel erg in het geding.

Al hoewel... Als je bus met meer dan +120 aankomt, zou je de kosten van je ticket kunnen terug claimen.

En we hebben waarschijnlijk vanavond weer een voorbeeld van een internationale bus met flinke vertraging.
Voor lijn 181 (Berlijn - Brussel) zijn plotseling geen tickets meer verkrijgbaar tussen
Nijmegen/Eindhoven en Antwerpen/Brussel (er waren er vanmiddag nog 40 beschikbaar)
In tegenstelling tot de vorige bus (die nu met +125 aan zal komen in Antwerpen (20:30 ipv 18:25) en +115 in Brussel),
is er over deze lijn helemaal géén vertragingsinformatie bekend, ook niet in de Flixbus app.

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Geplaatst: wo 09 mar 2016, 00:04
door Statler Rail
Er is geen vertragingsinformatie beschikbaar omdat de bus in Duitsland is uitgevallen. Maar het is inderdaad opmerkelijk hoeveel problemen zich voordoen op lijn 181 en 281.