Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door IIVQ »

Nee.

Mooie R5 in op 0:14 in die clip trouwens.
Ivan

Bericht door Ivan »

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/170 ... spoorproef

De kamer gaat op motie van de PVV onderzoeken of de ERTMS proef op enkelspoor kan, waardoor er in die periode alsnog treinen kunnen blijven rijden.

Ik dacht zelf dat ze juist ook een dubbelsporig traject wilden testen. Voor enkelspoor is er immers al een traject in Friesland op het oog.

Verder zijn er twee moties aangenomen gaande over compensatie en een eventuele HSL aansluiting.
Ik ben benieuwd naar dat alles..
Bemined

Bericht door Bemined »

Dubbelspoor op zich zal niet heel hard nodig zijn voor de proef, maar het maakt het ontwerp wel een heel stuk ingewikkelder en je zit met de veiligheidskwestie dat je twee sporen hebt met verschillende procedures om veiligheidsincidenten af te handelen. Bij een overwegstoring zou je dan voor het ene spoor EI8's moeten gaan afgeven terwijl op het andere spoor de beveiliging automatisch een snelheidsbeperking oplegt. Met hoe men tegenwoordig tegen die veiligheid aankijkt zie ik dat niet gebeuren, men wilde destijds al niet dat één treindienstleider zowel oud als nieuw in zijn werkpakket zou krijgen om te voorkomen dat men procedures ging verwisselen.
WSM

Bericht door WSM »

Ik ben wel benieuwd volgens welke risico-analyses dit veiliger is dan het vervoeren van duizenden mensen over de weg.

Als je bang bent voor die overwegstoring kun je alsnog het treinverkeer stilleggen mocht die situatie zich voordoen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
VIRM

Bericht door VIRM »

Treinen reden dit jaar nét vaak genoeg op tijd, maar hsl was ver onder de maat
NS verwacht dit jaar nipt aan de stiptheidseisen van de overheid te voldoen. Nu 2024 op zijn einde loopt, gaat het spoorwegbedrijf ervan uit dat dit jaar 89 procent van de treinen op tijd op de bestemming aankomt. Dat is een fractie boven de verplichte 88,9 procent.
Dat meldt de NS vrijdag in zijn eindejaarsprognose.

Bron en meer: Nu.nl
Beul van de blindegeleidelijn
isadora

Bericht door isadora »

hsl was ver onder de maat
Vooral dat is mijn ervaring bij het bescheiden reizen afgelopen jaar geweest.
Een peperduur ticket voor iets, dat net aan sneller gaat dan de trekschuit van Amsterdam naar Haarlem, anno 1632.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift

Bericht door Durashift »

Ik hoor net op radio 1, in 't oog, dat het Financieel Dagblad morgen met een artikel komt over het in, financieel, in zwaar weer verkerende 2theloo (toiletten op 'openbare' locaties).

Nu hebben ze in NL volgens mij niet meer directe vestigingen op stations, als ik de kaart mag geloven, maar ze hebben wel vorige maand op stations Antwerpen-Centraal een heus vlaggenschip vestiging geopend. :shock:

https://2theloo.com/nl/locaties

Ik kom een artikel van Quote tegen, afgelopen zomer, waarin wordt gemeld dat er eind 2024 een lening van 8,8 miljoen euro aan ING terugbetaald moet zijn. Nu, dat zal nu wel het probleem zijn, denk ik.
Quote schreef:(..)Het jaar 2022 moest 2theloo opnieuw afsluiten met een verlies. De firma die treinreizigers en automobilisten, op soms cruciale momenten, soelaas biedt, eindigde ruim €2 miljoen in het rood.

Maar er is goede hoop, zo maken we op uit het jaarverslag dat onlangs is gedeponeerd. In 2022 boekte 2theloo een brutowinst (ebitda) van bijna een miljoen euro en het ziet ernaar uit dat die, in 2023, verder is gestegen.

Er is dan ook hard gewerkt om de sporen die corona trok, uit te wissen. Zo haalde 2theloo de Belgische spoorwegen binnen als klant en verhoogde het de prijzen voor pleebezoek bij tankstations. Bij Shell betaalt men nu €0,80 waar men eerst nog voor een halve euro door de poortjes kwam. (..)

Hoeveel is niet bekend, maar uit de slotbalans van 2022 is op te maken dat er al bijna €24 miljoen aan kapitaal is in gekieperd. En opgebruikt. 2theLoo draait op een negatief eigen vermogen en zo’n €14 miljoen schuld.

Dat 2theLoo dus, regelmatig, met huisbankier ING om tafel moet, is geen verrassing. Ook nu zijn die gesprekken gaande, zo maken we op uit het verslag. Eind dit jaar moet de pleepotuitbater namelijk €8,8 miljoen aan leningen terugbetalen. (..)
https://www.quotenet.nl/zakelijk/a61685 ... arverslag/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Je zou kunnen zeggen dat ze in deep shit zitten, of dat ze financieel in hoge nood verkeren.

Op Dvd zijn aan de Rijksstraatwegkant de poortjes al een tijdje verdwenen wegens liftbouw. Er wordt verwezem maar een (mobiele) incheckpaal bovenaan de trap, die er vóór de vakantie ook daadwerkelijk was, maar nu niet meer.
Ik had geen tijd om naar de entreehal te lopen om daar in te checken. Dus maar in de trein gestapt en gekeken waar de HC was, bij het sluiten van de deuren zag ik verderop een hoofd uit een deur. Ik wilde daar door de trein naartoe lopen maar ... defecte binnendeur. :roll:

Wellicht kan 2theloo extra toiletten gaan uitbaten in de ICNG, want ik kan het toilet hier niet bereiken. Nouja, dat klopt dan weer met het treinstelserienummer, in de wadlopers zat ook geen toilet.

Edit sorry, dat over de paaltjes en ICNG hoort in het alledaagse topic. De link met de toiletten was meer als grap dan serieus bedoeld.
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 06 jan 2025, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Wel toch? In ieder geval de tweetjes hadden een toilet.
Negen

Bericht door Negen »

IIVQ schreef: ma 06 jan 2025, 08:00 Je zou kunnen zeggen dat ze in deep shit zitten, of dat ze financieel in hoge nood verkeren.

Op Dvd zijn aan de Rijksstraatwegkant de poortjes al een tijdje verdwenen wegens liftbouw. Er wordt verwezem maar een (mobiele) incheckpaal bovenaan de trap, die er vóór de vakantie ook daadwerkelijk was, maar nu niet meer.
Ik had geen tijd om naar de entreehal te lopen om daar in te checken. Dus maar in de trein gestapt en gekeken waar de HC was, bij het sluiten van de deuren zag ik verderop een hoofd uit een deur. Ik wilde daar door de trein naartoe lopen maar ... defecte binnendeur. :roll:

Wellicht kan 2theloo extra toiletten gaan uitbaten in de ICNG, want ik kan het toilet hier niet bereiken. Nouja, dat klopt dan weer met het treinstelserienummer, in de wadlopers zat ook geen toilet.
Dr zitten gewoon toiletten in de ICNG. Hoeveel in de 5jes idk, maar in de 8jes zeker 2.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Als de binnendeur defect is, kán dat lastig bereikbaar worden, lijkt mij.

Nou, die lening van 8 (of 10).miljoen is verlengt, lees ik in een openbaar draadje. Er wordt naar een nieuwe eigenaar gezocht, dat is het naast de zorgen van de accountant in het jaarverslag.

Voorlopig kunnen we dus nog naar the loo..

https://retailtrends.nl/news/74729/toil ... es-oplopen
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Tom024 schreef: ma 06 jan 2025, 08:13 Wel toch? In ieder geval de tweetjes hadden een toilet.
Ook de eentjes hadden een toilet.
Op treinposities een foto van de zijkant met het ondoorzichtige raam aan de linkerkant. Dat was de kant van het kleine balkon.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Negen schreef: ma 06 jan 2025, 09:02
IIVQ schreef: ma 06 jan 2025, 08:00 Je zou kunnen zeggen dat ze in deep shit zitten, of dat ze financieel in hoge nood verkeren.

Dr zitten gewoon toiletten in de ICNG. Hoeveel in de 5jes idk, maar in de 8jes zeker 2.
De 5jes hebben 2 toiletten de 8jes hebben 3 toiletten en de ICNG-B heeft 4 toiletten. Als je net in een kopbak zit en precies daar de binnendeur defect is kan je dus geen enkel toilet bereiken.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Tom024 schreef: ma 06 jan 2025, 08:13 Wel toch? In ieder geval de tweetjes hadden een toilet.
Hah. Ik dacht dat deze toiletloos waren en alleen de tweetjes na de verbouwinf een toilet hadden gekregen, maar álle stellen hebben altijd een toilet gehad, volgens http://wadloper.diesel-trein.nl/.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Wadlopers hebben altijd een toilet gehad. Normaal bepaalt de bak met 1e klas het nummer van het treinstel maar omdat wadlopers geen 1e klas hebben, bepaalt de bak met het toilet het nummer.
omaylie

Bericht door omaylie »

Er komt vanaf 14 maart een extra nachttrein van Arriva tussen Schiphol en Zwolle. Deze rijdt alleen in het weekend: https://www.telegraaf.nl/nieuws/5498866 ... n-lelystad
cassie127

Bericht door cassie127 »

Er mag echter nog 20 dagen bezwaar worden gemaakt tegen de subsidie
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ivan

Bericht door Ivan »

Drie Nederlandse steden nu aangesloten op FlixTrain-netwerk

FlixTrain biedt nu ook treinreizen aan van en naar Arnhem, Enschede en Venlo. Dat is mogelijk omdat FlixTrain door verdere samenwerking met regionale Duitse vervoerders via het Duitse tariefverbond de regio Noordrijn-Westfalen heeft toegevoegd.

https://www.treinreiziger.nl/drie-neder ... n-netwerk/
VIRM

Bericht door VIRM »

omaylie schreef: do 23 jan 2025, 20:58 Er komt vanaf 14 maart een extra nachttrein van Arriva tussen Schiphol en Zwolle. Deze rijdt alleen in het weekend: https://www.telegraaf.nl/nieuws/5498866 ... n-lelystad
Dus op één van die avonden rijden er twee nachttreinen van Arriva tussen Zwolle en Amsterdam? Zijn de tijden al bekend?
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Volkskrant (achter paywall) schreef:Heenreis: Zwolle (1.21 uur) – Lelystad (1.45) – Almere (1.59) – Amsterdam Centraal (2.19) – Schiphol (2.41)
Terugreis: Schiphol (2.45 uur) – Amsterdam Centraal (2.58) – Almere (3.21) – Lelystad (3.35) - Zwolle (4.01)
Ter vergelijking de tijden van de al bestaande nachttrein op hetzelfde traject:
Heenreis: Zwolle (2.40 uur) – Lelystad (3.07) – Almere (3.21) – Amsterdam Centraal (3.43) – Schiphol (3.55)
Terugreis: Schiphol (4.48 uur) – Amsterdam Centraal (5.11) – Almere (5.35) – Lelystad (5.50) - Zwolle (6.15)
Ivan

Bericht door Ivan »

Aankomst Shl 2u41
Vertrek Shl 2u45

Lijkt me een relatief krappe keertijd.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De aankomsttijd van 2:41 op Schiphol is ook wel erg laat als de vertrektijd op Amsterdam Centraal 2:19 is, de andere kant op is 13 minuten nodig dus dan zou een aankomst om 2:32 ook wel mogelijk moet zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined

Bericht door Bemined »

2:19 is de aankomsttijd in Amsterdam, niet de vertrektijd.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

De Nightjet Nieuwe Generatie is voor het eerst in Nederland. Ik neem aan voor toelatingstesten. https://www.instagram.com/p/DFScPS6sjJo/
en-es

Bericht door en-es »

Zijn ze er vroeg bij, gaan toch pas in april in dienst?
Plaats reactie