Pagina 3 van 45

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 17:16
door Daniel
Zo groot is zo'n toilet niet hoor. Kan ook prima op een eindpunt in een woonwijk.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 17:19
door Michael
KM46 schreef:Sommige bonden grijpen maar al te graag naar het middel staken :shock: :? :wink: .
Reizigersvriendelijke acties mogen niet meer. Die zijn destijds door de rechter verboden.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 17:33
door Wubbo
Er zijn nog heel veel andere manieren om actie te voeren die niet verboden zijn.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 17:44
door Mr-W
Zoals de Dixieactie of het uitdelen van flyers.
Daniel schreef:Zo groot is zo'n toilet niet hoor. Kan ook prima op een eindpunt in een woonwijk.
Ik vrees dat veel omwonenden een eindpuntvoorziening in de vorm van een bouwkeet niet zien zitten en dan liever de bus zien verdwijnen.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 18:05
door AppleMoose
Mr-W schreef:
dennistd schreef:Die snap ik niet helemaal, zeker niet omdat pauzes ook gewoon doorbetaald worden in het OV.
Ik volg het ook niet helemaal, of wil men ook voor postbezorgers, pakketchauffeurs enz. een WC op hun route of in hun voertuig.
Op andere eindpunten dan pauze locaties is het soms zelfs niet eens mogelijk om die voorzieningen aan te leggen. Denk aan eindpunten in woonwijken.
Bezorgers hoeven niet aan een dienstregeling te houden en ook niet te denken aan overstappen van reizigers. Verder kunnen zij naar openbare wc's in winkelcentra (of in restaurants, café's) of bij erg hoge nood bij iemand aanbellen. Dat kunnen buschauffeurs niet.
Bovendien, zo groot hoeven die dingen niet te zijn en in Arnhem staan er bijvoorbeeld meerdere exemplaren in een woonwijk.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 20:45
door zone2000
5. Omdat de rijblokken best lang kunnen zijn, moeten chauffeurs de gelegenheid hebben
tot een plaspauze. Wij eisen dat elke chauffeur in een dienstdeel van langer dan 2 uur
op een redelijk tijdstip op een pauzelocatie/eindpuntvoorziening een toiletmogelijkheid
krijgt. De plaats van de toiletpauze in een dienst, dient ter instemming bij de
medezeggenschap (RC/VC) neergelegd te worden. De eis is om de chauffeur de
mogelijkheid te geven om gemiddeld elke 2 uur naar het toilet te kunnen.
https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/s ... ervoer.pdf

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 23:01
door Pim-AllianceB95
Hainje schreef:Ze hebben het over plassen, maar poepen moet ook wel eens en dat redt niet iedereen altijd in 2 minuten.
Dat is meestal wat beter te timen en kan dan in je 'grote' pauzes. Mijn vraag is dan ook vooral waarom dat NU ineens een probleem is.

Vwb het 'Dan moet je wel ergens kunnen plassen'-verhaal: ik kan me zo niet heel erg snel voorbeelden bedenken waar dat niet zou kunnen, ofwel aan begin/eind ofwel halverwege (bij Q-link Groningen op het station bijvoorbeeld) de rit.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: di 26 dec 2017, 23:07
door AppleMoose
Dat plassen is al langer een probleem en is al vaker aandacht voor gevraagd, tot noch toe zonder resultaat.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 08:57
door Dennenboom
Zou het plassen ook een groter probleem zijn dan vroeger omdat de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs steeds hoger komt te liggen?

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 09:13
door en-es
Misschien is het een probleem omdat voorzieningen voor pauzerende chauffeurs steeds meer weg bezuinigd worden? Ik weet nog dat je vroeger op het stationsplein van mijn woonplaats Baarn ook een ruimte had voor chauffeurs. Plus dat de werkomstandigheden soberder zijn dankzij de ratrace om concessies.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 18:28
door nvdw
Ik denk dat het hele toiletgedoe vooral is ingezet om de problematiek bij het grote publiek begrijpelijk te maken. Die hebben immers niet zoveel met jargon als keer- en buffertijden.

Re: Sprinters Arnhem Centraal-Nijmegen-Wijchen

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 20:33
door isadora
Pff, vakbonden met eisen en bedreigingen, rot toch op met die linkse oproerkraaiers. :evil:
Zo ver weg van elke vorm van realiteitszin, zo 1950. :neg: :neg: :neg:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 20:41
door Nitein-Repart
Suus schreef:Ten eerste klopt dat percentage niet, bovenop een brutoloon zitten hooguit nog zo’n 20 tot 35% extra kosten, dat is ook afhankelijk van de sector en de CAO.

Ten tweede is een erkend probleem door alle partijen dat de lonen al jaren niet stijgen waardoor de economische groei wordt afgeremd: consumentenuitgaven zijn een van de belangrijkste peilers onder onze economie. We zitten bovendien in een tijd van hoogconjunctuur waar er echt wel ruimte is voor meer loon, dus is de vraag van FNV hier wat mij betreft zeer terecht.
Bij een bepaald bedrijf zijn de volgende werkgeverslasten

Reservering vakantiegeld 8%
Reservering werkgeverslasten vakantiegeld 2,5%

WW-AWF 2,64%
Sectorfonds 4,17%
WAO/WIA 6,66%
WHK 1,385%
ZVW 6,65%

Totaal sociale lasten: 21,5%
Met vakantiegeld erbij: 32%

Pensioenfonds: 10,7%
Sociaal fonds: 3,12%
Ongevallenverzekering: 0,0834%
WGA-Hiaat: 0,325%
Aanvulling 55-: 5,85%

Pensioenfonds en Aanvulling 55- gebruiken een andere grondslag, dus die percentages kunnen niet bij elkaar opgeteld worden. Dus totaal pensioenlasten is dan 3,5% Samen met sociale lasten (21,5%) en vakantiegeld (10,5%), wordt dit 35,5%. Hierbij moeten nog pensioenpremies worden opgeteld.

Daarbovenop moet er rekening worden gehouden met een opslag van 20% voor doorbetaling tijdens feestdagen, verlofdagen, ATV-dagen en vakanties. Dit alles zorgt ervoor dat de werkgeverslasten 175% van de bruto-lonen zijn.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: wo 27 dec 2017, 20:58
door Suus
Erno-BE, ik heb een salarisadministratie gevoerd met dertig mensen erin. Ik ken en weet wat er op de loonstaat staat. Een deel van de kosten die je noemt moet iedereen betalen en dat wordt daardoor niet onder de definitie van werkgeverslasten geschaard.

Werkgeverslasten zijn alleen de kosten die komen door bovenwettelijke arbeidsvoorwaarden uit een CAO. Dat is ook het enige waar de onderhandelaars invloed op hebben, de WGA-premie of de werkgeversbijdrage Zorgverzekeringswet komen voort uit de belastingwet.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: do 28 dec 2017, 08:05
door Mr-W
Wettelijke werkgeverslasten zijn geen lasten voor de werkgever :')
De extratjes uit de CAO behoren tot de bovenwettelijke werkgeverslasten.
Dennenboom schreef:Zou het plassen ook een groter probleem zijn dan vroeger omdat de gemiddelde leeftijd van de chauffeurs steeds hoger komt te liggen?
Dat zal inderdaad wel meespelen.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: do 28 dec 2017, 08:29
door Durashift
^^^dat is dan dadelijk opgelost, toch?

Immers, door de 'vergrijzing' moet er aanwas van jongeren komen.. vandaar de 18+ regeling etc..

:D

Zonder gekheid.. ik kan mij de problematiek wel voorstellen. In de bouwwereld staat er op de meest kleine bouwplekken al een mobiel toilet.
Mensen op kantoor kunnen veelal naar eigen inzicht een plasje doen.
In de fabriek zijn er vastgestelde pauzen in blokken van 2 uur ongeveer.

.. maar de buschauffeur heeft dat allemaal niet.. en mag aan blaastraining doen.. :roll: :cry:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: do 28 dec 2017, 09:21
door WSM
NS had hiervoor indertijd een innovatieve oplossing: de plaszak. Als het goed genoeg is voor de klant, is het ook goed genoeg voor het personeel toch?

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: do 28 dec 2017, 11:29
door Littlebusdriver
De klant staat op 1,2 en 3 toch?

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 30 dec 2017, 20:43
door Daniel
Zo te lezen gaat de staking door...
Busvervoer komende donderdag plat: veel chauffeurs staken
Buschauffeurs in een groot deel van het land gaan aanstaande donderdag staken. Op veel plekken blijven 4 januari de bussen in de remise staan. Dat maken de vakbonden FNV en CNV bekend.
Onder de leus 'Ik ben geen coureur, maar een buschauffeur', strijden de buschauffeurs voor een betere cao, maar ook voor betere werkomstandigheden. De chauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doen niet mee, zegt een FNV-kaderlid. ,,Zij hebben een betere cao dan chauffeurs bij Breng of Arriva.’’

Lees verder

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 30 dec 2017, 20:48
door Nitein-Repart
:N :N :N

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 30 dec 2017, 20:51
door Durashift
Verbazing bij werkgevers

De werkgevers zijn verbaasd over de aangekondigde staking. 'Dit vinden wij nogal voorbarig. Het ultimatum loopt 2 januari af en we zijn nog niet uit onderhandeld. Wij zijn dan ook buitengewoon verbaasd', vertelt Fred Kagie namens de bedrijven. Volgens hem zat er nog een eindbod in de pen.

De gevolgen voor de reiziger zijn groot, zegt Kagie. 'We hebben de relatieve mazzel dat het vakantie is, maar het heeft grote consequenties voor mensen die de bus nodig hebben.'


Bron:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... e-werkdruk

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 30 dec 2017, 21:27
door nvdw
Ja, ik zag het ook al voorbijkomen op de bedrijfsinterne tamtam...

Maar ja, never waste a good strike :roll:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: za 30 dec 2017, 21:30
door isadora
De FNV is geen coureur, maar saboteur.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: zo 31 dec 2017, 11:14
door WSM
Mooi. Dan heb ik komende twee weken groetstaking als ik met de bus ga.

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Geplaatst: zo 31 dec 2017, 12:54
door nv_busfreak
Veel plezier