Pagina 18 van 32

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 19:20
door Bemined
Open toegang mag alleen als deze treindiensten het economisch evenwicht van een bestaande vervoerconcessie niet in gevaar brengt. Daar zal bij die nachttreinen niet zo snel sprake van zijn, maar bij lucratieve treindiensten in de spits zal je dat economisch evenwicht wel verstoren en daar mag men dus geen open toegang treindiensten aanbieden zolang de NS de concessie heeft. Zie hier: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/vervo ... -het-spoor

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 19:55
door MetroRET
Hoe wilt men die 1321 dan laten rijden ?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 20:01
door Meltrain
Wat is die 1321?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 20:06
door MetroRET

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 20:57
door en-es
De Flixtrein. Die wil ik wel eens uitproberen!

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 21:20
door reisthijs
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die paar internationale treintjes van FlixTrain het economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie ernstig in gevaar brengen.

Heel wat anders is het plan van Arriva om de hele dag twee keer per uur of nog vaker tussen Zwolle-Groningen/Leeuwarden te gaan rijden. Daar zou NS veel meer last van hebben.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 21:23
door MetroRET
Zolang je hem ook binnen de landsgrenzen kan benutten...
Maar hoe men die paden daadwerkelijk gaat invullen, is nog maar de vraag, gezien de vele conflicten met de 800, 2200, 2400 en 3200.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 21:26
door sirvinniei
Die Flixtrain ligt overigens exact in het pas van de 3200, als de NS van plan is die volledig te herintroduceren.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 22:14
door Bemined
De ACM vraagt dan ook expliciet om een indicatieve dienstregeling, niet om een exacte dienstregeling. Dus zo gek is het niet dat men bestaande tijden pakt, de definitieve dienstregeling wordt pas later gemaakt. Sowieso is het een aanvraag voor 2025, daarvoor is nog geen definitief uurpatroon beschikbaar, dat wordt de komende maanden pas vastgesteld mede op basis van dit soort aanvragen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 22:27
door iamthedutchdude
Bemined schreef: wo 24 mei 2023, 19:20 ... zolang de NS de concessie heeft.
Dat is voorlopig nog steeds t/m dienstregeling 2024, dus daarna is nog geen probleem (want daarvoor is er geen bestaande vervoersconcessie). Daarom zie je ook dat de momenteel gepubliceerde plannen van Qbuzz (nachttrein Dordrecht - Utrecht) en Arriva (RE & RS Zwolle - Groningen/Leeuwarden) gaan over de periode na de ingang van dienstregeling 2025. Voor die periode kan de economische evenwichtstoets nu nog niet uitgevoerd worden (aangezien de concessie nog niet verleend is en dus nog niet vast staat), waarmee die hobbel wegvalt.

De aanvraag van Flixtrain is dan ook in hetzelfde rijtje te plaatsen, waarbij het verschil is dat er nu sprake is een aanvraag voor internationaal vervoer.

Edit: ontbrekend haakje

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 22:35
door Bemined
Dat weet ik, maar dat was het punt niet. Men valt de NS op twee fronten aan: aan de ene kant door open toegang diensten aan te kondigen voor de concessie definitief wordt, en daarnaast door te proberen de concessieverlening tegen te houden. Want men wil uiteraard ook de komende jaren nieuwe treindiensten kunnen aanbieden, men laat nu vooral wat proefballonnetjes op maar men wil uiteraard meer. Alleen met de onzekerheid van nu zal men niet al te veel willen investeren hierin vermoed ik.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 25 mei 2023, 11:29
door gpvos
Waarom wordt die Flixtrain "1321" genoemd?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 25 mei 2023, 11:35
door en-es
Misschien het treinnummer?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 25 mei 2023, 11:36
door Bemined
Dat is een van de treinseries die door TCS gebruikt wordt.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 25 mei 2023, 12:21
door gpvos
Ah, ik zie het nu in het document. Het is één van de vier voorgestelde ritnummers, 1320 t/m 1323.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 07:47
door PHS
-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 07:55
door The Greyhound
Een spitsheffing jaagt forenzen de auto in en neemt niet het grootste probleem in de spits weg, de “gratis” reizende studenten. Schaf deze kaart af en geef studenten het daarmee bespaarde bedrag als verhoging van hun beurs. Dan zullen een hoop studenten een ander reisgedrag gaan vertonen. Het omgekeerde gebeurde letterlijk van de enen op de andere dag ook bij de invoering.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 09:46
door gpvos
De Volkskrant schreef:De Nederlandse Spoorwegen ­verliezen het alleenrecht op ­internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn.
Huh, die Europese regel gold toch al lang, ook hier?

En verder: de trein is hier al zo duur, dit beleid is echt 180° de verkeerde kant op.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 10:15
door en-es
Tja als je een gruwelijk slecht product aflevert en daarvoor ook nog beloond wordt door de overheid.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 10:25
door Dennenboom
En dit mag er zo even door een demissionair kabinet doorheen worden gejast?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 10:33
door Z2N
Het is geen nieuw beleid, dus zolang het niet controversieel wordt verklaard mag het door het parlement geloodst worden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 11:03
door Bemined
Het is nu sowieso slechts een voorstel, eind september zou er een kamerdebat zijn over de ontwerp-concessie en naar aanleiding van dat debat kunnen er nog zaken wijzigingen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 12:19
door Ajaxcied
gpvos schreef: vr 11 aug 2023, 09:46
De Volkskrant schreef:De Nederlandse Spoorwegen ­verliezen het alleenrecht op ­internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn.
Huh, die Europese regel gold toch al lang, ook hier?

En verder: de trein is hier al zo duur, dit beleid is echt 180° de verkeerde kant op.
Klopt, het is nu perfect mogelijk om een internationale verbinding te starten, open acces.


De huidige verbindingen staan echter wel nog in de hoofdrailconcessie, die gaan eruit.


Daarnaast heeft NS een bijzondere deal voor de hsl zuid, waardoor thalys en eurostar praktisch verplicht met NS moeten werken.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 13:15
door Suus
De intercity naar Brussel blijft als het goed is wel in de concessie.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 11 aug 2023, 14:59
door PHS
-