Pagina 133 van 150

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 16:49
door gpvos
Teletekst 111:
Zeeuwse Lijn verzakt, minder treinen

Door meldingen van verzakkingen kan er momenteel maar één trein per uur rijden over de Zeeuwse Lijn tussen Vlissingen en Roosendaal. ProRail meldt
dat 53 kilometer spoor moet worden hersteld. De verzakkingen komen door de vele regenval van de afgelopen tijd. Omdat in Zeeland de ondergrond voor een groot deel uit klei bestaat, wordt het water slecht afgevoerd. In ieder geval vandaag rijdt er maar één trein per uur in Zeeland. Vannacht worden er borden geplaatst zodat de machinisten weten hoe hard ze mogen. Er kunnen daarna mogelijk meer treinen rijden over de spoorlijn.
EDIT: ProRail biedt preciezere informatie: https://www.prorail.nl/nieuws/minder-tr ... rzakkingen

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 17:01
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 17:19
door Gamma
Waarom kan er maar 1 trein per uur rijden, rijdt men linkerspoor of is er iets anders aan de hand?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 29 nov 2023, 18:05
door Jultar
De verzakkingen zijn over een afstand van 53 kilometer vastgesteld op beide sporen (complete baanlichaam is op 11 plekken verzakt/verschoven). Er wordt met een European Instruction (vroeger een Aanwijzing of nog eerder Lastgeving) met maximaal 40 km/u gereden. Dat gaat teveel vertraging geven met meer treinen (er moet voor elke verzakking een aparte EI afgegeven worden, tenzij men de treinen over de volledige afstand maximaal 40 wil laten rijden, dan is één EI genoeg).
Er worden nu L/A/E-borden geplaatst (vaste tijdelijke snelheidsbeperking), waardoor er geen European Instructions meer hoeven te worden afgegeven. Daardoor kunnen er dit weekend weer meer treinen rijden, maar het zal met behoorlijke vertragingen zijn.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 07:37
door VIRM
Huh, gaan ze in één avond eventjes ondergrond van 53 kilometer spoor aanpassen?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 08:09
door Jultar
De verzakkingen zijn niet 53 km lang, maar op punten gedurende die 53 km

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 09:05
door gpvos
Nee, ze gaan in één nacht snelheidsborden zetten (of ze hebben dat afgelopen nacht gedaan) zodat ze alleen nog maar bij de verzakkingen langzaam hoeven rijden en niet het hele traject. Wat ik op de radio hoor is dat ze in de nachten daarna met ballastmachines het spoor weer recht gaan leggen, ze denken dat ze daar over ongeveer een week klaar mee zijn. De ondergrond verbeteren staat ook op het programma, maar dat moet met grotere buitendienststellingen over de loop van jaren.

Er werd op de radio ook geklaagd door een reiziger dat met het werk dat recent aan het spoor was gedaan je wel had mogen verwachten dat dit niet zou gebeuren.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 12:46
door reisthijs
Gisteren:
ProRail schreef:Daarom is besloten in de nacht van zondag 3 op maandag 4 december de gehele 53 kilometer spoor te herstellen.
Vandaag kwam ProRail met een update:
Zondagnacht start de aannemer met de herstelwerkzaamheden. Dat wordt na einde dienstregeling gedaan. Deze werkzaamheden zijn niet binnen een nacht klaar: de verwachting is dat het weken in beslag gaat nemen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 14:12
door VIRM
Als dit nog weken gaat duren, wordt dan ook de dienstregeling aangepast? Anders gaat de 2200 er op de Oude Lijn een rotzooi van maken met vertragingen en gemiste aansluitingen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 14:19
door Suus
Op het moment is de 702200 geknipt in Roosendaal. Als het uit de hand loopt zullen ze op termijn de 2200 en vanaf 10 december ook de 2300 wel blijven knippen in Roosendaal.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 14:23
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 14:28
door cassie127
Nee, ook tussen Roosendaal en Bergen op Zoom speelt dit probleem.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 15:15
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 19:32
door Hainje
Voor mijn gevoel heeft Bergen op Zoom altijd in Zeeland gelegen. Omdat het immers aan de Zeeuwse lijn ligt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 20:25
door regenmaker
PHS schreef: do 30 nov 2023, 14:23 Zou het niet mogelijk zijn om te knippen in Bergen op Zoom? Nu hebben reizigers uit die stad standaard een halfuur vertraging terwijl er volgens mij geen problemen zijn tussen Bergen op Zoom en Roosendaal.
Reizigers uit Bergen op Zoom kunnen ook met de bus naar Zuidplein om zo verder richting de Randstad te reizen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 20:31
door verfmeer
Ik vraag me af waarom het knippen in Roosendaal überhaupt nodig is. Kunnen ze niet uitrekenen wat de nieuwe reistijden zijn en gewoon eerder uit Vlissingen vertrekken?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 30 nov 2023, 20:34
door Bemined
De knip is zo te zien slechts logistiek, het materieel is doorgekoppeld op de IC van een half uur later. Reizigers kunnen dus blijven zitten, alleen het treinnummer verandert en de stop in Roosendaal is mogelijk iets langer om op exact +30 uit te komen (wat in de systemen dan op tijd is omdat je onder een ander nummer verder rijdt).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 10:29
door Meltrain
regenmaker schreef: do 30 nov 2023, 20:25
PHS schreef: do 30 nov 2023, 14:23 Zou het niet mogelijk zijn om te knippen in Bergen op Zoom? Nu hebben reizigers uit die stad standaard een halfuur vertraging terwijl er volgens mij geen problemen zijn tussen Bergen op Zoom en Roosendaal.
Reizigers uit Bergen op Zoom kunnen ook met de bus naar Zuidplein om zo verder richting de Randstad te reizen.
Voor reizigers naar Rotterdam zou dat wellicht nog een optie zijn, maar als je verder moet reizen, is het toch handiger om per trein te gaan.
Als je een abonnement van NS hebt, ga je sowieso niet met de bus, want dan ben je een dief van je eigen portemonnee.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 11:39
door Roeland
"Treinvervoerders komen met nieuwe plannen om ervoor te zorgen dat treinen kunnen blijven rijden bij extreem winterweer. Bij de Nooddienstregeling Winter wordt 92 procent van de wissels 'uitgezet' (...)".
https://www.nu.nl/binnenland/6292119/ni ... rweer.html

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 11:54
door Hendrik

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 22:18
door regenmaker
Meltrain schreef: vr 01 dec 2023, 10:29 Als je een abonnement van NS hebt, ga je sowieso niet met de bus, want dan ben je een dief van je eigen portemonnee.
Juist als je een NS abonnement Dal Vrij, Traject Vrij of Altijd Vrij hebt, ben je een dief van je portemonnee. Wat durft de NS een absurde bedragen per maand te vragen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 02 dec 2023, 00:30
door sirvinniei
Het Dal Vrij abonnement duur? 4 euro per dag vind ik vrij weinig.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 02 dec 2023, 00:54
door cassie127
Dal Vrij valt idd mee. De andere abonnementen zijn idd vrij duur.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 02 dec 2023, 08:06
door Suus
NS Altijd Vrij is per maand goedkoper dan NMBS Unlimited.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 02 dec 2023, 10:53
door TffpaA
De kaartjesmaker bij de NS dacht na het meticuleus invullen van alle stations in Almere: f*ck it - maar laat ik wel de Hoekselijn nog eventjes toevoegen:

Afbeelding

Wat een tenenkrommend amateurisme.