CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
waldo79

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door waldo79 »

BasGeluk schreef: wo 18 jun 2025, 12:52
Re.tep schreef: wo 18 jun 2025, 12:19
en-es schreef: wo 18 jun 2025, 11:41 Dat gaat wat kosten.
Dit gaat zonder meer heel wat kosten voor NS. Het kan haast niet anders dat het bedrijf nu moet gaan inzetten op een veel strenger controle beleid op de trein en bij de poortjes, waarbij het stellen van controle doelen voor controlerend personeel niet geschuwd mag worden.
Elke dag wordt er voor enorme bedragen grijs en zwart gereisd door een grote groep reizigers, waardoor een enorme inkomstenderving ontstaat.
Anderzijds, een paar keer wat chaos heeft een mooi bod opgeleverd voor het NS personeel.
Dat komt toch echt omdat de conducteur zich meestal opsluit in de afgesloten cabine.
Je kunt ook eens constructief bijdragen in plaats van dit soort gebral. Ik erger me groen en geel :N
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Re.tep schreef: wo 18 jun 2025, 19:51
UtrechtOV schreef: wo 18 jun 2025, 19:36 Nou, Re.tep goed loonbod, rood weekend verandert amper (slechts twee uur) voor iets wat vroeger volgens mij alleen op zondag bestond?!
Een belangrijke regel, want die nachtelijke uren vallen dus wel in het weekend.
Die uren zijn toch praktisch gewoon vrijdag. Onzettend veel vrijdagse treinen eindigen pas na de daggrens.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Die uren zijn toch praktisch gewoon vrijdag.
Ik schat zo in dat rijdend personeel, welke veelal twee weekenden werkt, en daarna maar één vrij, het prettig vind om wat privé te kunnen doen in dat weekend.
Het lijkt dan misschien vrijdagavond, maar als personeel dan werkt tot rond 02.00 uur, 02.30 uur thuis is en dan nog 8 uurtje moet slapen, dat de zaterdag al grotendeels voorbij is.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ ik heb laatst nog gehoord, op de radio, van een slaapdeskundige dat je dus in blokken van 2 uur moeten denken, dan maak je een volledige slaapcyslus door (is ongeveer 90 minuten maar je moet wat rekening houden met inslaaptijd.
Het werkt voor je lichaam (in principe) dus niet om een oneven aantal uur te slapen. 8 uur is wenselijk maar sommigen kunnen ook met 6 uurtjes wel aan de zaterdag beginnen en dan kan men 'altijd' voor etenstijd nog even twee uurtjes slaap bijtanken. Kan men tussendoor naar de stad of langs het sportveld staan. *O*
Ja, dit heeft hij al eerder gezegd. Daar refereerde ik al naar.

Het schept natuurlijk een precedent dat er nu een, hoger, eindbod ligt. Staken loont dus om een betere aanbieding te krijgen.

Kortom, volgende ronde weer, in 2027. Vrees ik. :X
West

Bericht door West »

Re.tep schreef: wo 18 jun 2025, 19:49
West schreef: wo 18 jun 2025, 19:34Het wordt uitgerekend over een terugkijkperiode van 5 jaar lees ik, hoe wordt het nu dan berekend en waarom is dat een 'adder' ?
Dat is redelijk simpel. Als een werknemer in onregelmatige dienst 55 jaar wordt kijkt NS naar gemiddelde loon 50 t/m 54 jaar en dit geld voor de rest van je GIOW /tot pensioen.

Nu gaat deze terugkijkperiode meeschuiven, dus op bv je 58 geld dan het gemiddelde van 53 t/m 57. Dat pakt altijd slechter uit als je bv al wat eerder wat minder bent gaan werken. Het gemiddelde bedrag is dus actueler, maar lager.
En juist boven de 55 jaar is het GIOW heel belangrijk voor een stabiel inkomen.
Dank voor het inzicht.
Plaats reactie