Pagina 123 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 10:17
door MaartenD
Als het gaat over dat "beste antwoord"
Ik heb zeker een update, maar het zal voor jullie niet de gedroomde update zijn. Zij gaven aan dat de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie. Nu gaat er nog onderzocht worden hoe dit in de toekomst wel proactief kan. Hier is helaas het huidige werkproces nog niet op ingericht. Er is dan ook nog geen duidelijkheid wanneer en hoe dit precies gaat gebeuren, maar achter de schermen gaan ze hier hard mee aan de slag.
dan lees ik dat het wel mogelijk moet zijn maar dat ze het op dit moment niet doen omdat er geen werkproces voor is.

Ik lees dit als: alle data is er om dit te doen maar we doen het niet omdat het handmatig moet en het dus teveel tijd kost.
Want: die data is er gewoon. En je kunt gewoon zien dat er bijvoorbeeld 30 minuten zit tussen een check-in in Bergen op Zoom en een check-uit in Gouda. Want je krijgt dit zelf ook te zien in je overzicht bij ovchipkaart.nl.
Als ze dit niet zouden kunnen zien dan zouden ze ook geen fraude kunnen herkennen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 10:23
door VIRM
Tja. Er gebeuren volgens mij ook weer heel veel handmatige dingen bij de klantenservice die ook best geautomatiseerd kunnen worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 19 jul 2023, 14:21
door IIVQ
Ik weet dat bij Cxx een keer iets fout is gegaan, en dat wij dat toen semiautomatisch konden oplossen. Reizigers moesten alleen met hun OVC nog langs een automaat om een "bestelling" op te halen en dat mocht ook de PUD (Pick Up Device - kastje tegen het zijraam waar je bestellingen kan ophalen) in de bus zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 20 jul 2023, 08:24
door Mr-W
Treinreizen binnen Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig -0-

AMSTERDAM - Treinreizen binnen Europa zijn gemiddeld twee keer duurder dan vliegreizen, zo blijkt uit een nieuw rapport van Greenpeace. In het rapport worden de prijzen van trein- en vliegtickets op routes door heel Europa met elkaar vergeleken.
Ook voor reizen vanuit Nederland is het vliegtuig vaak de voordeligste optie, blijkt uit het rapport, al is het verschil iets kleiner
https://twitter.com/luchtvaart/status/1 ... 1661984769

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 20 jul 2023, 08:41
door en-es
Goh dat had ik nou niet verwacht. 8-)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 20 jul 2023, 10:31
door Tom024
Voor goedkope treintickets noet je vaak handig zijn met de reisplanners: via-stations toevoegen, spelen met de overstaptijd. Voor goedkope vliegtickets kijk je simpelweg op een vergelijkingssite.

Zolang het me soms nog steeds lukt om voor 30 euro diep in Tsjechië te staan in 1e klasse mopper ik niet. 8-)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 20 jul 2023, 10:58
door VIRM
Het kennisniveau op dit forum over het kopen van goedkope treinkaartjes is natuurlijk wat hoger dan onder de gemiddelde internationale reiziger.

Ik roep het al een poos, maar op reisrelaties zoals Londen - Nederland zou voor niet-overstappende vliegtuigreizigers een hoger tarief moeten worden berekend, dat kan worden gebruikt om de treintarieven te laten dalen. Maar er zullen vast heel veel juridische haken en ogen aan vastzitten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 20 jul 2023, 11:43
door reisthijs
Er wordt in Nederland al een paar jaar een hoger tarief berekend voor voor niet-overstappende vliegtuigreizigers. Sinds dit jaar betalen die € 26,43 vliegbelasting.
Dat helpt voor Amsterdam-Londen niet echt bij de huidige prijzen: als ik bijv. over twee weken naar Londen wil vraagt Eurostar €224 voor een enkeltje, vliegen kost maar €70.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 20 jul 2023, 13:25
door henrivanderweijden
Het hele verhaal is een beetje appels met peren vergelijken he?
Het ligt er maar net aan waar je woont en waar je moet zijn.
Als ik naar bijvoorbeeld Zwitserland ga dan betaal ik meeste zo'n €60 tot €70 enkele reis 1e klasse met BC25, van Klp naar mijn bestemming in Zwitserland. Als ik dat wil vliegen dan kan dat. Dam betaal ik ongeveer €17 voor een enkel Schiphol, 40% korting en 1e klasse. Dan vlieg ik en moet ik in Zwitserland nog vanaf Zürich/Genève naar mijn bestemming gaan, kost ook snel CHF 40 enkele reis.
Dan mag zo vliegticket dus heel weinig kosten.

Ga je bv naar London, dan zal waarschijnlijk dat vliegtuig goedkoper zijn, ook al zal je dan ook van/naar de luchthaven moeten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 25 jul 2023, 16:36
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 27 jul 2023, 17:27
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 jul 2023, 10:24
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 jul 2023, 10:47
door waldo79
Tja, heel naar. Maar ik kan er niet zoveel van vinden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 29 jul 2023, 23:23
door Durashift
^^ Ik mag hopen dat er op z'n minst van geleerd is om de ProRail evacuatietrappen op te nemen in het testprogramma voor inzet /goedkeuring van de ICNG.

Verders ben ik wel benieuwd of de dame achterwaarts is uitgestapt, zover dat dus ging.. want vooruit uitstappen is natuurlijk al een risico om de trede te missen en onderuit te gaan.

Verders denk ik toch ook wel: wát moet een bedrijf tegenwoordig toch allemaal melden/verantwoorden bij een inspectie. Wat is de grens? Een schaafplek op de arm tijdens een evacuatie?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 16:15
door trolly
Durashift schreef: za 29 jul 2023, 23:23 Wat is de grens? Een schaafplek op de arm tijdens een evacuatie?
Het gaat hier om een hersenschudding. Een zware.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 16:24
door Bemined
Alleen dat letsel werd pas een aantal dagen later ontdekt, de vraag hier is dus of men dit soort zaken preventief moet gaan melden voor het geval dat er later blijkt dat het schaafwondje toch hersenletsel is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 16:49
door marvinkok
Bij ons (met name de bustak) is daarom altijd gezegd "als er ook maar iets is, altijd melding maken bij de centrale"
Ook als je met je bus noodstop maakt oid, altijd melden, schadeformulier invullen en de beelden veilig laten stellen. Als er dan toch iets is, dan kan het altijd teruggekeken worden.
In dit geval had die medewerker die die vrouw zag vallen dat moeten melden, om juist dat getouwtrek te voorkomen..

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 18:54
door WSM
Als iemand zwaar ten val komt is er duidelijk aanleiding om dit te melden.

Dat NS en Prorail dit onder de pet houden (en de bagatelliserende reacties op dit forum) laten wederom zien hoe treurig het gesteld is met de veiligheidscultuur bij het spoor.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 19:16
door Bemined
Wat een domme opmerking. Je moet eens weten hoeveel veiligheidsonderzoeken ProRail jaarlijks doet naar aanleiding van soms hele kleine incidenten. Maar dan moet het wel bekend zijn natuurlijk, als zowel het slachtoffer als de aanwezige medewerker de ernst in eerste instantie niet inzien en het niet melden komt er ook geen onderzoek. Dat heeft niets met onder de pet houden te maken en al helemaal niets met bagatelliseren, maar simpelweg een menselijke inschattingsfout van één medewerker.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 19:58
door WSM
Wat een domme opmerking. Het feit dat dit wordt afgedaan als een inschattingsfout bevestigt mijn zorgen over de veiligheidscultuur binnen NS en Prorail.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 20:30
door Bemined
Dus een reactie van iemand die niet in dienst is van NS of ProRail bewijst volgens jou dat de veiligheidscultuur van deze bedrijven niet in orde is? Over domme reacties gesproken. Je mag best kritiek hebben op de afhandeling van het incident, want dat het niet goed is gegaan is duidelijk. Maar op basis van één nieuwsbericht concluderen dat de veiligheidscultuur niet op orde is slaat nergens op.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 20:33
door IIVQ
Ik ben eens over de kop gegaan met de fiets. Op het moment zelf ben ik even 5mn gaan zitten en verder naar huis gefiets. De dagen erna voelde ik mij steeds moeier met later flinke hoofdpijn en een doktersbezoek (na een opmerking van een vriendin die medicijnen studeerde) bleek het een hersenschudding. Gelukkig geen heel erge, na anderhalve week was ik weer aan de studie.
Maar het kan dus gebeuren dat je een hersenschudding pas na een tijd opmerkt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 20:48
door iamthedutchdude
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 18:54 ... (en de bagatelliserende reacties op dit forum) ...
Welke bagatelliserende reacties? Ik zie hierboven enkel reacties die aangeven hoe serieus een bepaald bedrijf hiermee omgaat en de hoop dat ervan geleerd is.
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 18:54 Als iemand zwaar ten val komt is er duidelijk aanleiding om dit te melden.
[sarcasme]Goh, was je er bij? Wat vervelend voor je dat je iemand zwaar ten val hebt zien komen.[/sarcasme]
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 19:58 Het feit dat dit wordt afgedaan als een inschattingsfout bevestigt mijn zorgen over de veiligheidscultuur binnen NS en Prorail.
Goed, een voorbeeld: tijdens een evacuatie krijgt een reiziger een splinter aangezien zij iets te dicht langs een openstaande deur loopt. Moet dit gemeld worden? De meeste mensen zullen hier de inschatting maken dat dit niet nodig is, het is immers maar een splinter. Die splinter vormt in de volgende dagen echter een zweer, waardoor de reiziger enkele weken gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt. Met die informatie was het wellicht wel nodig geweest een melding te doen.

Een soortgelijke situatie kan (ik benadruk dat maar even, ik was er zelf ook niet bij) ook hier aan de hand zijn. Reiziger maakt bijvoorbeeld een op het oog lichte val en heeft na die val nergens last van. Geen van de medewerkers schat dus in dat een melding nodig is. Achteraf blijkt echter dat de reiziger toch wat slechter is terechtgekomen dan verwacht en een hersenschudding heeft opgelopen. Met die informatie was het wel nodig geweest een melding te doen.

In alle bedrijven worden wel eens inschattingsfouten gemaakt. Hoe vaak ik bij evacuatie-oefeningen grove fouten voorbij heb zien komen is niet op één hand te tellen (en ook niet op twee). Daarnaast is het achteraf over het algemeen makkelijker praten dan op het moment zelf.

Om op basis van één incident dan ook te melden...
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 18:54 hoe treurig het gesteld is met de veiligheidscultuur bij het spoor.
...is verreweg te kort door de bocht.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 21:14
door cassie127
WSM schreef: zo 30 jul 2023, 19:58 Wat een domme opmerking. Het feit dat dit wordt afgedaan als een inschattingsfout bevestigt mijn zorgen over de veiligheidscultuur binnen NS en Prorail.
Om de kleinste dingen worden hier al veiligheidsmeldingen gemaakt. Veiligheid staat al jaren erg hoog in het vaandel. Als er iemand verantwoordelijk is voor dit wordt deze persoon er ook op aangesproken. Bijvoorbeeld als je een langere trein laat vertrekken dan dat aan het perron past, of personeel moet op- en of afstappen op een spoor waar dat niet mag (van prorail wel, maar van NS na risico analyse (die hebben ze voor elk spoor op een emplacement gedaan) niet altijd).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 21:17
door waldo79
En laat ik benadrukken: het merendeel van de forummers heeft naar mijn weten geen dienstverband bij Prorail of NS. Met mijn eerdere opmerking wilde ik aansturen op het voorkomen van ongefundeerd gebash op NS.