Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De openingstijden waren acht jaar geleden ook niet echt denderend inderdaad. De Döner Company had toen ook een gat in de markt gevonden door op weekendochtenden vroeg open te gaan en koffie en croissants te verkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En daarnaast zit in het stationsgebouw van Gouda, direct naast de trap aan de Centrumzijde weer een AH to Go. Deze winkel is een stukje kleiner als degene die vroeger aan de Bloemendaalzijde zat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Blijkbaar toch niet zo'n groot gat in de markt, want die Döner Company op Duivendrecht is inmiddels al een aantal maanden dicht en de winkelruimte staat nu leeg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Tot vorige week was hij in elk geval tot 18:30 open.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op de TBPs wordt nu ook een treinstel dat afgerangeerd gaat worden weergegeven: zie dit videotje
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Combineren wordt ook met een animatie weergegeven, zag ik vanmorgen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het viel mij vandaag ook op. Een andere verandering is dat de aankondiging van de volgende trein (de blauwe balk onderaan) nu afwisselend in het Nederlands en in het Engels wordt getoond. Dus i.p.v. Volgende/Next voortaan Volgende trein ---[verversing] --- Next train.Daniel schreef: ↑di 12 jul 2022, 21:35 Op de TBPs wordt nu ook een treinstel dat afgerangeerd gaat worden weergegeven: zie dit videotje
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Die animatie vind ik vrij overbodig en verwarrend.
Sowieso heb ik de indruk dat men wel heel graag de bewegende/alternerende foefjes van de TBP's wil showen, zonder te letten op wat handiger voor de reiziger is. Daarvoor is het mijns inziens namelijk slimmer om in één oogopslag alle nodige info te tonen, dan om de reiziger telkens 5 seconden te laten staren om te wachten op de volgende fase van de TBP. Een haastige blik op de TBP is nu immers niet mogelijk. Een nietsvermoedende reiziger zal wellicht überhaupt niet doorhebben dat er na een paar seconden andere info verschijnt, en kan dus bijvoorbeeld makkelijk denken dat een trein op tijd is, door weg te kijken vóórdat de treincategorie stuivertje wisselt met de vertragingsindicatie '+x minuten'. Ik zie dan liever een vaste, niet alternerende aanduiding direct naast de vertrektijd, bv. '15:35 +15 Intercity' (met de +15 dan in rood).
Eigenlijk geldt hetzelfde nu ook voor de verandering naar alternerend 'Volgende trein | Next train'. Het zorgt ervoor dat iedereen die niet zowel Nederlands als Engels beheerst, in de helft van de gevallen moet wachten op het wisselen van de tekst alvorens te weten wat daar staat.
Sowieso heb ik de indruk dat men wel heel graag de bewegende/alternerende foefjes van de TBP's wil showen, zonder te letten op wat handiger voor de reiziger is. Daarvoor is het mijns inziens namelijk slimmer om in één oogopslag alle nodige info te tonen, dan om de reiziger telkens 5 seconden te laten staren om te wachten op de volgende fase van de TBP. Een haastige blik op de TBP is nu immers niet mogelijk. Een nietsvermoedende reiziger zal wellicht überhaupt niet doorhebben dat er na een paar seconden andere info verschijnt, en kan dus bijvoorbeeld makkelijk denken dat een trein op tijd is, door weg te kijken vóórdat de treincategorie stuivertje wisselt met de vertragingsindicatie '+x minuten'. Ik zie dan liever een vaste, niet alternerende aanduiding direct naast de vertrektijd, bv. '15:35 +15 Intercity' (met de +15 dan in rood).
Eigenlijk geldt hetzelfde nu ook voor de verandering naar alternerend 'Volgende trein | Next train'. Het zorgt ervoor dat iedereen die niet zowel Nederlands als Engels beheerst, in de helft van de gevallen moet wachten op het wisselen van de tekst alvorens te weten wat daar staat.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik zou ook het treinstelnummer erbij zetten, dan weet je zeker dat je in het juiste treinstel instapt. Staat dat nummer ook duidelijk aan de buitenkant van de trein?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik blijf dit draadje met vele voorbeelden alleen maar idealer vinden, tov wat er nu op getoond wordt.
https://twitter.com/larsvr06/status/1463601292711010307
https://twitter.com/larsvr06/status/1463601292711010307
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ook in de NS-app is er iets veranderd: als een stel wordt afgetrapt op het startstation, staat dat stel nu weergegeven in de ritinfo, met bij de actuele vertrektijden de melding "Treinstel x rijdt niet verder dan [vertrekstation]".
Even wennen om op Gvc treinstellen te zien in de reisinfo die "niet verder rijden dan Den Haag Centraal"
Even wennen om op Gvc treinstellen te zien in de reisinfo die "niet verder rijden dan Den Haag Centraal"
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja, dat moeten de afnemers van de reisinfo nog veranderen (inclusief de NS app zelf). Vorige maand is de wijziging gecommuniceerd, maar schijnbaar was dat te weinig tijd voor de app-makers om het aan te passen.
Ook andere info wordt nu meegestuurd, ik geloof o.a. nu ook informatie over treinstellen in opzending.
Ook andere info wordt nu meegestuurd, ik geloof o.a. nu ook informatie over treinstellen in opzending.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Grappig. Toen ik hier in de wijk kwam wonen was dat de enige plek waar je tot 23:00 nog drank kon halen (Ligt niet in de gemeente Amsterdam, en in Amsterdam Zuidoost was destijds drankverkoop voor niet-directe consumptie buiten supermarkten en slijterijen verboden (Avondwinkels mochten dus geen drank verkopen en op alle stations wordt geen drank verkocht). Inmiddels is dat anders en is zelfs de slijterij ("Sneldrank") 7 dagen per week tot 22:00 open.
We hadden op het werk laatst een enorme discussie over het "achterste stel wordt afgerangeerd" in Arnhem. Is dat het achterste in de richting van aankomen of vertrekken? (voor de OV-kenner natuurlijk wel te beredeneren, voor de "gewone" reiziger is het nogal verschillend of je er al stond bij aankomen of pas als hij al langs het perron stond.)Daniel schreef: ↑di 12 jul 2022, 21:35 Op de TBPs wordt nu ook een treinstel dat afgerangeerd gaat worden weergegeven: zie dit videotje
Idem bij treinen die keren binnen één rit (volgens mij alleen de noordoost op Ut).
Het pijltje zou duidelijker moeten zijn welke rijrichting bedoeld wordt op CTA-bakken die haaks op het spoor staan (bijna allemaal). Een goede oplossing heb ik niet, pijltje omhoog en omlaag worden allebei gebruikt voor "van je af" (zie de borden boven de snelweg). Zou je bijna een 3d-pijl moeten gebruiken.
Mooi. Al wordt het wel veel informatie op één scherm en ben ik geen fan van het gebruiken van dezelfde cijfers voor klasse (de 1/2 in de binnenlandse treinen) en het wagennummer (het 280 bij de nightjet), waar 1/2 er boven getoond wordt. Bij gereserveerde treinen is de klasse niet zo van belang, je hebt immers een zitplaats op je klasse gereserveerd. Het enige probleem is dan de IC Berlijn en ICE, waar je een mix hebt van open instappen en gereserveerde plaatsen (Technisch ook bij andere treinen zoals Thalys, maar daar moet je je bij de train manager melden en betaal je het treintarief)MetroRET schreef: ↑wo 13 jul 2022, 00:29 Ik blijf dit draadje met vele voorbeelden alleen maar idealer vinden, tov wat er nu op getoond wordt.
https://twitter.com/larsvr06/status/1463601292711010307
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik begrijp echt niet waarom zoveel mensen moeite hebben met die pijltjes. Er is toch maar één logische interpretatie mogelijk: als je voor een bord staat met een pijl naar links en je draait je naar het spoor, dan gaat de trein natuurlijk naar links. Het is toch volstrekt onlogisch dat - en dat is het enige alternatief - het bord de richting aan zou geven wanneer je met je rug naar het spoor staat?IIVQ schreef: ↑wo 13 jul 2022, 10:44 Het pijltje zou duidelijker moeten zijn welke rijrichting bedoeld wordt op CTA-bakken die haaks op het spoor staan (bijna allemaal). Een goede oplossing heb ik niet, pijltje omhoog en omlaag worden allebei gebruikt voor "van je af" (zie de borden boven de snelweg). Zou je bijna een 3d-pijl moeten gebruiken.
Sowieso lijkt het me niet zo'n probleem, na een paar keer reizen heb je het vanzelf wel door.
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Sorry, maar ik heb er moeite mee. Vind die pijl volstrekt onlogisch op een bord dat haaks op de rijrichting hangt. Maar t scheelt want de info die die pijl geeft is momenteel dusdanig gering dat je m niet nodig hebt.
Ik zie in Zwitserland borden waar op staat dat de 1e klasse bij sektor A stopt, het restaurant bij B en de 2e klasse bij C en D. Dan is het volstrekt niet van belang welke kant de trein op gaat en voor iedereen duidelijk.
Ik zie in Zwitserland borden waar op staat dat de 1e klasse bij sektor A stopt, het restaurant bij B en de 2e klasse bij C en D. Dan is het volstrekt niet van belang welke kant de trein op gaat en voor iedereen duidelijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zo ongeveer de meest gestelde vraag in een trein nadat mensen instappen is “welke kant rijdt de trein op?”. Dat probeert het pijltje te antwoorden, en als je de logica door hebt (je kijkt ernaar vanaf de perronrand) is het een heel nuttige toevoeging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Naar voren.
Of, zoals een medereiziger in een dubbeldekker ooit antwoordde op de vraag "welk deel van de trein gaat nou naar Tilburg?", nadat de conducteur dat al meermaals omstandig via de intercom had staan lopen te leggen uit te leggen: "het bovenste deel".
Gelach alom.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Seinstoring Maastricht-Sittard, waarvan de prognose steeds een half uur wordt opgeschoven. Ik dacht, laat ik eens iets nieuws proberen, en nam de bus naar Nuth. Het werd nog spannend, want door een omleiding kwamen we aan met +2, en ik had maar 3 minuten overstaptijd met nog een overweg ertussen. Terwijl ik het perron op liep kwam de trein naar Sittard net binnen en vlak daarna ging de overweg dicht, dus het lukte allemaal perfect. Ik had zelfs nog tijd in Sittard om koffie te halen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als je die vraag wil beantwoorden zou het intuïtief moeten zijn. Als iedereen eerst moet leren (hoe?) wat het betekent werkt het dus niet. Zeker niet voor de minder frequente treinreizigers, die deze vraag stellen.
Net zoals het aantal bakken weergeven op de borden, ik vind het zelf heel handig, maar de doorsnee reiziger weet niet wat het betekent (of kijkt er gewoon niet naar).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Mwa sorry, maar voor mensen die zelfs op Den Haag Centraal nog vragen welke kant de trein opgaat werkt sowieso toch niks. Helemaal idiot-proof krijg je het gewoon niet. Ik denk dat zeker 80% het wel snapt, en dan heb je al heel wat te pakken toch?
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vragen die mensen echt specifiek "welke kant rijdt de trein op?" In dat geval:
Of vragen ze "wat is de voorkant van de trein?" Dat laatste kan ik me namelijk nog goed voorstellen op Gvc en andere kopstations: als er bijvoorbeeld 'instappen in voorste treinstel' op de TBP staat, is dan de 'voorkant' de kant die vanuit de reiziger die uit de stationshal komt aanlopen vooraan (dus het dichtst bij) is, oftewel de kant van de trein die het dichtst bij het stootblok en de stationshal staat? Of is de 'voorkant' de kant van de trein die voorop zit zodra de trein gaat rijden, oftewel de kant die het verst van stootblok en stationshal staat? Dat is namelijk niet intuïtief, ook voor mij duurde het een tijd voor ik doorhad wat op Gvc met 'voorste' en 'achterste' bedoeld werd.
Of vragen ze "wat is de voorkant van de trein?" Dat laatste kan ik me namelijk nog goed voorstellen op Gvc en andere kopstations: als er bijvoorbeeld 'instappen in voorste treinstel' op de TBP staat, is dan de 'voorkant' de kant die vanuit de reiziger die uit de stationshal komt aanlopen vooraan (dus het dichtst bij) is, oftewel de kant van de trein die het dichtst bij het stootblok en de stationshal staat? Of is de 'voorkant' de kant van de trein die voorop zit zodra de trein gaat rijden, oftewel de kant die het verst van stootblok en stationshal staat? Dat is namelijk niet intuïtief, ook voor mij duurde het een tijd voor ik doorhad wat op Gvc met 'voorste' en 'achterste' bedoeld werd.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het voorste treinstel is degene die achteraan staat, dat snapt toch iedereen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja. En dan gaan ze in de trein zitten en zodra die gaat rijden kijken ze elkaar verbaasd aan, en wisselen dan van stoel omdat degene die vooruit wil reizen nu opeens achteruit blijkt te gaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op de AV van Utrecht C. zijn op dit moment alle snelbussen naar Geldermalsen eruit gehaald. Echt te weinig bussen om manier om de planner adviezen via Nijmegen te laten geven?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het lijkt mij een truc om de reisplanner te forceren reisadviezen via Nijmegen te laten genereren. Anders zouden stations als Culemborg in het geheel niet bediend worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten