CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
West

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door West »

En laten we ook de gigantische gebruikersvergoeding niet vergeten, die komt op jaarbasis al op ruim een half miljard als ik me niet vergis...
Thriller

Bericht door Thriller »

Dat is toch veel minder dan noodzakelijk is om spoor beschikbaar te hebben?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Maar daarentegen de afdracht aan de aandeelhouders (minfin) die van veel naar bijna niets gegaan is.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Philip schreef: do 12 jun 2025, 11:42 Toch heeft de NS de staking van vrijdag vrij snel verwerkt. Gisteravond was al duidelijk waar wel en waar geen treinen zouden rijden. Daar lijkt dus verbetering in te zitten.
Vergeet niet dat FNV vanmiddag lijsten heeft verspreid met treinnummers welke onder "besmet werk" vallen.
Dus de kans is groot dat vele ritten alsnog gaan uitvallen omdat die niet gereden worden, naast het feit dat veel personeel uit stakingsgebieden alsnog zijn ingedeeld op ritten.
Tip: Ga je op reis, raadpleeg de reisplanner zeer kort voor vertrek om verrassingen te voorkomen.
Philip

Bericht door Philip »

Dank voor de informatie, al ben ik zelf niet van plan te reizen. Dan blijft mijn opmerking wel staan: als de vakbonden elke trein die door personeel wordt gereden van de stakende standplaatsen als besmet werk zien, dan betekent dat ook dat elke trein die door ander personeel wordt gereden, wel gewoon zou kunnen rijden. Zo'n versnipperde dienstregeling lijkt mij voor het personeel niet wenselijk.
ovforens

Bericht door ovforens »

Het wordt vrijdag denk ik een redelijke puinzooi. FNV probeert wat extra verwarring te zaaien door treinnummers aan standplaatsen te koppelen. Dat is ook lastig op te lossen, als een deel van je personeel doelbewust probeert de exploitatie in de war te schoppen. Ik ben het er niet mee eens, maar ik begrijp wel dat vakbonden dat proberen te doen vanuit hun rol. De automatisering van de materieel en personeelsplanning is de afgelopen jaren vermoedelijk ook een factor 1000 sneller geworden dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden.

Hopelijk wordt na het CAO akkoord wat over een week of 2 alsnog wordt gesloten -dat is namelijk vrijwel altijd zo-, wat wetgeving gemaakt waardoor NS gedwongen wordt om een basisdienstregeling aan te bieden zoals ook in Frankrijk en Belgi"gewoon is. Met alleen wat Sprinters die van standplaats naar naastliggende knooppunten rijden met alleen aflossingen door personeel van eigen standplaats. Dan kan VVMC en FNV staken wat ze willen maar blijft er altijd een minimale dienstverlening die zeer robuust is in stand.

Dan zal de volgende stap wel zijn dat de machinisten letterlijk in het spoor gaan staan om treinen tegen te houden. Sinds het verdwijnen van het Amsterdam Machinisten Collectief heb ik daar eigenlijk nooit meer over gehoord.
Selivio

Bericht door Selivio »

De zet die NS heeft gedaan vandaag door toch nog te proberen wat te rijden is natuurlijk wel eentje waarmee ze alleen maar kunnen winnen. Als het goed gaat, kunnen ze zo'n scenario ook pakken voor de komende stakingen (cq. een beetje geloof in hunzelf en hun systemen dat die beter zijn dan ze zelf dachten), en als het een zooitje wordt (wat ik wel verwacht), kunnen ze het zo afschuiven op de bonden (zeker als die bonden al lijsten aan rondsturen zijn met "besmet werk"). Winwin.
Grt. Stefan
Re.tep

Bericht door Re.tep »

ovforens schreef: do 12 jun 2025, 23:03 wat wetgeving gemaakt waardoor NS gedwongen wordt om een basisdienstregeling aan te bieden
Op zich een aardig idee, maar denk niet dat het verstandig is om het stakingsrecht voor werknemers in bepaalde sectoren of beroepen te gaan beperken. Dat geeft een forse verdeling tussen "belangrijke" beroepen en "minder belangrijke" beroepen. Want ga dan maar eens bepalen bij wie het stakingsrecht wordt ontnomen. Dat krijg je juridisch gezien nooit rond.
Thriller

Bericht door Thriller »

Dat vind ik echt extreem ongenuanceerd. Er zal nog steeds extreem veel overlast zijn, maar een héél klein beetje rekening houden met essentiële reizen moet toch kunnen? De vakbonden vonden het spoor in de pandemie toch ook essentieel? Als het spoor toen niet essentieel was verklaard, was NS failliet gegaan aan de pandemie en hadden we dit gesprek helemaal niet meer gehad! :s

hoe kijk je aan tegen het stakingsrecht in de zorg? Is dat ook onredelijk beperkt door zorg nooit volledig te stoppen? :roll:
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Nou de overlast begint nuval bijvoorbeels tussen Amf - Rtd / Gvc waar tot 12.00 geen IC's rijden door tekort aan personeel
Gorott

Bericht door Gorott »

Ik vind de manier waarop NS het brengt wel enorm sluw
Helaas hebben we te maken met veel uitval omdat een deel van de collega's niet bereid is de treinen in de aangepaste dienstregeling te rijden.
En:
NS vindt het buitengewoon vervelend dat onze reizigers door de staking van de vakbonden voor de derde keer in korte tijd met grote hinder te maken hebben
Onwillend personeel was sowieso al van plan om te staken, maar waren toch ingepland, dat ligt niet aan het personeel maar aan de planning van NS.
En het lijkt me ook algemeen bekend dat treinen die beginnen of eindigen in stakingsgebieden eigenlijk helemaal niet horen te rijden.

Dat FNV een grote deel van de lijnen buiten de stakingsgebieden als 'besmet' bestempeld is ook weer volstrekt idioot.
Chaos, daar zijn de vakbonden op uit.
htm_tram

Bericht door htm_tram »

Re.tep schreef: do 12 jun 2025, 21:51
Philip schreef: do 12 jun 2025, 11:42 Toch heeft de NS de staking van vrijdag vrij snel verwerkt. Gisteravond was al duidelijk waar wel en waar geen treinen zouden rijden. Daar lijkt dus verbetering in te zitten.
Vergeet niet dat FNV vanmiddag lijsten heeft verspreid met treinnummers welke onder "besmet werk" vallen.
Dus de kans is groot dat vele ritten alsnog gaan uitvallen omdat die niet gereden worden, naast het feit dat veel personeel uit stakingsgebieden alsnog zijn ingedeeld op ritten.
Tip: Ga je op reis, raadpleeg de reisplanner zeer kort voor vertrek om verrassingen te voorkomen.
waarom zou het besmet werk zijn, in een "normale" situatie kunnen ze ook bijgestuurd worden. Als een buschauffeur een "verknipte" dienst krijgt is het heel anders dan bijgestuurd worden. Als buschauffeur heb ik tijdens stakingsdagen altijd me eigen dienst, ritten en omlopen gereden. En dat vanwege besmet werk. Maar bij de NS is het totaal anders. De FNV terroristen moeten eerst maar eens hun eigen puinhoop op orde krijgen ergens boven op de apenrots...

En anders wordt het tijd om rondje om de kerk in te voeren om zo de kans op grote verstoringen of sabotage van de vakbonden te verkomen ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Thriller

Bericht door Thriller »

Voor de stakers geld alleen het stakingsrecht, de rest is allemaal bijkomende schade, en dat is veelal juist gewenst.

Het spijt me maar het vragen van begrip voor stakingen terwijl begrip voor reizigers gewoon niet bestaat, is hypocriet. Als personeel het weer zwaarder krijgt met rotzooi van reizigers als dit allemaal voorbij is, hoe triest ook, is een kwestie van oogsten wat je zaait.
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Kunnen we nu concluderen dat er volgende week gewoon treinen rijden?
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Je kan concluderen dat de stakingen opgeschort worden.
of dat de hele volgende week de treinen normaal blijven rijden is nog niet zeker.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
West

Bericht door West »

Thriller schreef: vr 13 jun 2025, 07:18 hoe kijk je aan tegen het stakingsrecht in de zorg? Is dat ook onredelijk beperkt door zorg nooit volledig te stoppen? :roll:
Eigenlijk wel, want in de zorg is men onderbetaald en overwerkt. Met het stigma dat ze 'de client duperen met een staking' zorgen ze er deels ook zelf voor dat hun omstandigheden niet beter worden. Óók daar is de client uiteindelijk de dupe van, want de personeelstekorten en wachtlijsten lopen steeds verder op en steeds minder jongeren kiezen voor werken in de zorg.
Thriller

Bericht door Thriller »

hoe verhouden "treinen kunnen volgens de vakbonden buiten stakingsgebied gewoon rijden/pendelen" en "treinen die buiten stakingsgebied rijden maar die zouden beginnen in stakingsgebied zijn besmet werk" zich met elkaar?
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Gorott schreef: vr 13 jun 2025, 09:27 Ik vind de manier waarop NS het brengt wel enorm sluw
Helaas hebben we te maken met veel uitval omdat een deel van de collega's niet bereid is de treinen in de aangepaste dienstregeling te rijden.
En:
NS vindt het buitengewoon vervelend dat onze reizigers door de staking van de vakbonden voor de derde keer in korte tijd met grote hinder te maken hebben
Onwillend personeel was sowieso al van plan om te staken, maar waren toch ingepland, dat ligt niet aan het personeel maar aan de planning van NS.
En het lijkt me ook algemeen bekend dat treinen die beginnen of eindigen in stakingsgebieden eigenlijk helemaal niet horen te rijden.
Als je op een standplaats zit waar niet gestaakt wordt en je wordt ingepland zonder daarbij werk van een stakende over te nemen heb je gewoon te rijden. Dan blijft er veel impact over maar zou het echt een stuk stabieler kunnen dan het nu gaat.
West

Bericht door West »

Thriller schreef: vr 13 jun 2025, 11:37 hoe verhouden "treinen kunnen volgens de vakbonden buiten stakingsgebied gewoon rijden/pendelen" en "treinen die buiten stakingsgebied rijden maar die zouden beginnen in stakingsgebied zijn besmet werk" zich met elkaar?

Álle treinen met een beginpunt in stakingsgebied zijn opgeheven voor zover het stakingsgebied reikt. Treinen met een eindpunt in stakingsgebied rijden tot het laatst beschikbare punt buiten stakingsgebied en keren daar om. Treinen met een treinnummer waar oorspronkelijk een collega (mcn óf hc) uit stakingsgebied op was ingedeeld tellen als besmet werk. Het is aan de collega's die in de bijgestuurde situatie op die treinen zijn ingedeeld om te oordelen of zij wel of niet de trein alsnog rijden.
West

Bericht door West »

Treintje1989 schreef: vr 13 jun 2025, 10:40 NS heeft een nieuw loonbod gedaan

https://nieuws.ns.nl/ns-doet-verbeterd- ... aan-tafel/
Ik vind het persoonlijk een prima bod, elders heb ik al eens geopperd om het voorlaatste bod (van 27 maanden) om te zetten naar een bod van max 24 maanden en het loonoffer van het 1e jaar op te hogen tot minstens 3,2% (verwachte inflatie voor dit jaar). Lijkt erop dat ze dat gelezen hebben :lol:
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Henri weet het wel:
Henri Janssen van FNV Spoor zegt het bod niet serieus te nemen. "Zoek het maar uit," zegt hij.
https://nos.nl/artikel/2571004-ns-komt- ... -aan-tafel
en-es

Bericht door en-es »

Managers kunnen na hun vijftigste vier dagen per week werken maar machinisten kunnen dat later?
Gorott

Bericht door Gorott »

Dennenboom schreef: vr 13 jun 2025, 11:57 Henri weet het wel:
Henri Janssen van FNV Spoor zegt het bod niet serieus te nemen. "Zoek het maar uit," zegt hij.
https://nos.nl/artikel/2571004-ns-komt- ... -aan-tafel
Henri is op een oorlogspad, Henri kan dus niet zo helder denken.
Thriller

Bericht door Thriller »

West schreef: vr 13 jun 2025, 11:33
Thriller schreef: vr 13 jun 2025, 07:18 hoe kijk je aan tegen het stakingsrecht in de zorg? Is dat ook onredelijk beperkt door zorg nooit volledig te stoppen? :roll:
Eigenlijk wel, want in de zorg is men onderbetaald en overwerkt. Met het stigma dat ze 'de client duperen met een staking' zorgen ze er deels ook zelf voor dat hun omstandigheden niet beter worden. Óók daar is de client uiteindelijk de dupe van, want de personeelstekorten en wachtlijsten lopen steeds verder op en steeds minder jongeren kiezen voor werken in de zorg.
heftig hoor. Als proportionaliteit op deze manier helemaal niet meer bestaat dan is mijn steun voor NS personeel weg inzake alles wat hen nog gaat overkomen. Het is samen, of het is niet. Kennelijk dus liever niet.
Plaats reactie