Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De openingstijden waren acht jaar geleden ook niet echt denderend inderdaad. De Döner Company had toen ook een gat in de markt gevonden door op weekendochtenden vroeg open te gaan en koffie en croissants te verkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7993
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

En daarnaast zit in het stationsgebouw van Gouda, direct naast de trap aan de Centrumzijde weer een AH to Go. Deze winkel is een stukje kleiner als degene die vroeger aan de Bloemendaalzijde zat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39287
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Suus schreef: di 12 jul 2022, 18:49De Döner Company had toen ook een gat in de markt gevonden door op weekendochtenden vroeg open te gaan en koffie en croissants te verkopen.
Blijkbaar toch niet zo'n groot gat in de markt, want die Döner Company op Duivendrecht is inmiddels al een aantal maanden dicht en de winkelruimte staat nu leeg ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21496
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: di 12 jul 2022, 17:59 Volgens mij was die AH to Go al wel langer vrij beperkt open.
Tot vorige week was hij in elk geval tot 18:30 open.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39287
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Op de TBPs wordt nu ook een treinstel dat afgerangeerd gaat worden weergegeven: zie dit videotje
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2551
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Combineren wordt ook met een animatie weergegeven, zag ik vanmorgen.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Daniel schreef: di 12 jul 2022, 21:35 Op de TBPs wordt nu ook een treinstel dat afgerangeerd gaat worden weergegeven: zie dit videotje
Het viel mij vandaag ook op. Een andere verandering is dat de aankondiging van de volgende trein (de blauwe balk onderaan) nu afwisselend in het Nederlands en in het Engels wordt getoond. Dus i.p.v. Volgende/Next voortaan Volgende trein ---[verversing] --- Next train.
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Die animatie vind ik vrij overbodig en verwarrend.
Sowieso heb ik de indruk dat men wel heel graag de bewegende/alternerende foefjes van de TBP's wil showen, zonder te letten op wat handiger voor de reiziger is. Daarvoor is het mijns inziens namelijk slimmer om in één oogopslag alle nodige info te tonen, dan om de reiziger telkens 5 seconden te laten staren om te wachten op de volgende fase van de TBP. Een haastige blik op de TBP is nu immers niet mogelijk. Een nietsvermoedende reiziger zal wellicht überhaupt niet doorhebben dat er na een paar seconden andere info verschijnt, en kan dus bijvoorbeeld makkelijk denken dat een trein op tijd is, door weg te kijken vóórdat de treincategorie stuivertje wisselt met de vertragingsindicatie '+x minuten'. Ik zie dan liever een vaste, niet alternerende aanduiding direct naast de vertrektijd, bv. '15:35 +15 Intercity' (met de +15 dan in rood).
Eigenlijk geldt hetzelfde nu ook voor de verandering naar alternerend 'Volgende trein | Next train'. Het zorgt ervoor dat iedereen die niet zowel Nederlands als Engels beheerst, in de helft van de gevallen moet wachten op het wisselen van de tekst alvorens te weten wat daar staat.
tjoektjoek
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door tjoektjoek »

Ik zou ook het treinstelnummer erbij zetten, dan weet je zeker dat je in het juiste treinstel instapt. Staat dat nummer ook duidelijk aan de buitenkant van de trein?
MetroRET
Berichten: 3840
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Ik blijf dit draadje met vele voorbeelden alleen maar idealer vinden, tov wat er nu op getoond wordt.
https://twitter.com/larsvr06/status/1463601292711010307
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Ook in de NS-app is er iets veranderd: als een stel wordt afgetrapt op het startstation, staat dat stel nu weergegeven in de ritinfo, met bij de actuele vertrektijden de melding "Treinstel x rijdt niet verder dan [vertrekstation]".

Even wennen om op Gvc treinstellen te zien in de reisinfo die "niet verder rijden dan Den Haag Centraal" :lol:
Jultar
Berichten: 580
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Ja, dat moeten de afnemers van de reisinfo nog veranderen (inclusief de NS app zelf). Vorige maand is de wijziging gecommuniceerd, maar schijnbaar was dat te weinig tijd voor de app-makers om het aan te passen.
Ook andere info wordt nu meegestuurd, ik geloof o.a. nu ook informatie over treinstellen in opzending.
IIVQ
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Meltrain schreef: di 12 jul 2022, 17:52 De AH to Go op station Duivendrecht is tegenwoordig alleen nog maar op werkdagen tussen 7:30 en 15:00 uur geopend. :shock:
Is dat vanwege een personeelstekort?
Grappig. Toen ik hier in de wijk kwam wonen was dat de enige plek waar je tot 23:00 nog drank kon halen (Ligt niet in de gemeente Amsterdam, en in Amsterdam Zuidoost was destijds drankverkoop voor niet-directe consumptie buiten supermarkten en slijterijen verboden (Avondwinkels mochten dus geen drank verkopen en op alle stations wordt geen drank verkocht). Inmiddels is dat anders en is zelfs de slijterij ("Sneldrank") 7 dagen per week tot 22:00 open.
Daniel schreef: di 12 jul 2022, 21:35 Op de TBPs wordt nu ook een treinstel dat afgerangeerd gaat worden weergegeven: zie dit videotje
We hadden op het werk laatst een enorme discussie over het "achterste stel wordt afgerangeerd" in Arnhem. Is dat het achterste in de richting van aankomen of vertrekken? (voor de OV-kenner natuurlijk wel te beredeneren, voor de "gewone" reiziger is het nogal verschillend of je er al stond bij aankomen of pas als hij al langs het perron stond.)
Idem bij treinen die keren binnen één rit (volgens mij alleen de noordoost op Ut).
Het pijltje zou duidelijker moeten zijn welke rijrichting bedoeld wordt op CTA-bakken die haaks op het spoor staan (bijna allemaal). Een goede oplossing heb ik niet, pijltje omhoog en omlaag worden allebei gebruikt voor "van je af" (zie de borden boven de snelweg). Zou je bijna een 3d-pijl moeten gebruiken.
MetroRET schreef: wo 13 jul 2022, 00:29 Ik blijf dit draadje met vele voorbeelden alleen maar idealer vinden, tov wat er nu op getoond wordt.
https://twitter.com/larsvr06/status/1463601292711010307
Mooi. Al wordt het wel veel informatie op één scherm en ben ik geen fan van het gebruiken van dezelfde cijfers voor klasse (de 1/2 in de binnenlandse treinen) en het wagennummer (het 280 bij de nightjet), waar 1/2 er boven getoond wordt. Bij gereserveerde treinen is de klasse niet zo van belang, je hebt immers een zitplaats op je klasse gereserveerd. Het enige probleem is dan de IC Berlijn en ICE, waar je een mix hebt van open instappen en gereserveerde plaatsen (Technisch ook bij andere treinen zoals Thalys, maar daar moet je je bij de train manager melden en betaal je het treintarief)
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

IIVQ schreef: wo 13 jul 2022, 10:44 Het pijltje zou duidelijker moeten zijn welke rijrichting bedoeld wordt op CTA-bakken die haaks op het spoor staan (bijna allemaal). Een goede oplossing heb ik niet, pijltje omhoog en omlaag worden allebei gebruikt voor "van je af" (zie de borden boven de snelweg). Zou je bijna een 3d-pijl moeten gebruiken.
Ik begrijp echt niet waarom zoveel mensen moeite hebben met die pijltjes. Er is toch maar één logische interpretatie mogelijk: als je voor een bord staat met een pijl naar links en je draait je naar het spoor, dan gaat de trein natuurlijk naar links. Het is toch volstrekt onlogisch dat - en dat is het enige alternatief - het bord de richting aan zou geven wanneer je met je rug naar het spoor staat?

Sowieso lijkt het me niet zo'n probleem, na een paar keer reizen heb je het vanzelf wel door.
henrivanderweijden
Berichten: 757
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Sorry, maar ik heb er moeite mee. Vind die pijl volstrekt onlogisch op een bord dat haaks op de rijrichting hangt. Maar t scheelt want de info die die pijl geeft is momenteel dusdanig gering dat je m niet nodig hebt.
Ik zie in Zwitserland borden waar op staat dat de 1e klasse bij sektor A stopt, het restaurant bij B en de 2e klasse bij C en D. Dan is het volstrekt niet van belang welke kant de trein op gaat en voor iedereen duidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51000
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Zo ongeveer de meest gestelde vraag in een trein nadat mensen instappen is “welke kant rijdt de trein op?”. Dat probeert het pijltje te antwoorden, en als je de logica door hebt (je kijkt ernaar vanaf de perronrand) is het een heel nuttige toevoeging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3459
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Suus schreef: wo 13 jul 2022, 15:44 “welke kant rijdt de trein op?”
Naar voren.

Of, zoals een medereiziger in een dubbeldekker ooit antwoordde op de vraag "welk deel van de trein gaat nou naar Tilburg?", nadat de conducteur dat al meermaals omstandig via de intercom had staan lopen te leggen uit te leggen: "het bovenste deel".

Gelach alom.
umbusko
Donateur
Berichten: 5407
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Seinstoring Maastricht-Sittard, waarvan de prognose steeds een half uur wordt opgeschoven. Ik dacht, laat ik eens iets nieuws proberen, en nam de bus naar Nuth. Het werd nog spannend, want door een omleiding kwamen we aan met +2, en ik had maar 3 minuten overstaptijd met nog een overweg ertussen. Terwijl ik het perron op liep kwam de trein naar Sittard net binnen en vlak daarna ging de overweg dicht, dus het lukte allemaal perfect. Ik had zelfs nog tijd in Sittard om koffie te halen. *O*
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: wo 13 jul 2022, 15:44 Zo ongeveer de meest gestelde vraag in een trein nadat mensen instappen is “welke kant rijdt de trein op?”. Dat probeert het pijltje te antwoorden, en als je de logica door hebt (je kijkt ernaar vanaf de perronrand) is het een heel nuttige toevoeging.
Als je die vraag wil beantwoorden zou het intuïtief moeten zijn. Als iedereen eerst moet leren (hoe?) wat het betekent werkt het dus niet. Zeker niet voor de minder frequente treinreizigers, die deze vraag stellen.

Net zoals het aantal bakken weergeven op de borden, ik vind het zelf heel handig, maar de doorsnee reiziger weet niet wat het betekent (of kijkt er gewoon niet naar).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13064
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Mwa sorry, maar voor mensen die zelfs op Den Haag Centraal nog vragen welke kant de trein opgaat werkt sowieso toch niks. Helemaal idiot-proof krijg je het gewoon niet. Ik denk dat zeker 80% het wel snapt, en dan heb je al heel wat te pakken toch?
Ik doe ook maar wat
DDietzen
Berichten: 1355
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Vragen die mensen echt specifiek "welke kant rijdt de trein op?" In dat geval: :') :')

Of vragen ze "wat is de voorkant van de trein?" Dat laatste kan ik me namelijk nog goed voorstellen op Gvc en andere kopstations: als er bijvoorbeeld 'instappen in voorste treinstel' op de TBP staat, is dan de 'voorkant' de kant die vanuit de reiziger die uit de stationshal komt aanlopen vooraan (dus het dichtst bij) is, oftewel de kant van de trein die het dichtst bij het stootblok en de stationshal staat? Of is de 'voorkant' de kant van de trein die voorop zit zodra de trein gaat rijden, oftewel de kant die het verst van stootblok en stationshal staat? Dat is namelijk niet intuïtief, ook voor mij duurde het een tijd voor ik doorhad wat op Gvc met 'voorste' en 'achterste' bedoeld werd.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Het voorste treinstel is degene die achteraan staat, dat snapt toch iedereen? :roll: (A) :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13560
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

DDietzen schreef: do 14 jul 2022, 01:23 Vragen die mensen echt specifiek "welke kant rijdt de trein op?" In dat geval: :') :')
Ja. En dan gaan ze in de trein zitten en zodra die gaat rijden kijken ze elkaar verbaasd aan, en wisselen dan van stoel omdat degene die vooruit wil reizen nu opeens achteruit blijkt te gaan.
UtrechtOV
Berichten: 145
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door UtrechtOV »

Op de AV van Utrecht C. zijn op dit moment alle snelbussen naar Geldermalsen eruit gehaald. Echt te weinig bussen om manier om de planner adviezen via Nijmegen te laten geven?
waldo79
Berichten: 7689
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het lijkt mij een truc om de reisplanner te forceren reisadviezen via Nijmegen te laten genereren. Anders zouden stations als Culemborg in het geheel niet bediend worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten