Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:11
-
191 miljoen euro winst in het eerste halfjaar van 2022, waarvan 136 miljoen van bedrijfsactiviteiten die voortgezet blijven worden (dus treinen rijden in Nederland). Kan slechter.
En die los je op door meer loon? Ik denk dat we moeten accepteren dat de arbeidsmarkt krap is en met veranderingen in de CAO verbeter je dat niet, maar verschuif je het probleem puur.Z2N schreef: ↑zo 11 sep 2022, 09:03 De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.
En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.
Maar het overgrote deel van de reizigers weet niets van die regeling en zal op een stakingsdag niet reizen of dat op eigen kosten doen.ArrivaBas schreef: ↑zo 11 sep 2022, 10:13 Het kost de NS meer geld om vergoedingen uit te keren ten gevolge van landelijke stakingen dan wanneer ze een akkoord kunnen bereiken met de vakbonden. Als iedere reiziger net als ik vrijdag 60 kilometer enkele reis/120 kilometer retour met een auto/taxi moet afleggen, kost dat ruim 22 euro per reiziger die normaliter geld in het laatje van NS brengt. Bij een akkoord stijgen de loonkosten weliswaar, maar wordt de omzet van NS ten minste nog gecontinueerd.
Ze verhogen de treintarieven maar dan zullen ze de consequenties ook moeten accepteren dat veel meer mensen het OV vaarwel zeggen. Onacceptabel dat reizigers uiteindelijk weer de dupe moeten zijn door ze op kosten te jagen.PHS schreef: ↑zo 11 sep 2022, 10:11 De NS kan in januari de tarieven met zo'n 10-12% verhogen. Reken er maar op dat ze de nieuwe cao als argument gebruiken om die prijsstijging te rechtvaardigen. Tot zover de dwaze gedachte dat de nieuwe cao gunstig is voor de reiziger: die loonsverhoging betalen we namelijk zelf.
Tsja, als je een interessante werkgever wilt zijn en blijven in de huidige arbeidsmarkt moet je daar wel een inspanning voor leveren. Dat kan bijvoorbeeld via goede secundaire arbeidsvoorwaarden, sociale en flexibele arbeidstijden en ook via beloning. Er zijn nu al aanzienlijke personeelstekorten in veel branches, dat zal zich de komende jaren alleen maar verder verscherpen, zelfs als we in een recessie belanden. Je eigen werknemers behouden en interessant zijn voor potentiële werknemers is dan van belang. Iets waar bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs minder goed in slagen.PHS schreef: ↑zo 11 sep 2022, 10:11 De NS kan in januari de tarieven met zo'n 10-12% verhogen. Reken er maar op dat ze de nieuwe cao als argument gebruiken om die prijsstijging te rechtvaardigen. Tot zover de dwaze gedachte dat de nieuwe cao gunstig is voor de reiziger: die loonsverhoging betalen we namelijk zelf.
De arbeidsmarkt is krap, maar hogere lonen kunnen wel een prikkel zijn om dat op te lossen: het verplicht de hele arbeidsmarkt om te innoveren. Technische oplossingen worden dan verhoudingsgewijs goedkoper, wat leidt dan weer tot minder tekorten aan personeel op de gehele arbeidsmarkt. Bedrijven die niet kunnen innoveren zullen meer moeten betalen aan het personeel, omdat anders de bedrijfsvoering onder druk staat.sirvinniei schreef: ↑zo 11 sep 2022, 11:07En die los je op door meer loon? Ik denk dat we moeten accepteren dat de arbeidsmarkt krap is en met veranderingen in de CAO verbeter je dat niet, maar verschuif je het probleem puur.Z2N schreef: ↑zo 11 sep 2022, 09:03 De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.
En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.
FNV is in de impressie dat als je het probleem maar vaak genoeg verschuift het magisch opgelost is.
Geeft het feit dat je de winsten die Suus aangeeft terug kan vinden in de halfjaarcijfers niet aan dat het bericht van Suus alles behalve fake news is? Niet iedereen kan het verschil tussen boekhoudkundige en operationele winsten c.q. verliezen herkennen.PHS schreef: ↑zo 11 sep 2022, 10:29 (...)
Ware het niet dat die 181 miljoen euro (geen 191 miljoen) de boekhoudkundige winst is. Die winst bestaat mede uit 195 miljoen euro beschikbaarheidsvergoeding (staatssteun) die de NS ontving over het eerste half jaar en 179 miljoen euro aan incidentele boekhoudkundige winsten door o.a. het stopzetten van buitenlandse activiteiten.
(...) Dus zou je willen ophouden met het verspreiden van fake news?
Bron: halfjaarcijfers NS.
Maar de vakbonden houden juist die technische oplossingen tegen. Zo was er laatst nog kritiek op de airportsprinters, waar de machinist de deuren zou moeten sluiten, omdat ze bang zijn dat conducteurs worden vervangen, terwijl het alleen zorgt voor makkelijker werk voor de conducteurs.Z2N schreef: ↑zo 11 sep 2022, 11:42De arbeidsmarkt is krap, maar hogere lonen kunnen wel een prikkel zijn om dat op te lossen: het verplicht de hele arbeidsmarkt om te innoveren. Technische oplossingen worden dan verhoudingsgewijs goedkoper, wat leidt dan weer tot minder tekorten aan personeel op de gehele arbeidsmarkt. Bedrijven die niet kunnen innoveren zullen meer moeten betalen aan het personeel, omdat anders de bedrijfsvoering onder druk staat.sirvinniei schreef: ↑zo 11 sep 2022, 11:07En die los je op door meer loon? Ik denk dat we moeten accepteren dat de arbeidsmarkt krap is en met veranderingen in de CAO verbeter je dat niet, maar verschuif je het probleem puur.Z2N schreef: ↑zo 11 sep 2022, 09:03 De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.
En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.
FNV is in de impressie dat als je het probleem maar vaak genoeg verschuift het magisch opgelost is.
Wees blij. Ik kreeg afgelopen weer het zoveelste onderzoek naar aankoopgedrag op het station. Ik denk dat ik mij binnenkort ga afmelden bij dat panel.Daniel schreef: ↑vr 09 sep 2022, 21:31 Ondertussen doet NS via het NS panel ook het meest zinloze onderzoek ooit... ik kreeg vandaag een vragenlijst over de ervaringen met de "aangepaste dienstregeling" op 9 september
Met vragen waarin je bv. eens/oneens kon antwoorden op "NS brengt me naar mijn eindbestemming"
De vakbonden hebben geen ongelijk dat een conducteur met minder veiligheidskritische functies dichter bij een V&S'er komt. Dan leidt dan weer ongetwijfeld tot de discussie over het nut en noodzaak van een (dubbele) conducteur op iedere trein. De vakbonden vinden natuurlijk voor hun achterban dat het zonder pertinent niet kan. Ik deel die overtuiging niet, met als motivatie dat een verplichte conducteur op iedere trein de exploitatie van OV onnodig duur maakt en ten koste gaat van frequenties.sirvinniei schreef: ↑zo 11 sep 2022, 18:45 ]
(...), waar de machinist de deuren zou moeten sluiten, omdat ze bang zijn dat conducteurs worden vervangen, terwijl het alleen zorgt voor makkelijker werk voor de conducteurs.
Puur kijkend naar de lengte: Als ICM7 met 1 HC mag waarom zou ICNG8 (korter en overzichtelijker) er dan 2 nodig hebben?
Als het aan FNV spoor ligt worden de NS normen voor conducteurs ook op de regionale lijnen van toepassing, dus op iedere trein 1 conducteur en dan in de avonduren 2, ondanks dat het sluiten/openen van de deuren bij de machinist ligt.JordiBrabant schreef: ↑zo 11 sep 2022, 22:05De vakbonden hebben geen ongelijk dat een conducteur met minder veiligheidskritische functies dichter bij een V&S'er komt. Dan leidt dan weer ongetwijfeld tot de discussie over het nut en noodzaak van een (dubbele) conducteur op iedere trein. De vakbonden vinden natuurlijk voor hun achterban dat het zonder pertinent niet kan. Ik deel die overtuiging niet, met als motivatie dat een verplichte conducteur op iedere trein de exploitatie van OV onnodig duur maakt en ten koste gaat van frequenties.sirvinniei schreef: ↑zo 11 sep 2022, 18:45 ]
(...), waar de machinist de deuren zou moeten sluiten, omdat ze bang zijn dat conducteurs worden vervangen, terwijl het alleen zorgt voor makkelijker werk voor de conducteurs.
Kun je een samenvatting geven? FD stelt allemaal voorwaarden waaraan ik niet wil voldoen (m.n. toestemming geven om allerlei mails toegezonden te krijgen waar ik niet op zit te wachten). Hierdoor kom ik gelijk op een inlogscherm terecht.Mr-W schreef: ↑di 13 sep 2022, 12:10 NS heeft de ruimte gekregen vanuit Den Haag
https://fd.nl/politiek/1451400/kabinet- ... t=20220913