Pagina 20 van 26

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 12 nov 2022, 21:56
door ArrivaBas
Sinds PHS tussen Rotterdam en Den Haag geldt (of gold) is de overstap tussen de Sprinters onderling nog belangrijker geworden. Omdat de 2400 doordeweeks overdag vijf minuten vroeger rijdt (vertrek .04/.34), sluiten de Sprinters uit het zuiden (aankomst om .02/.32 voor de 6600 en .07/.37 voor de 5900) daar niet meer op aan.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 12 nov 2022, 21:57
door Bemined
Suus schreef: za 12 nov 2022, 21:43 Ja, én de stoptrein naar Geldermalsen.
Die juist niet, de 7200 heeft in het weekend een afwijkende symmetrietijd waardoor de 5000 juist beter zou aansluiten. Met de 5100 heb je een overstap van 22 minuten in het weekend overdag en 17 minuten in de late avond.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 12 nov 2022, 22:13
door Suus
Hmm, nee. De trein uit Gorinchem komt om :05 en :35 aan in Dordrecht, perfect voor de sprinter van :12 en :42.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 12 nov 2022, 22:15
door Bemined
Je zegt NAAR Geldermalsen, die vertrekt in het weekend om :11 (en op zaterdag overdag ook om :41) terwijl de 5100 om :19 en :49 arriveert.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 12 nov 2022, 23:14
door Meltrain
Bemined schreef: za 12 nov 2022, 21:30 Juist nu er een halfuurdienst is lijkt me de overstap van de 2200 op de 5100 op Den Haag HS wel wenselijk.
De 5000 rijdt tien minuten na de 5100, dus die overstap wordt tien minuten langer. Dat lijkt me geen probleem.
Suus schreef: za 12 nov 2022, 21:43 Het belang van die overstappen wordt onderschat, want er wordt gedacht dat de 2200 dat wel regelt, maar die is eigenlijk op het verkeerde moment in Dordrecht.
Het doel van mijn voorstel is juist het verbeteren van de overstap in Rotterdam. Ik denk dat daar veel meer reizigers van zullen profiteren.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 12 nov 2022, 23:22
door MetroRET
Dit wordt dus gedurende de avonduren in 1 richting geboden 1x/uur.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 11:05
door Meltrain
Maar dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Gedurende het weekend heb je nu ook altijd een overstap van 31(!) minuten.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 11:12
door Bemined
Maar dan kan je toch veel beter die maatregel van de avond doortrekken naar de hele dag dan allerlei overstappen om zeep te helpen door de 5000 te laten rijden? De reden dat dit alleen in de avond gedaan wordt is volgens mij omdat deze maatregel bedacht is voor de 2400/3700 geschrapt werd.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 12:08
door Meltrain
Dat vind ik op zich ook prima, al zorgt de 5000 bijvoorbeeld wel weer voor een betere overstap in Dordrecht op de 2200 van/naar Vlissingen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 13:08
door Daniel
Je zou met de huidige situatie eigenlijk terug willen naar de situatie van voor de Hanzelijn, toen de IC en Sprinter naar Dordrecht nog vrijwel tegelijk vertrokken vanaf beide zijden van het eilandperron in Rotterdam (met aansluiting op de IC uit Utrecht). En in Dordrecht vervolgens weer een aansluiting op de andere treinen.

Alleen krijg je dat natuurlijk nu niet op zo'n korte termijn weer gerealiseerd. Doorkoppelen van de Sprinters in Dordrecht zoals hier eerder genoemd is lijkt me sowieso wel gewenst inderdaad.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 13:27
door Mr-W
Doorkoppelen in Dordrecht is niet gewenst, richting Roosendaal is de sprinter dusdanig rustig dat er een forse overcapaciteit wordt aangeboden, richting Breda-Arnhem wordt de omloop te lang en is niet iedere machinist bevoegd om met de FLIRT te rijden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 13:37
door Daniel
Sowieso kan je met de huidige gereduceerde frequentie nog maar één kant op doorkoppelen. Maar voor dat kul-argument waar NS hier altijd mee kwam hebben ze de koppeling tussen treinstellen uitgevonden: je kunt ook gewoon onderweg een stel afsplitsen en op de terugweg weer bijplaatsen als een deel van de route rustiger is.
De reizigersvraag ten zuiden van Dordrecht mag dan lager zijn, maar er bestaat juist ook een reizigersvraag over Dordrecht heen die inmiddels de nek om gedraaid is. Of in de stadsbus zit i.p.v. de trein, want als je toch moet overstappen naar Dordrecht Zuid kan je beter ander vervoer nemen wat dichter bij je huis stopt.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 13:38
door Bemined
Mr-W schreef: zo 13 nov 2022, 13:27Doorkoppelen in Dordrecht is niet gewenst, richting Roosendaal is de sprinter dusdanig rustig dat er een forse overcapaciteit wordt aangeboden
In het weekend zou dat geen probleem moeten zijn, alleen in de spits zou je extra materieel kwijt zijn voor zo'n doorkoppeling maar dan zijn er wel 4 treinen per uur.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 14:12
door Suus
De doorkoppeling van de s5900 is in het weekend vrijwel probleemloos te realiseren, en er is ook ruim voldoende perroncapaciteit voor.

Sprinter komt om :19 aan uit Den Haag Centraal, rijdt om :23 verder naar Roosendaal op spoor 3. Sprinter uit Roosendaal komt aan om :37, en rijdt om :42 weer verder naar Den Haag Centraal. Je kan zelfs een treinstel in Dordrecht achterlaten richting Roosendaal voor de sprinter uit Roosendaal als je de andere s5100 laat keren op spoor 2 of spoor 4a, zo hoef je ook niet meer materieel in te zetten ten zuiden van Dordrecht dan nu.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 14:19
door Bemined
Ik zou dan gewoon direct doorrijden met een stop van een minuut, en dan via spoor 1 rijden. Dus :37 aankomst 5900 vanuit Roosendaal, en :38 vertrek. Dan heb je een mooie cross-platformoverstap van 3 minuten vanuit de 7200 (zaterdag) of 7100 (zondag), én je bent om :00 in Rotterdam waardoor je 5 minuten overstap hebt op de 500. Goederenpad komt om :41 door Dordrecht dus dan ben je al weg, en anders kan de goederentrein mogelijk ook wel via spoor 2.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 14:52
door SuperGhost
Daniel schreef: zo 13 nov 2022, 13:37 maar er bestaat juist ook een reizigersvraag over Dordrecht heen die inmiddels de nek om gedraaid is. Of in de stadsbus zit i.p.v. de trein, want als je toch moet overstappen naar Dordrecht Zuid kan je beter ander vervoer nemen wat dichter bij je huis stopt.
Maar als dat dus alleen/voornamelijk Dordrecht Zuid is, is het dan niet beter (voor de lange termijn) om een 3e perronspoor aan te leggen op dat station, zodat de sprinters uit Den Haag daar kunnen keren en dus Dordrecht Zuid als eindpunt krijgen?

Splitsen/combineren kost immers ook personeel en dat is er juist weinig.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 15:54
door Daniel
Dordrecht Zuid en Breda Prinsenbeek waren het altijd die nog reizigers over Dordrecht heen genereerden. Die laatste laat zich zonder omgooien van de dienstregeling wat lastiger doorkoppelen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 16:03
door Suus
De reizigersaantallen van Zevenbergen en Oudenbosch, die juist flink waren gestegen na de verplichte halfsuursdienst op werkdagen, zijn weer gedaald na de knip in Dordrecht. Kortom, die knip is nadelig. Daarbij is de knip richting Breda nog enigszins te verantwoorden omdat de andere kant op nieuwe verbindingen zijn geschapen en Breda redelijk vol is qua treinen, maar dat Dordrecht - Roosendaal helemaal los ligt is vooral om het voor NS beter is en niet voor de reizigers.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 16:04
door Bemined
Als je de 6400 i.p.v. de 6600 naar Dordrecht laat rijden is er misschien nog wat te bedenken. Die zou bij verlenging in het pad van de 5900 terecht komen in Lage Zwaluwe waardoor deze een halfuurdienst kan gaan vormen met die serie hier i.p.v. de 5/55 interval die je volgend jaar krijgt in het weekend richting Dordrecht. En dan kunnen beide series aan de 5100 doorgekoppeld worden met crossplatformoverstap van de 7100/7200 in Dordrecht en 5 minuten overstap op de 500/600 in Rotterdam.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 16:05
door ArrivaBas
Zit je dan niet nog steeds met een conflict met de 3600 vlak voor Breda?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 16:06
door MetroRET
De boel laten keren in Breda is zeker ook geen mogelijkheid voor ?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 16:18
door Bemined
ArrivaBas schreef: zo 13 nov 2022, 16:05 Zit je dan niet nog steeds met een conflict met de 3600 vlak voor Breda?
Die kun je langzamer inleggen, de overstap op de 900 vervalt tenslotte volgend jaar waardoor die stop van 5 minuten niet meer nodig is. Goederenpad komt pas om 18/48 door Breda dus de 3600 uitbuigen tot 13/43 moet lukken.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 17 nov 2022, 09:11
door Plutona
Is ergens ook maar iets te vinden over de complete ov-dienstregeling 2023? Ik probeer een reis te plannen op 12 december, maar nergens kom ik verder dan alleen met de trein… Hoe lang duurt het nog voor de bus en de metro op te zoeken zijn?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 17 nov 2022, 09:49
door DDietzen
Dienstregelingen van individuele lijnen kan je in steeds meer gevallen al opzoeken via de OVinfo-app. Zoek een halte, klik op 'Lijnen', kies een lijn en richting, en kies dan een datum vanaf 11 december.

Wanneer álle lijnen zijn ingevoerd, of wanneer een reis met bus/tram/metro kan worden opgezocht in een reisplanner, weet ik niet.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 17 nov 2022, 20:05
door Lijn 45
Vervoerders bepalen zelf wanneer ze hun dienstregelingen online zetten. Sommige hebben het al gedaan, andere nog niet. De complete dienstregeling is doorgaans voor 1 december te raadplegen (eventuele late overgangen uitgezonderd).