Pagina 125 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 17:04
door reisthijs
Suus schreef: ma 21 aug 2023, 16:34 In Noord-Brabant zijn de scholen nog niet begonnen.
Ja, daarom stoppen er deze week gewoon nog treinen in Zevenbergen en Oudenbosch. Maar vanaf 28 augustus, als de scholen daar weer zijn begonnen, dus niet meer.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 17:48
door ArrivaBas
Die twee stations worden zo langzamerhand wel het kind van de rekening, zeg. Want ik vind het opstarten van de scholen en angst dat een scholier onder de trein komt een vergezochte reden om Zevenbergen en Oudenbosch vijfenhalve week in zijn geheel niet te bedienen. Er kan ook vandaag een dergelijk ongeluk met een fietser gebeuren ondanks dat er verkeersregelaars bij staan.
Het doet me trouwens behoorlijk denken aan deze situatie:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 18:20
door April064
Als ze echt zorgen maken om de veiligheid kunnen de machinisten daar beter op zicht rijden, het is langzamer, en niet helemaal fool-proof, maar beter dan 5 weken niet stoppen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 18:52
door IIVQ
Arrivabas: Wat een pareltje!

Maar kunnen ze niet beter gewoon de spoorwegovergang dichtzetten?

Dit is immers het grootste gevaar voor de inwoners van de gemeente ... Moerdijk -0-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 19:12
door ArrivaBas
De drie getroffen overwegen liggen in doorgaande wegen, waarbij er voor de twee in Oudenbosch ook geen redelijk alternatief aanwezig is zonder om het hele dorp heen te moeten rijden.

Maar het geeft wel aan hoe verkrampt de huidige maatschappij omgaat met veiligheid en er daardoor een overdadig oerwoud aan regels en halfbakken maatregelen waarvan het OV de dupe wordt ontstaat. Het idee achter de stop-doorschakeling bij stations die in de buurt van overwegen liggen juich ik alleen maar toe in het kader van de doorstroming, maar de maatschappij bestaat voor een onnoemelijk klein deel uit randdebielen die er al na twee minuten of korter wachten gelijk aan denken het spoor vlak voor een aanstormende trein over te steken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 19:56
door Meltrain
Kunnen de werkzaamheden dan niet eerder plaatsvinden?
Waarom zijn de wissels niet gesaneerd?
Waarom kan het beveiligingssysteem niet aangepast worden?
Is het geen optie dat tijdelijk alle treinen te Zevenbergen en Oudenbosch gaan stoppen? Dat scheelt ook weer wachttijd in Roosendaal.
Bieden de bussen wel voldoende capaciteit voor de vele scholieren?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 20:08
door Bemined
Uitstellen van werkzaamheden komt vaak door personeelstekort of materiaaltekort, maar dat had men inderdaad wel iets duidelijker over mogen zijn, zeker nu het steeds vaker voor lijkt te komen. Alle treinen laten stoppen zal alleen kunnen met een lengtebeperking van 6 bakken vermoed ik vanwege zowel het korte perron in Zevenbergen als dat je dan mogelijk onvoldoende tijd overhoud voor aftrappen of bijplaatsen in Roosendaal. En voor de snelle IC wordt het zelfs dan nog krap qua reistijd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 20:18
door Dionysusnu
Altijd stop-modus in de beveiliging, maar ICs niet aan de perrons laten stoppen? Dan krijg je geen lengtebeperking, en is de IC slechts ~5 minuten langzamer. Dat lukt best met de rijtijdspeling en een kortere stop in Rsd. Tja, het is niet geweldig, maar beter dan 5 weken helemaal niet stoppen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 20:29
door MdJ
De situatie binnen, dat wil zeggen de stand van de te verwachtte infra op moment x in de toekomst, is niet gelijk aan buiten. De geplande wijziging is niet uitgevoerd en dat was te kort voor uitvoering bekend om de situatie terug te draaien. De rijwegen zijn daarom vastgezet, zodat de situatie om treinen te rijden gelijk is over de systemen (namelijk: alles als automatisch sein ipv bediend sein). Alle treinen laten stoppen geen verschil gemaakt: de timer op de overweg zit niet in de infradata (binnen =/= buiten).

Werkzaamheden waren niet te herplannen omdat dit dan samenvalt met werkzaamheden bij Emmerich van DB Netze, werkzaamheden Haringvlietbrug/Heienoordtunnel van RWS (zie ook de mediastorm over combi Zeeuwse lijn-RWS) en de overige werkzaamheden van ProRail (Tilburg, Gouda, Apeldoorn, Weert)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 20:38
door Wubbo
Dionysusnu schreef: ma 21 aug 2023, 20:18 Altijd stop-modus in de beveiliging, maar ICs niet aan de perrons laten stoppen? Dan krijg je geen lengtebeperking, en is de IC slechts ~5 minuten langzamer. Dat lukt best met de rijtijdspeling en een kortere stop in Rsd. Tja, het is niet geweldig, maar beter dan 5 weken helemaal niet stoppen.
Maakt de beveiliging wel onderscheid tussen reizigerstreinen en goederentreinen? Die laatste halen hun rijtijd zeker niet met extra stops.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 21:08
door DingeZ
Bemined schreef: ma 21 aug 2023, 20:08 Uitstellen van werkzaamheden komt vaak door personeelstekort of materiaaltekort, maar dat had men inderdaad wel iets duidelijker over mogen zijn, zeker nu het steeds vaker voor lijkt te komen. Alle treinen laten stoppen zal alleen kunnen met een lengtebeperking van 6 bakken vermoed ik vanwege zowel het korte perron in Zevenbergen als dat je dan mogelijk onvoldoende tijd overhoud voor aftrappen of bijplaatsen in Roosendaal. En voor de snelle IC wordt het zelfs dan nog krap qua reistijd.
In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 22:35
door Suus
Dit is toch wel een enorme verzameling geblunder bij elkaar zeg. De werkzaamheden die nu eind september niet doorgaan moeten natuurlijk ook weer elders in de al zeer volle planning opgenomen worden :s

Een deel van het probleem zit natuurlijk in de treinen die elkaar eigenlijk net op het verkeerde moment tegenkomen. Als de 5900 in Zevenbergen hanteert, komt de 2200 in de andere richting langs, waardoor zeker de drukke overweg in de Langeweg langdurig gesloten blijft. En de 5900 komt zichzelf tegen nabij Oudenbosch, waardoor ook daar de overwegen bovengemiddeld lang dicht blijven. Maar ik vraag mij ook af hoe vaak het nu is misgegaan de afgelopen weken met overwegwachters, er zijn mij eigenlijk geen verstoringen opgevallen die wijzen dat het echt goed fout is gegaan :s

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 22:37
door IIVQ
Het probleem zit hem niet in de doorrijdende treinen, die waren er altijd al, maar in de stoppende en dan lang de overweg dicht laten liggende.

ProRail heeft hiervoor gekozen uit veiligheidsdenken.
Je zou ook kunnen zeggen dat alle stoptreinen stapvoets moeten rijden bij de betreffende overwegen. (Of overdag typhoneren van te voren). Richting Dordrecht gaat het om 4 overwegen, richting Roosendaal 1, misschien 2 (waarvan je die laatste, de Galgestraat, zonder veel gevolgen dicht kan gooien). Ik schat dat dat ri Dordrecht een minuut of 4 extra zal kosten. Zit dat (met evt vroeger vertrek vanuit Roosendaal) in de rijtijd? De 5900 lijkt er 16mn keertijd te hebben en zou strak achter de 2200 kunnen vertrekken, dan heb je 5mn extra en zit je bij Lage Zwaluwe weer op je oorspronkelijke tijd. Maar ik weet niet wat er verder logistiek in de weg zit.

Het is vooral vreemd dat ProRail dit ordonneert zonder de NS met creatieve oplossingen als dit te laten komen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 22:42
door Suus
Het probleem zit hem deels wel in de doorgaande treinen. Als de intercity naar Vlissingen Zevenbergen nadert, gaan de drie overwegen in het dorp vrijwel allemaal tegelijk dicht. Als vervolgens de stoppende sprinter naar Dordrecht perfect op tijd rijdt, valt het gaatje van twee minuten tussen de twee sluitingen in de overweg Langeweg weg, en staan de auto's daar dus bijna vijf minuten te wachten voordat ze weer door kunnen rijden. Zonder de intercity zouden ze maar drie minuten staan wachten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 21 aug 2023, 23:45
door waldo79
Voor de overweg in de Langeweg heb ik aardig wat minuten verschoten aan wachten.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 00:15
door dennistd
Waarom geen eenmansbediening als tijdelijke oplossing? Op die manier is de haltering korter en ligt de overweg dus ook veel minder lang dicht.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 07:55
door Meltrain
DingeZ schreef: ma 21 aug 2023, 21:08 In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Wat wilde de aannemer dan ombouwen aan de huidige relaiskasten?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 08:49
door IIVQ
Suus schreef: ma 21 aug 2023, 22:42 Het probleem zit hem deels wel in de doorgaande treinen.
Thx, duidelijk.

Dan zit er niets anders op dan de intercity opheffen óf de oplossing van ArrivaBas. (A)

Maar dan nog, de sprinters in zuidelijke richting zouden volgens mij weinig probleem op moeten leveren, omdat er dan maar 1 overweg van belang een probleem is - de Vaartweg en de kleine Galgestraat in Oudenbosch - ik kan mij moeilijk voorstellen dat ook de Zeggeweg/Industrieweg al dichtgaat als er een spr langs het perron staat. Beide overwegen zou je - for the time being - af kunnen sluiten en dan heb je het probleem in één richting al opgelost. Dat klinkt stom maar dan kunnen de bussen van Lage Zwaluwe naar Rsd lekker doorrijden over de snelweg - dat scheelt bussen die nou eenmaal ook niet makkelijk te vinden zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 08:54
door DingeZ
Meltrain schreef: di 22 aug 2023, 07:55
DingeZ schreef: ma 21 aug 2023, 21:08 In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Wat wilde de aannemer dan ombouwen aan de huidige relaiskasten?
Seinwezen is niet mijn discipline, dus ik durf het niet te zeggen. Ik weet alleen dat men (een groot deel van) de kasten/gebouwen wilden vernieuwen i.p.v. paralel nieuw bouwen.

De vernieuwing van het spoor en de perrons in Zevenbergen (waarvoor de wissels eerst gesaneerd moeten zijn) wordt opnieuw aanbesteed voor volgend jaar, inclusief de al bijna complete uitvoeringsontwerpen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 09:55
door Jultar
En dus zitten we nog een jaar extra vast aan de tijdelijke snelheidsbeperking bij Zevenbergen. En bedankt, aannemer.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 10:11
door ArrivaBas
IIVQ schreef: di 22 aug 2023, 08:49
Suus schreef: ma 21 aug 2023, 22:42 Het probleem zit hem deels wel in de doorgaande treinen.
Thx, duidelijk.

Dan zit er niets anders op dan de intercity opheffen óf de oplossing van ArrivaBas. (A)

Maar dan nog, de sprinters in zuidelijke richting zouden volgens mij weinig probleem op moeten leveren, omdat er dan maar 1 overweg van belang een probleem is - de Vaartweg en de kleine Galgestraat in Oudenbosch - ik kan mij moeilijk voorstellen dat ook de Zeggeweg/Industrieweg al dichtgaat als er een spr langs het perron staat. Beide overwegen zou je - for the time being - af kunnen sluiten en dan heb je het probleem in één richting al opgelost. Dat klinkt stom maar dan kunnen de bussen van Lage Zwaluwe naar Rsd lekker doorrijden over de snelweg - dat scheelt bussen die nou eenmaal ook niet makkelijk te vinden zijn.
Bedoel je met de oplossing ArrivaBas het gebruik van verjaardagsslingers en een paar verkeersregelaars die deze ophangen als de overweg sluit? (A)

Bij alle getroffen overwegen zijn gelijktijdigheden waardoor de overwegen lang dicht liggen. In Zevenbergen kruist de halterende Sprinter de tegemoetkomende intercity (wat alleen met een Sprinter richting Dordrecht een probleem oplevert). In Oudenbosch liggen aan beide kanten van het station overwegen die in een stop-doorschakeling vallen, terwijl de Sprinter zichzelf daar kruist. Als het treinverkeer alleen in de stand door afgehandeld kan worden (wat in het seizoen van de gladde sporen ook al gebeurt) liggen de overwegen dan te lang dicht naar de zin van ProRail.
Een stop-doorschakeling werkt trouwens op alle nabij het station gelegen overwegen die binnen het door een sein bewaakt blok vallen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 11:13
door Suus
Er zijn in beide plaatsen drie overwegen die nu verkeersregelaars hebben. In Oudenbosch Vaartweg, Bosschendijk en die op het station, in Zevenbergen Langeweg, Hazeldonkse Zandweg en die op het station. De rest is geen probleem.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 11:20
door Meltrain
DingeZ schreef: di 22 aug 2023, 08:54
Meltrain schreef: di 22 aug 2023, 07:55
DingeZ schreef: ma 21 aug 2023, 21:08 In dit geval dus niet. De aannemer had een ander idee dan ProRail wat betreft uitvoering. De oorspronkelijke TVP was bedacht met het compleet paralel bouwen van de nieuwe beveiliging in nieuwe relaiskasten die dan in het weekend alleen maar aangesloten hoefden te worden. De aannemer wilde vervolgens de huidige kasten behouden en ombouwen, om daarna te concluderen dat de TVP veel te kort was voor de uitvoering.
Daardoor is nu de 9-daagse die oorspronkelijk was bedoeld om de ondergrond, sporen en perrons in Zevenbergen compleet te vernieuwen gekaapt door dit project.
Wat wilde de aannemer dan ombouwen aan de huidige relaiskasten?
Seinwezen is niet mijn discipline, dus ik durf het niet te zeggen. Ik weet alleen dat men (een groot deel van) de kasten/gebouwen wilden vernieuwen i.p.v. paralel nieuw bouwen.
Maar waarom kon men dan niet de wissels saneren?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 22 aug 2023, 12:03
door gpvos
Tijd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 24 aug 2023, 08:53
door Suus
Ik heb met ProRail gesproken. Een alternatieve dienstregeling is geen optie, de overwegen blijven ook te lang gesloten. Ik vind het wel weer extreemrisicomijdend gedrag en bepaald geen visitekaartje voor de trein, zeker niet in de belangrijkste maand van het jaar voor de spoorwegen.