Pagina 17 van 32

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 apr 2023, 09:14
door PHS
-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 apr 2023, 09:41
door sirvinniei
Opvallend dat westbahn en snälltaget ook zich aangesloten hebben bij de rechtzaak. Zij hebben nog geen enkele activiteit in Nederland getoond.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 apr 2023, 10:30
door iamthedutchdude
Echt bijzonder vind ik dat niet, dat zijn juist twee partijen die "groot" zijn geworden door open access in respectievelijk Oostenrijk en Zweden. In die zin hebben zij dezelfde belangen als FlixBus/FlixTrain. Mogelijkerwijs is er vanuit deze partijen wel interesse (geweest) om in Nederland te gaan rijden, maar houdt het gesloten karakter van het spoorwegnet in Nederland dat tegen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 apr 2023, 12:17
door Captian_Sparkle
PHS schreef: di 04 apr 2023, 09:14
Captian_Sparkle schreef: di 04 apr 2023, 02:25 En weer een rechtzaak (spoedappèl) van FMN mbt toegang tot HRN. Ditmaal met plannen voor o.a. provincie Zeeland
Voor de duidelijkheid: dit hoger beroep in het verloren kort geding van de regionale vervoerders tegen de Staat en de NS gaat niet alleen over de treinen in Zeeland, maar over het hele HRN.
Dat zeg ik toch ook. Toegang tot HRN en o.a. plannen voor Zeeland.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 18:37
door tjoektjoek
https://nos.nl/artikel/2472698-ns-mag-t ... n-invoeren
De NS mag de prijzen van treinkaartjes volgend jaar aanpassen voor verschillende tijden en trajecten, bijvoorbeeld voor het reizen in de spits. Dat heeft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) besloten, zo laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 20:11
door PHS
-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 20:33
door en-es
NS krijgt wel erg veel speelruimte van de overheid. Flink dure treinen willen wel eens klanten wegjagen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 20:44
door Lange_Dre
Zolang Nederland elke keer een rechts kabinet heeft, zal Nederland een land dat voor gericht is op auto blijven. Nederland zou inderdaad het voorbeeld van onze buurlanden moeten volgen. Elektrische auto's zijn (nieuw en tweedehands) nog te duur voor de meeste Nederlanders. Wat je dan het best kan doen is zorgen dat meer mensen het OV gaan pakken, wat dan we betaalbaar moet blijven. Prijzen voor het OV verhogen werkt dan natuurlijk niet mee.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 20:45
door Chrysa
Lange_Dre schreef: ma 24 apr 2023, 20:44 Zolang Nederland elke keer een rechts kabinet heeft, zal Nederland een land dat voor gericht is op auto blijven.
Die maken ze ook duurder. *O*

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 20:51
door Commendatore
Is reizen in de spits niet al duurder dan daarbuiten?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 21:08
door en-es
Precies, dat gaat nog duurder worden dan?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 21:09
door Commendatore
Gewoon een nul erachter, gok ik.

En wee je gebeente als je op een druk traject reist, want dan worden het er twee!

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 22:32
door Durashift
tjoektjoek schreef: ma 24 apr 2023, 18:37 https://nos.nl/artikel/2472698-ns-mag-t ... n-invoeren
De NS mag de prijzen van treinkaartjes volgend jaar aanpassen voor verschillende tijden en trajecten, bijvoorbeeld voor het reizen in de spits. Dat heeft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) besloten, zo laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer.
^^ artikel is aangepast, het zal, áls het allemaal doorgaat, ingaan per 2025. De stas. heeft ook nog niks besloten, is alleen bezig met het uitdenken van oplossingsrichtingen om de gestegen kosten (verliezen) het hoofd te bieden.

Tja.. die loonsverhoging in de recente CAO.. moét ergens van betaald worden natuurlijk. (A)

Tot eerste kerstdag heeft ze de tijd.
Volgens Europese richtlijnen moeten de afspraken over nieuwe concessies voor 25 december van dit jaar worden gemaakt.(..)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 22:45
door CamilleKreemers
Dus NS krijgt "steun", maar regionale vervoerders niet?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 23:59
door verfmeer
Er wordt gewoon onderhandeld over de nieuwe concessie. Als daarin duurdere kaartjes of een lagere prijs wordt afgesproken is dat niet direct steun.
Je kan er vergif op innemen dat bij nieuwe regionale concessies vervoerders ook meer subsidie gaan vragen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 25 apr 2023, 00:45
door SuperGhost
CamilleKreemers schreef: ma 24 apr 2023, 22:45 Dus NS krijgt "steun", maar regionale vervoerders niet?
De NS moet betalen voor haar concessie, de regionale vervoerders krijgen betaald...

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 25 apr 2023, 09:43
door iamthedutchdude
In dat zelfde artikel staat anders het betalen voor de concessie ook op losse schroeven...

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 25 apr 2023, 15:06
door SuperGhost
Klopt, maar dat is nog altijd anders dan geld toegelegd krijgen om er te rijden. Het is dus nog altijd geen steun krijgen, want NS zal het gewoon uit haar eigen zakken moeten bekostigen. Dat is al anders dan de regionale vervoerders, die overheidsgelden krijgen (deels juist afkomstig van de winsten van NS) om te rijden. Dat ze betaald krijgen is op zich logisch natuurlijk gezien wat ze moeten rijden, maar dat is natuurlijk steun.

En dat het op losse schroeven staat betekend overigens nog steeds niet dat het (geheel) geschrapt gaat worden. Ik vergeleek daarom ook de huidige concessies (wat ook voor de regionale vervoerders kun je natuurlijk niet in de toekomst kijken en met zekerheid zeggen hoe de financiering van die concessies zal blijven) en ook werd er gezegd "krijgt" als in huidige tijd.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 25 apr 2023, 16:34
door PHS
-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 12:25
door tjoektjoek
Rechter: onderhands gunnen van hoofdrailnet aan NS mag

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/24/re ... g-a4165448

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 13:32
door Negen
tjoektjoek schreef: wo 24 mei 2023, 12:25 Rechter: onderhands gunnen van hoofdrailnet aan NS mag

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/24/re ... g-a4165448
Onder voorbehoud, want volgens dezelfde site kunnen FMN bedrijven alsnog in hoger beroep gaan.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 13:40
door Cas
Inderdaad, de conclusie is vooral dat deze rechter hier niet voor bevoegd is. Een gang naar het CBb lukt echter niet voordat de gunning voltooid is, als ik het goed lees.
De Volkskrant komt dan ook tot een andere conclusie:

Rechtbank doet geen uitspraak over monopolie NS: ‘Werkterrein van bestuursrechter’
https://www.volkskrant.nl/a-b29b8c94

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 13:57
door sirvinniei
Zonde, als er pas na de gunning een uitspraak is zijn de consequenties veel groter.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 14:32
door Bemined
Sowieso is het nu eigenlijk te laat om nog iets te veranderen voor 2025, vervoerders moeten zich uiterlijk 18 maanden van te voren bij ProRail melden als ze onder open toegang willen gaan rijden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 19:11
door ArrivaBas
Als ik het goed lees is het vooral tegen het zere been van de private vervoerders dat het gecontracteerde vervoer onderhands naar NS gaat. Open access kunnen ze al diensten opstarten, getuige de proefballonnetjes van Arriva met nachttreinen uit Groningen en Maastricht naar Schiphol.