OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Daniel schreef: za 30 nov 2024, 13:18 Ik zit nu in een omgeleide IC van Amersfoort via Hilversum naar Utrecht, maar volgens OBIS is het een Sprinter naar Uitgeest en komen we bijna op Amsterdam Centraal aan :mrgreen:
Oh wow, IC's die keren te Hvs!
en-es

Bericht door en-es »

Er gaan ook sprinters Amersfoort-Utrecht via Hilversum.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Klopt, maar met ICM (heen) respectievelijk DDZ (terug) onder de boogjes door was toch leuker.
En dit keer ook met een sneller pad dan eerdere keren, dus geen overstapverbinding die sneller was dan de doorgaande trein. Nadeel is dan wel dat de omgeleide Sprinter op blokafstand voor de omgeleide IC in Amersfoort aankomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

ik probeer chocola te maken van de dienstregeling van de Arriva Nachttrein, in dit geval Groningen-Schiphol.
  • Van de datum klopt maar weinig. Leuk dat ze een kalender hebben met alleen de vrijdag en de zaterdag, maar de weergegeven dagen zijn helaas allemaal een zaterdag en zondag. :')
  • Er gaat een tweede trein rijden, Zwolle-Schiphol. Maar in de dienstregeling onder aan de pagina staat hij niet vermeld. Hij gaat ook niet iedere week rijden zo te zien, want ik vind hem niet altijd in de online data terug.
  • In 28 weken kun je (theoretisch) op deze pdf vertrouwen. In 24 weken staat er "Nachttrein aangepaste dienstregeling - check de reisplanner". :shock: Ik vermoed dat daar dan grotendeels die extra slag rijdt, maar ik vind ook ritten via Amsterdam Zuid terug. Die 24 weken lijken overigens volstrekt willekeurig over het jaar verdeeld te zijn.
Mijn hemel. :')
Matt

Bericht door Matt »

Is er ergens bekend wat de reizigersaantallen van deze nachttrein zijn?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

umbusko schreef: wo 04 dec 2024, 23:41 ik probeer chocola te maken van de dienstregeling van de Arriva Nachttrein, in dit geval Groningen-Schiphol.
  • Van de datum klopt maar weinig. Leuk dat ze een kalender hebben met alleen de vrijdag en de zaterdag, maar de weergegeven dagen zijn helaas allemaal een zaterdag en zondag. :')
Mijn hemel. :')
Een nachttrein op vrijdagnacht rijdt op zaterdag. Er is helaas een discrepantie tussen wat dienstregelingmakers en ov-nerds enerzijds en marketeers en droezels als datum voor een rit zien.
Met als mooie gevolg dat je op de Connexxion-site de ritten die over een paar uur gaan rijden niet meer kan zien, want dat zijn ritten van "gisteren" (alle ritten na middernacht, als je na middernacht kijkt).

Bij AML was (of wellicht is) het zelfs zo dat we een rit om zeg 4:45 hadden die door de dagdienst gereden werd terwijl de vólgende rit om zeg 5:00 door de nachtdienst gereden werd, en dus van "gisteren" was.

Ik gok dat hetzelfe hier aannde hand is.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Tsja, dat probleem bestaat ook, maar hier toont de kalender vrolijk vrijdag 21 december (Nachttrein vrijdagnacht) en zaterdag 22 december (Nachttrein zaterdagochtend), terwijl dat toch echt vrijdag 20 december en zaterdag 21 december zou moeten wezen. En zo verder voor de hele kalender. Zeker voor de zaterdagochtend is er hier geen excuus. ;) En dan heb je dus inderdaad nog het probleem dat online data van nachtelijke ritten ook bij Treinposities en in de tabellen van Bemined soms door elkaar lopen en onoverzichtelijk worden.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Ja dat is weer een ingewikkeld technisch verhaal...
De dienstregeling loopt bij de planning van 00:00 tot 23:59
Het materieelplan loopt bij de planning van 02:00 tot 01:59
En voor de reiziger loopt de dienstregeling eigenlijk van (tickets al vanaf 00:00) 04:00 tot 03:59
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Rare specifieke vraag: Er zijn in Driebergen twee fysieke haltes Traaij/Arnhemsebovenweg voor bussen richting station Db:
* Deze aan de Traaij, voor lijn 381;
* Deze aan de Arnhemse Bovenweg voor lijn 56.

Als ik op https://halteviewer.ov-data.nl kijk lijkt die eerste niet te bestaan.
In de reisinfo hebben beiden hetzelfde haltenummer 50300440.

Hoe kan het dan dat apps als OVinfo en Google Maps deze halte (voor lijn 381) op de goede plek tonen?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Wellicht doordat Google en OVinfo de info van de vervoerder zelf tonen?

Ik zie op dat overzicht van DOVA her en der nog wat wat rariteiten: In Scherpenzeel is er een haltegroep Kerk zonder halte op de kaart, dat is de oude buurtbushalte die al jaren geleden samengevoegd is met de halte van lijn 80 om de hoek. Bij het Euterpeplein in Amersfoort zie je nog een groep met de gelijknamige halte voor de tegenrichting van de oude lusroute die al in 2019 vervallen is.
(En andersom: halte Rustenburg Oost in Amersfoort staat er ook al op bij DOVA terwijl de aanleg nog moet beginnen en die staat juist niet op Google Maps)
Schapekop in de Keistad

DDietzen

Bericht door DDietzen »

De IC Amersfoort - Schiphol rijdt maar tot Hilversum wegens een storingscircus op de Zuidtak. In de IC Deventer - Amsterdam Centraal (1540) roept de conducteur bij aankomst te Amersfoort om dat reizigers naar Schiphol het beste hier in Amersfoort kunnen overstappen op de sprinter richting Hoofddorp (de 5840, die via Amsterdam Centraal rijdt).

Het is toch echt sneller én comfortabeler om te blijven zitten in de IC tot Amsterdam Centraal en daar over te stappen (eveneens op hetzelfde perron!), bijvoorbeeld op de 4638 die twintig minuten eerder op Schiphol arriveert.
Bemined

Bericht door Bemined »

Volgens de bezettingsprognoses gaat er volgende week VIRM rijden op de HSL :p

Dit is een bekend probleem, het systeem dat deze data levert gebruikt wel de actuele dienstregeling maar historische materieelinzet en koppelt dit op treinnummer waardoor je bij werkzaamheden en dienstregelingswijzigingen een hoop onzininformatie krijgt.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

In de dienstregelingsmodules op de Qbuzz-sites van de nieuwe concessies is een foutje geslopen: als ik bij een vrijdag op "Download dienstregeling" klik, krijg ik een download met de zaterdagdienstregeling, bij een zaterdag krijg ik een zondagsdienstregeling en bij een zondag krijg ik een doordeweekse dienstregeling. -0-
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ach, de oude concessies zijn niet persé beter. In DMG krijg je de juiste tabel maar ontbreken er willekeurig ritten.

(En bij Syntus kreeg ik gisteravond een lege pagina als ik de periode na 15 december selecteerde)
Schapekop in de Keistad

Bemined

Bericht door Bemined »

Bij de ECD s9500 staan morgen alle aankomsten in Amsterdam Zuid als vervallen terwijl het LM deel tussen Amsterdam Zuid en Almere Centrum juist wel getoond wordt. Lijkt erop dat de dynamische reisinformatie er niet goed mee overweg kan dat de trein te Amsterdam Zuid een LM trein wordt onder hetzelfde treinnummer.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Hoezo is dat eigenlijk onder hetzelfde nummer?
En hoe is dat bij de s12400 en de 11891 niet het geval.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Afbeelding
Waarvoor zou de tweede C in ECC staan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Sinds wanneer is het geen Brussel Zuid/Midi trouwens meer?
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Is NS nu eindelijk overgestapt naar alleen de Nederlandstalige benaming gebruiken voor Brussel Zuid? Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat de trein naar South/Midi of Sud/Midi zou gaan... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

MetroRET schreef:Sinds wanneer is het geen Brussel Zuid/Midi trouwens meer?
De Duitse komma is al een flinke tijd vervallen, Midi lijkt per vandaag verdwenen. En Brussels Airport heeft nu een vliegtuigje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Suus schreef: zo 15 dec 2024, 09:59 Waarvoor zou de tweede C in ECC staan?
EuroCity Classique, analoog aan de Ouigo Classique met hetzelfde materieel?
Schapekop in de Keistad

Vinny

Bericht door Vinny »

MetroRET schreef: zo 15 dec 2024, 10:03 Sinds wanneer is het geen Brussel Zuid/Midi trouwens meer?
Dat is het eigenlijk nooit :P Het is een geste aan Franstaligen die het station kennen als Bruxelles-Midi. Als je het wil verduidelijken zou je het tussen haakjes kunnen zetten. In een Engelstalig omroepbericht zou ook alleen 'South' moeten klinken lijkt me (Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Brussels- ... ay_station)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Matt

Bericht door Matt »

Suus schreef: zo 15 dec 2024, 09:59 Waarvoor zou de tweede C in ECC staan?
ECC en ECD zijn gamma's, codes die intern worden gebruikt om een bepaald type ticket aan te geven. Deze codes hebben altijd drie letters. Niet alle letters staan altijd ergens voor.

Ik weet niet of het zo hoort. Ik had verwacht dat het EC en ECD zou zijn, analoog aan IC en ICD. Vroeger was het gamma van IC Brussel ICC, dus nu is het ECC. Echter stond er voorheen ook gewoon alleen IC op de vertrekborden. Ik vind ECC wel een beetje verwarrend.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik snap best dat er omgeroepen wordt dat op 15 december de nieuwe dienstregeling ingaat, maar waarom wordt er ook gelijk verteld dat dat ook geldt voor de kerstvakantiedienstregeling? :s
Als er al een afwijkende dienis tijdens de kerstvakantie, dan gaat die pas een week later in.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Een MAN in Amersfoort vertrok met "Geen Dienst - 5 Vathorst" van CS, daar gaat nog iets niet helemaal lekker.
Schapekop in de Keistad

Plaats reactie