Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Voordeel van zo'n tijdelijk station Alphen-oost is, dat Alphense treinreizigers er met de fiets naar toe kunnen.
En dat enkele (stads)buslijnen vanaf Alphen station kunnen doorrijden naar een tijdelijk station Alphen-oost.
Dan heb je inderdaad nog maar weinig treinvervangend vervoer nodig, en beperk je de hinder voor treinreizigers v/n Alphen tot aanvaardbare proporties.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Wubbo schreef: ma 10 feb 2025, 18:09 Alleen al voor de overstap bus-trein heb je een minuut of 5 nodig, zeker als je in Alphen naar spoor 2 moet (en dat moet je in de helft van de gevallen, als je een kwartierdienst rijdt).
Sinds de komst van SLT en de hoge seinen is het niet meer noodzakelijk om een kwartier te keren in Alphen, mits je de machinist wisselt kan het in drie minuten (de halteertijd van de treinen richting Utrecht). Dan kan een overstap makkelijk op spoor 1 gepland worden.

Overigens is het qua frequentie sowieso een kwartier extra reistijd, want aan beide kanten van de brug zit je met een kwartierdienst (in de spits). Qua reistijd is dat ideaal, want in dat kwartier lukt het prima om van de trein, naar de bus, over de Gouwe en terug de trein in te komen. Voor reizigers vanuit Alphen is de netto-reistijd dan 10 minuten langer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Captian_Sparkle

Bericht door Captian_Sparkle »

cassie127 schreef: do 23 jan 2025, 21:39 Er mag echter nog 20 dagen bezwaar worden gemaakt tegen de subsidie
Die zal ook heus komen. Het gaat NS om de subsidie i.c.m open acces.

De voordelen van open acces (de vrijblijvendheid) en de subsidie van een concessie zonder de verplichtingen van een concessie
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Volgens mij is de subsidie nog steeds een contract, met ik neem aan ook voorwaarden eraan verbonden. Ik zou het meer vergelijken met een onderhands gegunde concessie. Daar is NS vast heel bekend mee (A)
Captian_Sparkle

Bericht door Captian_Sparkle »

Dionysusnu schreef: di 11 feb 2025, 12:35 Volgens mij is de subsidie nog steeds een contract, met ik neem aan ook voorwaarden eraan verbonden. Ik zou het meer vergelijken met een onderhands gegunde concessie. Daar is NS vast heel bekend mee (A)
Ik heb nergens gelezen (of persmoment gezien) Arriva en de gemeenten een contract hebben ondertekend. Misschien komt dat nog

Enige wat er staat is dat de gemeenten garant staan en de proef halverwege maart begint.
Selivio

Bericht door Selivio »

https://www.oost.nl/nieuws/3452816/ns-m ... n-schiphol

NS is het toch niet helemaal eens met de subsidie van Lelystad en Almere voor de nachtrein tussen Zwolle en Schiphol (niet echt verrassend), en gaat de rechter vragen of het mag of niet.
Grt. Stefan
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Goederentrein rijdt tegen ProRail-busje in de Botlek
Een goederentrein is in het Botlekgebied tegen een busje gereden van de ProRail-incidentenbestrijding. Het busje raakte zwaar beschadigd, de trein liep minder schade op.
Lees verder

Veel sneller kan je de incidentenbestrijding niet ter plaatse hebben ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Opheffen, die overweg :Y Die dingen zijn levensgevaarlijk! (A)
En blandning av sött och salt.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Opvallend dat de incedentenbestrijders zo'n beetje alles posten op Instagram, ook hoe ze van achter een heg schoolkinderen een boete geven die over een spoorwegovergang fietsen waar net de bel gaat rinkelen, maar dat er nu complete radiostilte is.
Gr BasG
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Waarom is dat opvallend?
WSM

Bericht door WSM »

BasGeluk schreef: za 15 feb 2025, 16:00 Opvallend dat de incedentenbestrijders zo'n beetje alles posten op Instagram, ook hoe ze van achter een heg schoolkinderen een boete geven die over een spoorwegovergang fietsen waar net de bel gaat rinkelen, maar dat er nu complete radiostilte is.
Waarschijnlijk is deze gebeurtenis niet voldoende positief.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

ProRail heeft, in het kader van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) zo'n 62 kilometer aan geluidsschermen en raildempers op 250 km spoor gepland.

Via de MJPG Viewer Spoor kan je zien waar deze komen (behoorlijk inzoomen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

WSM schreef: za 15 feb 2025, 17:30
BasGeluk schreef: za 15 feb 2025, 16:00 Opvallend dat de incedentenbestrijders zo'n beetje alles posten op Instagram, ook hoe ze van achter een heg schoolkinderen een boete geven die over een spoorwegovergang fietsen waar net de bel gaat rinkelen, maar dat er nu complete radiostilte is.
Waarschijnlijk is deze gebeurtenis niet voldoende positief.
Ik zie gewoon een Instagram-post van ze met link naar een nieuwsbericht op RTV Rijnmond.
Durashift

Bericht door Durashift »

Het voorstel tot wijzigen van de Wet Personenvervoer 2000, op het gebied van o.a. concessieverlening busvervoer is terug van de Raad van State en hun reactie wordt nu verwerkt in de zgn. nader rapport. Dit wil Tweede Kamerlid Olger van Dijk volgende maand (samen met collega de Hoop van PvdA-GroenLinks) aanbieden aan de gehele Tweede Kamer en dan verwachten zij dit nog voor het zomerreces te kunnen verdedigen. Daarna moet het dan nog tot stemming komen en naar de Eerste Kamer.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/een ... an-regelen
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Waar dit dus om gaat is dat provincies eventueel zelf het vervoer kunnen regelen, zoals de steden dat ook al kunnen.
Geschetste scenario's zijn geen vervoerders die inschrijven (Zeeland) of vervoerders die er een potje van maken (als voorbeeld werd Qbuzz Zuid-Holland gekozen, maar er werd ook erkend dat opstartproblemen er niet mee voorkomen zullen worden.

Ik denk dat het op zich goede zaak is als deze noodmaatregel er zou zijn, vergelijkbaar met hoe dat in Engeland kan voor spoorwegconcessies of vroeger in Nederland vaak gebeurde met het naasten van vele zieltogende lokale trein- en trammaatschappijtjes.

Als dit er jaren geleden was geweest dan had EBS in Zaanstreek-Waterland de VRA niet het mes op de keel kunnen zetten door te zeggen "geef ons een korting op ons bod of anders gaan we failliet en heb je helemaal geen vervoer meer".

Overigens denk ik niet dat provincies in principale beter zijn dan commerciële vervoerders. De marges in het OV zijn klein dus i.h.a. blijft er niet veel geld aan de strijkstok hangen, en bij verliezen is dat nu het probleem van de vervoerder, bij een overheidsuitbater wordt dat het probleem van de politiek (en dus belastingbetaler). Bovendien hebben commerciële vervoerders veel kennis over het runnen van een OV-bedrijf, en kunnen ook weerwoord geven aan de politiek van de dag. Als de Provincie het vervoer zelf uitvoert dan zie ik voor me dat er 8 bussen per uur naar de Jipsingboermusselkanaalstermondsedwarsweg (16 inwoners) komen, puur omdat de burgemeester nog wat te goed had.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Maar voor dat laatste is de provincie dan wel aan het betalen. En het provinciebestuur is ook niet gek, ik neem tenminste aan dat eventuele uitwassen van dienstregelingen dan zaak worden van PS.

Maar linksom of rechtsom lijkt het me lood om oud ijzer. Ofwel je betaalt een vervoerder voor het dienstniveau dat je wil hebben, of je betaalt te weinig en dan moet je het zelf doen en kom je tot de conclusie dat je die 8 bussen naar Jipsingboermusselkanaalstermondsedwarsweg toch echt niet kunt rijden voor dat geld, of je de marge is te dun en de vervoerder maakt verlies (brandstofprijzen gaan omhoog, coronacrisis) en je moet ook weer bijbetalen.

Bottom line: er moet betaald worden voor het dienstniveau dat je wil hebben. De enige discussie is a) kan een derde dit goedkoper dan een overheid (met alle negatieve sentimenten dat ambtenaren niet werken en overheden duur zijn) en b) wil je eventuele winsten naar een derde laten gaan of gaat dat ook weer terug naar de overheid.
Zo'n noodoplossing zou voor QBuzz niets uitgemaakt hebben. Als je geen bussen hebt kun je niet rijden en als de provincie ingrijpt en zegt "dan doen wij het wel", die hebben ook geen bussen.
De problematiek daar is eerder dat je een transitie goed moet regelen. Als je je gewenste zero-emission bussen niet kunt krijgen, neem dan tijdelijk dieselbussen. Laten we onszelf a.u.b. niet zo zeer buitenspel zetten dat dat geen optie kan zijn.
Overigens de opmerking over chauffeurs die geen werkzekerheid hebben dat is geregeld in de WPV-2000 artikel 37 en er was toch ook een regeling dat de vertrekkende vervoerder materieel beschikbaar moet stellen aan de nieuwe vervoerder (ook al hoeft dat niet dat te zijn wat in de nieuwe concessie geëist wordt, zie NS Wadlopers bij Arriva).

Dus het enige punt is nu dat provincies het ook zelf mogen regelen, net als sommige stadsvervoersregio's.
En laten we wel wezen, in hoeverre zijn het GVB en de NS juridisch verschillend? Beiden NV's waarvan het eigendom 100% bij de overheid ligt.

Eenzelfde discussie wordt in Duitsland ook gevoerd, waar bijvoorbeeld de concessie voor München - Salzburg geen bieders trekt en "moeten we dit niet als overheid doen?".
Roeland

Bericht door Roeland »

https://www.nu.nl/economie/6348059/ns-m ... hoten.html

"Hoewel het aantal treinreizigers in het afgelopen jaar groeide, heeft NS weer verlies geleden. Er gaan nog steeds niet zo veel mensen met de trein als voor de coronapandemie, terwijl de kosten stijgen.
NS zag in 2024 een reizigersgroei van 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder (...)."
VIRM

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd wat NS nou de komende vijf jaar gaat doen. Er worden meer treinen gereden dan in 2019, de kosten liggen een stuk hoger dan in 2019, terwijl de reizigersaantallen van 2019 naar verwachting pas in 2030 weer worden gehaald.
Beul van de blindegeleidelijn
WSM

Bericht door WSM »

Salarissen van het personeel flink verhogen, handje ophouden in Den Haag en als dat niet werkt treinkaartjes flink duurder maken.

Zo draait NS zichzelf de nek om.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Sebbo

Bericht door Sebbo »

wat zouden ze anders moeten doen. Als ze minder treinen gaan rijden krijgen ze ook gezeik, zowel uit den haag als vanuit de media als van de (niet-)reiziger
T-hijs

Bericht door T-hijs »

WSM schreef: vr 07 mar 2025, 12:57 Salarissen van het personeel flink verhogen, handje ophouden in Den Haag en als dat niet werkt treinkaartjes flink duurder maken.

Zo draait NS zichzelf de nek om.
Wat zou NS wél moeten doen, volgens jou?
F.k.a. Bollenstad
en-es

Bericht door en-es »

Iets met de beste stuurlui aan wal.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nouja, zoek de verschillen in jaarcijfers. Ook in Zwitserland wordt thuisgewerkt, toch deelt de SBB mede dat ze meer reizigers dan ooit vervoerden en 275 miljoen winst maakten in 2024.

NS lijkt nu in een negatieve spiraal geraakt met besparingen (ik noem maar schoonmaak als een voorbeeld) die teveel de aantrekkelijkheid van het treinreizen beïnvloeden.
Ik bedoel: waarom blijft het vervoer bij NS anders achter terwijl ander OV wel heel behoorlijk richting of over de reizigersaantallen van voor corona gaat.
Schapekop in de Keistad

waldo79

Bericht door waldo79 »

De schoonmaak is een gevalletje jammer, maar ik zie daar vaste reizigers (captives) hun abonnement niet voor opzeggen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Captives niet nee, maar in een situatie zoals nu met meer thuiswerkenden moet je wel een andere groep reizigers zien aan te trekken om de treinen weer te vullen. Die zijn allicht gevoeliger voor dergelijke zaken.
NS lijkt het minder goed te lukken die nieuwe groep reizigers aan te boren dan ander OV of collega vervoerders in het buitenland.
Schapekop in de Keistad

Plaats reactie