CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Zou me ook niet verbazen als de bonden het verrassingseffect terug willen brengen en er morgen opeens een aanzegging voor een staking op vrijdag volgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Vakbond CNV zegt tegen het ANP dat de afgeblazen staking een bewuste keuze was, bedoeld om extra onrust bij NS te veroorzaken. De bonden hadden namelijk signalen dat de spoorvervoerder al een alternatieve dienstregeling had klaarliggen voor donderdag.

Door niet te staken denken de bonden nu voor meer onrust te kunnen zorgen, in de hoop de werkgever zo te bewegen gehoor te geven aan hun eisen voor een nieuwe cao.
Zucht.. Normaal ben ik hartstikke begripvol over stakingen, maar deze manier van expres onrust veroorzaken (ipv gestructureerde uitval) doet daar snel afbreuk aan.
Negen

Bericht door Negen »

Ik krijg de indruk dat het hard tegen hard is en op deze manier kom je natuurlijk nooit tot een oplossing en kan je oneindig verder gaan met onrust veroorzaken voor niet alleen de NS, maar ook voor de reiziger...
en-es

Bericht door en-es »

Oneindig?Eens houdt het op. De vraag is alleen wanneer.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Zijn wilde stakingen vanuit de vakbonden nog wel mogelijk donderdag?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: di 10 jun 2025, 17:23 Zou me ook niet verbazen als de bonden het verrassingseffect terug willen brengen en er morgen opeens een aanzegging voor een staking op vrijdag volgt.
Dat zou ik oprecht ontzettend vervelend vinden.
Ik hoop ook niet dat er zondag ineens een staking is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ze gaan dus inderdaad last minute aankondigen nu...
CNV zegt dat reizigers de komende tijd rekening moeten houden met nieuwe acties die zo laat mogelijk worden aangekondigd. Dat gebeurt dan 36 uur voor de staking van start gaat. Die termijn is afgesproken om onder meer de veiligheid te kunnen waarborgen.
Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICNG

Bericht door ICNG »

Maar wat hebben de bonden aan een verrassingseffect? De NS zal dan net als vandaag nergens treinen laten rijden.
Matt

Bericht door Matt »

Dat betekent dat NS voor donderdag nu weer een nieuwe dienstregeling moet maken, terwijl er al een aangepaste dienstregeling lag. Dit betekent dat er toch treinen gaan uitvallen op donderdag, ondanks dat er geen staking is.
Selivio

Bericht door Selivio »

Hoe verspil je het laatste begrip bij reizigers voor stakingen 101... :roll:
Grt. Stefan
Hainje

Bericht door Hainje »

Ik kan dit ook niet zo waarderen. -0-
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Vanuit de vakbonden en personeel gezien is het natuurlijk wel een stunt. Daar had NS niet op gerekend en zitten nu met een fors logistiek probleem.
Benieuwd hoe dat wordt opgelost "binnen enkele uren".
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik gun het NS personeel een faire beloning, maar de werkgever 'verrassen' met verstoringen noem ik kinderachtig. Daarmee bewijs je de publieke sector geen dienst :N
Matt

Bericht door Matt »

Ik ben zo geneigd om donderdag de hele dag bij het verblijf in Utrecht te protesteren met "En wie denkt er aan de reiziger?"

Staken is al erg vervelend, maar het bewust creëren van chaos is gewoon reizigers pesten. Dit is nog meer chaos voor de reizigers dan chaos voor NS zelf. Het doet mij pijn om te zien dat mijn werkgever kapot wordt gemaakt -0-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik gun het spoorwegpersoneel dat dag en nacht in touw is om mij te brengen waar ik wil zijn het allerbeste, maar als reiziger die formeel geen partij is bij deze staking ben ik echter niet heel erg gecharmeerd van deze tactiek van de vakbonden. Juist als OV-reiziger maak ik afspraken op basis van de beschikbare dienstregeling, als daar nu een permanent tikkende tijdbom onder wordt het niet heel erg leuk dingen in te plannen -0-
Re.tep schreef: di 10 jun 2025, 19:30 Vanuit de vakbonden en personeel gezien is het natuurlijk wel een stunt. Daar had NS niet op gerekend en zitten nu met een fors logistiek probleem.
Benieuwd hoe dat wordt opgelost "binnen enkele uren".
Nouja, daar hoef ik niet benieuwd voor te zijn. Dan gaat gewoon het hele land weer plat -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram

Bericht door sneltram »

En bedenk wat dit doet voor de planners, bijstuurders en collega's die eerst de opdracht kregen om in recordtijd een dienstregeling om te bouwen voor een staking en nu in een nog korte tijd weer van alles moeten omgooien. Twee keer extra werk met dank aan de vakbond.

Als je doel is: geen treinen in een regio, dan had je de een prima uitwerking gehad voor donderdag. Maar blijkbaar is het doel 'chaos'. En dat is niets meer dan triest en onverstandig. Want het toont des te meer aan dat sommige functies snel gesaneerd kunnen worden, zoals een cabinehanger, pardon, HC, op iedere trein.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Re.tep schreef: di 10 jun 2025, 13:36 In het OV is een pauze (bij een goede CAO voor werknemer en werkgever) doorbetaald of telt in elk geval mee in werktijd.
Anders kan de werkgever nooit bij incidenten wijzigingen invoeren op de dag zelf waarbij de eerder ingeplande pauze in het geding komt.
Pauzes van opgeteld 1 uur per werkdag van 8 uur zou niet betaald noeten zijn. Dat is nergens zo en zou ook niet moeten. Meer dan 8 uur (exclusief pauze)
werken is 30 minuten onbetaalde pauze. Vanaf dan overwerk of onregelmatigheids toeslag.
Bij incidenten (niet gepland) een onregelmatigheidstoeslag.

Bonus in December? Waarom ? Bonus allen uitkeren bij winstgevendheid. Ook heel normaal.

Ik lees ook. Forenstijd is ook werktijd? Ik neem aan dat niet zo is bij NS. Ik bedoel dan van huis naar standplaats.
Als dat echt zo is. Schrappen die hap...

Ow ja.wat kost lid zijn vd vakbond 20 euro per jaar. 240 per jaar. Opzeggen dus! Scheelt toch weer 240 euro. Lees extra salaris.

Vakbonden bij oa NS richten een gigantische schade aan met als doel het bedrijf ten gronde richten. Ze hebben totaal geen besef wat ze aanrichten. Buiten het feit dat ze zichzelf riant belonen. FNV zou eigenlijk ern vrijwilligersfunctie moeten zijn.

Pas als ze in staat zijn om publieksvriendelijke acties op te zetten dan hoe ik mijn klep... bezet het hoofdkantoor conttoleer geen kaartjes en deel passagepassen uit op door de poortjes te komen.
Laatst gewijzigd door huibf op di 10 jun 2025, 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Een vakbond achter je is niet alleen voor een beter cao, ook juridisch kunnen ze je helpen na een arbeidsongeval of arbeidsconflict.
Matt

Bericht door Matt »

Voor arbeidsgeschillen heb ik een rechtsbijstandverzekering. Daar heb ik geen vakbond voor nodig.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Stadsbus schreef: di 10 jun 2025, 20:09 Een vakbond achter je is niet alleen voor een beter cao, ook juridisch kunnen ze je helpen na een arbeidsongeval of arbeidsconflict.
Daar heb ik een vakbond niet voor nodig. Rechtsbijstandverzekering heb je daarvoor.
Thriller

Bericht door Thriller »

Matt schreef: di 10 jun 2025, 19:10 Dat betekent dat NS voor donderdag nu weer een nieuwe dienstregeling moet maken, terwijl er al een aangepaste dienstregeling lag. Dit betekent dat er toch treinen gaan uitvallen op donderdag, ondanks dat er geen staking is.
niet m'n eigen idee, maar misschien ctrl+z invoeren bij NS?
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Als je al diensten communiceert aan personeel, kun je die niet zomaar terugdraaien.
Philip

Bericht door Philip »

Het is een goede oefening in flexibiliteit, dat kan de NS wel gebruiken :)

Maar verder is dit echt waardeloos. Vandaag mijn reis geannuleerd nadat de vakbonden op zondag besloten er nog even een regio bij te doen. En eigenlijk wil ik vandaag weten of ik morgen met de auto naar mijn bestemming moet of de bus kan pakken. Dat hangt er vanaf of er vrijdag stakingen zijn.

Onrust veroorzaken bij de NS, vooruit, maar het doel is niet om reizigers en vele anderen te duperen. Gedupeerde reizigers zijn niet langer nevenschade, maar een doel op zich.
Philip

Bericht door Philip »

hauptbahnhof schreef: di 10 jun 2025, 20:27 Als je al diensten communiceert aan personeel, kun je die niet zomaar terugdraaien.
Dan is de consequentie van dit gedrag van de vakbonden dus dat het personeel pas heel kort van tevoren te horen krijgt welke diensten ze moeten draaien.
Thriller

Bericht door Thriller »

hauptbahnhof schreef: di 10 jun 2025, 20:27 Als je al diensten communiceert aan personeel, kun je die niet zomaar terugdraaien.
Er is wel echt heel erg veel niet mogelijk zeg. Niemand kan ook maar een millimeter incasseren, behalve reizigers. Altijd weer die lastige reizigers.
Plaats reactie