Pagina 21 van 48

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 10:21
door TffpaA
PHS schreef: do 19 jan 2023, 10:13 Het aanwijzen van een gevolg van een bepaalde actie wil niet zeggen dat die actie ook de enige oorzaak is.
Met een rechtenachtergrond zou je bij uitstek het belang van het afwegen van je woorden moeten beseffen. Dus wellicht is het een idee om in het vervolg zorgvuldiger te formuleren.
PHS schreef: do 19 jan 2023, 10:13 Vraag je niet een beetje veel van de reiziger als die voor zijn reis naast de reisplannercheck ook de laatste stand van de cao-onderhandelingen moet checken?
In deze digitale tijden met smartphones en alomtegenwoordig nieuws zeker niet, nee. Automobilisten zullen ook de weers- en trekkervoorspellingen in de gaten houden om te bepalen of ze de weg op gaan of toch maar thuiswerken/zich ziekmelden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 10:32
door Z2N
Meltrain schreef: do 19 jan 2023, 10:07 Maar wat is dan nu nog het verschil tussen vraag en aanbod?
En is de inflatie daadwerkelijk wel zo hoog als wordt beweerd? De energieprijzen zijn inderdaad gestegen (maar gaan ook weer langzaam dalen) en voor de rest valt het volgens mij best mee.
De voedselprijzen zijn op 1 jaar tijd 17% gestegen (CBS), aardgas was in 2022 vier keer duurder dan in 2019, elektriciteit 5,7 keer duurder (CBS Statline). Dat zijn flinke bedragen, die voor lagere inkomens (voor wie deze lasten verhoudingsgewijs zwaarder wegen) een serieus probleem kunnen vormen. Dat verklaart ook wel de grote looneisen van de afgelopen tijd, de lasten zijn op een paar jaar tijd flink gestegen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 10:49
door ZO6176
Ik zou zeggen middeninkomens die geen recht op toeslagen hebben.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 11:10
door VIRM
Frank93 schreef: do 19 jan 2023, 09:23 Op 12 januari is al aangekondigd dat er vandaag en morgen gestaakt zou worden mochten ze er niet uitkomen dinsdag.
Mensen die in de OV-sector werken of op fora zoals deze zitten weten dat. Maar gaat de gemiddelde reiziger dat allemaal bijhouden?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 11:11
door TffpaA
Want dit heeft allemaal niet in het nieuws gestaan de afgelopen tijd? Of leest de gemiddelde OV-gebruiker het nieuws niet? Dat kan natuurlijk ook.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 11:25
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 12:10
door Meltrain
Z2N schreef: do 19 jan 2023, 10:32 De voedselprijzen zijn op 1 jaar tijd 17% gestegen (CBS), aardgas was in 2022 vier keer duurder dan in 2019, elektriciteit 5,7 keer duurder (CBS Statline). Dat zijn flinke bedragen, die voor lagere inkomens (voor wie deze lasten verhoudingsgewijs zwaarder wegen) een serieus probleem kunnen vormen. Dat verklaart ook wel de grote looneisen van de afgelopen tijd, de lasten zijn op een paar jaar tijd flink gestegen.
Maar dan is het een stuk nuttiger om iedereen bijvoorbeeld €300 bruto extra te geven dan om de lonen met 10% te verhogen. Lagere inkomens profiteren namelijk verhoudingsgewijs meer van een verhoging in euro's dan in procenten.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 12:11
door TffpaA
Ook ik meen dat er gewoon een basisinkomen zou moeten komen, maar goed - nu dwalen we wel wat af.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 12:30
door Suus
Het minimumloon zou eigenlijk al voldoende moeten zijn voor het bestaansminimum, maar daar is een persoon met een Amerikaanse kijk op de wereld die hier in dit topic actief is het niet zo mee eens.

En ik ben het met Meltrain eens, een verhoging van de salarissen met een brutobedrag werkt nivellerender dan een procentuele verhoging.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 13:11
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 13:38
door Suus
Nee hoor, hoef ik niet te vragen. Ik heb je eerdere berichten daarover namelijk grondig gelezen :)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 13:50
door PHS
-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 15:25
door zone2000
Leuk tendentieus verhaaltje van de werkgevers, maar kijk zelf eens met OVinfo naar een drukke plek als Schiphol of Utrecht Jaarbeurs.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 16:21
door Daniel
'tis wat je tendentieus noemt. Logisch dat er nog volop uitval is op de drukke plekken die je noemt: 40% uitval op heel veel bussen zijn ook veel uitgevallen ritten natuurlijk.

Ik ben nu zelf zowel heen als terug probleemloos per bus gereisd, de backup in de vorm van een trein niet nodig gehad.
Wel een alternatieve route, maar die kost me niet eens meer tijd.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 16:36
door Buzjevur
zone2000 schreef: do 19 jan 2023, 15:25 Leuk tendentieus verhaaltje van de werkgevers, maar kijk zelf eens met OVinfo naar een drukke plek als Schiphol of Utrecht Jaarbeurs.
De helft uitval is nog steeds veel, maar dat betekent dat er dus ook veel wèl rijdt. En dan is het ook nog eens over de dag genomen, dus nu zien dat bijvoorbeeld driekwart uitvalt zegt helemaal niets.

Hier in Almere lijkt het merendeel wel te rijden, aan het aantal bussen op de stalling te zien.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 18:00
door Buzjevur
Dit verbaasde mij nogal:

De staking in het openbaar vervoer zorgt ervoor dat er na 21.00 uur onderbezetting is op belangrijke routes van U-OV, laat het vervoerdersbedrijf weten. ,,Hierdoor kunnen we voor de reizigers en onze medewerkers niet voldoende veilig en verantwoord openbaar vervoer bieden.” Vanaf 21.30 uur rijden er helemaal geen bussen meer in Utrecht.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 18:18
door Milco
Hoe je het ook wendt of keert, het wordt in ieder geval wel netjes en tijdig gecommuniceerd.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: do 19 jan 2023, 18:46
door Z2N
Buzjevur schreef: do 19 jan 2023, 18:00 Dit verbaasde mij nogal:

De staking in het openbaar vervoer zorgt ervoor dat er na 21.00 uur onderbezetting is op belangrijke routes van U-OV, laat het vervoerdersbedrijf weten. ,,Hierdoor kunnen we voor de reizigers en onze medewerkers niet voldoende veilig en verantwoord openbaar vervoer bieden.” Vanaf 21.30 uur rijden er helemaal geen bussen meer in Utrecht.
Op de website van U-OV staat: "Door de FNV-staking is er na 21.00 uur onderbezetting op een aantal cruciale plekken in onze organisatie. Hierdoor kunnen we voor de reizigers en onze medewerkers niet voldoende veilig en verantwoord openbaar vervoer bieden". Dat klinkt als een staking op de verkeersleiding, dan houdt het al snel op.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 12:19
door Durashift
sirvinniei schreef: za 14 jan 2023, 13:00 (..)
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-inflatie
Vakbond FNV pleit bij andere bedrijven voor automatische prijscompensatie in de cao zodat werknemers er nooit in koopkracht op achteruit gaan. Maar in de cao voor het eigen personeel vond de directie van de bond dat niet nodig. Daarom moeten zij het stellen met een loonsverhoging van 3 procent over 2022.
Durashift schreef:^^ logisch toch.. als het 20% moet worden, dient het lidmaatschapsgeld omhoog geschroefd te worden. Zijn de leden (weer) boos. ;)
Gisteren naar, mijn mening boeiend gesprek, met FNV vice voorzitter Zakaria Boufangacha bij Sven op 1 geluisterd. :pos:

Hierin wordt door hem dus precies benoemd wat ik al schreef: hogere loonkosten betalen de leden, uiteindelijk.
Neemt niet weg dat die 3% enige nuancering behoeft: bij de FNV CAO werkt het zo (op basis van de APC regels) dat de maand oktober als peildatum voor inflatiebepaling gebruikt wordt. Die drie procent is dus gebaseerd op peildatum oktober 2021. Toen was het inflatiecijfer nog niet gigantisch maar wel stijgende.

Overigens, in die (huidige) CAO heeft de FNV, voor de FNV medewerkers, al wel het basisloon op de door hun gewenste € 14 gezet.
De FNV CAO is aflopend.. dus bij de nieuwe onderhandelingen zal het prijspeil van oktober 2022 gehanteerd worden. Dát zal dus een heel ander percentage loonsverhoging zijn als inzet. ;)

Negen duizend euro bruto per maand verdiend meneer Boufangacha, zei hij.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... -verschiet

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 13:49
door dennistd
Zou de stakingsuitkering wel netjes aan de inflatie aangepast zijn? (A)

Overigens wel apart dat ze voor hun eigen CAO de inflatiecorrectie pas in een nieuwe CAO verwerkt wordt, terwijl ze voor de OV-CAO die correctie nog in de CAO juli 2021-december 2022 verwerkt wouden hebben afgelopen jaar.... :')

In het OV hebben alle medewerkers in november €1000 bruto gekregen, hoeveel heeft het FNV aan de eigen werknemers gegeven?


Qua aantal stakers leken ze gisteren trouwens wel redelijk succes te hebben: ik denk dat in Enschede zo'n 30 procent van de bussen reed. Overigens wel beroerd verdeeld: op lijn 62 naar Borculo heeft om 17:50 en om 20:20 een bus gereden, daarna alleen nog om 22:20 eentje tot Haaksbergen. Normaal is het tot 22:20 een halfuursdienst en daarna nog twee om 22:50 en 23:50.

Van de laatste bussen reden er maar 5: 1 Universiteit, 1 Wesselerbrink, 2 Helmerhoek, 3 Glanerbrug en 5 Zwering.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 15:04
door Durashift
^^ dient in jouw ogen dan alles wat de FNV bij de bedrijven CAO's bewerkstelligt, in hun eigen CAO ingebed moet zijn?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 15:20
door dennistd
Ja. Anders vind ik het een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Beetje hetzelfde als van die lui (vaak BN'ers) die vinden dat mensen minder moeten vliegen terwijl ze zelf de halve wereld over vliegen....

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 21:22
door IIVQ
Mijn trein reed vanmorgen niet, dus ben ik met de bus naar werk gegaan 😄

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 21:32
door Durashift
dennistd schreef: vr 20 jan 2023, 15:20 Ja. Anders vind ik het een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Beetje hetzelfde als van die lui (vaak BN'ers) die vinden dat mensen minder moeten vliegen terwijl ze zelf de halve wereld over vliegen....
Met dat laatste ben ik met je eens. Is wel een andere tak van sport, in mijn ogen, om het zo maar ff te noemen.

Elke branche heeft natuurlijk zijn eigenaardigheden en kent daardoor specifieke regelingen. Bijvoorbeeld de transport CAO met dag en nacht vergoedingen. Nu zal de FNV vast ook wel een vergoedingen regeling kennen indien medewerkers een hotelovernachting of reisbeweging (vliegen?) moeten maken.. maar qua kosten niveau is dat dan weer verschillend (vanuit werknemers perspectief gezien dan).

Ik denk dus niet dat alles één op één hetzelfde kan zijn.
Wat mij betreft heeft het FNV wél gelijk met het minimale uurloon van 14 euro.. alleen.. als ik dan denk dat het minimum nu op bijna 11 euro staat.. dan snap ik ook wel dat in één keer een stap naar 14 euro maken wel erg fors is.
Weet ook niet of de mensen die daarin vallen.. daar werkelijk blij mee moeten zijn.. immers valt de grondslag voor inkomenssteun (toeslagen e.d.) dan ook veel hoger uit. Wat blijft er voor het leefbare deel van het loon nog over?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dát er nog aardig wat bussen reden komt, mede denk ik, doordat het CNV nog niet procedureel/juridisch zover was om tot staken over te gaan. CNV heeft namelijk wel vorige keer met de CAO ingestemd. Er dient nu eerst een ledenraadpleging te komen. Pas daarna kan CNV de werkgevers een aanzegging ot staken doen. Zeer waarschijnlijk zal dit aanstaande woensdag gebeuren, vertelde CNV-vakbondsbestuurder Hanane Chicki in Dit is de Dag.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... -deze-tijd

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: za 21 jan 2023, 12:12
door sneltram
Kortom, dan ligt volgende week vrijdag de boel plat? Want een aankondiging moet er 48 uur van tevoren zijn. Dus als je op woensdagochtend zoiets verstuurt, kun je vrijdag staken.