CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
esha

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door esha »

cassie127 schreef: wo 11 jun 2025, 12:27 De stakingen morgen gaan niet door en alle internationale treinen rijden zoals gepland. De aangekondigde stakingen voor regio Zuid kunnen wel enkele gevolgen hebben voor EC en ECD treinen.
Dat zegt ns. Op de ns en db planner staat de ic225 er dan ook gewoon in - maar daar is die nooit uit verdwenen, dus dat zegt niet zoveel. NS internationaal zegt zelf op hun pagina over de staking (*) "Voor ICE, Intercity Berlijn en overige Nightjets wordt zo spoedig mogelijk de dienstregeling vastgelegd."

(*) https://www.nsinternational.com/nl/actu ... lrWEYMmhzP

Op radio 1 werd een econoom geinterviewd over de impact van de staking. Die schatte de financiele impact op 25 tot 35 miljoen per dag, maar het opmerkelijke vond ik dat die daar aan toevoegde dat de impact van de onzekerheid die het oplevert minstens zo groot kan zijn. Opmerkelijk, want economen hebben het meestal alleen over geld. En wrang in het licht van wat er nu gebeurt, waarbij juist die onzekerheid enorm wordt opgestookt.Als de bonden maximale impact beogen, dan hebben ze een goede strategie gevonden, helaas...
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Domme vraag misschien. Maar waarom wordt er überhaupt niet gepraat? Net zo lang onderhandelen tot je er uit bent is constructiever. Al duurt het een week..... Zo schiet het niet op en kost het iedereen alleen maar geld.
Matt

Bericht door Matt »

Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 13:23Dan kies je er toch zelf voor om lid te worden van een FNV App groep. Dan kan je dat verwachten, men is daar niet lid van om over vakanties en relaties te praten.
Dat is niet waar. Ik word lid van zo'n appgroep om op te hoogte gehouden te worden van updates over mijn cao. Ik ben niet lid geworden om te luisteren naar mensen van de FNV die mijn werkgever zwart lopen te maken. -0-
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dennenboom schreef: wo 11 jun 2025, 14:14 Domme vraag misschien. Maar waarom wordt er überhaupt niet gepraat?
Metaforisch gezegd: kijken wie de langste plasser (m/v/organisatie) heeft / wie het eerst zijn vinger op de trekker probeert te leggen (insert harmonicamuziek).
Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 13:31 Plus: standplaatsen Den Bosch, Berkel-Enschot, Onnen en Sittard.
Wat moet ik mij voorstellen bij standplaats Berkel-Enschot (ik moest opzoeken waar het lag)? Ik zie daar een logistiek centrum (wat er uit ziet als een loods waar aardkabeltjes voor aspotten en zeepjes voor in de zeepschrapers van DDM liggen), is daar rijdend personeel?
Reiziger Delft

Bericht door Reiziger Delft »

Nedtrain heeft daar een vestiging.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

IIVQ schreef: wo 11 jun 2025, 14:29 is daar rijdend personeel?
Nee, maar wel NS personeel. Het is bijzonder nu nog te denken dat de staking alleen over het rijdende personeel gaat. Op de servicelocaties, stations en kantoren van het bedrijf wordt net zo goed gestaakt, die vallen immers ook onder de NS CAO.
Berkel-Enschot, Onnen, Wpl Leidschendam, Maastricht, Haarlem en de vele locale onderhoudspunten vallen daar dus ook onder.

Wat moeten ze daar trouwens met zeep voor de DDM, dat materieel is al jaren geleden afgevoerd :Y
Matt

Bericht door Matt »

Overigens staakt kantoorpersoneel alleen als ze lid zijn van een vakbond. Je wordt anders niet doorbetaald door je werkgever. Bij sommige afdelingen zijn maar weinig medewerkers aangesloten bij een vakbond. Mijn werk gaat ook nog gewoon door :Y
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Matt schreef: wo 11 jun 2025, 14:28 Dat is niet waar. Ik word lid van zo'n appgroep om op te hoogte gehouden te worden van updates over mijn cao.
Dan kan je toch beter naar de CAO kijken zo als hij er ligt, en verspreid wordt door je werkgever. Updates van de bonden zijn vaak ideeën of gehoopte resultaten bij onderhandelingen. Leuk allemaal, maar je hebt er uiteindelijk niets aan.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Matt schreef: wo 11 jun 2025, 15:22 Overigens staakt kantoorpersoneel alleen als ze lid zijn van een vakbond. Je wordt anders niet doorbetaald door je werkgever.
Of je staakt of niet is een geheel eigen keuze. Of je nu wel of niet lid bent van een vakbond. Dat geldt zowel voor kantoorpersoneel al bv rijdend personeel.
Als je staakt wordt je in elke functie binnen NS niet doorbetaald, of je nou lid bent van een bond of niet.
Enig verschil, leden van een vakbond krijgen een vergoeding uit de stakingskas, niet leden welke staken krijgen dus niets, geen loon, geen stakingsgeld.

"Mijn werk gaat gewoon door" is natuurlijk bijzonder om zo te benoemen, immers als je staakt is er geen werk. Dat vervalt of moet maar even wachten.
Matt

Bericht door Matt »

"Of je staakt of niet is een geheel eigen keuze." klinkt natuurlijk heel mooi in theorie, maar als je geen lid bent van een vakbond dan word je ook niet doorbetaald. Voor elke dag dat ik niet werk krijg ik ook geen inkomsten. Dat staat niet in verhouding met datgene wat er uit de cao-onderhandelingen kan worden gehaald.

Dat er geen treinen rijden betekent niet dat het werk van het kantoorpersoneel dan ook plots stil ligt. Ik werk bij de klantenservice en wij hebben het zelfs altijd drukker wanneer er gestaakt wordt. Dus ja, mijn werk gaat "gewoon door", want er is genoeg werk, ook als er geen treinen rijden.
Gorott

Bericht door Gorott »

Vrijdag dus stakingen in het noorden en westen van Nederland, ik durf er een wedje op te leggen dat er weer in heel Nederland geen treinen zullen rijden...
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Matt schreef: wo 11 jun 2025, 16:17 "Of je staakt of niet is een geheel eigen keuze." klinkt natuurlijk heel mooi in theorie, maar als je geen lid bent van een vakbond dan word je ook niet doorbetaald. Voor elke dag dat ik niet werk krijg ik ook geen inkomsten. Dat staat niet in verhouding met datgene wat er uit de cao-onderhandelingen kan worden gehaald.

Dat er geen treinen rijden betekent niet dat het werk van het kantoorpersoneel dan ook plots stil ligt. Ik werk bij de klantenservice en wij hebben het zelfs altijd drukker wanneer er gestaakt wordt. Dus ja, mijn werk gaat "gewoon door", want er is genoeg werk, ook als er geen treinen rijden.
Inderdaad is staken dan voor eigen rekening. En die keuze mag je zelf afwegen en maken. Personeel doet dat omdat ze ergens voor staan, ook al kost dit onder aan de streep geld. Niet staken maar wel trots meeliften op de nieuwe betere CAO geeft ook te denken.

Dat het drukker is bij de klantenservice wil ik best geloven, maar druk en veel werk houd niet in dat je niet kan staken. Dan snap je echt het principe van een staking niet.
Matt

Bericht door Matt »

Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 16:37Niet staken maar wel trots meeliften op de nieuwe betere CAO geeft ook te denken.
Ik hou niet zo van iemand de vinger te wijzen. Je beschuldigt mij of andere collega's van misbruik maken van de situatie. Ik vind dat niet netjes.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet kan staken. Ik heb alleen gezegd dat ik niet wil. Dat is iets heel anders. En dat heeft voor mij 3 redenen:
  • De gemiste inkomsten van de dagen dat ik niet werk wegen niet op tegen de extra voorwaarden die de vakbonden uit de onderhandelingen kunnen halen.
  • Er ligt nu al een cao-voorstel waar ik persoonlijk achter sta.
  • Het gaat financieel niet goed met NS, dus we kunnen geen onredelijke dingen eisen.
Daarnaast houd ik er niet van om de reiziger, en dus onze klanten, als derde partij hierin te betrekken. Ik wil alleen staken als er ook daadwerkelijk onredelijke voorstellen op tafel liggen.
isadora

Bericht door isadora »

gewaardeerd
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Matt schreef: wo 11 jun 2025, 16:50
Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 16:37Niet staken maar wel trots meeliften op de nieuwe betere CAO geeft ook te denken.
Ik hou niet zo van iemand de vinger te wijzen. Je beschuldigt mij of andere collega's van misbruik maken van de situatie. Ik vind dat niet netjes.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet kan staken. Ik heb alleen gezegd dat ik niet wil. Dat is iets heel anders. En dat heeft voor mij 3 redenen:
  • De gemiste inkomsten van de dagen dat ik niet werk wegen niet op tegen de extra voorwaarden die de vakbonden uit de onderhandelingen kunnen halen.
  • Er ligt nu al een cao-voorstel waar ik persoonlijk achter sta.
  • Het gaat financieel niet goed met NS, dus we kunnen geen onredelijke dingen eisen.
Daarnaast houd ik er niet van om de reiziger, en dus onze klanten, als derde partij hierin te betrekken. Ik wil alleen staken als er ook daadwerkelijk onredelijke voorstellen op tafel liggen.
Jij hebt hart voor de zaak. Hulde.
Had de FNV maar zulk verstand !
Hoe kan jij verlangen van een bedrijf wat rooie cojers schrijft er dergelike onredelijke voorstellen komen.
Het is echte korte termijn visie.

Ik las op nu.nl dat "de NS moljoenen kwijt is aan reizigers die compensatie indienen en dat de FNV het belachelijk vindt dat ze dan geen geld hebben om de medewerkers met een aantrekkelijk bod komen."
Nu wordt ie helemaal mooi. De NS zou de kosten ervan op de FNV moeten verhalen.
En ja ik heb een TrajectVrij abonnement en ik declarerr gewoon de 0.23 ct per kilometer. Wat mij betreft heeft de NS mijn zegen. Syaak net xolang todst de stakingkas leeg is bij FNV en dat ze met wortel en al uitgeroeit zijn.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik heb in het OV (streekvervoer) voorbeelden meegemaakt op "mijn" rayon van chauffeurs die
- Vrijgeroosterd waren maar zich op elke stakingsdag als werkende aanbood, om vervolgens te staken (en voor die dag dus geen loon, pensioen en wel de veel lagere stakingsuitkering kreeg)
-Géén lid waren van de vakbond, wélbewust wel gestaakt hebben en dus helemaal geen loon/pensioen kregen.
Zeldzaam, maar het komt voor.

Uiteraard zijn er ook veel chauffeurs die niet willen staken of het zich niet kunnen veroorloven maar ook niet door hun stakende collegæ als spelbreker gezien willen worden en die dag vrij willen (hetzij door verlof, hetzij door ruil) of zich ziek melden, daar gaat bij ons het bedrijf dan vaak niet in mee.
Overigens, bij alle stakingen die ik meegemaakt heb waar door werkwilligen gereden werd, hebben de lokale vakbonden opgeroepen om respect te hebben voor werkwilligen, ik heb nog nooit iets gehoord bij ons van enig conflict tussen werkwilligen en stakers.

De stakingsuitkering is overigens echt geen vetpot: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/staken/ ... suitkering: €79/dag voor de eerste paar dagen, dan €107 en pas vanaf dag 11 €134, bruto.

P.S. Huibf: Haal ff adem!
Re.tep

Bericht door Re.tep »

huibf schreef: wo 11 jun 2025, 17:13Hoe kan jij verlangen van een bedrijf wat rooie cijfers schrijft
Zo lang de directieleden pp nog 7x (!) zo veel verdienen als de werknemers is er financieel niets aan de hand binnen een bedrijf, toch ? Zeker niet omdat de nieuwe CAO ook voor hun geldt.

PS, mooi, herkenbaar en respectvol geschreven IIVQ. En dan kan je als stakers, zeker zonder vergoeding, trots zijn op het behaalde CAO resultaat en er dan ook van "genieten".
Selivio

Bericht door Selivio »

IIVQ schreef: wo 11 jun 2025, 17:32 Overigens, bij alle stakingen die ik meegemaakt heb waar door werkwilligen gereden werd, hebben de lokale vakbonden opgeroepen om respect te hebben voor werkwilligen, ik heb nog nooit iets gehoord bij ons van enig conflict tussen werkwilligen en stakers.
Ligt heel erg aan de sfeer tijdens de stakingen heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt. Persoonlijk zelf meerdere stakingen meegemaakt inmiddels en altijd werk willende geweest, maar daar ben ik dan van tevoren ook altijd heel open in geweest. Tijdens de staking wel boze blikken gehad van sommige collega's, maar idd nooit tegengehouden of iets dergelijks (wel 1 keer begeleid door de (rayon)manager naar m'n voertuig, omdat het bedrijf er niet van overtuigd was dat de collega's mij door zouden laten, maar dat viel echt mee).
Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 17:47
huibf schreef: wo 11 jun 2025, 17:13Hoe kan jij verlangen van een bedrijf wat rooie cijfers schrijft
Zo lang de directieleden pp nog 7x (!) zo veel verdienen als de werknemers is er financieel niets aan de hand binnen een bedrijf, toch ? Zeker niet omdat de nieuwe CAO ook voor hun geldt.
Je vergeet wel even te vermelden dat de directie door de rode cijfers afgelopen jaren al 2x 10% salaris ingeleverd heeft. Tuurlijk, ze verdienen nog steeds veel, en zullen niet aan de bedelstaf raken, maar dat doet een machinist of HC ook niet... (toch wel lachwekkend, elke procent die de bonden erbij zouden krijgen is ook in het voordeel van de directie, dus eigenlijk staken ze ook voor hen (A) ).
Grt. Stefan
Thriller

Bericht door Thriller »

met zulke stakingsvergoedingen toon je als staker wel dat het je om het principe gaat en niet om het praktische effect. Ik kan me niet vinden in veel van de principes van de stakers maar het is wel respectwaardig dat in ieder geval díe principes nog wel bestaan :)
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Volgens de NS vrijdag alleen treinen in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en een deel Gelderland. En ook in deze kan dan uitval zijn. Zal dan het vele besmette werk zijn
zone2000

Bericht door zone2000 »

Matt schreef: wo 11 jun 2025, 16:50 Ik heb nergens gezegd dat ik niet kan staken. Ik heb alleen gezegd dat ik niet wil. Dat is iets heel anders. En dat heeft voor mij 3 redenen:
Die extra procent (of 2) neem je wel de komende jaren mee, dat het niet uit kan is lariekoek.
Laatst gewijzigd door zone2000 op wo 11 jun 2025, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Boven Dieren, Amersfoort Vathorst (richting Zwolle), Amersfoort Centraal (richting Deventer), Almere Centrum rijden er geen treinen. Ook de sprinter Almere - Hilversum rijdt niet.

Onder Zaltbommel, Oss, Lage Zwaluwe (richting Roosendaal), Breda (richting Roosendaal/Tilburg) rijden geen NS treinen.

Treinen van NS International rijden in deze gebieden wel, maar deze zijn alleen toegankelijk voor reizigers met een Internationaal treinkaartje.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Hmm... Dan ga ik maar niet proberen om vrijdag van Zwolle naar Utrecht te reizen met het ov!
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Selivio schreef: wo 11 jun 2025, 18:24 en zullen niet aan de bedelstaf raken, maar dat doet een machinist of HC ook niet
Bijzonder dat jij in de portemonnee van anderen kan kijken, dat zou ik nooit durven. Maar weet wel dat rond 1/4 op één of andere manier financieel zeer krap zit in dit salaris segment, of nog erger een loonbeslag hebben.

De huidige acties gaan natuurlijk niet alleen over iets van 2 % procent meer salaris dan nu geboden, maar over een veel breder pakket.
Zoals een goede regeling voor Zwaar Werk en een mogelijkheid voor iets eerder pensioen. De eisen zijn echt niet zo heel bizar als je het objectief bekijkt.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Re.tep schreef: wo 11 jun 2025, 19:28 Bijzonder dat jij in de portemonnee van anderen kan kijken, dat zou ik nooit durven. Maar weet wel dat rond 1/4 op één of andere manier financieel zeer krap zit in dit salaris segment, of nog erger een loonbeslag hebben.
Nou is dat toch ook vaak wel iets waar je zelf invloed op hebt. Ik heb me ook wel eens verbaasd over mensen met hetzelfde salaris als mezelf die zeggen krap te zitten, maar ken tegelijk ook anderen die nog meer verdienen en ook krap zitten.
Dat is dus simpelweg van veel meer dan salaris alleen afhankelijk. En dan helpt meer salaris ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie