CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

Als het om pensioenopbouw gaat kan er wel een verschil zitten tussen deeltijd werken of het gebruik maken van een ouderenregeling. Overigens lijkt die regeling voor leidinggevende minder spectaculair als het klinkt, als ik in de CAO kijk zie ik staat dat het om een werkweek van 4 x 8,5 uur gaat, oftewel een werkweek van 34 uur i.p.v. de normale 36-urige werkweek, dus slechts 2 uur per week minder.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Bij streekvervoer OV zijn er allerlei ouderenregelingen:
* Standaard 50- werkt 38,37 uur/week, praktisch 40 uur/week en elke 3 week een ATV-dag (17/jaar), evt te verkopen voor extra loon
* 50+ krijgt elke 2 week een ATV-dag, dus 26/jaar (de 9 extra zijn niet te verkopen)
* Vanaf 61 kan je in de 60+-regeling, je werkt dan 4 dagen/week (80%) voor 90% loon en 95% pensioenopbouw. Voorwaarde, je moet 10 jaar in dienst geweest zijn
* Vanaf 63 is er de 60/80/90 regeling, 3 dagen werken (60%) voor 80% loon en 90% pensioenopbouw, wederom alleen voor 10 jaar in dienst, die zou aflopen maar is tijdelijk verlengd in de CAO-onderhandelingen tot duidelijkheid kwam over de nieuwe "zwaar beroep"-regels.
* En er is geloof ik ook nog een levensloopregeling 3 jaar voor je pensioen waarbij je gunstig eerder helemaal kan stoppen met werken, onder voorwaarde dat je daarna helemaal niet meer in het OV werkt, maar onder druk van personeelstekort laten velen zich daarna toch weer inhuren (zowel chauffeurs als op kantoor).
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Bij NS werken gewoon vroeg gepensioneerde conducteurs en machinisten nog gewoon op de trein voor een paar dagen in de week.
Dat verdient wel leuk, naast een pensioen, AOW ook nog salaris met toeslag voor langer doorwerken.
Het zijn de enige bij het rijdende personeel met een fantastisch inkomen, maar ja, die werken dan ook al >40 jaar of ruim langer bij NS.
#respect
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Gorott schreef: vr 13 jun 2025, 12:07
Dennenboom schreef: vr 13 jun 2025, 11:57 Henri weet het wel:
Henri Janssen van FNV Spoor zegt het bod niet serieus te nemen. "Zoek het maar uit," zegt hij.
https://nos.nl/artikel/2571004-ns-komt- ... -aan-tafel
Henri is op een oorlogspad, Henri kan dus niet zo helder denken.
Henri is een lul. :oops:
Overigens Zwaar Werk. Geen een functie bij NS is zwaar werk. Stratenmakers, Bouw en bovenal de Zorg is zwaar werk. Vooral de zorg is onderbetaald.
NS en zwaar werk. Pffffff.

Nogmaals dat ze maar langer staken. Totdat de stakingskas leeg is.
Dan gaan ze vanzelf weer aan het werk.
West

Bericht door West »

Philip schreef: vr 13 jun 2025, 14:56 Dit is in heel veel sectoren de realiteit. De Trouw had een staatje over inflatie en loonsverhoging. De gemiddelde Nederlander is er de afgelopen tijd 2% op achteruit gegaan; de gemiddelde NS'er 2% op vooruit. De economische groei is +/- 10-15% geweest. Dat betekent dat de gemiddelde kapitalist - degene die de productiemiddelen bezit - fors rijker is geworden en de gewone burger - de arbeider - niet. Ik vind de staking van het NS-personeel dus in wezen terecht.
Precies daar wringt de schoen, want dat de gemiddelde Nederlander erop achteruit gaat hoeft niet te betekenen dat wij, NS'ers, er dan ook maar op achteruit moeten gaan. Als een van de weinige sectoren van Nederland waarin de vakbond nog een stevige rol speelt moeten we hier dan ook goed gebruik van maken onder het motto 'wat goed is, moet goed blijven'. Althans zo sta ik er zelf in. Wat we nu de laatste dagen echter massaal zien, vooral natuurlijk op a-sociale media, is dat velen een standpunt tegen de stakers en de vakbonden hebben. Zijn het dan allemaal werkgevers die reageren vraag ik me dan af... waarschijnlijk zijn het gewoon werknemers zoals ikzelf maar dan vol jaloezie en afgunst omdat ze zelf in sectoren werken waarin ze niet verenigd zijn en er dus doorgaans op achteruit gaan. 'Als ik verlies moet jij ook verliezen, anders is het oneerlijk', zoiets vermoed ik dan dat ze denken. Of ze trappen allemaal massaal in de werkgevers-propaganda over de loon-prijsspiraal, dat mooie fabeltje waarbij een stijging van de lonen zou betekenen dat de inflatie oneindig lang door blijft gaan. In werkelijkheid hebben we te maken met een winst-prijsspiraal, want de meeste bedrijven en instanties zijn er elk jaar opnieuw weer op uit om de winsten verder te vergroten. Dit gebeurt vaak op slinkse wijzes, een paar voorbeelden zijn krimpflaties (kleinere porties voor dezelfde of zelfs hogere prijzen verkopen), verbeterde recepturen (vaak het weglaten van ingrediënten of het gebruik van goedkopere grondstoffen), enshittification (bv Netflix die er jarenlang prat op ging dat je je wachtwoord moest delen met anderen totdat iedereen verslaafd is en dat nu flink binnenloopt omdat je niet meer mag delen en iedereen een eigen account moet) etc. Inderdaad dus met als gevolg dat de kapitalist er flink op vooruit gaat, en de gewone burger niet. Maar diezelfde kapitalist maakt jou natuurlijk graag wijs dat het zeker niet aan hen ligt, maar aan dat egoïstische en nutteloze personeel, dat gore tuig die weer staken voor een paar tientjes verhoging. Vooral op de website Treinreiziger waar ik me ook wel eens met de comments bemoei zit een flink aantal notoire haters - de reacties zijn soms tot op het walgelijke af.

Ik zie de pijn van het staken als een noodzakelijk kwaad, en vind het bijzonder triest om te lezen dat zovelen erop tegen zijn. En waarom, omdat ze een paar dagen andere plannen moeten maken, of wat afspraken moeten verzetten?! Het zou juist in veel meer sectoren moeten gebeuren, en de publieke outrage zou zich eens moeten richten op degenen die maken dat we er met z'n allen op achteruit gaan.
Overigens ben ik persoonlijk niet voor het pesten van reizigers. Staken is één, maar de stakingen telkens last-minute aankondigen danwel verplaatsen vind ik een beetje flauw. De term 'besmet werk' heb ik ook niks mee, vandaag heb ik diverse ritten gereden die door anderen als besmet werk worden gezien, maar het zal me aan m'n reet roesten :lol: Een staking met als gevolg een aangepaste dienstregeling is voor mij voldoende. De reiziger betaalt mijn bedbadbrood en diegene extra hard 'straffen' gaat er bij mij niet in.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Ik ben zeker niet tegen het staken op zich. Al bereik je met zichtbare acties meer dan op kosten van FNV in de kantine zitten. Ik ben wel tegen de hoge salariseisen. Zoals al vaker hier gezegd; de salarissen liggen hoog, zeker voor machinisten en conducteurs wat feitelijk ongeschoold werk is. Mensen met een hbo-opleiding in de zorg hebben een lager inkomen. En daar ging die fijne FNV akkoord met 2% loonsverhoging wat een lastenverzwaring van -0,67% betekent.
Gr BasG
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

huibf schreef: vr 13 jun 2025, 23:26
Henri Janssen van FNV Spoor zegt het bod niet serieus te nemen. "Zoek het maar uit," zegt hij.
Overigens Zwaar Werk. Geen een functie bij NS is zwaar werk. Stratenmakers, Bouw en bovenal de Zorg is zwaar werk. Vooral de zorg is onderbetaald.

Waardeert deze post.
Gr BasG
Selivio

Bericht door Selivio »

West schreef: za 14 jun 2025, 00:10
Philip schreef: vr 13 jun 2025, 14:56 Dit is in heel veel sectoren de realiteit. De Trouw had een staatje over inflatie en loonsverhoging. De gemiddelde Nederlander is er de afgelopen tijd 2% op achteruit gegaan; de gemiddelde NS'er 2% op vooruit. De economische groei is +/- 10-15% geweest. Dat betekent dat de gemiddelde kapitalist - degene die de productiemiddelen bezit - fors rijker is geworden en de gewone burger - de arbeider - niet. Ik vind de staking van het NS-personeel dus in wezen terecht.
Precies daar wringt de schoen, want dat de gemiddelde Nederlander erop achteruit gaat hoeft niet te betekenen dat wij, NS'ers, er dan ook maar op achteruit moeten gaan. Als een van de weinige sectoren van Nederland waarin de vakbond nog een stevige rol speelt moeten we hier dan ook goed gebruik van maken onder het motto 'wat goed is, moet goed blijven'. Althans zo sta ik er zelf in. Wat we nu de laatste dagen echter massaal zien, vooral natuurlijk op a-sociale media, is dat velen een standpunt tegen de stakers en de vakbonden hebben. Zijn het dan allemaal werkgevers die reageren vraag ik me dan af... waarschijnlijk zijn het gewoon werknemers zoals ikzelf maar dan vol jaloezie en afgunst omdat ze zelf in sectoren werken waarin ze niet verenigd zijn en er dus doorgaans op achteruit gaan. 'Als ik verlies moet jij ook verliezen, anders is het oneerlijk', zoiets vermoed ik dan dat ze denken. Of ze trappen allemaal massaal in de werkgevers-propaganda over de loon-prijsspiraal, dat mooie fabeltje waarbij een stijging van de lonen zou betekenen dat de inflatie oneindig lang door blijft gaan. In werkelijkheid hebben we te maken met een winst-prijsspiraal, want de meeste bedrijven en instanties zijn er elk jaar opnieuw weer op uit om de winsten verder te vergroten. Dit gebeurt vaak op slinkse wijzes, een paar voorbeelden zijn krimpflaties (kleinere porties voor dezelfde of zelfs hogere prijzen verkopen), verbeterde recepturen (vaak het weglaten van ingrediënten of het gebruik van goedkopere grondstoffen), enshittification (bv Netflix die er jarenlang prat op ging dat je je wachtwoord moest delen met anderen totdat iedereen verslaafd is en dat nu flink binnenloopt omdat je niet meer mag delen en iedereen een eigen account moet) etc. Inderdaad dus met als gevolg dat de kapitalist er flink op vooruit gaat, en de gewone burger niet. Maar diezelfde kapitalist maakt jou natuurlijk graag wijs dat het zeker niet aan hen ligt, maar aan dat egoïstische en nutteloze personeel, dat gore tuig die weer staken voor een paar tientjes verhoging. Vooral op de website Treinreiziger waar ik me ook wel eens met de comments bemoei zit een flink aantal notoire haters - de reacties zijn soms tot op het walgelijke af.

Ik zie de pijn van het staken als een noodzakelijk kwaad, en vind het bijzonder triest om te lezen dat zovelen erop tegen zijn. En waarom, omdat ze een paar dagen andere plannen moeten maken, of wat afspraken moeten verzetten?! Het zou juist in veel meer sectoren moeten gebeuren, en de publieke outrage zou zich eens moeten richten op degenen die maken dat we er met z'n allen op achteruit gaan.
Overigens ben ik persoonlijk niet voor het pesten van reizigers. Staken is één, maar de stakingen telkens last-minute aankondigen danwel verplaatsen vind ik een beetje flauw. De term 'besmet werk' heb ik ook niks mee, vandaag heb ik diverse ritten gereden die door anderen als besmet werk worden gezien, maar het zal me aan m'n reet roesten :lol: Een staking met als gevolg een aangepaste dienstregeling is voor mij voldoende. De reiziger betaalt mijn bedbadbrood en diegene extra hard 'straffen' gaat er bij mij niet in.
NS personeel mag er in principe ook echt wel op vooruit gaan, daar zal niemand wakker van liggen. Probleem is alleen dat jullie nu bij een werkgever zitten die miljoenen verlies draait (inmiddels zover dat de staat geld bijlegt elk jaar) en er dus in feite gewoon geen geld is voor die loonsverhoging van 5+% die de bonden eisen, naast het feit dat een gemiddelde NS-werknemer nu al een zeer keurig CAO heeft, en de afgelopen jaren ook al flink gestegen is in loon. Daarnaast waren het ook de bonden die tijdens een bepaalde pandemie ervoor pleiten dat het spoor vitaal was, en altijd door moest gaan, maar nu ineens niet meer omdat diezelfde bonden de zin niet direct krijgen.
Grt. Stefan
West

Bericht door West »

BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 00:33 Al bereik je met zichtbare acties meer dan op kosten van FNV in de kantine zitten.
Wat is volgens jou de meerwaarde van een zichtbare actie t.o.v. in de kantine zitten? De impact en het doel van een staking veranderd er niet door.

BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 00:33 zeker voor machinisten en conducteurs wat feitelijk ongeschoold werk is.
Tegenwoordig kom je nauwelijks het bedrijf nog binnen zonder een diploma. Zeker de jongere collega wordt geacht de opleiding 'machinist railvervoer' of 'handhaver toezicht en veiligheid' te hebben afgerond. Beide opleidingen op MBO-3 niveau. Tenzij je natuurlijk meent te zeggen dat dat ook ongeschoold is?

BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 00:33 Mensen met een hbo-opleiding in de zorg hebben een lager inkomen. En daar ging die fijne FNV akkoord met 2% loonsverhoging wat een lastenverzwaring van -0,67% betekent.
Dus een slecht-betaalde hbo functie moet altijd beter betalen dan een mbo-functie? Wellicht heeft het FNV in die sector te weinig vakbondsleden om een vuist te maken. Immers heerst in de zorg nogal een onterecht stigma op staken, iets wat werkgevers ook weten en handig gebruik (misbruik) van zullen maken.
West

Bericht door West »

Selivio schreef: za 14 jun 2025, 00:38 Probleem is alleen dat jullie nu bij een werkgever zitten die miljoenen verlies draait (inmiddels zover dat de staat geld bijlegt elk jaar) en er dus in feite gewoon geen geld is voor die loonsverhoging van 5+% die de bonden eisen, naast het feit dat een gemiddelde NS-werknemer nu al een zeer keurig CAO heeft, en de afgelopen jaren ook al flink gestegen is in loon.
En die keurige CAO, willen we graag ook keurig houden. Zonder vakbondsresultaten uit het verleden was die keurige CAO er niet. Wel denk ik dat er bepaalde zaken binnen het bedrijf moeten veranderen om het financieel gezonder te krijgen (en te houden). Maar das een andere discussie.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

NS had al veel meer moeten inzetten op automatisatie van het treinnet. Over een jaar of 10-20 heb je geen machinist meer nodig, laten we dat niet vergeten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

huibf schreef: vr 13 jun 2025, 23:26

NS kent geen zwaar werk? Serieus?!

Monteurs die zware onderdelen van treinen sjouwen is niet zwaar? Serieus?!
Machinisten die hun concentratie 8 uur per dag op onregelmatige tijden op de dag er vol continu erbij moeten houden om jou veilig over het spoor van A naar B te brengen. Is niet gewoon licht allerdaags werk?

Jij hebt Serieus geen idee waarover je het heb!
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Thriller

Bericht door Thriller »

Selivio schreef: za 14 jun 2025, 00:38 Daarnaast waren het ook de bonden die tijdens een bepaalde pandemie ervoor pleiten dat het spoor vitaal was, en altijd door moest gaan, maar nu ineens niet meer omdat diezelfde bonden de zin niet direct krijgen.
Dit is voor mij de kern. Ik kan nog wel begrip opbrengen voor het willen van een volledige inflatiecorrectie. Ik kan overlast door een staking ook best accepteren, in de vorm van extra reistijd of extra drukte of dergelijke. Maar niet kunnen reizen met NS in een situatie waarin het gewoon noodzakelijk is, is uit den boze wat mij betreft. Alles is altijd relatief en noodzakelijkheid ook, maar de heren en dames stakers beslissen nu voor mij dat niks in mijn leven noodzakelijk is. Het is dus de proportionaliteit die mist.

Fijn dat er bij NS nog een grote organisatiegraad is, maar als individuele reiziger ben je compleet machteloos. Zoals de verhouding werkgever - werknemer machtsmisbruik door de werkgever kan zijn, zo is er in de relatie werknemer - klant op deze manier ook machtsmisbruik.

edit: de vraag is natuurlijk wel of je begrip van reizigers wil hebben. Boosheid van reizigers lijkt geen bijeffect maar aan de basis van de strategie te liggen.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Maar dat had je toch al vele keren geschreven, Thriller.
Jou gigantische afkeer tegen alles wat NS is, is zo langzamerhand wel bekend hier. Probeer ook eens wat positiefs te plaatsen, dit wordt, zonder nieuwe ideeën, zo eentonig en voorspelbaar.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 00:33 zeker voor machinisten en conducteurs wat feitelijk ongeschoold werk is.
Dus eerst een keuring, waarbij maar één op de 25 sollicitanten er door heen komt, en dan een opleiding van 12 tot 14 maanden, waarbij ook nog eens 20 procent zakt, vind jij ongeschoold werk.
En dan het grote risico op afkeuring in de rest van je carrière met continue dubbel onregelmatig werken waarbij je nul fouten kan en mag maken vind je ongeschoold werk ?
Je weet echt niet waar je het over hebt !
dylanwild94
Donateur

Nu vraag ik mij wel af wat basgeluk onder geschoold werk verstaat?
Gorott

Bericht door Gorott »

Als het personeel van de NS echt slecht betaald zou worden, zou ik de stakingen nog wel begrijpen. Maar het personeel kan prima rondkomen van wat ze verdienen. En als dat betekent dat ze vijf dagen minder naar Ibiza kunnen, dan is dat maar zo. Zolang je je vaste lasten kunt betalen en nog wat extra overhoudt, heb je eigenlijk niet zoveel te klagen.

Dat betekent niet dat er helemaal geen loonsverhogingen meer moeten komen, maar een loonsverhoging van 3% is echt wel prima, hoor.

Tja, misschien is het werk zwaar, maar in mijn ogen is dat geen sterk argument. Er zijn honderden andere sectoren waar nooit wordt gestaakt, terwijl de lonen daar echt bar slecht zijn. Met de zorg als mooi voorbeeld.,
dylanwild94
Donateur

Wel mooi dat jij van elke NS medewerker in de portemonnee kan kijken. :mrgreen: _O- :roll:
Thriller

Bericht door Thriller »

Re.tep schreef: za 14 jun 2025, 06:55 Probeer ook eens wat positiefs te plaatsen, dit wordt, zonder nieuwe ideeën, zo eentonig en voorspelbaar.
Eens hoor ;)
Stefan

Bericht door Stefan »

Gorott schreef: za 14 jun 2025, 08:22En als dat betekent dat ze vijf dagen minder naar Ibiza kunnen, dan is dat maar zo.
Mooie assumptie wel. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gorott

Bericht door Gorott »

dylanwild94 schreef: za 14 jun 2025, 08:41 Wel mooi dat jij van elke NS medewerker in de portemonnee kan kijken. :mrgreen: _O- :roll:
Ik kan niet in iemands portemonnee kijken, maar ik zie wel bedragen op het wonderlijke interweb, en die zijn niet bepaald laag.
Als je niet kunt rondkomen van ongeveer €3000 tot maximaal €4000 per maand, doe je echt iets verkeerd.
Iemand met een bijstandsuitkering redt het namelijk ook met veel minder — en sommigen lukt het zelfs om dan nog iets te sparen.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik neem aan dat niet al het personeel van NS in een uitzonderlijke situatie leeft.
en-es

Bericht door en-es »

Of solliciteer zelf bij NS als je denkt dat ze prima betalen met goede arbeidsvoorwaarden. ;) ;)
Education

Bericht door Education »

Merk dat er veel frustratie is dat men maandag weer gewoon mag werken. Daar gaan al de langere weekends…
Gorott

Bericht door Gorott »

en-es schreef: za 14 jun 2025, 09:36 Of solliciteer zelf bij NS als je denkt dat ze prima betalen met goede arbeidsvoorwaarden. ;) ;)
Als je werkt als machinist/conducteur voor de loon doe je ook iets verkeerd, daarvoor kun je beter bij andere sectoren zijn waar je veel meer verdient.

Maar goed misschien ben ik ook wel van plan om een machinist te worden, niet omdat jij de suggestie maakt en ook niet omdat het betaald, maar om dat het me leuk lijkt. :p

Wat ik vooral opvallend vind, is dat stakingen in de OV-sector bijna een traditie lijken te worden. Ik vraag me dan ook af of er werkelijk zoveel onvrede heerst onder het personeel, of dat de vakbonden vooral uit zijn op het creëren van onrust.

En ja, het is natuurlijk het personeel dat staakt, niet de vakbonden. Maar je zou wel gek zijn om niet mee te doen als er een kans is om een hoger loon af te dwingen. Niemand zegt nee tegen een hogere loon of betere werknemersrechten.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

West schreef: za 14 jun 2025, 01:29 Wellicht heeft het FNV in die sector te weinig vakbondsleden om een vuist te maken.
Er speelt ook nog wel wat anders: opvallend genoeg is het vooral het spoor waar de bonden met enorm hoge eisen voor de lonen komen. In andere sectoren zetten ze überhaupt lager in (en dan negeer ik even wat ze werkelijk binnen halen later, dat is waar organisatiegraad gaat meetellen).
En ze zijn op het spoor ook wel goed in leden misleiden. Bijvoorbeeld met de stelling dat ze achter lopen op de inflatie wat hier en in de media al meermaals onderuit gehaald is. Zo kan ik de stakingsbereidheid ook wel hoog krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie