Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In de reisplanner en actuele vertrektijden nu dus ook, alleen is nergens aan te zien dat treinsoort en -nummer onderweg veranderen.
Van Leiden tot Woerden zie je nu dus de Intercity naar 's-Hertogenbosch; de andere kant op (op stations voor Utrecht C) is het de Sprinter naar Leiden Centraal, "Stopt niet in Leidsche Rijn, Terwijde, Vleuten".
Die laatste aanduiding had ik in beide richtingen veel logischer gevonden. Sowieso hoort een Intercity niet op elk station tussen Ut en Ht te stoppen. En daarnaast krijg je nu de rare situatie dat mensen 's ochtends de Intercity en 's middags terug de Sprinter moeten hebben, terwijl het precies dezelfde treinserie is.
Dat is alleen als iemand over Utrecht Centraal heen reist - bijvoorbeeld een forens tussen Bodegraven en Houten. Dat zullen er niet veel zijn gok ik, de vervoersstroom is juist naar Utrecht Centraal toe. Hoogstens reizen wat reizigers van het sprintertraject tussen Den Bosch en Utrecht door naar Leiden.
Ik kan me voorstellen dat een doorkoppeling van een Sprinter en een IC (bij mijn weten ook de eerste keer dat dat gebeurd?) vooral voor hobbyisten en bij NS intern een ding is. De doorsnee reiziger weet na een week niet beter.
Koppeling IC en sprinter is niet geheel nieuw. Vroeger de IC van Rotterdam en den Haag naar Enschede en Enschede. In Deventer spliitste deze en reed het Rotterdamse deel als intercity. Het Haagse deel als stoptrein.
Het valt me nu trouwens wel op dat het stationnement van die sprintercity in Ut zo ruim is (zo'n 7 minuten) dat je haast net zo goed gewoon op Vtn, Utt en Utlr kunt stoppen zonder extra materieel kwijt te zijn. Dus kan je het weer mooi een Sprinter noemen!
Wellicht een mooie oplossing in het dal om de 8900-pendel tussen Wd en Ut mee uit te sparen, want die is nu ook bijna even lang bezig met rangeren/keren als met passagiers vervoeren
En die extra tijd kan beter benut worden als rijtijdmarge, de 6000 was in 2021 al niet de meest betrouwbare treinserie en de 8800 rijdt grotendeels over enkelspoor.
Die doorkoppeling zorgt bijvoorbeeld vanmorgen al voor problemen, nu de 8900 doorrijdt naar Houten Castellum lopen de vertragingen sinds 7:30 op tot 10 minuten met enkele uitvallende ritten.
De 5000, 5100 en 5200 rijden allemaal met losse stellen.
Voor laatstgenoemde serie kan ik me dat nog voorstellen, maar voor de andere twee is het wel erg weinig. Is dat een gevolg van de afvoer van SGM?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
DDietzen schreef: ↑zo 12 dec 2021, 22:11
Die laatste aanduiding had ik in beide richtingen veel logischer gevonden. Sowieso hoort een Intercity niet op elk station tussen Ut en Ht te stoppen. En daarnaast krijg je nu de rare situatie dat mensen 's ochtends de Intercity en 's middags terug de Sprinter moeten hebben, terwijl het precies dezelfde treinserie is.
Misschien kunnen ze dit soort rare mengvormen van Sprinters en Intercity's een naam geven dat bij een tussenvariant past? Zoals... Sneltrein?
Vanochtend is er voor de zoveelste keer een trein gestrand op de HSL. Dat leidt uiteraard tot omgeleide treinen, maar die hebben wel de 6626 over de volledige lengte de nek omgedraaid.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Te Gvc stond een halfuurtje geleden bij de toegang tot spoor 1-2-3 ook een hele meute doelloos te wachten tot er iets richting Gv en Dt vertrok, want een hele rits treinen was daar uitgevallen. Ik moest toch wel een beetje lachen, want met de heerlijk rustige 3330 naar Laa en de verrassend genoeg even rustige 2437 richting Ddr was ik ze allemaal te slim af
Daniel schreef: ↑za 11 dec 2021, 09:58
De stoptrein naar Ede-Wageningen staat nu in Amersfoort Centraal als RS34 op de borden, dacht dat dat iets van Arriva was die lijnnummers?
Volgens Connexxion op Twitter is het een Europese richtlijn.
Daniel schreef: ↑za 11 dec 2021, 09:58
De stoptrein naar Ede-Wageningen staat nu in Amersfoort Centraal als RS34 op de borden, dacht dat dat iets van Arriva was die lijnnummers?
Volgens Connexxion op Twitter is het een Europese richtlijn.
Heb je een link?
Ik ben héél benieuwd waar Connexxion dit uit afleidt, volgens mij is dit complete stierenpoep.
Als dat een Europese richtlijn zou zijn, zouden ook alle treinen van Keolis en Qbuzz inmiddels voorzien zijn van een lijnnummer (en heel misschien ook het traject Gouda - Alphen a/d Rijn).
Waarom het (blijkbaar stilzwijgend) introduceren van lijnnummer RS32 niet op de website van Breng wordt vermeld is me ook een raadsel.