Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
En zoals gezegd: staand op spoor 3 maar net binnen PVR van de goederentrein op spoor 2 dan is het onwaarschijnlijk dat de KROL naar links werd geslingerd. Daarvoor moet je al meer aan de linkerkant van spoor 2 staan.
Je hebt toch echt wel zoveel licht bij je dat je dat verschil kunt zien.
Op de Twitter van ProRail zijn vandaag wat nieuwe foto's geplaatst, waarop te zien is dat de kraanarm de eerste lantaarnpaal op het perron van Voorschoten uit het lood geslagen heeft. De goederentrein zal 'm dus ook allesbehalve zachtjes geraakt hebben.
Gezien de schade aan het perron is de VIRM eerst die kant op ontspoord.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
PVR lijkt me niet relevant hier, de gevarenzone is een stuk groter dan alleen het PVR. Een persoon kan hier misschien veilig staan, maar een voertuig niet.
^^ Ja.. en weet je hoe een open (laad) bak op lorries genoemd wordt?
.. een trolley.
(..)Daar moest ik een krol opladen met wat hulpstukken waaronder een trolley van bijna 3 ton wat echt een hobby van mij is. Ik ben echt wel wat gewend qua hijsen maar met een krol blijft het oppassen. (..)
IIVQ schreef: ↑wo 05 apr 2023, 11:16
De goederenloc heeft een flinke deuk linksvoor, en op een hoogte van 2 meter. Dat lijkt erop dat deze daar als eerste iets stevigs (de graafbak of arm) geraakt heeft, maar als dat linksvoor was, dan bevond de kraan zich tussen spoor 1 en 2 (of op spoor 1, met de bak over spoor 2).
Ter plaatse van het ongeval bevindt zich een railinzetplaats, dus verkeerde plaats zou ik niet hardop durven zeggen.
Het zou prima kunnen dat de kraan op weg was om het spoor af te komen en van de treindienstleider moest wachten tot de nachttrein voorbij was voordat hij spoor 1 kon oversteken, maar ongelukkigerwijs niet buiten het PVR van spoor 2 stond te wachten.
Blijft merkwaardig dat het voertuig ingezet wordt terwijl niet alle sporen buiten dienst zijn gesteld. In principe mag er wel aan het spoor gewerkt worden als er twee van de vier sporen buiten dienst zijn; maar dan lijkt me dat dat alleen kan als er bijv. iemand veiligheid staat en met goede afstemming van de treindienstleiding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Het is ook helemaal niet bevestigd dat de krol ingezet werd/was op het moment van botsing. Volgens een prorail-medewerker op Somda zou de procedure ook gewoon zijn: alle 4 sporen BD tijdens in/uitzetten. Waar het misgegaan is zal uiteraard onderzocht worden, maar om daar zo vroeg over te speculeren met aannames heeft weinig zin.
Hoe was het vandaag in de ICD's qua drukte? De auto was iig niet de beste keus. Ik heb maar eens de Thalys genomen van en naar werk, kost maar €3,20 (enkele reis) meer dan de ICD.
Het grootste deel van die rijtuigen is uit de dienst gehaald vanwege aflopende revisie en rotte vloeren.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Maar zorgen dat alle 1000'en en 900'en met 9 rijtuigen rijden moet toch kunnen? Is vervelend voor de reizigers in de 1100, maar dat is dan maar even zo.
^^ aldus het (voorlopige) feitenrelaas van Prorail.
(..)In de nacht van het ongeluk werd bij Voorschoten aan het spoor gewerkt. Volgens het voorlopige verslag vroeg een veiligheidsmedewerker van bouwbedrijf BAM om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail of het treinverkeer kort stilgelegd kon worden, zodat de bouwkraan het spoor kon oversteken.
De verkeersleider zou hebben geantwoord dat dat tien minuten later mogelijk was. Daarop zei de veiligheidsmedewerker een telefoontje van de treindienstleider af te wachten.
(..)
Volgens ProRail kwam de bouwkraan korte tijd later "om onduidelijke redenen" te vroeg op of dicht bij het spoor dat door het treinverkeer werd gebruikt. "De benodigde buitendienstregeling was nog niet gerealiseerd", staat in het voorlopige verslag. Ofwel: het treinverkeer was nog niet stilgelegd.
Of de bouwkraan het spoor te vroeg is overgestoken of om andere redenen te dicht bij het gebruikte spoor stond, is nog niet duidelijk, benadrukt een woordvoerder van ProRail. Nader onderzoek is nodig om daar meer helderheid over te krijgen.(..)
Wrakstukken intercity op trailer getakeld en via weg afgevoerd
De twee rijtuigen van de trein die vorige week bij Voorschoten in een weiland terechtkwamen, zijn dinsdag op een speciaal rijdend platform gehesen om te worden afgevoerd. Vanwege de harde wind werden de bergingswerkzaamheden kort stilgelegd, maar aan het begin van de avond is de operatie hervat.