Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In het stads- en streekvervoer kun je niet vrij beschikken over je pauze daarom wordt deze doorbetaald. Een bepaalde inefficiënte zal er, door de dienstregeling, altijd zijn. Je kunt natuurlijk wel aan bepaalde knoppen draaien (zoals overstaptijd verkorten) maar daar loop je weer andere risicos mee (meer vertragingen die doorwerken in de volgende rit).
Thriller schreef: ↑ma 09 jun 2025, 22:21
is het ook niet zo dat (een deel van) de aanreistijd (het forensen) betaald is cq als werktijd beschouwd wordt? correct me if I'm wrong
- Dat is gewoon onjuist. Maar dat kan je zelf ook lezen in de verschillende OV Cao's, zoals ik ook doe. Naar en van het werk reizen is vanzelfsprekend in eigen tijd.
- Een niet vrij beschikbare pauze kan vervallen, ingekort worden en/of verplaatst worden uit dienstbelang.
edit: uit nieuwsgierigheid even opgezocht. Ik was in de war met "passagieren", wat wel betaald is. Ook zegt de CAO dat onder bepaalde voorwaarden reistijd betaald kan zijn. Geen idee wat die voorwaarden dan zijn.
- Passagieren binnen een dienst is bij rijdend personeel van de ene locatie gaan naar de andere binnen een dienst. Dit moet wel eens om een dienst passend te krijgen, maar ook bv als een rit vervallen is. Vanzelfsprekend is het personeel dan gewoon ook beschikbaar voor een andere rit, werktijd dus.
- Reistijd kan betaald zijn naar een locatie elders voor bijvoorbeeld een cursus, examen of keuring.
DPDelft schreef: ↑ma 09 jun 2025, 22:18
In het stads- en streekvervoer kun je niet vrij beschikken over je pauze daarom wordt deze doorbetaald.
Vrij beschikken over je pauze betekent in mijn ogen dat je in je pauze mag doen wat je wilt (mits je geen alcohol nuttigt of drugs gebruikt en mits je op tijd terug bent voor je volgende rit).
Ik kan me van mijn buschauffeur-tijd in NL, ondertussen 9 jaar geleden, niet herinneren dat er regels waren m.b.t. wat wel en niet toegestaan is in een pauze buiten de bovengenoemde open deuren.
Of bedoel je met "niet vrij beschikken" dat je niet zelf het moment van je pauze kunt kiezen?
(ook al kun je het moment niet zelf kiezen, in antipodenland is de langste pauze in een dienst onbetaald.. tot een maximum van 1 uur)
Re.tep schreef: ↑ma 09 jun 2025, 18:49
Goed dat er bonden zijn dan en dit plan alwaar zo veel weerstand tegen was, van tafel is gehaald.
Daarmee is veel arbeidsonrust en verloop van personeel mee verkomen.
Dat laatste weet je niet. Voorts is dagelijks te zien dat bij iedere kleine verstoring de hele dienstregeling een bende wordt. Daarmee keren reizigers de trein de rug toe en gaan weer met de auto. Zo te lezen is dat wat je wilt.
Toen ik een jaar of twintig geleden ook regelmatig met de trein reisde, was het juist tijdens en na elke verstoring een grote bende. Eigenlijk vind ik de bijsturing het nu best goed doen: na elke verstoring heb je vaak niet een hoos aan uitgevallen of zwaarvertraagde treinen, maar lijkt de uitvoering van de dienstregeling veel sneller weer op orde te zijn.
Als anderen het antwoord voor huibf goed ingevuld hebben, ging zijn opmerking dus over de diensten, niet de roosters.
In de CAO OV (streekvervoer dus):
* Duurt je werkdag van opkomst standplaats tot einde op standplaats. Heb je dus dienst op een andere locatie (gewoon een ander dienstje of opleiding) dan kan men de extra reiskosten vergoeden, of de reistijd binnen de dienst laten vallen. Dat laatste is gunstig als je bijv. een relatief kort dienstje op een verder weg gelegen vestiging moet doen, weinig minuren.
* Er zijn betaalde pauzes en onbetaalde pauzes. De onbetaalde moet altijd op standplaats zijn, tussen de 30 en 45 minuten zijn (langer mag, maar dan is de rest betaald). Sommige chauffeurs vinden dit verschrikkelijk, anderen vinden het juist een fijn idee.
* Pauze is niet vrij: de planning kan je ten allen tijde vragen je pauze op een ander moment te hebben, en mits dat voldoet aan de wettelijke en CAO-regels moet je daar gewoon in mee gaan, omdat het betaalde tijd is. Je hebt dus niet het recht in je betaalde pauze iets anders te doen - al is het meestal geen enkel probleem.
In het OV is een pauze (bij een goede CAO voor werknemer en werkgever) doorbetaald of telt in elk geval mee in werktijd.
Anders kan de werkgever nooit bij incidenten wijzigingen invoeren op de dag zelf waarbij de eerder ingeplande pauze in het geding komt.
De standplaats van de TAG (Gouda) staakt vandaag niet en er is geen enkele impact van de staking op wel de stakende standplaatsen voor de treindienst tussen Alphen en Gouda.
Is inmiddels al zeker dat er donderdag en maandag (regionaal) en dinsdag (landelijk) gestaakt wordt? Op de site van NS is er niets (meer) over te vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Vooralsnog staan die stakingsdagen "gewoon" gepland, maar of het door gaat zal de tijd leren. Daar kan je nu niets over zeggen. Vooralsnog zijn de bonden en NS niet (openlijk) in overleg.
NS heeft wel de reisplanner voor donderdag op de (eventuele) staking aangepast oftewel ze hebben de treinen die niet rijden geheel vakkundig uit de reisplanner gehaald...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Re.tep schreef: ↑di 10 jun 2025, 13:36
In het OV is een pauze (bij een goede CAO voor werknemer en werkgever) doorbetaald of telt in elk geval mee in werktijd.
Anders kan de werkgever nooit bij incidenten wijzigingen invoeren op de dag zelf waarbij de eerder ingeplande pauze in het geding komt.
Kennelijk is dat niet (altijd) bij OV-CAO, HTM en GVB.
Je kunt trouwens gewoon wijzigingen uitvoeren. Je kunt als chauffeur moeilijk met pauze gaan om 17:10, als de brug voor je neus open gaat of je staat in de file etc. De pauze wordt gewoon op een ander tijdstip genomen.
Milco schreef: ↑di 10 jun 2025, 15:47
NS heeft wel de reisplanner voor donderdag op de (eventuele) staking aangepast oftewel ze hebben de treinen die niet rijden geheel vakkundig uit de reisplanner gehaald...
De NS reisplanner loopt altijd ietsjes achter, maar in de brondata op het ndovloket zijn ook de vertrekstaten voor aanstaande maandag al blanco gemaakt voor bijvoorbeeld Assen, Dronten en Harderwijk.