Pagina 23 van 32

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 29 aug 2023, 16:49
door Bemined
Dank, die wijzigingen zouden op 1 januari 2024 van kracht moeten worden, dus bij de capaciteitsverdeling voor dienstregeling 2025 zouden deze gewijzigde regels toegepast moeten gaan worden. Dit betreft als ik het goed begrijp echter een tussenstap tot de algehele herziening van de spoorwegwet, dus er kunnen nog meer wijzigingen aankomen, maar dit had uiteraard prioriteit omdat ProRail anders geen handvat had om de couppoging van Arriva af te wenden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 13:10
door Karl
Dank allen. Weer wat geleerd. De spoorwegwereld blijft fascineren.
En de keuze van de overheid om zo halsstarrig aan Ns te blijven vasthouden eveneens.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 16:07
door SuperGhost
Dat laatste snap ik dus wel. De NS is van de overheid, dus de winsten vloeien terug naar de overheid i.p.v. naar het buitenland. Daarnaast heeft de overheid daarbij dan ook gedurende de concessie een eventuele mogelijkheid in te grijpen door het bestuur weg te sturen als enige aandeelhouder.

Voor de overheid is het dus het voordeel dat de regering alle verantwoordelijkheid kan afschuiven op het NS-bestuur, terwijl ze dus wel (indirect) de macht houdt doordat ze het bestuur kan vervangen als die niet naar haar luisteren.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 17:04
door Cas
Bovendien heeft de Tweede Kamer meerdere keren aangegeven dat ze willen dat de NS het hoofdrailnet uitvoeren. In die zin is het een democratische keuze.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 06:59
door tjoektjoek
Arriva wil vanaf 2026 24 stoptrein- en 2 intercitytrajecten overnemen.

https://www.volkskrant.nl/economie/arri ... ~bc94f6d7/

De wensplanning volgens Arriva:
  • 2026: Amsterdam - Hoofddorp, Apeldoorn - Enschede, Eindhoven - Heerlen, Lelystad - Zwolle
  • 2027: Amsterdam - Brussel, Zwolle - Utrecht
  • 2028: Zutphen - Wijchem, Arnhem - Dordrecht, Arnhem - Ede Wageningen, Den Bosch - Deurne, Weert - Tilburg Universiteit
  • 2029: Vlissingen - Breda, Dordrecht - Roosendaal, Den Haag - Dordrecht
  • 2031: Utrecht - Almere, Utrecht - Hoofddorp, Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal, Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda, Utrecht - Baarn
  • 2032: Amersfoort Vathorst - Amsterdam, Almere Oostvaarders - Den Haag, Lelystad - Amsterdam
  • 2033: Uitgeest - Rotterdam, Amsterdam - Zandvoort aan Zee, Amsterdam - Hoorn, Den Haag - Haarlem

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 07:43
door Z2N
Ik wil ook wel eens wat, maar de Tweede Kamer heeft duidelijk gemaakt dat de concessie naar NS gaat.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 07:44
door waldo79
Heeft deze journalist dan wel verder aan hoor en wederhoor gedaan vraag ik me af?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 08:00
door cassie127
Ligt het aan mij of zijn dit letterlijk alle Sprinter verbindingen van NS die men hier even opsomt?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 08:06
door ArrivaBas
Niet helemaal. Buiten de Randstad is het lijstje wel aardig compleet. Helemaal vast staat de gunning overigens nog niet. Er is deze week een Kamerdebat over de NS, zowel over de nieuwe concessie Hoofdrailnet als de voorgenomen spitsheffing.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 08:26
door PHS
-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 09:12
door en-es
Arriva op Baarn-Utrecht. Is weer wat anders. Afwisseling!

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 09:21
door VIRM
En welk probleem lost dit op? Hooguit op een Haarlem - Hoorn, waar er volgens mij best wat onvrede is over de dienstregeling van NS.

Verder zou dit natuurlijk het personeelstekort bij NS oplossen: lijkt mij dat het merendeel van het personeel bij NS wil blijven vanwege de betere CAO. ;)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 09:48
door en-es
Wellicht dat NS beter gaat presteren met meer concurrentie. Geen concurrentie maakt lui en gemakzuchtig. :roll:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 10:04
door Stijngeluk
Concurrentie? Arriva heeft dat wel dan op hun trajecten? (even arriva gezien dat hun dit bij ACM erin gooien)
VIRM schreef: za 23 sep 2023, 09:21 Verder zou dit natuurlijk het personeelstekort bij NS oplossen: lijkt mij dat het merendeel van het personeel bij NS wil blijven vanwege de betere CAO. ;)
Ik was de podcast aan het luisteren van BNR over de NS, en daar zei een vervoersdeskundige (ik ben even de naam vergeten) van, ja leuk dat andere dat willen gaan doen, maarja, de vakbonden willen dan natuurlijk dezelfde CAO als nu de NS heeft, en je krijgt dan vanzelf zn grote organisatie als de NS, je krijgt ingewikkeldere materieelomlopen en personeelomlopen, en uiteindelijk kom het er dan op neer dat een andere partij het hoogstwaarschijnlijk rond hetzelfde niveau als NS zal gaan doen met dezelfde kosten en dezelfde problemen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 11:35
door Dionysusnu
Stijngeluk schreef: za 23 sep 2023, 10:04 Concurrentie? Arriva heeft dat wel dan op hun trajecten? (even arriva gezien dat hun dit bij ACM erin gooien)
Jazeker! De t32701 vormt een halfuurs-tussentrein voor de 1400, en de t32702 concurreert in de vroege uren met de 1418 Shl-Ut en de 4417 Ht-Ehv. (A)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 11:37
door jelmerrr
VIRM schreef: za 23 sep 2023, 09:21 En welk probleem lost dit op? Hooguit op een Haarlem - Hoorn, waar er volgens mij best wat onvrede is over de dienstregeling van NS.

Verder zou dit natuurlijk het personeelstekort bij NS oplossen: lijkt mij dat het merendeel van het personeel bij NS wil blijven vanwege de betere CAO. ;)
Probleem niet maar Apeldoorn-Enschede zou wel aanbesteed kunnen worden in toekomst met Zwolle-Enachede. Door de andere CAO kun je dan misschien Apeldoorn-Almelo wel halfuurverbinding maken tijdens avond en weekend.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 11:53
door VIRM
Ja, op dat soort lijntjes waar NS minder vaak rijdt kan het toegevoegde waarde hebben. Maar op een traject als Uitgeest - Amsterdam of Den Haag - Dordrecht zie ik het niet zo?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 12:01
door Stijngeluk
Eigenlijk is dit toch zoals Hettinga zelfs zegt: Wij willen alle sprinters gaan rijden, intercities mag NS lekker doen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 12:18
door reisthijs
en-es schreef: za 23 sep 2023, 09:48 Wellicht dat NS beter gaat presteren met meer concurrentie. Geen concurrentie maakt lui en gemakzuchtig. :roll:
Ik vraag me af of er wel concurrentie is als Arriva de sprinters zou doen en NS de intercity's. Presteert NS veel beter ten zuiden van Roermond sinds Arriva daar op hetzelfde spoor rijdt?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 16:23
door JothamvW
Presteert Arriva eigenlijk zelf wel beter dan NS en Veolia deden?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 17:35
door en-es
Om eerlijk te zijn lees ik wel eens verhalen over treinuitval.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 17:38
door Commendatore
En op basis van wat ik zo zag zijn die treinen op de Maaslijn ook een afgeragde bende. Meer algemeen schijnen defecte toiletten ook een probleem te zijn.

Niet zo hoog van de toren blazen, Arriva...

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 17:49
door Suus
De treinen op de Maaslijn zouden eigenlijk ook al bijna vervangen zijn door een mooie vloot FLIRT-treinen die nu werkloos staan te wachten op wat komen gaat.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 19:35
door IIVQ
Tsja. Uitgeest-Rotterdam is met een halfuursdienst op Breukelen-Rotterdam echt niet goed bediend. En mijn ervaring is dat de vraag er wel is, Het is voor Amsterdam oost/Zuidoost naar Rotterdam Noordoost een sneller verbinding (en veel goedkoper) dan de ICD, en tussen Amstel/Bijlmer en Alexander zelfs sneller dan de IC via Ut. Dit is echt een ondergewaardeerde en onderbediende verbinding, volgens mij de enige HRN-verbinding in het hart van de randstad die het ook in de spits met slechts 2 treinen (spr's!) pupr moet doen.

Mijn ervaring (n=1, maar de komende 2 jaar 1xpw) leert dat op het rustigste deel (Bkl-Wd) in de ochtendspits (A Rtd 08:10ish) nét geen staanplaatsen meer waren, en op Capelle zelfs reizigers achterbleven.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 23 sep 2023, 19:43
door rooddolfijn
Een paar jaar geleden was Woerden - Amsterdam Bijlmer een van de volste trajecten van de NS. Extra treinen zouden er welkom zijn, persoonlijk dacht ik aan het doortrekken van de 7700 via Woerden en Bijlmer naar Amsterdam Zuid. Hierdoor worden reizigers verdeeld afhankelijk van hun bestemming, de Zuidas of Amstel & Centraal.