Pagina 132 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 13 nov 2023, 22:06
door umbusko
Klopt. Daarom leek het me ook een beter idee dat men daar niet aan begint maar gewoon zorgt dat je zonder al te veel gedoe met de bus mee kunt. Dat was mijn oorspronkelijke insteek.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 11:51
door reisthijs
Het Nieuwe Generatie Sein, dat beter zichtbaar zou moeten zijn dan het oude type, is afgekeurd vanwege problemen met de zichtbaarheid.
Geplande werkzaamheden aan emplacementen in Den Haag en Tilburg worden uitgesteld. Voor het alternatief - toch nog oude seinen plaatsen - moet ProRail eerst beveiligingsontwerpen aanpassen.
Problemen met seinen voor projecten Den Haag, Tilburg en Kijfhoek

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 13:08
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 13:41
door iamthedutchdude
Ehm, het artikel zegt niet dat de seinen nu pas afgekeurd zijn, maar dat er vertraging in de projecten zijn doordat de nieuwe seinen nog niet zijn toegelaten... Over het moment van afkeuren staat er niets.

Overigens staat hier de kamerbrief horend bij dit artikel. Op dezelfde pagina staat ook e.e.a. over de uitkomst van de evaluatie van de grote storing in Amsterdam eerder dit jaar.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 15:47
door sirvinniei
Waarom nieuwe seinen introduceren als het de bedoeling is dat we overgaan naar ERTMS?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 17:06
door tjoektjoek
Waarschijnlijk omdat dat nog tot 2050 duurt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 22:33
door RobertT
Dan is dat voor Tilburg al het 2e uitstel,nadat een grote buitendienststelling afgelopen zomer maar gedeeltelijk doorging.
Ben benieuwd of de planning voor het komend voorjaar ook weer wordt uitgekleedt,en een deel weer wordt doorgeschoven naar later volgend jaar.
Op de planning staat,naast ombouw emplacement,ook vervanging van perron 1,vervanging van de trappen en afbouw spoor 4(lift,roltrappen)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 22:54
door MdJ
Sowieso niet naar 2025, maar op zijn minst 2026 in verband met de 80weekse buitendienststelling Emmerich-Oberhausen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 21 nov 2023, 01:03
door Hainje
Wordt de verbouwing van het transformatorhuis op spoor 1 in Tilburg wel binnenkort afgerond? Ik vind die hekken op het busstation echt in de weg staan, scheelt zo 2 á 3 bufferplekken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 21 nov 2023, 01:45
door RobertT
Is eigenlijke de voormalige post T,een seinhuisje.Maar ik zie nergens een datum staan wanneer de verbouwing tot relaishuis klaar is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 21 nov 2023, 12:21
door reisthijs
MdJ schreef: ma 20 nov 2023, 22:54 Sowieso niet naar 2025, maar op zijn minst 2026 in verband met de 80weekse buitendienststelling Emmerich-Oberhausen.
Klopt, dat is ook wat ProRail nu aangeeft. Het nieuwe perron wordt wel in 2024 afgebouwd maar waarschijnlijk pas in 2026 in gebruik genomen:
https://www.prorail.nl/nieuws/wijziging ... on-tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 01:10
door Durashift
80 weken een spoortraject sluiten.. dat dat kan in deze eeuw. :shock:

Enkele VIAS treinen zullen wel roestig worden, denk?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 01:18
door umbusko
Tsja, Duitsland... Het Pergamonmuseum in Berlijn is sinds een maand wegens renovering gesloten voor... houd je vast... de komende 14 jaar. :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 07:15
door AppleMoose
Wij kunnen er ook wat van: Het Rijksmuseum in Amsterdam is ook tien jaar dicht geweest wegens verbouwing en de renovatie van Het Binnenhof zal ook zo'n tien jaar duren, is nu de inschatting.

De komende jaren wordt ERTMS aangelegd/geïnstalleerd op diverse plekken in het land, waardoor zo'n spoorlijn ook maanden dicht zal zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 07:36
door Bemined
De lijn wordt niet 80 weken volledig gesloten, het grootste deel van de periode is de lijn nog enkelspoor beschikbaar. Het gaat om zo'n 20 weken en enkele losse weekenden verspreid over 80 weken dat de boel volledig dicht is. Langste aansluitende periode is in de zomer van 2025.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 08:33
door IIVQ
In Wallonië hebben ze recent een tramlijn gepland 14 maanden dicht gehad voor onderhoud (het werden er 38). En enkele decennia eerder betekende een tijdelijke sluiting voor onderhoud zo goed als zeker opheffing.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 08:46
door Roeland
Dan toch nog liever Amsterdam CS... Permanent een bouwput, maar vrijwel nooit gesloten :)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 10:19
door VIRM
Dat dus. In mijn beste herinnering is Amsterdam Centraal al sinds eind jaren negentig een bouwput.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 10:37
door omaylie
Op station Oldenzaal is keerspoor 1b klaar voor gebruik. De RS24 gaat daar vanaf 10 december stoppen als de IC Berlijn het station passeert: https://www.prorail.nl/nieuws/extra-per ... zaal-klaar

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 11:38
door Nitein-Repart
De trein naar Hengelo en Zutphen vertrekt drie minuten over het even uur vanaf spoor 1b, op de andere momenten vertrekt de trein naar Hengelo en Zutphen vanaf spoor 1a.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 12:26
door SuperGhost
Ik vraag me twee dingen af:
1) heeft spoor 1 een nieuwe toegankelijke opgang gekregen vanaf het busstation zodat de route naar spoor 1b niet te lang wordt (er was al wel een 'gat' in het hek waardoor je naar het perron kon, maar dat was niet bepaald rolstoelvriendelijk
2) Was het geen oplossing om sporen 2 en 3 de doorgaande sporen te maken?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 13:15
door Bemined
1) Op de derde foto bij het artikel is tussen de sporen 1a en 1b een bordje te zien met de pictogrammen uitgang en bussen, al staat er op de foto nog een hek voor.
2) Het moest een oplossing zijn die in relatief korte tijd te bouwen was, het ombouwen van het emplacement zodat je met de plaatselijke snelheid via spoor 3 kunt doorrijden zal niet in zo'n korte tijd gerealiseerd kunnen worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 13:19
door Daniel
Nog makkelijker was het als SuperGhost ook het artikel op de link gelezen had, want daar staat gewoon letterlijk in dat er een nieuwe toegang met hellingbaan en al vanaf het busstation gerealiseerd is.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 14:40
door Meltrain
Maar hoe gaat het nu dan als de IC Berlijn rijdt?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 26 nov 2023, 14:54
door Bemined
Nu komt de IC uit Berlijn om :53 door Oldenzaal heen terwijl de 31200 pas om :58 aankomt en passen beide dus op spoor 1 (als de trein niet vertraagd uit Duitsland binnenkomt uiteraard).