Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
sirvinniei schreef: ↑di 17 jun 2025, 09:19
Was er niet een paar jaar geleden een cao dat nooit getekend was door de fnv, of was dat voor het busvervoer?
Dat was het streekvervoer, CAO juli 2021-dec 2022 (Artikel 1, partijen).
Maar dat maakt niet uit, een CAO kan algemeen verbindend verklaard worden als er een akkoord is met "de" vakbonden. Welke vakbonden, dat maakt niet uit, dus als één tekent is het ook goed.
Een paar jaar geleden was er in een heel andere sector een akkefietje waarbij een CAO-akkoord werd gesloten met een miniscule vakbond (enkele tientallen leden) waarbij het ook nog eens stonk naar dat dat stromannen van de werkgevers waren. Dus wat dat betreft zou het wel mooi zijn als er enige bescherming zou zijn.
Wat is de termijn waar voor stakingen aangekondigd moeten worden? Is dit 36 uur? Betekent dat er dus donderdag wel treinen rijden, aangezien er anders voor 12 uur vanmiddag stakingen aangekondigd hadden moeten worden?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Ik dacht 16:00 omdat de normale begintijd van de stakingen 04:00 is. En ik zou nog wat marge rekenen voor NS om er een PR-bericht van te maken, maar als het vanavond stil is gebleven denk ik dat donderdag in principe niet gestaakt wordt. Tenzij de bonden van de 36 uur gaan afwijken.. maar dat zou een afspraak moeten zijn die in samenspraak gemaakt is.
Dennenboom schreef: ↑di 17 jun 2025, 15:22
Iedereen al een mailtje van Wouter gehad?
Zeker. Merkwaardige eerste zin: "Wij spreken elkaar niet vaak één op één". Ik heb de beste man nog nooit gesproken, en per éénzijdige mail is dat ook niet één op één.
De gederfde inkomsten als gevolg van de staking moeten natuurlijk ook ergens van gecompenseerd worden .
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
UtrechtOV schreef:Vakbonden zijn wel stil op een dag dat er ee eindbod is ontvangen.
Worden wellicht ook wel een beetje voor schut gezet doordat ze een bod wat ze zelf niet voldoende vinden nu in stemming moeten brengen bij de achterban, en het is maar de vraag of die er net zo over denken als de onderhandelaars natuurlijk.
Commendatore schreef:Wat mij trouwens opvalt is dat de politiek nauwelijks op de staking lijkt te reageren. Dat is ook weleens anders geweest.
De politiek is op het moment nogal met zichzelf bezig, waardoor het ministerie twee weken onbezet was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik heb ook een zogenaamde persoonlijk 'automatische' brief gekregen met de naam van Koolmees. Ik ben gestopt met lezen toen erin stond dat NS de treinkaartjes graag betaalbaar wil houden, volgens mij slaapt die vent nog want die zijn al een tijd niet redelijk betaalbaar meer en al helemaal niet voor mensen die lagere inkomens hebben.
Commendatore schreef: ↑di 17 jun 2025, 17:53
Wat mij trouwens opvalt is dat de politiek nauwelijks op de staking lijkt te reageren. Dat is ook weleens anders geweest.
Die zijn meer met hun eigen politieke agenda's bezig dus NS en zijn medewerkers met vakbonden mogen het zelf maar onderling uitzoeken.
MichOV schreef: ↑di 17 jun 2025, 18:47
Ik heb ook een zogenaamde persoonlijk 'automatische' brief gekregen met de naam van Koolmees. Ik ben gestopt met lezen toen erin stond dat NS de treinkaartjes graag betaalbaar wil houden, volgens mij slaapt die vent nog want die zijn al een tijd niet redelijk betaalbaar meer en al helemaal niet voor mensen die lagere inkomens hebben.
Voor Wouter Koolmees zelf zijn die treinkaartjes anders nog prima te betalen
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.