Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Van de 6622 is vandaag een heel treinstel manco. Nu na Tilburg Reeshof kan er echt niemand meer in dit blik sardientjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Door onbekende redenen stond de 5020 een kwartier stil te Rotterdam Lombardijen. Hierdoor mis ik helaas de overstap op de 629 en heb ik een half uur vertraging (aangezien de 2800 niet rijdt en ik naar Utrecht moet).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Toch handig dat in Hemmen-Dodewaard een omroep wordt afgespeeld over werkzaamheden tussen Amsterdam en Frankfurt Ha-Bee-Ef. :')

Edit: de 6645 is 5 minuten vertraagd en slaat (daarom?) de stations tussen O en Ht over. Beetje overdreven toch?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Bij vijf minuten vertraging is het overdreven om tussen Oss en 's-Hertogenbosch al stations over te slaan. Sla dan Tilburg Universiteit over om te voorkomen dat de achterliggende 3600 ver voor Breda in de ankers moet. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Ook dat hoeft niet, want de 6600 staat in Ht 5 minuten stil...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Heb ik weer: door een storing bij OV-fiets op Veenendaal-De Klomp was ik gister doorgereisd maar Ede-Wageningen, dus vanmiddag daar de fiets weer ingeleverd.
Pakte ik de 3254 terug naar De Klomp om daar alsnog de bus te pakken, vergeet de machinist op De Klomp te stoppen :p
Dan maar met de trein door naar Amersfoort, da's maar +5 bij thuiskomst i.p.v. +60 als ik een trein terug had moeten pakken en dan alsnog de bus.

Nu maar eens zien wat de klantenservice voor me wil doen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Wat een drama weer tussen Rotterdam en Utrecht vanmiddag. Ik stapte om 15:13 in op station Alexander. Daar kwamen drie rijtuigen aan met de gangpaden helemaal vol. Op Alexander was het echt wel druk en ik betwijfel of überhaupt iedereen mee kon. Ik kwam niet verder dan het balkon door de drukte.

Op station Gouda stonden dan weer zes rijtuigen klaar waarmee de lengte van de trein verdriedubbeld werd. Een stroom van reizigers, waaronder ik, stapte dan ook daar over op de nieuwe rijtuigen. Had dat even vanaf Rotterdam al gedaan...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5820
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Dat kon niet vanaf Rotterdam, omdat de zes bakken die uit Utrecht zouden komen te laat waren door een aanrijding. Men heeft toch een drietje weten te vinden om tussen Rotterdam en Gouda te rijden om daar alsnog te combineren. Hadden ze dat niet gedaan, had je in Alexander moeten wachten op de volgende trein omdat je trein niet had gereden.

Goed geregeld, toch? Kan er dan ook een keer een complimentje vanaf? :pos:
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Goed geregeld inderdaad, maar dat weten Ferdinand en zijn medesardientjes natuurlijk niet. Is het een idee die informatie niet alleen hier te posten, maar ook in de betreffende overvolle trein? Dat zou vast voor meer begrip bij de reizigers zorgen, en het uitzicht op een zitplaats na Gouda maakt het staan vast ook een stuk minder vervelend.

Maar inderdaad: verder prima geregeld.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5820
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet is gedaan. Maar als je er dan toch op een forum over wilt posten, dan zou je ook kunnen vragen waarom dat zo is gelopen. Krijg je vast een antwoord. :)
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: vr 25 feb 2022, 17:25 Nu maar eens zien wat de klantenservice voor me wil doen...
En dat wordt dus een dikke pluim voor de klantenservice die uit coulance het verschil tussen de ritprijs van de reis Ede-Wageningen - Amersfoort die ik ongewild per trein maakte en de reis Ede-Wageningen - Veenendaal-De Klomp die ik eigenlijk wilde maken naar m'n bankrekening overmaakt :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Mikos schreef: vr 25 feb 2022, 20:00 Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet is gedaan.
Ik ben er ook niet bij geweest, maar zet daar toch een vraagteken bij. Ik heb de indruk dat je een heel stuk servicegerichter bent dan een aantal van je collega's, maar dat zelf zó vanzelfsprekend vind dat je je bijna niet kan voorstellen dat andere kondoekoes niet precies diezelfde instelling hebben. Maar wellicht heeft Ferdinand dat omroepbericht inderdaad wel helemaal gemist.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5722
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

^^ Er zal, naar mijn idee, wel iets over gecommuniceerd moeten zijn toen men station Gouda naderde.. hoe konden immers anders al die reizigers weten dat ze in Gouda konden overstappen naar de andere twee treinstellen. ;)

Ik kan mij goed voorstellen dat één conducteur zo''n overvolle trein moet laten rijden.. er minder aandacht voor tekst kan zijn. Wie weet werd hij/zij wel een paar keer door reizigers aangesproken.... waardoor er geen tijd meer was voor een uitgebreide boodschap?
Zo lang is het stukje Alexander -> Gouda nou ook weer niet, toch?

Hoe zal dat aankoppelen gegaan zijn? Als de gereedstaande treinstellen nog met gesloten deuren aangekoppeld werden... hebben die sardine reizigers ook nog op het perron moeten wachten.. :evil:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Dat er iets gezegd is neem ik zo aan, maar wat hier relevant is is het hele verhaal. Aanrijding, vertraagd materieel, kunst- en vliegwerk in Rotterdam, belofte van meer ruimte in Gouda. Enkel de melding dat er bakken bijgeplaatst worden kan makkelijk tot Ferdinands reactie "hadden ze dat niet eerder kunnen doen" leiden, terwijl de hele geschiedenis nou juist de sympathie kan losmaken waar Mikos heel begrijpelijk naar snakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5722
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

^^^ hoeveel reizigers in die trein zouden dat nu denken: "hadden ze dat niet eerder kunnen doen" ?

Ik denk dat het gros ervan helemaal niet zo bezig is met materieel samenstellingen en het hoe en wat.
Ja, natuurlijk snappen ze wel dat het een te kleine trein is voor het aantal reizigers.. maar het lijkt mij dat de meerderheid in Gouda vooral dankbaar is dat men in gereedstaande treinstellen kan instappen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Zeker, maar door een inkijkje te geven in het hoe en wat voelt krijg je meer begrip bij de reiziger. Het verhaal gaat nl. niet over treinsamenstellingen, maar over in een overmachtsituatie toch het maximaal mogelijke doen. Mikos vat dat hier in twee zinnen samen, dat moet in die trein ook kunnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 6055
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Er is natuurlijk wel discussie te voeren in hoeverre dit overmacht was. Binnen de bestaande materieelomloop kan het overmacht geweest zijn ja, dit was de laatste trein die er een stel bij zou krijgen in Rotterdam die middag waardoor er mogelijk geen extra stellen meer aanwezig waren. Als de stellen vanuit Utrecht dan niet op komen dagen moet je kiezen tussen een solo ICM inzetten of de trein laten uitvallen. Maar je kunt ook stellen dat de NS hier wel bewust een groot risico genomen heeft door een korte kering aan het eind van een lange rit waarvan bekend is dat deze erg gevoelig is voor vertragingen. Het is namelijk zeker geen uniek geval op deze lijn, toen ik hier nog dagelijks pendelde kwamen dit soort situaties toch best wel vaak voor (de solo ICM vanaf Rotterdam dan, het verlengen in Gouda is wel bijzonder, meestal rijdt de solo ICM gewoon door tot Utrecht of verder).
ZO6176
Donateur
Berichten: 6087
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

De 3561 ging vandaag niet verder dan Eindhoven. Vanaf Eindhoven staat op hetzelfde spoor 2 de trein naar Venlo helemaal achteraan. Dit is keurig omgeroepen. Alleen in Eindhoven is niks op de cta aangegeven en stapt iedereen in de trein die binnenkomt. De 3561 keert op de trein naar Schiphol. Dit staat wel op de trein maar niet op de cta. Waarom wordt er niet gebruik gemaakt van de toevoeging 2a en 2b?
DDietzen
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Wellicht omdat die perronfases in Ehv technisch niet meer bestaan (er zijn immers geen overloopwissels meer) en dus niet bekend zijn in de systemen. Als (tot een jaar geleden) frequent gebruiker van Ehv kan ik me daar ook geen a- en b-markeringen meer herinneren, dus de reizigers zouden er waarschijnlijk weinig van hebben opgestoken.

Ander nieuws: zojuist op Ut kwam ik twee smaakjes van de omroepstem tegen bij werkzaamhedenberichten. Bij de "aangepaste dienstregeling" (omleiding) van de ICE werd nog gesproken van "Frankfurt Em Haa Bee Ef" met een vet Nederlands accent. :roll: Het direct daaropvolgende bericht over de verbussing van de RE19 sprak daarentegen "Düsseldorf" en "Oberhausen Hauptbahnhof" in vloeiend en vlekkeloos Duits uit.
RobertT
Berichten: 604
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Eindhoven heeft nooit overloopwissels gehad.De a en b fasering op de perrons is er vooral gekomen voor de IC's naar het zuiden ivm veelvuldig splitsen.
Als ik het me goed herinner met het gecombineerd rijden van de trein naar Maastricht en Heerlen
rooddolfijn
Berichten: 827
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

De treinen naar Maastricht en Sittard splitsten/combineerden in Sittard. Een tijdje splitsten/combineerden de treinen vanuit Schiphol naar Venlo en Heerlen, totdat ETMET ingevoerd werd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6087
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Inderdaad heeft Eindhoven nooit overloop wissels gehad. Vroeger waren eerrst alleen spoor 3 en 4 in een a- en b-deel. Op 4a vertrok toen de stoptrein naar Utrecht en 4b de stoptrein naar Deurne. Maar ik denk dat de software het niet toelaat om 2 treinen op 1 cta te tonen.
Bemined
Berichten: 6055
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

In de infra heb je alleen een a- en b-fase als er ook seinen halverwege staan. Vaak is dat in combinatie met wissels, maar je hebt ook situaties zoals Ede-Wageningen spoor 1a/1b waar alleen twee seinen het spoor opdelen (die overigens later dit jaar gesaneerd gaan worden). Maar volgens mij zou de reisinformatie ook zonder fysieke a- en b-fase twee treinen moeten kunnen aangeven. In het verleden heb ik dit althans wel eens gezien op een perron zonder fysieke a- en b-fase toen er niet planmatig een trein gesplitst werd.
DDietzen
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Mea maxima culpa, ik bedoelde enkel te benoemen dat er geen sporenplantechnische indeling van a- en b-fases meer bestaat. Ik had dan beter seinen kunnen benoemen dan wissels, zo blijkt nu, maar ik ging er automatisch vanuit "oh, er waren perronfases, dan zullen er vast wel wissels tussen hebben gelegen".

Maar dan blijft het punt staan: wat voor zin heeft het om in de vertrektijden met a- en b-fases te gaan spelen als die op het perron niet of nauwelijks zichtbaar zijn? Lang niet elke reiziger weet immers dat de a-zijde aan de Amsterdamse kant zit (met uitzondering van de grensregio).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: zo 27 feb 2022, 09:47 In de infra heb je alleen een a- en b-fase als er ook seinen halverwege staan. Vaak is dat in combinatie met wissels, maar je hebt ook situaties zoals Ede-Wageningen spoor 1a/1b waar alleen twee seinen het spoor opdelen (die overigens later dit jaar gesaneerd gaan worden). Maar volgens mij zou de reisinformatie ook zonder fysieke a- en b-fase twee treinen moeten kunnen aangeven. In het verleden heb ik dit althans wel eens gezien op een perron zonder fysieke a- en b-fase toen er niet planmatig een trein gesplitst werd.
Amersfoort heeft ook zo'n situatie met twee seinen die spoor 5 opdelen sinds kort. Maar een fysieke splitsing is inderdaad niet nodig, zie Dordrecht waar de treinen op spoor 2 nog altijd van een fase vertrekken in de reisinformatie terwijl het kruiswissel allang weg is.
DDietzen schreef: za 26 feb 2022, 23:31 Ander nieuws: zojuist op Ut kwam ik twee smaakjes van de omroepstem tegen bij werkzaamhedenberichten. Bij de "aangepaste dienstregeling" (omleiding) van de ICE werd nog gesproken van "Frankfurt Em Haa Bee Ef" met een vet Nederlands accent. :roll: Het direct daaropvolgende bericht over de verbussing van de RE19 sprak daarentegen "Düsseldorf" en "Oberhausen Hauptbahnhof" in vloeiend en vlekkeloos Duits uit.
Het ligt er heel erg aan wat de automatische omroep voorleest. Ik hoorde gisteren een Thalys aangekondigd worden op station Schiphol en daarbij was Paris Nord gewoon in vloeiend Frans in het Nederlandse, Engelse en Franse omroepbericht. Antwerpen Centraal en Brussel Zuid/Midi werden echter met vet Nederlands accent uitgesproken met gebruikmaking van de Nederlandse naam van de stations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 127 gasten