Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Deze extra trein rijdt ivm de +45 van de 146.
-
Blijft de vraag over waarom die extra stop in Assp was toegevoegd. Normaal gaat de 146 bij Muiderpoort naar spoor MZ om zo de 15800 te ontwijken, de extra stop suggereert dat deze achter de 15800 blijft hangen tot Amsterdam Centraal en daarom even moet wachten.
-
Inmiddels lijkt die stop in Assp weer geschrapt, getuige de melding 'Stopt niet op Science Park' bij de vertrektijden.
In Amf is het overigens bal, want alle treinen die op spoor 2 horen te halteren, zijn gespoorwijzigd naar 4a. Ben benieuwd hoeveel mensen hun cross-platformoverstap van 11700 op 1600 gaan missen omdat de aansluiting op spoor 1 niet wacht op de overstappers, ik vermoed dat ik daar straks ook bij ga horen...
In Amf is het overigens bal, want alle treinen die op spoor 2 horen te halteren, zijn gespoorwijzigd naar 4a. Ben benieuwd hoeveel mensen hun cross-platformoverstap van 11700 op 1600 gaan missen omdat de aansluiting op spoor 1 niet wacht op de overstappers, ik vermoed dat ik daar straks ook bij ga horen...
- Mikos
- Contacteer:
Spoor 2 ligt er de rest van de dag uit, omdat er bij werkzaamheden iets over het hoofd is gezien, waardoor er een verhoogde kans op spoorstaafbreuk ontstaat. Dat wil men maar voor zijn, dus dat wordt nu hersteld.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
Ik ben net ter plaatse wezen kijken, en Asset Rail was inderdaad met een heel bataljon werklieden en busjes/auto's aanwezig op het perron en in het spoor. Zag er best serieus en indrukwekkend uit.
-
- Donateur
- Contacteer:
Aanvankelijk wilde ik vanmiddag via Haarlem naar Amsterdam reizen vanaf Den Haag HS, maar net toen ik nog even in Rijdendetreinen keek was er een aanrijding gebeurd tussen Haarlem en Leiden (die overigens ook weer verrassend snel opgelost was) dat ik nog net in de sprinter kon springen om via Den Haag Centraal te reizen en aldaar de IC naar Leeuwarden te pakken om via Schiphol te gaan.
's Middags had mijn 4000 in Breukelen een vertraging van 13 minuten omdat 'een persoon langs het spoor liep'.
's Middags had mijn 4000 in Breukelen een vertraging van 13 minuten omdat 'een persoon langs het spoor liep'.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- ArrivaBas
- Contacteer:
Hoogmoed komt voor de val: De conducteurs van de 6653 waren in hun nopjes over de stiptheid, maar precies wanneer ze dat zeggen vliegt er een deur in storing... 

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Het blijft frustrerend hoe weinig moeite men lijkt te doen om korte overstappen aan te bieden. De 9200 uit Brusz komt in Bd aan op spoor 5 om :18, de 3600 naar Zl vertrekt op spoor 3 om :20. Met slechts een simpele cross-platformoverstap (9200 op spoor 4 dus, en aankomende 900 naar spoor 5) bied je dus heel goedkoop in één klap een halfuur tijdwinst voor een aantal reizigers.
Overdag kan ik nog wel een beetje begrijpen dat men gezien de vast niet al te hoge punctualiteit van de 9200 liever de overstap niet aanbiedt om reizigers niet teleur te hoeven stellen als 'ie de mist ingaat. Maar aan de dagranden is het helemaal om te janken: doordat die overstap niet wordt aangeboden, moet ik een úúr eerder weg uit België om mijn eindbestemming (Apd) nog te kunnen halen zonder m'n reizigersrechten (GTBV, maar bovenal: thuisgebracht worden als ik strand!) te verliezen, terwijl dat helemaal niet nodig zou hoeven zijn. Daardoor is de trein geen optie meer voor mij, want ik kan niet al om 19:30 uit Gent vertrekken (en de Thalys is onbetaalbaar op mijn reisdag). Zonde...
Hoe kan dat toch? Is men misschien zo bang voor het moeten uitbetalen van die reizigersrechten, dat men liever maar helemaal geen reisoptie meer aanbiedt? Nederland lijkt zo haast het enige land met overstapknopen waarin (ogenschijnlijk expres) de overstappen juist níét worden aangeboden om maar geen GTBV en dergelijke uit te hoeven betalen
Overdag kan ik nog wel een beetje begrijpen dat men gezien de vast niet al te hoge punctualiteit van de 9200 liever de overstap niet aanbiedt om reizigers niet teleur te hoeven stellen als 'ie de mist ingaat. Maar aan de dagranden is het helemaal om te janken: doordat die overstap niet wordt aangeboden, moet ik een úúr eerder weg uit België om mijn eindbestemming (Apd) nog te kunnen halen zonder m'n reizigersrechten (GTBV, maar bovenal: thuisgebracht worden als ik strand!) te verliezen, terwijl dat helemaal niet nodig zou hoeven zijn. Daardoor is de trein geen optie meer voor mij, want ik kan niet al om 19:30 uit Gent vertrekken (en de Thalys is onbetaalbaar op mijn reisdag). Zonde...

Hoe kan dat toch? Is men misschien zo bang voor het moeten uitbetalen van die reizigersrechten, dat men liever maar helemaal geen reisoptie meer aanbiedt? Nederland lijkt zo haast het enige land met overstapknopen waarin (ogenschijnlijk expres) de overstappen juist níét worden aangeboden om maar geen GTBV en dergelijke uit te hoeven betalen

-
Helaas, dat gaat niet passen. De 900 staat tot :20 op spoor 4, juist voor de cross-platform overstap op de 3600.
- Suus
- Contacteer:
Dat komt door de spoorsituatie in Breda. Als de IC uit België op spoor 4 zou keren, zit deze bij vertrek de binnenkomende IC uit Den Haag naar Eindhoven in de weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Er zit 11 minuten tussen vertrek van de 9200 naar Asd en aankomst van de 1100 uit Gvc, je maakt me niet wijs dat dat te krap is voor overkruisen...
Ik heb liever een cross-platform van 2 en een niet-cross-platform van 5 minuten, dan een cross-platform van 5 minuten maar een onmogelijke overstap van 2.

Wissel de 900 dan om met de 9200. Als de 900 op spoor 5 aankomt, heb je nog altijd 5 minuten overstap naar het eerstvolgende perron, wat ruim voldoende is volgens de plannormen (minimum is 4 minuten als ik het wel heb).
Ik heb liever een cross-platform van 2 en een niet-cross-platform van 5 minuten, dan een cross-platform van 5 minuten maar een onmogelijke overstap van 2.
-
- OVNL-beheerder
De 3651 komt kort na vertrek uit Zp, net over de IJsselbrug, tot stilstand. Omroep: "Wij staan stil omdat er geen spanning op de bovenleiding staat.'
That's a first.
Edit: na een halfuurtje rijdt het spul weer, eens kijken hoever we komen.
Edit2: tot Nijmegen, blijkt. 3653 haalt de 6665 in bij Rvs, leuk om weer eens mee te maken.
That's a first.

Edit: na een halfuurtje rijdt het spul weer, eens kijken hoever we komen.
Edit2: tot Nijmegen, blijkt. 3653 haalt de 6665 in bij Rvs, leuk om weer eens mee te maken.
-
-
@DDietzen: is er geen reismogelijkheid via Rtd dan?
-
Nee, want overdag is de overstap op de 2800 (die aansluit op de 1700 naar Apd) maar 0 minuten, dus zou ik ook daar een halfuur langer onderweg zijn (of sporadisch een kwartier in de spits, wanneer de 500 aansluit op de 2000 die naar Apd rijdt). In Bd overstappen op de 1100 om eerder in Rtd te zijn is ook riskant, want slechts 4 minuten (en afhankelijk van de perrons waarlangs gehalteerd wordt meestal officieel onmogelijk).
's Avonds, ten tijde van de laatst mogelijke treinen, rijdt de 2800 helemaal niet, dus dan heeft het zelfs geen zin om een sprintje te proberen te trekken.
's Avonds, ten tijde van de laatst mogelijke treinen, rijdt de 2800 helemaal niet, dus dan heeft het zelfs geen zin om een sprintje te proberen te trekken.
-
- Donateur
-
En die overstap in Schiphol is zelfs vrij ruim met 19 minuten.
-
-
Maar goed, op 2 dagen in de week is er dus wel een reismogelijkheid.
-
Het kost je wel een half uur extra dan wanneer je de overstap op Breda wel zou halen. Zou die cross-platformoverstap trouwens misschien niet toch te bieden zijn met wat maatwerk? Vaak is er laat op de avond wel wat meer ruimte te vinden op het spoor, of zijn om 22:30 nog steeds alle vier de goederenpaden gevuld hier?
-
De vraag is vooral, hoe laat is dat goederenpad, wellicht is dat goederenpad zelf wel aan te passen ?
- Suus
- Contacteer:
Voor mijn gevoel zijn in de avonduren de goederenpaden in Brabant vaker gevuld dan overdag. Tijdens werkperiodes achter Emmerich is sowieso elk pad vergeven aan een goederentrein 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Bij werken aan het derde spoor zijn zowat alle gaten tussen de reizigerstreinen en reguliere goederentreinen opgevuld. Het komt dan nogal eens voor dat de 6600 een goederentrein moet voor laten gaan in Tilburg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022