Pagina 118 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 20 jun 2023, 13:59
door Roeland
Dennenboom schreef: ma 19 jun 2023, 09:28 Er zijn overigens wel plannen om de vierde trein na 2024 niet meer vanuit de provincie te ondersteunen.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... en-en-taal
Dus dan zal de drg op de Friese lijn wellicht veranderen?
Is er trouwens al een verwachte opening van station Leeuwarden Werpsterhoeke? Ik lees in de stukken ook rond 2025? (zie bijv. https://www.wgsi-friesland.nl/station-l ... hoeke-lww/)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 20 jun 2023, 14:02
door Hendrik
ICE11 schreef: di 20 jun 2023, 13:38 Ik zag net een video van de aankomst in Brussel met "gewone" 1e-klas-ICR aan de weerskanten van het koninklijk rijtuig. Bestaan de twee blauwe ICR begeleidings-rijtuigen al niet meer of hebben deze gewoon geen toelating voor Belgie?
Volgens Wikipedia zijn deze rijtuigen inderdaad niet toegelaten in het buitenland.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 20 jun 2023, 14:27
door reisthijs
Roeland schreef: di 20 jun 2023, 13:59
Dennenboom schreef: ma 19 jun 2023, 09:28 Er zijn overigens wel plannen om de vierde trein na 2024 niet meer vanuit de provincie te ondersteunen.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... en-en-taal
Dus dan zal de drg op de Friese lijn wellicht veranderen?
Of niet, als de huidige situatie bevalt wil NS wellicht ook zonder subsidie 4x/uur rijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 08:27
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 09:33
door en-es
Wel ja, jaag de reizigers maar weg. Woekerprijzen betalen voor propvolle en smerige treinen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 09:34
door VIRM
Ouch. En dat gaan dan vooral de mensen merken die geen kostendekkende reisvergoeding van hun werkgever krijgen en niet kunnen schuiven met werktijden...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 09:56
door TffpaA
Rekeningrijden, dus. Nou ja, als het op het spoor zijn vruchten afwerpt, kun je ook op de weg uitrollen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 11:03
door Dennenboom
En tegelijkertijd nog steeds een uitgeklede dienstregeling in de spits rijden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 11:47
door Bemined
Het artikel gaat over 2026, ik heb geen glazen bol maar ik vermoed dat men er vanuit gaat dat tegen die tijd al het materieel weer maximaal ingezet wordt in de spits.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 12:03
door Dennenboom
Maar ook in 2026 zullen er, NS kennende, voldoende redenen zijn om niet dat te rijden, wat noodzakelijk zou zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 12:24
door VIRM
Ik denk dat niemand een glazen bol heeft om te kunnen zien hoe het personeelstekort/bestand er in 2026 uit ziet. Nu snap ik dat het in de spits drukker is, maar jaag je mensen juist niet de auto in als de tarieven met tientallen procenten omhoog gaan?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 12:36
door Dennenboom
Hoeveel duurder de kaartjes dan moeten worden, zegt hij niet. „We staan nog aan het begin van de discussie, ook met de politiek.”
Heeft iemand een bron voor die tientallen procenten? Ze worden wel genoemd, maar nooit als citaat van Koolmees. Lijkt op een clickbait.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 13:24
door Cas
Het bevestigende antwoord "Ja" op de vraag "U heeft het over tientallen procenten" lijkt me anders best wel duidelijk.


Wat een masterclass dramatische communicatie weer, ik ben sympathiek ten opzichte van de NS maar deze antwoorden doen me ontsteken in woede. Zelf een half miljoen opstrijken, en vervolgens zoveel mogelijk mensen de trein uit jagen door het nog veel duurder te maken.

Zoals ik al vaker langs heb zien komen: zet in op iedereen een dal vrij, automatisch. Momenteel reizen enorm veel mensen zonder een abonnement, terwijl het wel voordelig zou zijn. De misgelopen inkomsten win je eenvoudig terug met betere reizigersspreiding, dus beter gebruik van de treinen die toch al rijden, en met nieuwe reizigers die het met standaard goedkopere reizen wel willen proberen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 14:24
door Daniel
Ook wel wat krom dat ze het ook over de huidige bezetting van boven de 100% als aanleiding hebben, terwijl momenteel nog verre van de capaciteit van pré-corona wordt geboden. Niet zo gek dan dat de bezetting nog behoorlijk hoog ligt.

Reizigers de trein uitjagen met een hoge toeslag in de spits is immers juist de onwenselijke oplossing. Een deel van een oplossing kan zitten in bijeenkomsten op het werk later laten beginnen zoals benoemd wordt, maar NS vergeet dat daar niet de enige aanleiding zit voor het massaal in de spits reizen: er zijn ook gewoon forensen die vroeg beginnen vanwege andere bezigheden 's avonds of omdat ze na het werk de kinderen van de crèche willen afhalen. Die gaan lang zo makkelijk niet even met hun werkdagen schuiven om buiten de spits te reizen.

Een lange irritatie van mezelf was daarnaast ook dat reizen aan de randen van de spits als het nog net wat minder druk is domweg ontmoedigd wordt omdat je constant met ingekorte treinen geconfronteerd wordt als het volgens NS te rustig is in die ritten. Dat maakt dergelijke tijdstippen ook niet aantrekkelijk om te reizen (vroeg opstaan maar alsnog de drukte door een steeds ingekorte trein), terwijl het wel de piek kan afvlakken zonder je dag compleet om te moeten gooien.
Daarbij helpt zeker ook de huidige situatie niet met de spitstreinen die echt strak na de spits stoppen met rijden, waardoor in het dal reizen minder reismogelijkheden of niet-rechtstreeks reizen oplevert.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 15:07
door Wubbo
Is dit niet precies het doel van dit artikel? Publieke verontwaardiging oproepen voor iets wat volgens de nieuwe concessie (kennelijk) gewoon mag, om er zo voor te zorgen dat er ook politieke verontwaardiging ontstaat en er dus wat anders in de concessie komt (inclusief een financiële vergoeding wegens gederfde inkomsten als gevolg van het niet mogen invoeren van deze heffing)?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 15:26
door Dennenboom
Maatschappelijk is het ook ongewenst dat mensen in sectoren die niet thuis kunnen werken ( bijv. zorg, detailhandel) en vaak niet de hoogste lonen hebben, moeten gaan bloeden. Zo krijg je de vacatures daar nooit vervuld.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 15:45
door TffpaA
Want die vormen de hoofdmoot van het reizigersaanbod in de spits? Ik krijg juist de indruk dat het veel scholieren en reizigers zijn die ook prima een half uurtje eerder of later weg kunnen, om over de boomers die gewoon zo vroeg mogelijk bij het Rijks willen staan nog maar te zwijgen.

Als ook maar 10% van het huidige reizigersaanbod voortaan een rustiger trein pakt, heb je volgens mij je doel al bereikt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 16:10
door TffpaA
Of, zoals Sander het uitlegt:

Afbeelding

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 17:31
door Dionysusnu
Maar zoals Sander ook zegt: allemaal 9 tot 5. De tijden zullen weinig schuiven. Dus de enige keuze die je hiermee opwekt is juist in de auto stappen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 17:35
door TffpaA
Maar zoals Sander ook zegt: het betreft hier bijeenkomsten waar heus mee te schuiven valt - door ofwel later ofwel eerder te beginnen en eindigen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 17:52
door jelmerrr
Tsja ik ken een school waar leerlingen later beginnen en tot 18u op school zitten. Daar klagen de leerlingen weer dat ze het niet redden met sport...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 18:01
door waldo79
Op de weg probeer ik de drukte ook te ontwijken. Lukt meestal met eerst thuis opstarten en pas tegen of na 9.00 te rijden. Ook eerder vertrekken pas ik ook toe.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 01 jul 2023, 23:02
door April064
Als ik met mijn studie rond 17:00 klaar was (wat met mijn rooster weinig gebeurde, maar goed), bleef ik ook altijd een uurtje wachten, omdat de treinen tussen 17:00 en 18:00 erg druk zijn en na 18:00 een stuk minder.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 02 jul 2023, 09:20
door VIRM
AKO-winkels op stations worden Bruna-winkels
Op veertien stations worden AKO-winkels omgebouwd tot Bruna-winkels. Dat meldt de NS donderdag. Reizigers kunnen daar terecht voor onder andere boeken, tijdschriften, schrijfwaren, speelgoed en cadeauartikelen.

Bron en meer: Treinenweb.nl

Dus dan krijg je precies hetzelfde, maar dan met cadeau-artikelen en reisbenodigdheden onder een andere merknaam? Ben benieuwd hoe lang dit standhoudt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 02 jul 2023, 09:40
door gpvos
De onderwijzers, verplegers en studenten die niet anders dan in de spits kúnnen reizen doen dat ook op maandag, woensdag en vrijdag, wanneer het rustig is in de meeste treinen. Dus die zijn niet het probleem; dat zijn dus wel degelijk de parttime kantoortijgers die alle in-person meetings in twee werkdagen proppen.

Het tariefsysteem wordt met Wouters voorstellen wel erg ingewikkeld. Zoiets krijg je eigenlijk alleen goed voor elkaar als je iedereen een Flexabonnement aansmeert, met alle centrale registratie gekoppeld aan persoonsgegevens van dien.