Pagina 25 van 48

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 19:41
door Buzjevur
umbusko schreef: zo 29 jan 2023, 14:36
Buzjevur schreef: zo 29 jan 2023, 14:14
umbusko schreef: zo 29 jan 2023, 00:45 Daar waar dat kan natuurlijk.
Dat is het grote probleem. Het kan vaak niet. En het mag vaak niet.

Daarbij moet je niet vergeten dat de mensen die klagen dat de aansluiting niet wordt overgedragen vaak dezelfde mensen zijn die klagen als je de aansluiting overneemt.
Zijn ze binnen dan moet je op tijd weg, zijn ze te laat dan moet je wachten. Het is voor veel mensen nooit goed, want ikke ikke ikke.
Nu redeneer je te klein: vanuit een specifieke groep (altijd klagende) reizigers en vanuit iemand die opdrachten uitvoert van de opdrachtgever. Logisch dat je als buschauffeur beperkte mogelijkheden hebt, dat begrijp ik, maar dat is niet mijn punt.

Ik kijk naar het grote plaatje, naar wat een goed systeem zou zijn om op te zetten. En dan kom ik tot de conclusie dat het logisch is om (bijvoorbeeld) bij een trein tot Nunspeet en TVV tot Zwolle met 80% doorgaande reizigers in het TVV, het TVV een paar minuten te laten wachten indien nodig. Jammer voor die 20%, maar als ze niet met het TVV mee hadden gemoeten maar gewoon met de (vertraagde) trein waren ze ook vertraagd geweest en je helpt hier een meerderheid door een betrouwbare doorgaande verbinding aan te bieden. En als de volgende aansluiting ook 1-2 minuutjes blijft wachten, heb je geen probleem maar juist een flexibeler systeem dan nu waarbij een kleine vertraging over meerdere schakels gladgestreken kan worden. Wat je anders alleen maar creëert is een systeem waar alleen directe verbindingen betrouwbaar zijn, en dat is dan ook een reden waarom mensen geen infrequent voor- of natransport willen gebruiken.
Klinkt nobel, maar vervoer is geen democratie. Anders ging er in plaats van een dienstregeling wel een briefje "we vertrekken wanneer de meerderheid dat wil".

Aansluiting overnemen is leuk, fijn en iets wat ik absoluut doe als we ruimte hebben. Ook als het niet verplicht is (zoals 3 op Vathorst, ik hou daar de trein in de gaten want er is ruimte om het in te lopen).
Is die tijd er niet, dan is het echt pech. Want wachten kost tijd, geld, chauffeurs, voertuigen. En als je overal marges hebt gaan mensen toch weer zeuren dat ze met al dat wachten beter de auto hadden kunnen nemen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 20:38
door umbusko
En toch is het dat voor een deel wel, al zijn het niet de reizigers zelf die in ieder individueel geval bepalen. Uiteindelijk moet het doel zijn om de reizigers een goede dienst aan te bieden; meestal het meest effectief als je de meerderheid tegemoet komt.

Je maakt de dienstregeling uiteraard zo dat de vertrektijd na de aankomsttijd ligt. Bij een doorgaande trein/bus wordt dat afgedwongen doordat het voertuig zelf niet eerder kan vertrekken dan dat het aankomt. Bij een aansluiting kun je het "afdwingen" door soms even te blijven wachten.

Maar goed, volgens mij snappen we elkaar en dwalen we wel erg af van het onderwerp inmiddels. :)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 23:03
door Buzjevur
Helemaal eens _O-

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 13:52
door wouter15
Streekvervoer gaat opnieuw staken vanaf maandag

30 januari 2023

Vanaf volgende week maandag gaat het streekvervoer opnieuw landelijk staken. De staking zal vijf dagen duren, maakt CNV bekend.

De vakbond stuurde vorige week een ultimatum aan de Vereniging van Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV) dat op 12.00 uur vandaag verliep. Ook vakbond FNV sluit zich aan bij de staking van CNV.

Lees verder: https://nos.nl/artikel/2461839-streekve ... af-maandag

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 14:42
door Milco
Even voor de duidelijkheid: betreffen dit dan ook de trams van Qbuzz en treinen van regio’s le hedrijven?

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 14:45
door Michael
Dit gaat over alles wat onder OV CAO valt. Dus de regionale treinen vallen daar niet onder als ik het goed heb aangezien die voor zover ik weet allemaal onder de Multimodaal CAO vallen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 15:31
door nvdw
Ja, de term 'streekvervoer' levert in deze context meer verwarring dan duidelijkheid op.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 17:22
door Education
Tja eens zal de stakingskas op zijn...De werkgevers lijken er niet om te geven.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 23:33
door Meltrain
Michael schreef: ma 30 jan 2023, 14:45 Dit gaat over alles wat onder OV CAO valt. Dus de regionale treinen vallen daar niet onder als ik het goed heb aangezien die voor zover ik weet allemaal onder de Multimodaal CAO vallen.
Maar er zijn toch ook (gebieden met) buschauffeurs die onder Multimodaal vallen?
Het is dus niet helemaal duidelijk waar precies gestaakt wordt.
Vallen de buschauffeurs in Dordrecht trouwens nog steeds onder de CAO van de HTM? :p

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 05:23
door Daniel
Een enkeling misschien, maar verder is Dordrecht een mix van OV en multimodaal.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 06:46
door huibf
Education schreef: ma 30 jan 2023, 17:22 Tja eens zal de stakingskas op zijn...De werkgevers lijken er niet om te geven.
Wordt tijd. Dan stoppen de stakingen ook.
Ik zal nu wel wat kwaad bloed zetten bij chauffeurs. Maar ooit houd het op met looneisen en cao.
Er is keuze genoeg in werk... overal staan ze te trekken. Wellicht is dat een beter middel. Is de spoeling dun, zal er vanzelf meer geboden worden.
Staken is zo 1865.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 07:19
door DPDelft
Misschien is het de afgelopen maanden niet zo opgevallen. Maar de spoeling is in veel regio's al dun. Daar vallen immers ritten uit die personeelstekort. Blijkbaar heeft dat geen effect bij de werkgevers.

Het personeel staakt ook liever niet naar de loze beloften van werkgevers over de werkdruk in de afgelopen jaren zorgen voor veel wantrouwen. Misschien moeten de werkgevers daar eens naar kijken? (A)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 07:49
door Daniel
DPDelft schreef: di 31 jan 2023, 07:19 Misschien is het de afgelopen maanden niet zo opgevallen. Maar de spoeling is in veel regio's al dun. Daar vallen immers ritten uit die personeelstekort. Blijkbaar heeft dat geen effect bij de werkgevers.
Ja, vooral ook door veel pensioneringen. Het enige wat je daar aan kunt doen is nieuw personeel aannemen wat overal schaars is momenteel.
Vergeet ook niet dat er simpelweg meer baantjes als chauffeur zijn tegenwoordig, neem alleen al alle bezorgdiensten, waardoor simpelweg minder potentiële werknemers beschikbaar zijn.
Het personeel staakt ook liever niet naar de loze beloften van werkgevers over de werkdruk in de afgelopen jaren zorgen voor veel wantrouwen. Misschien moeten de werkgevers daar eens naar kijken? (A)
Als je het bij voorbaat al loze beloftes noemt helpt dat ook niet. Maar misschien de definitie van werkdruk aanpassen aan de realiteit?
Je kunt wel ruimere diensten opzetten, maar dan kom je alleen maar meer personeel tekort en zal vrij nemen echt niet makkelijker worden.

Het OV-personeel is wel hard bezig zo om het personeelstekort op te lossen. Als er geen reizigers meer zijn heb je immers ook geen chauffeurs meer nodig.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 07:53
door Buzjevur
Iedereen heeft net twee jaar lang gehoord dat het OV alleen heeft overleefd door enorme bedragen steun
De inkomsten zijn nog steeds niet op niveau
Iedereen heeft het financieel zwaar
De bonden zijn vorig jaar niet in staat gebleken om samen op te trekken

Daarnaast zijn de bonden niet in staat om in de media te communiceren waar het om draait. Meer geld, meer geld en de rest fladdert er maar een beetje bij. Terwijl dat nou juist de zaken zijn die enorm veel invloed hebben en zeker in deze tijd voor goodwill zouden kunnen zorgen. En dan hebben ze een bod met daarin de gevraagde 8% nog afgewezen ook.

Voor de werkgevers is het een kwestie van rustig afwachten tot de bonden hun eigen graf hebben gegraven. Ondertussen besparen ze een godsvermogen aan loonkosten en brandstoffen.

De publieke opinie zal zich dit keer enorm TEGEN de stakers gaan richten. Na corona en de boerenprotesten zit helemaal niemand te wachten op een zoveelste ontwrichting van het normale leven. En door het zoveelste falen van de achterhaalde retoriek van de bonden staan de leden straks met lege handen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 08:04
door Z2N
Ik denk dat dat laatste wel mee zal vallen. Ik heb recentelijk loonbod gehoord voor mijn CAO, dat is 14,3%. Iedereen heeft het moeilijk, dus ik vind het meer dan logisch dat mensen dan opstaan als zij een loonbod krijgen dat onder de inflatie zit. Gelukkig komen er binnenkort ook verkiezingen aan, dus wordt het probleem dan ook al snel politiek. En voor de CAO OV zal daar de oplossing vandaan moeten komen, de vervoerders zitten evengoed in het nauw door de beperkte middelen die beschikbaar gesteld wordem voor het OV, iets waar zowel werknemers als reizigers in het OV last van hebben.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 08:19
door Daniel
Z2N schreef: di 31 jan 2023, 08:04 Ik denk dat dat laatste wel mee zal vallen. Ik heb recentelijk loonbod gehoord voor mijn CAO, dat is 14,3%.
Maar heb je dat bod überhaupt aan de onderhandelingskunsten van de bonden te danken, of is je werkgever gewoon vrijgegevig.
Ik zit zelf ook in een CAO waar de FNV over mee onderhandelt: daar is een loonbod van de helft van de eis gewoon met positief advies voorgelegd hoor.
Per dit jaar was de verhoging op basis van m'n eigen beargumentering hoger dan wat ik aan de onderhandelingen door de bonden heb over gehouden.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 08:43
door Z2N
Oh, duidelijk nog niet wakker: daar waar ik loonbod zei bedoelde ik looneis, stop de tijd. Maar binnen de betreffende sector (CAO Universiteiten) rommelt het al wat langer, onder andere juist op zaken als werkdruk.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 10:17
door zone2000
Buzjevur schreef: di 31 jan 2023, 07:53 Iedereen heeft net twee jaar lang gehoord dat het OV alleen heeft overleefd door enorme bedragen steun
De inkomsten zijn nog steeds niet op niveau
Iedereen heeft het financieel zwaar
De bonden zijn vorig jaar niet in staat gebleken om samen op te trekken
2021 1,5 jaar 0%, sinds 1 juli 2022 2,8%. Het is niet alsof de CAO OV de afgelopen jaren zo'n vetpot was. Gelukkig laten de bonden nu zien dat ze wel samen kunnen werken.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 20:04
door IIVQ
De deadline van de VWOV is verlopen, het loonbod is van tafel.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 20:47
door zone2000
Afbeelding

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 21:00
door PHS
Wat een brief om te sturen op dit moment. Niet erg verstandig om zo nadrukkelijk te confrontatie te zoeken, uiteindelijk zullen ze - zowel vakbonden als werkgevers - een akkoord moeten sluiten en met elkaar verder moeten. Dan heeft het geen enkele zin om publiekelijk ruzie te gaan maken, daar gaan de onderhandelingen niet soepeler van verlopen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 21:15
door Suus
Dat de vakbonden het loonbod afwezen begrijp ik nu wel wat meer, met werkgevers die zulke brieven schrijven is het zeer aangenaam onderhandelen, not.

Mijn vermoeden is dat de vakbonden hopen dat dit zo uit de hand loopt als NS vorig jaar, waarna het ministerie van Financiën achter de schermen ging bemiddelen.

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 21:28
door zone2000
Mijn vermoeden is dat de vakbonden hopen dat dit zo uit de hand loopt als NS vorig jaar,
Misschien hopen de werkgevers wel hetzelfde. ;)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 21:56
door Selivio
PHS schreef: di 31 jan 2023, 21:00 Wat een brief om te sturen op dit moment. Niet erg verstandig om zo nadrukkelijk te confrontatie te zoeken, uiteindelijk zullen ze - zowel vakbonden als werkgevers - een akkoord moeten sluiten en met elkaar verder moeten. Dan heeft het geen enkele zin om publiekelijk ruzie te gaan maken, daar gaan de onderhandelingen niet soepeler van verlopen.
Was aangekondigd dat het loonbod zou vervallen vandaag zonder reactie van de bonden, dus in dat opzicht houden de werkgevers woord (A) (daarbij, strict genomen is dit geen publiekelijke brief, dus maken ze strict genomen ook niet publiek ruzie). Onderhandelingen zijn voorlopig toch compleet gebombardeerd door eerst de bonden, en nu beide partijen, dus die gaan er voorlopig toch niet meer komen. Wat de werkgevers nu gaan doen met dat onderzoek is in feite kijken waar de pijnpunten bij het personeel liggen (vrij laat als je het mij vraagt), buiten de bonden om, waarmee ze hopen de bonden op langere termijn uit elkaar te spelen of zelfs buitenspel te zetten. Gezien de huidige impasse vind ik dat vanuit de VWOV gezien zelf nog niet eens zo'n hele onlogische stap (denk alleen wel dat die enquêteweleens geboycot kan gaan worden, maar dat terzijde)...


Daarbij, de bonden kijken idd heel graag naar het loonakkoord van de NS, maar dat is naar mijn idee toch wel een hele andere situatie die niet echt te vergelijken is (NS met 1 aandeelhouder die ook de opdrachtgever is, VWOV met 5? aandeelhouders en tig opdrachtgevers... Dan zouden alle opdrachtgevers gezamenlijk geld bij moeten gaan leggen en dat lijkt me een uitdaging :roll: ).

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Geplaatst: di 31 jan 2023, 22:15
door Buzjevur
Slimme zet, die enquête.
In feite zeggen ze hiermee dat ze er niet op vertrouwen dat de bonden hun leden correct vertegenwoordigen. En dat zou best wel eens de vinger op de zere plek kunnen zijn. Blijft de vraag natuurlijk wat ze met de resultaten gaan doen....