Pagina 14 van 48

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:11
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:13
door ArrivaBas
Het kost de NS meer geld om vergoedingen uit te keren ten gevolge van landelijke stakingen dan wanneer ze een akkoord kunnen bereiken met de vakbonden. Als iedere reiziger net als ik vrijdag 60 kilometer enkele reis/120 kilometer retour met een auto/taxi moet afleggen, kost dat ruim 22 euro per reiziger die normaliter geld in het laatje van NS brengt. Bij een akkoord stijgen de loonkosten weliswaar, maar wordt de omzet van NS ten minste nog gecontinueerd.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:18
door Suus
en-es schreef: zo 11 sep 2022, 10:06 Dat kost geld en dat moet ergens vandaan komen. En NS is bijna blut. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen op het spoor.
191 miljoen euro winst in het eerste halfjaar van 2022, waarvan 136 miljoen van bedrijfsactiviteiten die voortgezet blijven worden (dus treinen rijden in Nederland). Kan slechter.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:29
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 10:51
door Suus
Cut the crap, wil je. NS heeft er niets aan gezonde financiële resultaten te tonen als ze willen doen dat ze zielig zijn. NS weet dat het tot 2035 een belangrijke positie heeft in Nederland, heeft daar dringend personeel voor nodig om de ambities te realiseren op een zeer aangespannen arbeidsmarkt. Deze loonsverhoging is noodzakelijk om de komende jaren een treindienst te hebben in Nederland.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 11:07
door sirvinniei
Z2N schreef: zo 11 sep 2022, 09:03 De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.

En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.
En die los je op door meer loon? Ik denk dat we moeten accepteren dat de arbeidsmarkt krap is en met veranderingen in de CAO verbeter je dat niet, maar verschuif je het probleem puur.
FNV is in de impressie dat als je het probleem maar vaak genoeg verschuift het magisch opgelost is.
ArrivaBas schreef: zo 11 sep 2022, 10:13 Het kost de NS meer geld om vergoedingen uit te keren ten gevolge van landelijke stakingen dan wanneer ze een akkoord kunnen bereiken met de vakbonden. Als iedere reiziger net als ik vrijdag 60 kilometer enkele reis/120 kilometer retour met een auto/taxi moet afleggen, kost dat ruim 22 euro per reiziger die normaliter geld in het laatje van NS brengt. Bij een akkoord stijgen de loonkosten weliswaar, maar wordt de omzet van NS ten minste nog gecontinueerd.
Maar het overgrote deel van de reizigers weet niets van die regeling en zal op een stakingsdag niet reizen of dat op eigen kosten doen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 11:11
door MichOV
PHS schreef: zo 11 sep 2022, 10:11 De NS kan in januari de tarieven met zo'n 10-12% verhogen. Reken er maar op dat ze de nieuwe cao als argument gebruiken om die prijsstijging te rechtvaardigen. Tot zover de dwaze gedachte dat de nieuwe cao gunstig is voor de reiziger: die loonsverhoging betalen we namelijk zelf.
Ze verhogen de treintarieven maar dan zullen ze de consequenties ook moeten accepteren dat veel meer mensen het OV vaarwel zeggen. Onacceptabel dat reizigers uiteindelijk weer de dupe moeten zijn door ze op kosten te jagen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 11:13
door Tom024
PHS schreef: zo 11 sep 2022, 10:11 De NS kan in januari de tarieven met zo'n 10-12% verhogen. Reken er maar op dat ze de nieuwe cao als argument gebruiken om die prijsstijging te rechtvaardigen. Tot zover de dwaze gedachte dat de nieuwe cao gunstig is voor de reiziger: die loonsverhoging betalen we namelijk zelf.
Tsja, als je een interessante werkgever wilt zijn en blijven in de huidige arbeidsmarkt moet je daar wel een inspanning voor leveren. Dat kan bijvoorbeeld via goede secundaire arbeidsvoorwaarden, sociale en flexibele arbeidstijden en ook via beloning. Er zijn nu al aanzienlijke personeelstekorten in veel branches, dat zal zich de komende jaren alleen maar verder verscherpen, zelfs als we in een recessie belanden. Je eigen werknemers behouden en interessant zijn voor potentiële werknemers is dan van belang. Iets waar bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs minder goed in slagen.

Veel werknemers verkiezen toch een baan met vaste werktijden boven een baan met zeer onregelmatige uren, waarbij je ook in weekeinden en op feestdagen op mag komen draven. Kennelijk rekent NS erop de extra loonkosten die dit met zich meebrengt te kunnen dragen en (deels?) te kunnen doorrekenen aan de klant.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 11:18
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 11:37
door Suus
Jij beticht mij van fake news en dat NS halfjaarcijfers kan manipuleren, ik schrijf dat dat onzin is en nu geloof ik in complottheorieën. Zo werkt discussiëren niet PHS. En het is wel duidelijk dat je een grondige ongefundeerde afkeer van vakbonden hebt :X

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 11:42
door Z2N
sirvinniei schreef: zo 11 sep 2022, 11:07
Z2N schreef: zo 11 sep 2022, 09:03 De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.

En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.
En die los je op door meer loon? Ik denk dat we moeten accepteren dat de arbeidsmarkt krap is en met veranderingen in de CAO verbeter je dat niet, maar verschuif je het probleem puur.
FNV is in de impressie dat als je het probleem maar vaak genoeg verschuift het magisch opgelost is.
De arbeidsmarkt is krap, maar hogere lonen kunnen wel een prikkel zijn om dat op te lossen: het verplicht de hele arbeidsmarkt om te innoveren. Technische oplossingen worden dan verhoudingsgewijs goedkoper, wat leidt dan weer tot minder tekorten aan personeel op de gehele arbeidsmarkt. Bedrijven die niet kunnen innoveren zullen meer moeten betalen aan het personeel, omdat anders de bedrijfsvoering onder druk staat.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 17:19
door iamthedutchdude
PHS schreef: zo 11 sep 2022, 10:29 (...)
Suus schreef: zo 11 sep 2022, 10:18 191 miljoen euro winst in het eerste halfjaar van 2022, waarvan 136 miljoen van bedrijfsactiviteiten die voortgezet blijven worden (dus treinen rijden in Nederland). Kan slechter.
Ware het niet dat die 181 miljoen euro (geen 191 miljoen) de boekhoudkundige winst is. Die winst bestaat mede uit 195 miljoen euro beschikbaarheidsvergoeding (staatssteun) die de NS ontving over het eerste half jaar en 179 miljoen euro aan incidentele boekhoudkundige winsten door o.a. het stopzetten van buitenlandse activiteiten.

(...) Dus zou je willen ophouden met het verspreiden van fake news?

Bron: halfjaarcijfers NS.
Geeft het feit dat je de winsten die Suus aangeeft terug kan vinden in de halfjaarcijfers niet aan dat het bericht van Suus alles behalve fake news is? Niet iedereen kan het verschil tussen boekhoudkundige en operationele winsten c.q. verliezen herkennen.

Overigens kom ik in het halfjaarbericht van NS (afkomstig uit jouw bron) wel 191 miljoen tegen (als resultaat over de verslagperiode) en wordt 181 miljoen op geen enkele manier genoemd. Of kijk ik ergens overheen?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 18:45
door sirvinniei
Z2N schreef: zo 11 sep 2022, 11:42
sirvinniei schreef: zo 11 sep 2022, 11:07
Z2N schreef: zo 11 sep 2022, 09:03 De economie verandert op dit ogenblik enorm snel, niemand had bijvoorbeeld 1,5 jaar geleden deze gasprijzen verwacht.

En stakingen werken alleen als een werkgever niet eerder overstag gaat, deze onderhandelingen waren al eventjes bezig. En een goede CAO is ook in het belang van de reizigers, want de dunnere dienstregeling die door personeelstekort is ontstaan is voor niemand leuk.
En die los je op door meer loon? Ik denk dat we moeten accepteren dat de arbeidsmarkt krap is en met veranderingen in de CAO verbeter je dat niet, maar verschuif je het probleem puur.
FNV is in de impressie dat als je het probleem maar vaak genoeg verschuift het magisch opgelost is.
De arbeidsmarkt is krap, maar hogere lonen kunnen wel een prikkel zijn om dat op te lossen: het verplicht de hele arbeidsmarkt om te innoveren. Technische oplossingen worden dan verhoudingsgewijs goedkoper, wat leidt dan weer tot minder tekorten aan personeel op de gehele arbeidsmarkt. Bedrijven die niet kunnen innoveren zullen meer moeten betalen aan het personeel, omdat anders de bedrijfsvoering onder druk staat.
Maar de vakbonden houden juist die technische oplossingen tegen. Zo was er laatst nog kritiek op de airportsprinters, waar de machinist de deuren zou moeten sluiten, omdat ze bang zijn dat conducteurs worden vervangen, terwijl het alleen zorgt voor makkelijker werk voor de conducteurs.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 21:39
door VIRM
Daniel schreef: vr 09 sep 2022, 21:31 Ondertussen doet NS via het NS panel ook het meest zinloze onderzoek ooit... ik kreeg vandaag een vragenlijst over de ervaringen met de "aangepaste dienstregeling" op 9 september :lol:
Met vragen waarin je bv. eens/oneens kon antwoorden op "NS brengt me naar mijn eindbestemming" :mrgreen:
Wees blij. Ik kreeg afgelopen weer het zoveelste onderzoek naar aankoopgedrag op het station. Ik denk dat ik mij binnenkort ga afmelden bij dat panel.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 22:05
door JordiBrabant
sirvinniei schreef: zo 11 sep 2022, 18:45 ]
(...), waar de machinist de deuren zou moeten sluiten, omdat ze bang zijn dat conducteurs worden vervangen, terwijl het alleen zorgt voor makkelijker werk voor de conducteurs.
De vakbonden hebben geen ongelijk dat een conducteur met minder veiligheidskritische functies dichter bij een V&S'er komt. Dan leidt dan weer ongetwijfeld tot de discussie over het nut en noodzaak van een (dubbele) conducteur op iedere trein. De vakbonden vinden natuurlijk voor hun achterban dat het zonder pertinent niet kan. Ik deel die overtuiging niet, met als motivatie dat een verplichte conducteur op iedere trein de exploitatie van OV onnodig duur maakt en ten koste gaat van frequenties.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 22:13
door Bemined
In het verleden was behoud van werkgelegenheid een belangrijk argument in dit soort discussies. Maar met de huidige personeelstekorten is dat een beetje achterhaald, verlagen van de HC norm zal niet een dusdanige krimp opleveren dat er personeel weg moet.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 23:10
door Suus
Ik ben benieuwd wat de HC-norm voor ICNG wordt. Op de HSL zal het zeer waarschijnlijk wel twee HC's blijven vanwege de lange tunnels, maar daarbuiten wordt 2 HC voor een ICNG8 wel vervelend.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 11 sep 2022, 23:49
door Durashift
Ik hoorde net in 't oog op radio 1 dat er een zgn. arbeids/salarisvloer in de nieuwe CAO afspraken zit. Iedere NS medewerker krijgt 185 euro (bruto, neem ik aan) erbij vanaf 1 juli. Dit is gedaan omdat medewerkers in lagere schalen er anders, op basis van de procentuele verhoging niet gelijkwaardig op vooruit zouden gaan tegenover de meerverdieners, begreep ik.

Hopelijk wordt die groep mensen ook verteld dat ze hun inkomen voor de toeslagen al wel ff moeten aanpassen.. anders wordt het over een jaar of wat weer flink terugbetalen omdat hun inkomen is gestegen. :(

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inzake de personeelstekorten.. een goed salaris is natuurlijk belangrijk.. al blijkt (telkens) uit onderzoeken dat dit toch niet de nummer één is voor de mensen om wel of niet van baan te veranderen.

Ik denk dat het voor het beperken van de uitstroom van mensen veelal belangrijker is om het werk voor hen behapbaar te houden (werkdruk, werksfeer, werk-privé verhouding etc..).

Voor de instroom is salaris wellicht aanlokkelijk maar ik denk ook dat vele bedrijven, tegenwoordig, slechts de krenten uit de potentiële medewerkerspap willen hebben. Selectie is streng, dus er valt veel aanbod op voorhand weg. Aanbod dat wellicht, met wat maatwerk begeleiding, wél kans van slagen heeft. Maar ja.. begeleiding kost tijd/geld en menskracht.. waar al tekort van is.. dus begeleiding schiet erbij in?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 00:08
door reisthijs
Suus schreef: zo 11 sep 2022, 23:10 Ik ben benieuwd wat de HC-norm voor ICNG wordt. Op de HSL zal het zeer waarschijnlijk wel twee HC's blijven vanwege de lange tunnels, maar daarbuiten wordt 2 HC voor een ICNG8 wel vervelend.
Puur kijkend naar de lengte: Als ICM7 met 1 HC mag waarom zou ICNG8 (korter en overzichtelijker) er dan 2 nodig hebben?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 10:08
door Jultar
ICNG is bij 1 t/m 8 bakken 1 HC op de plannorm (of 0 als de veiligheidsnorm gehanteerd wordt, dus een machinist mag tot 8 bakken alleen meenemen) en 9 t/m 16 bakken is 2 HCs in de plannorm (1 HC op de veiligheidsnorm.).

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 21:29
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 13 sep 2022, 12:10
door Mr-W
NS heeft de ruimte gekregen vanuit Den Haag
https://fd.nl/politiek/1451400/kabinet- ... t=20220913
JordiBrabant schreef: zo 11 sep 2022, 22:05
sirvinniei schreef: zo 11 sep 2022, 18:45 ]
(...), waar de machinist de deuren zou moeten sluiten, omdat ze bang zijn dat conducteurs worden vervangen, terwijl het alleen zorgt voor makkelijker werk voor de conducteurs.
De vakbonden hebben geen ongelijk dat een conducteur met minder veiligheidskritische functies dichter bij een V&S'er komt. Dan leidt dan weer ongetwijfeld tot de discussie over het nut en noodzaak van een (dubbele) conducteur op iedere trein. De vakbonden vinden natuurlijk voor hun achterban dat het zonder pertinent niet kan. Ik deel die overtuiging niet, met als motivatie dat een verplichte conducteur op iedere trein de exploitatie van OV onnodig duur maakt en ten koste gaat van frequenties.
Als het aan FNV spoor ligt worden de NS normen voor conducteurs ook op de regionale lijnen van toepassing, dus op iedere trein 1 conducteur en dan in de avonduren 2, ondanks dat het sluiten/openen van de deuren bij de machinist ligt.
Jultar schreef: ma 12 sep 2022, 10:08 ICNG is bij 1 t/m 8 bakken 1 HC op de plannorm (of 0 als de veiligheidsnorm gehanteerd wordt, dus een machinist mag tot 8 bakken alleen meenemen) en 9 t/m 16 bakken is 2 HCs in de plannorm (1 HC op de veiligheidsnorm.).

En voor de HSL gelden dan dezelfde normen?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 13 sep 2022, 14:21
door Jultar
Er zijn geen afwijkende normen voor de HSL. Ook niet bij de huidige ICR stammen (ook al is het daar wat makkelijker: de plannorm is twee HC's, met als veiligheidsnorm minimaal 1 HC, bij zowel 7 als 9 bakken).

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 12:22
door Hainje
Mr-W schreef: di 13 sep 2022, 12:10 NS heeft de ruimte gekregen vanuit Den Haag
https://fd.nl/politiek/1451400/kabinet- ... t=20220913
Kun je een samenvatting geven? FD stelt allemaal voorwaarden waaraan ik niet wil voldoen (m.n. toestemming geven om allerlei mails toegezonden te krijgen waar ik niet op zit te wachten). Hierdoor kom ik gelijk op een inlogscherm terecht.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 14:54
door VIRM