
Dienstregeling 2025
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Dienstregeling 2025
Do as I tell, not as I do 

- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22809
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Dienstregeling 2025
In dit geval was het een oprechte vraag en had ik niet verwacht dat er een Wiki-pagina zou bestaan van een treinserie die niet gaat rijden.

Om deze dooddoener voortaan te ontkrachten heb ik mijn onderschrift aangepast.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Dienstregeling 2025
De 1xxxx series blijven bestaan bij de NS, maar dan alleen voor afwijkende ritten van een normale treinserie. Zo blijft de 12900 ook gewoon bestaan voor de vroege zaterdagochtendtreinen die gesplitst Enkhuizen - Amsterdam en Eindhoven - Maastricht rijden, wel wisselen de 2921 en 12921 van nummer. En net als nu enkele ritten die om logistieke redenen in tweeën geknipt zijn zoals de (1)4400.
-
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Dienstregeling 2025
Instinctief vind ik de 1 ervoor eigenlijk handiger. Nu hoef je alleen te onthouden 11x is Schothorst, 1x is Enschede; 6 is Schiphol, 7 is Den Haag. Straks moet je alle 4 series apart onthouden.
-
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Dienstregeling 2025
Dat vergt wel wat hoger denkwerk ja. 

- Suus
- Berichten: 52111
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Straks is het even (16, 18) voor treinen naar Schiphol en oneven (17, 19) voor treinen naar Utrecht. Bovendien worden de treinen naar Schiphol ook nog ICD.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Dienstregeling 2025
En dan de hoge twee naar Schothorst, lage twee naar Enschede. Dat werkt ook wel goed als ezelsbruggetje, I guess.
- Suus
- Berichten: 52111
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Zo werkt het ook voor de intercity's rondom Zwolle:
Oneven naar Groningen (500, 700)
Even naar Leeuwarden (600, 800)
Lage nummers naar Utrecht (500, 600)
Hoge nummers naar Schiphol (700, 800)
En ja, de huidige 1800 wordt hernummerd naar 800 en het is meer dan 50 jaar geleden dat Amsterdam - Maastricht het nummer 800 kreeg, dus het is echt even wennen.
Oneven naar Groningen (500, 700)
Even naar Leeuwarden (600, 800)
Lage nummers naar Utrecht (500, 600)
Hoge nummers naar Schiphol (700, 800)
En ja, de huidige 1800 wordt hernummerd naar 800 en het is meer dan 50 jaar geleden dat Amsterdam - Maastricht het nummer 800 kreeg, dus het is echt even wennen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Dienstregeling 2025
Als men echte nummerfetisjisme had willen toepassen had men de reeksen 500-600-700-800 richting Groningen/Leeuwarden overeenkomstig 1500-1600-1700-1800 moeten gebruiken richting Enschede/Schothorst. En dan de 900 en 1900 voor de aanvullende kwartierdiensten naar respectievelijk Lelystad en Deventer. Of juist de 500-600-700-800-900 voor de HSL en 1500-1600-1700-1800-1900 voor niet HSL.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Dienstregeling 2025
Cleanup under TffpaA's desk, cleanup under TffpaA's desk.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 10 feb 2024, 19:39
Re: Dienstregeling 2025
dan kunnen we nog wel verder gaan en hadden ze eigenlijk ook de ETMET diensten naar Eindhoven mooi moeten nummeren, zoals naar Arnhem nu al is.
Dus dan heb je 3000, 3100 en 3200 van Arnhem/Nijmegen richting de randstad, 3300 vanuit Maastricht, 3400 vanuit Heerlen en 3500 vanuit Venlo, die kan je dan mooi behouden. 3300 wordt nu gebruikt voor een sprinter (volgend jaar trouwens niet eens meer) en 3400 voor een spits IC. Met die opzet behoud je netjes de 3600 en de vrijgekomen 3700 en 3900 zou je eventueel in aansluiting op de 3800 kunnen gebruiken voor gedecentraliseerde sneltreinen/ICs, of anders voor de ICs naar Zeeland omdat je die kan zien als de andere "inprikker" richting de randstad vanuit het zuiden.
Als we het dan toch hebben over gedecentraliseerde sneltreinen en nummerfetisjïsme is de sneltrein Aken-Luik (18900) ook wel een reeksterrorist. Ik snap dat ze nu een serienummertje hebben dat overeenkomt met hun lijnnummer, maar eerder (tot in 2023) had de sneltrein Heerlen-Maastricht 32100 wat mooi aansloot bij de rest van de concessie Limburg (32000-32500). Het serienummer wat ze nu hebben is ook een beetje maf, uitgaande van de situatie 1xxxx een soort afgeleide of variant is van xxxx zou 18900 dus ergens een sprinter rond Leiden of Utrecht moeten zijn.
Dus dan heb je 3000, 3100 en 3200 van Arnhem/Nijmegen richting de randstad, 3300 vanuit Maastricht, 3400 vanuit Heerlen en 3500 vanuit Venlo, die kan je dan mooi behouden. 3300 wordt nu gebruikt voor een sprinter (volgend jaar trouwens niet eens meer) en 3400 voor een spits IC. Met die opzet behoud je netjes de 3600 en de vrijgekomen 3700 en 3900 zou je eventueel in aansluiting op de 3800 kunnen gebruiken voor gedecentraliseerde sneltreinen/ICs, of anders voor de ICs naar Zeeland omdat je die kan zien als de andere "inprikker" richting de randstad vanuit het zuiden.
Als we het dan toch hebben over gedecentraliseerde sneltreinen en nummerfetisjïsme is de sneltrein Aken-Luik (18900) ook wel een reeksterrorist. Ik snap dat ze nu een serienummertje hebben dat overeenkomt met hun lijnnummer, maar eerder (tot in 2023) had de sneltrein Heerlen-Maastricht 32100 wat mooi aansloot bij de rest van de concessie Limburg (32000-32500). Het serienummer wat ze nu hebben is ook een beetje maf, uitgaande van de situatie 1xxxx een soort afgeleide of variant is van xxxx zou 18900 dus ergens een sprinter rond Leiden of Utrecht moeten zijn.
-
- Berichten: 7257
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Dienstregeling 2025
Er was een plan om treinseries volledig opnieuw te herverdelen en weer meer te groeperen per regio. Maar dat is afgewezen door ProRail en vroeg ook om medewerker van andere vervoerders:
Zo was het plan om alle sprinters rond Utrecht weer in de 5000 serie te stoppen en alles in Randstad Zuid in de 7000 serie. En bij Intercity verbindingen de reeksen ook logischer maken. Bijvoorbeeld dat de 500, 1500 en 2500 series allemaal over de HSL rijden.
Zo was het plan om alle sprinters rond Utrecht weer in de 5000 serie te stoppen en alles in Randstad Zuid in de 7000 serie. En bij Intercity verbindingen de reeksen ook logischer maken. Bijvoorbeeld dat de 500, 1500 en 2500 series allemaal over de HSL rijden.
Laatst gewijzigd door cassie127 op do 31 okt 2024, 23:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Berichten: 52111
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Het treinnummer van Luik - Maastricht - Aachen moet ook worden afgestemd met DB InfraGo en Infrabel, dat levert wel vaker "reeksterrorisme" op 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4159
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2025
Ik snap alleen niet waarom sommige treindiensten van Arriva en Keolis hoge treinnummers hebben (Noordelijke Nevenlijnen, Achterhoeklijnen, Valleilijn, Limburg), terwijl andere treindiensten van Arriva en Keolis lage treinnummers hebben (Vechtdallijnen, IJssel-Twentelijn, Merwede-Lingelijn). Iemand die daar de logica van snapt?
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Ooit zijn die lijnen omgenummerd naar die hoge nummers, maar tegenwoordig krijgen regionale lijnen weer lage nummers.
MerwedeLingelijn had ook hoge nummers toen Arriva er reed namelijk, maar bij de ingang van de concessie van Qbuzz keerde daar de 7100 weer terug die altijd daar al reed in de NS tijd.
MerwedeLingelijn had ook hoge nummers toen Arriva er reed namelijk, maar bij de ingang van de concessie van Qbuzz keerde daar de 7100 weer terug die altijd daar al reed in de NS tijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22809
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Dienstregeling 2025
Nu we toch bezig zijn: de regionale vervoerders moeten eens stoppen met “RS” in het lijnnummer van regionale stoptreinen, want van een afstandje is het onderscheid tussen bijvoorbeeld “RS30” en “RE30” nauwelijks te zien.
Waarom geven ze de stoptreinen niet gewoon alleen een S voor het lijnnummer?
Waarom geven ze de stoptreinen niet gewoon alleen een S voor het lijnnummer?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Dienstregeling 2025
...of gebruikt men gewoon een lettertype waarmee E en S van een afstandje wél te onderscheiden zijn? 

-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Dat lijkt mij een stuk eenvoudiger dan te verplichten alle lijnnummers om te gooien...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Dienstregeling 2025
Ik zou er evenzogoed voorstander van zijn iedere lijn een uniek nummer te geven, waarmee ook niet meer met prefixen gewerkt hoeft te worden. Zie ook de metro van New York. Eventueel valt dat nog te cijferesthetiseren door bij parallellopende lijnen de stoptrein nummer X mee te geven en de sneltrein 1X.
Goed, ik ga de doekjes weer even zoeken.
Goed, ik ga de doekjes weer even zoeken.
-
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Dienstregeling 2025
Neem je de <7> of de [7]?
Wat bedoel je met lijnnummer?
-
- Donateur
- Berichten: 5053
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Dienstregeling 2025
Hoe gaat dat straks eigenlijk na de verbouwing van Groningen in de komende zomer als de RS doorgekoppelt wordt aan de RE?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 10 feb 2024, 19:39
-
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Dienstregeling 2025
Oh, ik dacht dat je het Duitse of Belgische spoorlijnnummer bedoelde.
Ik vind de hele discussie over treinserienummers een beetje overbodig, want NS communiceert de trein(serie)nummers eigenlijk niet. Ik weet ze echt niet uit mijn hoofd, behalve de paar waar ik met mijn werk mee te maken heb. Maar wat de IC is waar ik dagelijks mee reis: geen idee. En de stoptreinen die het alternatief zijn: nog minder.
Dat gezegd hebbende: Ik zou graag een kaart mét treinserienummers (beetje zoals die van Lars' train maps) hebben maar dan onder een vrije licentie, zodat die op Wikipedia kan. Ik denk er al tijden over om die te maken maar het ontbreekt me aan tijd.
Ik vind de hele discussie over treinserienummers een beetje overbodig, want NS communiceert de trein(serie)nummers eigenlijk niet. Ik weet ze echt niet uit mijn hoofd, behalve de paar waar ik met mijn werk mee te maken heb. Maar wat de IC is waar ik dagelijks mee reis: geen idee. En de stoptreinen die het alternatief zijn: nog minder.
Dat gezegd hebbende: Ik zou graag een kaart mét treinserienummers (beetje zoals die van Lars' train maps) hebben maar dan onder een vrije licentie, zodat die op Wikipedia kan. Ik denk er al tijden over om die te maken maar het ontbreekt me aan tijd.
- Hainje
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Dienstregeling 2025
TffpaA kom d'r maar in met je kaart. 

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten